kvakk_ Skrevet 5. mai 2013 #1 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har slanket meg siden begynnelsen av januar og har gått ned ca. 27kg, men har fotsatt 10-15kg igjen før jeg er i mål. Har hele tiden holdt meg til ca. samme kalorimengde hver dag og spist måltider på de samme tidspunktet, dette har gått helt fint og jeg har stort sett følt meg ganske mett hele dagen, spessielt etter et måltid og har blitt fortere mett fordi kroppen har vendt seg til å spise mindre. Problemet mitt er at den siste uka har jeg vært sulten hele tiden, og da mener jeg HELE tiden, Har prøvd å fylle opp med mer vann før og under måltidene, da jeg har hørt dette kan få opp metthetsfølelsen, men det hjelper ikke, er sulten selv om jeg nettopp har spist, kjenner godtesuget igjen (det har vært heeelt borte) Har ikke spist mindre eller annerledes enn jeg pleier så skjønner ikke hva som skjer, i går tenke jeg at jeg fikk prøve å spise litt mer for å se om det hjalp, så spiste litt større måltider + la inn ett lite ekstra mellom måltid, men var fortsatt sulten, våknet like sulten i dag Noen som vet hva som kan være årsaken eller som har opplevd det samme?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #2 Skrevet 5. mai 2013 Jeg har slanket meg siden begynnelsen av januar og har gått ned ca. 27kg, men har fotsatt 10-15kg igjen før jeg er i mål. Har hele tiden holdt meg til ca. samme kalorimengde hver dag og spist måltider på de samme tidspunktet, dette har gått helt fint og jeg har stort sett følt meg ganske mett hele dagen, spessielt etter et måltid og har blitt fortere mett fordi kroppen har vendt seg til å spise mindre. Problemet mitt er at den siste uka har jeg vært sulten hele tiden, og da mener jeg HELE tiden, Har prøvd å fylle opp med mer vann før og under måltidene, da jeg har hørt dette kan få opp metthetsfølelsen, men det hjelper ikke, er sulten selv om jeg nettopp har spist, kjenner godtesuget igjen (det har vært heeelt borte) Har ikke spist mindre eller annerledes enn jeg pleier så skjønner ikke hva som skjer, i går tenke jeg at jeg fikk prøve å spise litt mer for å se om det hjalp, så spiste litt større måltider + la inn ett lite ekstra mellom måltid, men var fortsatt sulten, våknet like sulten i dag Noen som vet hva som kan være årsaken eller som har opplevd det samme? Det er normalt at dette skjer etter at man har mistet vekt. Tror det er kroppen som prøver å holde igjen litt. Anonym poster: 74e0094514f848486c394de1c31a6666 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. mai 2013 #3 Skrevet 5. mai 2013 Først av alt: gratulerer med et fantastisk vekttap. Er det sult eller er det sug? Går det over dersom du avledet oppmerksomheten din? Hvis ikke så er du nok sulten. Jeg ville forsøkt å holde ut med det samme matinntaket en liten stund til for å se om sulten ga seg. Har du endret treningsmengde i det siste slik at du nå forbrenner mer energi så kan det være lurt å legge i litt ekstra mat.
kvakk_ Skrevet 5. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2013 Først av alt: gratulerer med et fantastisk vekttap. Er det sult eller er det sug? Går det over dersom du avledet oppmerksomheten din? Hvis ikke så er du nok sulten. Jeg ville forsøkt å holde ut med det samme matinntaket en liten stund til for å se om sulten ga seg. Har du endret treningsmengde i det siste slik at du nå forbrenner mer energi så kan det være lurt å legge i litt ekstra mat. Det er sult, det er jeg sikker på, har følt sug etter ting i slankeperioden og det er annerledes, godtesuget jeg føler er f.eks annerledes enn sultfølelsen. Prøver så godt jeg kan å spise samme kalorimengde, men kjenner det blir vanskeligere for hver dag nå, men er bestemt på å ikke sprekke. Har heller ikke økt treningsmengde eller aktivitetsnivå nei.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Det er sult, det er jeg sikker på, har følt sug etter ting i slankeperioden og det er annerledes, godtesuget jeg føler er f.eks annerledes enn sultfølelsen. Prøver så godt jeg kan å spise samme kalorimengde, men kjenner det blir vanskeligere for hver dag nå, men er bestemt på å ikke sprekke. Har heller ikke økt treningsmengde eller aktivitetsnivå nei. Hvis du ikke går på lavkarbo vil jeg anbefale å øke inntaket av kalorifattige grønnsaker for å stille metthhetsfølelsen. Går du på lavkarbo aner jeg ikke helt hva som er løsningen. En annen løsning kan jo være at du tar en liten pause fra slankingen der du spiser normal mengde mat - altså det som skal til for å gå i null energimessig hver dag. Da utsetter du slankingen litt i noen uker, men du gir deg selv muligheten til å slippe å ryke ut på og heller spise deg mett i en periode. Når dette har stabilisert seg går du tilbake til "dietten" og fortsetter prosessen med å ta av.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Nå vet jeg ikke hva du spiser, men ved å kutte karbohydrater og spise mer fett vil du holde deg mett lenger. Hvis du allerede er på lavkarbo kan du kutte proteiner og legge inn mer fett (men jeg tipper du spiser ganske fettfattig, siden du blir så sulten?). Anonym poster: a198f6c576cb6e0851c8674df02b30d3 3
Zinnia Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Pass på å få i deg nok fett og proteiner, og nok søvn. Og eksperimenter med antall måltid, for noen vil flere mindre måltid hjelpe med å stabilisere blodsukkeret, mens for andre vil dette føre til kronisk insulinutskillelse og værre søtsug, mens ca 2 større måltider på en dag fungerer bedre. I tillegg vil jeg anbefale deg å lese deg opp på hormoner, begynn med Dr Robert Lustigs you-tube-serie "The skinny on obesity", den er veldig bra! Jeg fikk mange aha-opplevelser ved å forstå mer av de hormonelle sidene ved matinntak. 1
Zinnia Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Og forresten, ikke drikk vann med mindre du er tørst! Det er ikke bra å drikke for mye http://chriskresser.com/hydration-101-how-much-water-do-you-really-need 1
Gjest Coolaid Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Du skal ikke sulte deg ned i vekt. Du har god forbrenning og kroppen vil ha mat. Spis to -tre grove brødskiver ekstra. Da får du det bedre og du fortsetter med den flotte vektreduksjonen din
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #10 Skrevet 5. mai 2013 Ville heller spist en ekstra omelett, salat eller noe, enn 2-3 ekstra brødskiver? Mye mere kroppen får ut av det! Anonym poster: ab5a85407aeb882cdae851ef02e4362b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #11 Skrevet 5. mai 2013 Ville heller spist en ekstra omelett, salat eller noe, enn 2-3 ekstra brødskiver? Mye mere kroppen får ut av det! Anonym poster: ab5a85407aeb882cdae851ef02e4362b Kommer ann på personen som spiser. Jeg blir godt og mett av 2 grovbrødskiver i flere timer, salat og omelett derimot er som luft med mindre de er fyllt til randen med kjøtt. Anonym poster: f54a07e93e663e2bf1e444545a04a55e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå