Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Har noen spørsmål angående introduksjon til fast føde.

1. Når begynte dere?

2. Hva ga dere? Grøt eller andre ting? hva skal man absolutt ikke gi?

3. Hvor mye ga dere?

4. Skal man amme/gi flaske like mye som før og så gi fast føde etterpå? Når skal man eventuelt begynne å trappe ned på melka?

5. Når begynte dere å gi vann? Fikk de vann på flaske eller i kopp? Og må man koke vannet først eller kan de få rett fra springen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte med smaksprøver ved ca. 5 mnd.

Vi ga grønnsaksmos, fruktmos, avokado og eggerøre. Etterhvert ble det skikkelige måltider, med fiskegryte, kalkungryte, kjøttdeig med grønnsaker og yoghurt. Vi gikk sakte fram.

Jeg ammet like mye som før i starten, men det ble jo naturligvis mindre og mindre når det ble mer mat. Det regulerte seg helt selv.

Vi begynte å gi vann samtidig med maten, men bare i små mengder siden jeg fortsatt ammet mye. Kokte vannet til 6 mnd, etterpå tok vi rett fra springen.

Anonym poster: 561d9b016277bdeecc434c760b80dc94

Gjest Elyssa
Skrevet

1. Når begynte dere?

Da han var ca. 5 mnd. Noen smaksprøver litt før

Hovedsakelig grøt, også fikk han smake litt på ting som eple, potet, gulrot, blåbær, svisker o.l. Man skal i hvert fall ikke gi honning eller ting de kan sette i halsen.

3.. Hvor mye ga dere?

En skje først, så noen fler, så enda fler osv. Trappet nok litt vel sakte opp, har jeg skjønt etter å ha snakket med andre.

4. Skal man amme/gi flaske like mye som før og så gi fast føde etterpå? Når skal man eventuelt begynne å trappe ned på melka?

Dette lurer jeg også på. Vi ammet fortsatt like ofte som før, men merker at han spiser mindre. Sikkert fordi han ikke er like sulten.

5. Når begynte dere å gi vann? Fikk de vann på flaske eller i kopp? Og må man koke vannet først eller kan de få rett fra springen?

Fra ca. 5 mnd. Gav i tutekopp. Kokte vann og kopp fram til han ble 6 mnd. Nå får han fra springen.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Takk for svar begge to :)

Hun er bare 4mnd enda, så er en stund til vi behøver å tenke på det da.

Gjest pysepusen
Skrevet

1. Når begynte dere?

Da han var 5,5 måneder.

Begynte med forskjellig frukt og grønt deretter grøt.

3.. Hvor mye ga dere?

Først smakte han bare fra fingertuppen min. Da han begynte med grøt var det en t-skje dag 1, to på dag 2 osv.

Ammet alltid før måltidet. Melk skal være hovednæringskilden til de er et år.

Begynte med vann da han begynte med fast føde. Kokte det i begynnelsen. Har alltid gitt fra tutekopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...