Lamamama123 Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har prøvd og spise litt sunnere i det siste, til frokost hadde jeg havregryn med melk og oppskårne bananbiter og til middag hadde jeg 1 og en halv potet, Am. Grønnsaksblanding og to first price karbonader + en banan til lunsj. Har jeg spist sunt idag, og sånn ca mye kalorier har jeg fått i meg?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Hvis dette er seriøst så trenger du virkelig et svar, så jeg svarer. Nei, dette er ikke sunt. Du spiser for mye karbohydrater og for lite proteiner og fett. First Price-karbonader vil jeg tippe er fulle av mel og andre unødvendige tilsettingsstoffer. Kjøp heller kjøttdeig eller karbonadedeig, form til karbonader og stek. Spis heller en omelett til frokost, og spis mer til lunsj (ikke bare frukt!). Så er du på god vei. Anonym poster: c084fd1886e1016f3aa96f92eb43de55 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Frokosten er ok. En banan til lunsj er ikke ok, og egentlig bør man heller ikke spise mer enn 1 porsjon banan per dag, siden det er en veldig søt frukt. To brødskiver med magert pålegg, f.eks. kokt skinke eller kokt egg, samt grønnsaker hadde vært et bedre valg. Når det gjelder middagen ville jeg heller laget karbonader selv enn å ty til First price sine. Ja, det er dyrere med karbonadedeig, men det er mer mettende, slik at man ikke trenger like mange karbonader per porsjon. First price sine vil jeg tro er veldig fett- og karbohydratrike, mens karbonadedeig er magert og proteinrikt. Amerikansk blanding og potet er ok, men jeg ville tilsatt litt rå eller lettstekte/dampede grønnsaker i tillegg. Ikke den verste middagen du kan spise, med andre ord, men bør ikke være hverdagsmat. Anonym poster: bddf749eabebd7e8a440ba2ce5557158
daemonia Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Helt greit, med unntak av First Price produkter. I billige merker finner du mye rart, som for eksempel unødvendige mengder med fett, mye mel, og annet for å få "rett" konsistens. Det å lage selv med karbonadedeig er sunnere og det smaker bedre. Bare et lite tips. Hold deg til grove kornprodukter, ikke hvete! Ellers bør du passe på at det er såkalt trege karbohydrater, som du finner i fiberrike grønnsaker som kålrot, gulrot, poteter, osv. Pass på hvilke typer fett du får i deg. Mettet fett bør du unngå. Og få i deg fett fra nøtter, frø, og grønnsaker. Avocado, hassenøtter, oliven, o.l. er gode kilder I forhold til karbohydrater kan det være en fordel å lese litt om glykemisk indeks. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Helt greit, med unntak av First Price produkter. I billige merker finner du mye rart, som for eksempel unødvendige mengder med fett, mye mel, og annet for å få "rett" konsistens. Det å lage selv med karbonadedeig er sunnere og det smaker bedre. Bare et lite tips. Hold deg til grove kornprodukter, ikke hvete! Ellers bør du passe på at det er såkalt trege karbohydrater, som du finner i fiberrike grønnsaker som kålrot, gulrot, poteter, osv. Pass på hvilke typer fett du får i deg. Mettet fett bør du unngå. Og få i deg fett fra nøtter, frø, og grønnsaker. Avocado, hassenøtter, oliven, o.l. er gode kilder I forhold til karbohydrater kan det være en fordel å lese litt om glykemisk indeks. Lykke til Hvorfor ikke spise grove hveteprodukter? Anonym poster: 3834edc6ae0046c768f04526fd108cbc
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #6 Skrevet 6. mai 2013 Hvis dette er seriøst så trenger du virkelig et svar, så jeg svarer. Nei, dette er ikke sunt. Du spiser for mye karbohydrater og for lite proteiner og fett. First Price-karbonader vil jeg tippe er fulle av mel og andre unødvendige tilsettingsstoffer. Kjøp heller kjøttdeig eller karbonadedeig, form til karbonader og stek. Spis heller en omelett til frokost, og spis mer til lunsj (ikke bare frukt!). Så er du på god vei. Anonym poster: c084fd1886e1016f3aa96f92eb43de55 Nå lever jo ikke ts etter lavkarbo, det er ikke eneste måten å leve sunt på. Anonym poster: 19318cc9ec3e22dee8ae524b0726f45a 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #7 Skrevet 6. mai 2013 Spis mer til lunsj, litt mindre til middag, og dropp ferdigprodukter som first price. Og varier grønnsakene dine, feks wokblanding, brokkoli, blomkål spinat osv. Anonym poster: 19318cc9ec3e22dee8ae524b0726f45a
daemonia Skrevet 6. mai 2013 #8 Skrevet 6. mai 2013 Hvorfor ikke spise grove hveteprodukter? Anonym poster: 3834edc6ae0046c768f04526fd108cbc Hvete er ikke grovt. Det er hvete. Havre, rug, spelt, osv er langt sunnere enn hvete. Uansett hvilken form hveten kommer i.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2013 #9 Skrevet 6. mai 2013 Jeg har prøvd og spise litt sunnere i det siste, til frokost hadde jeg havregryn med melk og oppskårne bananbiter og til middag hadde jeg 1 og en halv potet, Am. Grønnsaksblanding og to first price karbonader + en banan til lunsj. Har jeg spist sunt idag, og sånn ca mye kalorier har jeg fått i meg? Hvor mange kalorier dette er må du nok regne ut selv, men det er åpenbart at dette er ALTFOR lite mat. Hvorvidt det er sunt eller ei vil som du ser være en diskusjon der ulike kostholdsretninger krasjer mot hverandre. Matvarer som korn og poteter (og karbohydrater generelt) er omdiskuterte. Er spørsmålet om du spiser sunt sammenlignet med som har et perfekt kosthold, finnes det altså ikke noe svar som alle vil si seg enige i. Er spørsmålet om du spiser sunt sammenlignet med en som lever på junkfood og godteri er svaret åpenbart ja (dvs. matvarene du spiser er sunnere enn drittmat - mengden energi du får i deg er imidlertid altfor lav til å kvalifisere som sunn). Les om ernæring. Og skaff deg en kjøkkenvekt, slik at du kan holde oversikt over kaloriene. Du skal ha i deg minst 1200 pr dag (for å overleve, på sikt). Anonym poster: faad5a45a179d9115e3d0e00efbcd5d1
Kladd Skrevet 6. mai 2013 #10 Skrevet 6. mai 2013 Hvete er ikke grovt. Det er hvete. Havre, rug, spelt, osv er langt sunnere enn hvete. Uansett hvilken form hveten kommer i. Hvete er da like grovt som andre kornsorter, så framt den faktisk er grov (ikke siktet). Alle kornsorter har så klart ulikt næringsinnhold, men å bastant si at hvete ikke er sunt blir feil og etter min mening er det ikke den typen råd TS behøver. (http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/kornvarer/er_hvete_mindre_sunt_enn_andre_kornslag-1) Jeg er enig med de fleste; du spiser for lite og burde droppe ferdig-karbonadene. Jeg ville spist mer til lunsj, fått i meg mer proteiner og lagt til et lite mellommåltid i tillegg om du blir sulten på ettermiddagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå