AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Norge er et ammeland...men hvorfor alt hysteri og slit med overtrett og sur mor dag og natt når forskning viser at morsmelk ikke er så viktig for barnets helse? NTNU-forskning viser at barnets helse er avgjort på forhånd. Det ble gjort mens barnet var i magen. http://www.ntnu.edu/news/breastfeeding Så hvorfor slikt hysteri med pupp i Norge? Anonym poster: b79509a360a3ad1c30cc44f1d5c1a038
Gjest pysepusen Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Så man skal bare droppe amming pga. en forskers mening? Det er jo veldig mange fordeler med amming utover ernæringsspørsmålet da. 14
Gjest Riskjeks Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Jeg mener for all del ikke at man skal kaste all tidligere forskning på båten pga et motstridende studie. Men jeg er likevel tilbøyelig til å være enig med TS. Amming er ikke så forbanna viktig som Nylander og en gjengen der vil ha det til. Fordelene er ganske små i den store sammenhengen. Kan eller vil man ikke amme, betyr det etter all sannsynlighet INGENTING for deg eller barnet. Hilsen ei som har ammet barna sine i 12 mnd hver. Og som egentlig synes det er idiotisk ikke å gi seg selv "lov" til å slutte når man er drittlei, bare pga ammeregimet her i landet. 8
siebaeo Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Jeg tror kanskje jeg kommer til å amme kortere enn jeg gjorde sist (til 14 mnd). Men det tar jeg som det kommer. For meg var virkelig ikke amming et slit for øvrig.. I forhold til mme er jo amming 0 forberedelse, og en ting mindre å tenke på når man skal ut f eks. Og jeg vet jo ikke, men jeg antar mini hadde krevd mat flere ganger om natta uansett, og da er ammehormonene helt gull.. Sovnet på flekken igjen. Så selv om jeg ikke tror amming er SÅ prekært som noen vil ha det til så vil jeg gjerne det. Fordi det føles naturlig for meg, fordi det kan gi barnet gode forutsetninger i starten og fordi det er så himla praktisk. Og fordi det er utrolig koselig.. 5
Sushi Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Jeg er litt enig, selv om jeg likte ammingen og kommer til å amme neste gang også. Det er nok ikke så viktig med morsmelk som alle skal ha det til, og jeg skjønner at de som sliter veldig med ammingen kjenner på presset og synes det er tøft. Men for de fleste så er jo amming både praktisk og enkelt. For noen er det noen startproblemer, og for andre er det rett og slett ikke mulig. Men flaskestyr er jo ikke bare-bare det heller. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Åja, men da kan vi bare fôre ungene med McDonaldsmat og la dem røyke - siden helsa er avgjort på forhånd Anonym poster: 943c2700ff9abf665e998a9e3e47d5ba 12
Sushi Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Åja, men da kan vi bare fôre ungene med McDonaldsmat og la dem røyke - siden helsa er avgjort på forhånd Anonym poster: 943c2700ff9abf665e998a9e3e47d5ba Du mener morsmelkerstatning er tilsvarende McDonaldsmat? 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Du mener morsmelkerstatning er tilsvarende McDonaldsmat? Nei, hvor har jeg nevnt morsmelkerstatning sier du? Unger lever lenger enn til 12 mnds alder. Anonym poster: 943c2700ff9abf665e998a9e3e47d5ba
Sushi Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Nei, hvor har jeg nevnt morsmelkerstatning sier du? Unger lever lenger enn til 12 mnds alder. Anonym poster: 943c2700ff9abf665e998a9e3e47d5ba Ja, men denne tråden handler om amming og morsmelkerstatning. De fleste vet at et sunt kosthold er viktig når ungene begynner å spise mat. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #10 Skrevet 5. mai 2013 Amming er gratis og man slipper å vaske flasker og planlegge så mye når man skal utenfor huset. Jeg synes det er mest merkelig med de som er skikkelig ammenazi, men som under graviditeten trykket i seg sukker, kunstig søtstoff og palmeolje uten å tenke seg om. Anonym poster: 7b11e7eb68d4809582c537f499fa8b47 4
Gjest Duftlys Skrevet 5. mai 2013 #11 Skrevet 5. mai 2013 Amming er gratis og man slipper å vaske flasker og planlegge så mye når man skal utenfor huset. Jeg synes det er mest merkelig med de som er skikkelig ammenazi, men som under graviditeten trykket i seg sukker, kunstig søtstoff og palmeolje uten å tenke seg om. Anonym poster: 7b11e7eb68d4809582c537f499fa8b47 Enig med deg, men det er faktisk ikke så masse styr med flasker som mange skal ha det til. Har en nok flasker og en sterilisator, går det smooth. Jeg syns amming var et mareritt hvertfall, og flasker er NULL jobb i forhold til hva jeg strevde med ift amming! Men flott for de som får det til, det må jo være praktisk og greit 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #12 Skrevet 5. mai 2013 Enig med deg, men det er faktisk ikke så masse styr med flasker som mange skal ha det til. Har en nok flasker og en sterilisator, går det smooth. Jeg syns amming var et mareritt hvertfall, og flasker er NULL jobb i forhold til hva jeg strevde med ift amming! Men flott for de som får det til, det må jo være praktisk og greit Enig Anonym poster: b79509a360a3ad1c30cc44f1d5c1a038 1
Stinelin Skrevet 5. mai 2013 #13 Skrevet 5. mai 2013 Min sunne fornuft sier meg at morsmelk er best, derfor går jeg på hver ammeperiode med friskt mot og håper det går bra! Jeg velger å la min tro på at naturen vet best gå foran "ny forskning", siden forskning stiller ulike forutsetninger og med ulike mål. Dessuten vil "enda nyere forskning" sikkert vise noe annet. Men heldigvis vet jeg at om amminga ikke fungerer vil babyen ha det fint med mme også, slik at jeg slipper å bekymre meg mer enn jeg velger selv med ammingen. 13
Gjest halebein Skrevet 5. mai 2013 #14 Skrevet 5. mai 2013 Enkelt og grei og billig føde, lett tilgjengelig. Men om man strever, er det klart at flaske er vel så bra:-) skjønner ikke at dette skal være et problem? Man velger selv om man vil amme eller ikke. Har ikke opplevd press på dette. (annet enn på nettforum, aldri i dem virkelige verden)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #15 Skrevet 5. mai 2013 Enkelt og grei og billig føde, lett tilgjengelig. Men om man strever, er det klart at flaske er vel så bra:-) skjønner ikke at dette skal være et problem? Man velger selv om man vil amme eller ikke. Har ikke opplevd press på dette. (annet enn på nettforum, aldri i dem virkelige verden) Ikke alle strever men ønsker snarere andre metoder som er mer riktig for dem. Spørsmålet er ikke om morsmelk er sunt for barnet men om melken er bestemmende for barnets helse. Der sier forskningen nja tja Anonym poster: b79509a360a3ad1c30cc44f1d5c1a038 1
Gjest navnelapp Skrevet 5. mai 2013 #16 Skrevet 5. mai 2013 Amming er vel ikkje "bestemmande" som i "avgjerande", men det er definitivt styrkande for barnet. Eit barn som blir fullamma har sterkare immunforsvar, og får i seg ein næringspakke som er perfekt tilpassa akkurat det barnet, utan at ein treng å tenke på allergiar, intoleransar og ikkje minst risiko som følgjer av at ein må tilberede mme. Her i Norge er det ikkje eit stort problem, men i afrikanske land har mme blitt marknadsført som "perfekt babymat" i land der vannkvaliteten er dårleg, og mange barn har døydd av mme som nok hadde overlevd heilt problemfritt viss mødrene hadde amma. Men slit ein med amming vil det gå heilt fint med mme og i dei aller, aller fleste tilfelle. For min eigen personlege del var den største fordelen med amming at eg berre trengte å ta med meg barnet, bleieskift og ein klut, og så kunne eg gi dei mat kvar som helst utan førebuing og medbrakte greier. Og ikkje minst, vi hadde dårleg økonomi på den tida, det var ein stor bonus at det var gratis. 8
amonyn Skrevet 5. mai 2013 #17 Skrevet 5. mai 2013 Amming er vel ikkje "bestemmande" som i "avgjerande", men det er definitivt styrkande for barnet. Eit barn som blir fullamma har sterkare immunforsvar, og får i seg ein næringspakke som er perfekt tilpassa akkurat det barnet, utan at ein treng å tenke på allergiar, intoleransar og ikkje minst risiko som følgjer av at ein må tilberede mme. Her i Norge er det ikkje eit stort problem, men i afrikanske land har mme blitt marknadsført som "perfekt babymat" i land der vannkvaliteten er dårleg, og mange barn har døydd av mme som nok hadde overlevd heilt problemfritt viss mødrene hadde amma. Men slit ein med amming vil det gå heilt fint med mme og i dei aller, aller fleste tilfelle. For min eigen personlege del var den største fordelen med amming at eg berre trengte å ta med meg barnet, bleieskift og ein klut, og så kunne eg gi dei mat kvar som helst utan førebuing og medbrakte greier. Og ikkje minst, vi hadde dårleg økonomi på den tida, det var ein stor bonus at det var gratis. Helt enig i det meste du skriver her. Et annet problem med mme i fattige områder/land er at det koster penger som familien ikke har. Dessuten ønsker man at familier i slike områder ammer så lenge som mulig, fordi små barn trenger slik energimat. Kjøtt og andre protein-/fettvarer er stort sett ikke-eksisterende i kostholdet på grunn av økonomi. Små barn kan ikke få i seg nok næring fra to grøtmåltider om dagen. De er avhenig av energitetthet og det finnes i morsmelken. 1
Gjest navnelapp Skrevet 5. mai 2013 #18 Skrevet 5. mai 2013 Dei som har gjennomført studia som lenka over viser til framhevar også miljøaspektet ved amming, og særleg i u-land. Og det er klart, viss alle mødre som ammar i verda skulle gå over til mme ville det vere ei voldsom miljøbelastning med produksjon og frakt av mme og flasker, energi til sterilisering osv.. Vi er heldige som har mme å falle tilbake på viss vår eigen mjølkeproduksjon skulle svikte. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #19 Skrevet 5. mai 2013 Joda, næringsmessig så er nok MME like godt som MM. Og det blir flotte barn av dem alle, flaske eller pupp. Men i mitt hode så er det ganske naturlig at den melken jeg produserer eksklusivt til mitt barn er det aller beste. Det er delte meninger om antistoffer o.l, men om jeg treffer på et virus og lager antistoffer mot dette, så vil også barnet få i seg antistoffene, og ha mindre sjans for å bli syk av akkurat det viruset. Samtidig har du alle de andre fordelene med morsmelk: det er gratis, alltid klart og med overalt, gir fordeler for mor ift kreft osv. Så i mitt hode er det ingen tvil om hva som er aller best. Anonym poster: 38adaa6537b55b593a5e65ac334b280f 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #20 Skrevet 5. mai 2013 Og når man i tillegg finner slike ting i brystmelk, så blir jeg enda mer overbevist om at morsmelk ER så bra som det sies. http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/35430/title/Re-sensitizing-Resistant-Bacteria/ Anonym poster: 38adaa6537b55b593a5e65ac334b280f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå