Lyra Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Vi har akkurat flyttet inn i nytt hus og nå har vi fått tak rett under soveromsvinduet vårt. Pus trenger ikke hoppe opp til vinduet engang, hun kan bare stå utenfor og kikke inn. Hun er en innegris og går derfor selvfolgelig inn når hun har mulighet til det. Nå har hun begynt å være ute om natta igjen (har fått være inne siden vi flyttet) og står utenfor vinduet vårt og remjer lenge, flere ganger om natta. Står vinduet i lufteposisjon (helt på klem) så krafser og graver hun for å komme inn. Er det overhodet noen mulighet for å hindre henne i dette? Egentlig vil jeg bare la henne være inne om natta, men mannen mener at katter SKAL være ute om natta. Jeg har foreslått kattedør så hun har en annen måte å komme seg inn på, men da ødelegger vi døra mener han. Han mener at vi bare skal holde ut og at hun lærer seg at hun ikke kommer noen vei etter hvert, men for det første så er jeg jo redd for å plage naboene. For det andre så kommer hun ALLTID til å komme inn eller remje om vinduene står åpne (f.eks. med netting foran), så det innebærer jo null luftemuligheter om sommeren. Dessuten så vekker hun meg jo, mens mannen sover tungt så han enser det ikke. Er det noen som har noen tips eller forslag til meg? Setter pris på alle innspill, ser ikke så lyst på søvnen fremover
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Jeg er enig med deg: katten bør få være inn om natta. Hvorfor mener han hun skal være ute? Hva med vinteren, skal hun være ute da også? Anonym poster: 8716d010240055c24e40bc0b48b6254d 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Hvorfor mener han at katter skal være ute når han ikke en gang merker dem om natten? Anonym poster: c9930f7257d1464cbe0ed45285e156af 2
LexSuperior Skrevet 5. mai 2013 #4 Skrevet 5. mai 2013 Katten vår er 14 år og holder fortsatt på med det der:-/ Jeg kan ikke ha åpent vindu når jeg er på besøk hjemme for da kommer hun seg inn:-p Det er vel mulig at de gir seg hvis du er konsekvent, men de er veldig utholdende i allefall. Pleier å rope på katten før jeg legger meg jeg:-)
Tabris Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Kan du ikke ha vinduet såpass åpent at katten lett kan gå inn og ut av seg selv? Så slipper dere mjauing og krafsing. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Her hadde jeg satt foten ned og forlangt at katteluke installeres. Alternativet er å sette opp noe langs kanten på taket sånn at pus ikke hopper opp. Anonym poster: 0e874d283e28d768887b20a63560fb92 1
Lyra Skrevet 5. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2013 Det er ikke snakk om å ha vinduet åpent så hun kommer seg inn selv nei. Hadde ikke villet ha henne på soverommet om natta uansett, men får baby om en måneds tid og da skal jeg vertfall ikke ha katt på rommet. Hun hadde blitt der inne nemlig, veldig selskapssyk så hun hadde sovet med oss eller toåringen om hun hadde hatt mulighet til det. Hun får være inne om natta om vinteren når det er minusgrader, det har jeg klart å få gjennom, men det er visstnok et prinsipp det der at katten SKAL være ute om natta til vanlig.
Tabris Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Vel, jeg hadde ikke klart å høre på katten som skraper og mjauer og vil inn. Hadde fått vondt i magen og svart samvittighet, så det er ikke noe jeg hadde gitt meg på. 4
Thorn Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Katten har større sjanse for å bli utsatt for noe om natta enn på dagtid. Det kommer jo an på hvor dere bor, selvfølgelig, men her i bygda har en del katter blitt tatt av rev, for eksempel. Og det skjer uten unntak sent på kvelden eller om natta. De fleste katter som blir påkjørt blir det i mørket. Slåsskamper med hjemløse streifekatter er også vanligere om natta... Dyrebeskyttelsen anbefaler at man holder kattene inne om natta, siden det er tryggere for katten. Så hvis du faktisk har lyst at katten skal få være inne, syns jeg at samboeren din bør ha en veldig god grunn for at katten skal være ute hver natt. Endret 5. mai 2013 av Thorn 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #10 Skrevet 5. mai 2013 Dere kan vel la katten komme inn før dere legger dere? Mannen min måtte hatt noen gode argumenter for å holde katten ute om natten, når den tydelig ønsker å være inne... Kommer ikke på noen gode argumenter i farta... Anonym poster: 22ef6c5604d3c19a1f2b83b196f7d39d
Dolly-Duck Skrevet 5. mai 2013 #11 Skrevet 5. mai 2013 Hører om dette problemet hele tiden, katter som vil inn om natten, og jeg forstår ikke helt. Dere har valgt å ha en katt. Dere er ansvarlige for at katten har det så godt som mulig. Katten vil inn! Det hadde aldri fallt meg inn å stenge kattene mine ute 4
Lyra Skrevet 5. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 5. mai 2013 Argumentet er visstnok at katter er jo nattedyr og er mest aktive om natta. Han vil ikke ha en innekatt som er inne hele døgnet. Men jeg gir han et par dager tenker jeg, etter det så skal jeg forlange at min høygravide trenger søvnen sin og jeg har ikke tenkt å ofre flere netter på at den katten absolutt skal være inne. Tror største grunnen til at han er så imot det nå er at han må dømme kattedoen så lenge jeg er gravid, men det varer jo ikke så mye lenger Detter er en katt vi aldri har hatt litt mulighet til å dressere engang, hun ligger der hun vil, går der hun vil og er det ikke fysiske hindringer i hennes vei gjør hun akkurat så hun vil
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #13 Skrevet 5. mai 2013 Argumentet er visstnok at katter er jo nattedyr og er mest aktive om natta. Dette er feil, katter er skumringsdyr, dvs at de er mest aktive i skumring og grålysning. Derfor vil de gjerne ut i det sola går ned, men om natta vil de helst slappe av. Og det er også derfor de gjerne vil ut igjen rett før sola står opp. Dette er fordi det er disse periodene hovedbyttedyret smågnagere er mest aktive. Jeg hadde satt foten ned på dette, når katten er en innegris er det feil å sperre den ute, natta er også den farligste tiden å være katt. Anonym poster: 7d71a8f9f3f66d226b6f3e81235d2c4e 5
Tabris Skrevet 5. mai 2013 #14 Skrevet 5. mai 2013 Dette er feil, katter er skumringsdyr, dvs at de er mest aktive i skumring og grålysning. Derfor vil de gjerne ut i det sola går ned, men om natta vil de helst slappe av. Og det er også derfor de gjerne vil ut igjen rett før sola står opp. Dette er fordi det er disse periodene hovedbyttedyret smågnagere er mest aktive. Jeg hadde satt foten ned på dette, når katten er en innegris er det feil å sperre den ute, natta er også den farligste tiden å være katt. Anonym poster: 7d71a8f9f3f66d226b6f3e81235d2c4e Signerer denne. Din mann bygger sitt argument på en misforståelse. Og hvorfor skal man uansett tvinge katten til noe den ikke ønsker av "prinsipp"? Hva skal liksom katten lære av det? Jeg forstår ikke tankegangen, og i hvert fall ikke når den ikke er bygget på noe reelt. 2
Adhara Skrevet 5. mai 2013 #15 Skrevet 5. mai 2013 Tror største grunnen til at han er så imot det nå er at han må dømme kattedoen så lenge jeg er gravid, men det varer jo ikke så mye lenger Hvorfor har dere kattedo når dere har utekatt? Ville forøvrig satt hardt mot hardt og lagd den katteluka eller latt katten være inne om natta. Hun gjør da ikke noe galt når hun ligger og sover vel?
Lyra Skrevet 5. mai 2013 Forfatter #16 Skrevet 5. mai 2013 Hvorfor har dere kattedo når dere har utekatt? Fordi hun har vært inne i noen uker etter vi flyttet pluss at hun bruker den om vinteren når hun er inne om nettene. Men skjønner litt frustrasjonen hans også, for hun er så innegris at hun foretrekker kattedoen foran å gå ut på do. Eller i det siste: tisse i tomme flytteesker som står under trappa Men ja, blir nok å la henne være inne eller ha kattedør i kjellerdøra.
pingeline Skrevet 5. mai 2013 #17 Skrevet 5. mai 2013 Jeg synes ikke du burde forstå frustrasjonen hans, jeg synes heller du burde være glad for at du har en katt som foretrekker å gjøre fra seg i kattedoen fremfor naboens blomsterbed. Jeg synes mannen din er urimelig, og han forstår tydeligvis ikke problemet med at katten vekker deg om nettene. Mitt råd er å snakke med han om dette en gang til, og hvis han mener du burde klare å leve med at katten står å bråker utenfor om nettene, så synes jeg du skal si: "så da er det greit at jeg vekker deg hver gang pus vekker meg?" Han vil neppe sette pris på å få sin egen søvn forstyrret, og da er det urimelig at han forventer at du skal tåle det når det faktisk finnes en meget enkel løsning på problemet. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #18 Skrevet 5. mai 2013 Hvorfor har dere kattedo når dere har utekatt? Ville forøvrig satt hardt mot hardt og lagd den katteluka eller latt katten være inne om natta. Hun gjør da ikke noe galt når hun ligger og sover vel? Jeg synes det er bedre at katten gjør fra seg inne i kattedoen enn overalt hos naboene ute og blir kilden til frustrasjon. Jeg synes det er en del av det å ta ansvar for katten sin. Man kan selvfølgelig ikke styre om katten gjør fra seg ute eller ikke hele tiden, men man kan ta for det verste. Jeg synes også at kattene skal få slippe å måtte gå ut på do om det er kaldt eller om de av en eller annen grunn ikke vil ut. Anonym poster: bab6b30f10caf0da9f72d67e5e196730 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #19 Skrevet 5. mai 2013 Det blir selvølgelig noe helt annet om man bor langt unna nærmeste nabo. Men når man bor i et tett nabolag, så synes jeg man burde ha kattedo inne, selv om man har utekatter. Anonym poster: bab6b30f10caf0da9f72d67e5e196730
Gjest Armule Skrevet 5. mai 2013 #20 Skrevet 5. mai 2013 Jeg er kjempeglad for at våre katter heller bruker kattedoet enn å gjøre fra seg (så mye) ute. Mindre stress med naboer. TS: Hva med å ha et vindu litt åpent et annet sted i huset? Vi har som regel et stuevindu på gløtt slik at de kommer seg inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå