Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om høyre kommer til makten kan de "bestemme" at vi skal inn i EU? Eller er ikke det noe ett parti kan bestemme? Folkeavstemning?

Kan lite om politikk. Please bare svar på spørsmålet og ikke link til diverse sider:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om høyre kommer til makten kan de "bestemme" at vi skal inn i EU? Eller er ikke det noe ett parti kan bestemme? Folkeavstemning?

Kan lite om politikk. Please bare svar på spørsmålet og ikke link til diverse sider:)

Stortingsflertallet kan bestemme dette når de vil.

Folkeavstemninger er bare rådgivende, ikke bindende. Stortingsrepresentanter kan stemme som de selv vil. De trenger altså ikke ha noen folkeavstemning.

Skrevet

Folkeavstemninger er bare rådgivende, ikke bindende. Stortingsrepresentanter kan stemme som de selv vil. De trenger altså ikke ha noen folkeavstemning.

Takk for svar. Men kan man være i EU f.eks i 4 år og så kan evt. en ny regjering bryte avtalen eller hvordan er det? Vil stemme Høyre, men er imot EU og EØS og vurderer bare pga. det stemme noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke gjort i en håndvending å melde seg ut og inn av EU med alt det innebærer. Det kommer ingen ny EU-debatt nå i hvert fall. Og når den kommer har vil vel "sedvane" for folkeavstemning?!

Anonym poster: 5a70c041d5512ef3554c726aaf77ee2d

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke gjort i en håndvending å melde seg ut og inn av EU med alt det innebærer. Det kommer ingen ny EU-debatt nå i hvert fall. Og når den kommer har vil vel "sedvane" for folkeavstemning?!

Var det jeg tenkte at det ikke bare er å melde seg inn og ut. Redd for at Høyre kommer til å binde oss til en slik avtale da de sier at vi bør inn i EU så fort som mulig. Veldig merkelig i grunn at H er for EU. Men takk igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Høyre har programfestet at de vil jobbe for at Norge skal bli medlem i EU snarest mulig. Sv og Sp er begge imot EU, EØS og Schengen avtalen

Anonym poster: f8d05966768b1aac0096bb81303844cd

• Liker 2
Skrevet

Vi bør få på plass lovgivende folkeavstemninger i Norge. Dette er en grunnlovsendring og må gjennom to storting. Så det tar litt tid.

H kan søke medlemskap i EU om de har flertall.

Skrevet

Jeg tror ikke Høyre vil gå for medlemskap i EU nå i disse krisetider. Dette vil føre til rasende befolkning. :) Jeg husker å ha lest en meningsmåling som viste at majoriteten av H velgere er mot EU-medlemskap nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på de over som prøver å skremme her. Høyre kommer ikke til å søke EU-medlemskap uten en ny folkeavstemning først, det har de selv sagt. Erna Solberg sa forresten for tre dager siden følgende:

"- Et EU-medlemskap i dag er helt uaktuelt, det er ikke noe stemning for det, det er en ikke-sak på den politiske dagsordenen, det kommer ikke til å være en sak de neste fire årene".

Du kan være helt trygg på at Høyre ikke vil søke EU-medlemskap dersom de vinner valget. Det vil ødelegge partiet fullstendig.

Ap er også veldig klart for EU-medlemskap, og Ap og Høyre har i alle år hatt muligheten (ved at de to til sammen har flertall på Stortinget) til å søke EU-medlemskap om de bestemmer seg for det. Det har de imidlertid ikke gjort, for folket er imot. I prinsippet kan Stortinget søke EU-medlemskap uten å ha noen folkeavstemning, men det er ingen mulighet for at noen norsk regjering (hverken Ap- eller Høyre-regjering) vil søke EU-medlemskap uten å først holde folkeavstemning.

Anonym poster: 9108ea4e132d5a20d2b37321b0d78532

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For ethvert politisk parti å gå inn for EU i dag ville vært selvmord.

Anonym poster: d3f2fa80b9ce2f6a4561f0e3f472f31f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært mot EU og innstinktivt på grunn av vår økonomi vil jeg si nei. Men jeg må innrømme at ettersom jeg lærer mer om EU er jeg ikke lenger like sikker. Jeg ville vært nødt til å lese meg skikkelig opp dersom det var aktuelt med en folkeavstemning.

Det stemmer at mange i Ap er for EU, og spesielt toppene, men partiet har ikke tatt standpunkt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært mot EU og innstinktivt på grunn av vår økonomi vil jeg si nei. Men jeg må innrømme at ettersom jeg lærer mer om EU er jeg ikke lenger like sikker.

Det har du veldig rett i. Jeg var EU-motstander til jeg lærte EØS-rett og forsto mer av dette, i hvert fall den juridiske og økonomiske biten. Sier ikke at EU-motstandere ikke har forstått ting, men jo mer jeg har satt meg inn i det, jo mer positiv har jeg blitt. Og jeg var en veldig klar nei-person i mange år. Nå sitter jeg på gjerdet.

Ellers stemmer det forsåvidt at Ap ikke har programfestet noe norsk EU-medlemskap, men for få år siden sa de rett ut til EU at de var positive til norsk medlemskap. Helga Pedersen, for eksempel, sa også at "Arbeiderpartiet er et parti som er for norsk EU-medlemskap. Men vi kommer ikke til å reise spørsmålet nå", altså noenlunde samme linje som Høyre. Men Høyre er enda mer positive enn Ap, altså, det er bare veldig klart at ingen av partiene kommer til å melde Norge inn uten et flertall i folkeavstemning.

Skrevet

Det har du veldig rett i. Jeg var EU-motstander til jeg lærte EØS-rett og forsto mer av dette, i hvert fall den juridiske og økonomiske biten. Sier ikke at EU-motstandere ikke har forstått ting, men jo mer jeg har satt meg inn i det, jo mer positiv har jeg blitt. Og jeg var en veldig klar nei-person i mange år. Nå sitter jeg på gjerdet.

Ellers stemmer det forsåvidt at Ap ikke har programfestet noe norsk EU-medlemskap, men for få år siden sa de rett ut til EU at de var positive til norsk medlemskap. Helga Pedersen, for eksempel, sa også at "Arbeiderpartiet er et parti som er for norsk EU-medlemskap. Men vi kommer ikke til å reise spørsmålet nå", altså noenlunde samme linje som Høyre. Men Høyre er enda mer positive enn Ap, altså, det er bare veldig klart at ingen av partiene kommer til å melde Norge inn uten et flertall i folkeavstemning.

De trenger ikke det , vi er jo allerede mer katolske enn paven....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor Høyre er så positive til EU. Trodde virkelig ikke at Høyre var så sosialistiske at de ønsker Norge inn i det mest sosialistiske helvete i Europa som finnes. Det er merkelig hvordan et parti som Høyre, ikke snur om å heller jobber for å få fjernet EØS-avtalen og jobbe for å på sikt få bort EU-dritten.

Anonym poster: d1567dd35efdd532753829fea97b5ec7

Skrevet

Eu er et stort maktsystem det passer høyre som hånd i hanske .

• Liker 2
Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Høgre åleine kan ikkje avgjera dette.

Om det vert ny folkeavstemning, så lyt folket svara NEI. Då burde ein heller meldt seg ut av Schengen.

Skrevet (endret)

Det kreves vel fortsatt 3/4 flertall i henhold til Grunnlovens paragraf 93?

Selv om det er riktig at 3/4 av stortingsrepresentantene kan gjøre dette kan så ville vel en slik beslutning savne politisk legitimitet i og med at de to foregående folkevastemningene har satt pressedens? Jeg tror også store deler av ja-siden ville sett på dette som uredelig, selv om dette ville vært juridisk gangbart.

Endret av Zerox
Skrevet

Takk for svar. Men kan man være i EU f.eks i 4 år og så kan evt. en ny regjering bryte avtalen eller hvordan er det? Vil stemme Høyre, men er imot EU og EØS og vurderer bare pga. det stemme noe annet.

I skrivende stund er det lite som tyder på at noe (kvalifisert) stortingsflertall vil melde Norge inn i EU i neste stortingsperiode. Skulle det imidertid komme et overveldende stemningsskifte i befolkningen, så kan du regne med at det kan skifte raskt.

Status quo er at Norge er medlem av EØS. Stortinget har bestemmer Norges tilknytting til EØS.

Følgelig er eneste måte å melde Norge ut av EØS på at Stortinget stemmer for det. Jeg tror ikke det er slik at Stortingets holdning automatisk er en funksjon av enkeltrepresentantenes syn på spørsmålet. Det har sannsynligvis vært kvalifisert stortingsflertall for EF/EU mesteparten av tiden siden spm. ble aktuellt rundt 1960. Hensynet til folkeopinionen, og man får håpe, i tiden etter folkeavstemningene også representantenes demokratiske sinnelag, har imidlertid lagt begrensninger. Jeg tror trykket fra folkeopinionen må bli svært sterkt for at et flertall som er for EØS på Stortinget, skal melde Norge ut.

Tersklen for å gjøre noe aktivt man er mot er vel også større enn å la være å gjøre noe man er for.

Et styrket SV og et styrket SP, evt. supplert med neirepresentanter fra andre partier, er vel det eneste som kan være en del av dette trykket på Stortinget i dag. Jeg tror vel også at SVs og delvis SPs interesse for saken i ganske stor grad gjenspeiler hvor viktig velgerne synes dette er. Hvis du vil la stemmen din gå utelukkende til arbeidet mot EØS, tror jeg at jeg ville anbefalt deg å bruke kumulering til å få fram kandidater som er aktivt mot EØS.

AnonymBruker
Skrevet

Var det jeg tenkte at det ikke bare er å melde seg inn og ut. Redd for at Høyre kommer til å binde oss til en slik avtale da de sier at vi bør inn i EU så fort som mulig. Veldig merkelig i grunn at H er for EU. Men takk igjen.

Hvorfor er det rart? At Høyre er for EU-medlemskap gjenspeiler jo grunntankene i Høyres politkk.

Anonym poster: a9e68fab1582527053422589157895b2

• Liker 2
Skrevet

Dette var interessant. Kunne du utdype noen hovedmomenter som har fått deg til å skifte standpunkt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...