Gå til innhold

Er det lov å fortelle andre at man ikke setter pris på en vane?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil folk høre at andre ikke liker deres vane med å være arrogant i visse settinger, aldri vasker hendene før mat, aldri spør hvordan andre har det e.l.?

Jeg mener hvis man sier i fra på en rolig måte at "denne vannen kan bli oppfattet negativ og jeg ville bare gjøre deg klar over det."

Jeg hadde blitt veldig glad for det fordi jeg vet at jeg ikke tenker meg om godt nok eller legger merke til vanene mine bestandig. Men de få gangene jeg har turt å ta opp slikt med kjærester eller nære venninner så har det blitt skrik og skrål. Så jeg tenker at folk egentlig ikke vil vite og kanskje ikke er så interessert i å være et så godt menneske som mulig for dem?

Anonym poster: 9b795da21b4b4144bdf634c6adeefae4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest MamaQuilla
Skrevet (endret)

Å vaske hendene før man spiser er ikke like viktig som å vaske dem etter man har vært på toalettet. Hvis man skal lage mat, derimot.

Men ja, jeg tar hva du mener og jeg vil si at dette kommer veldig an på den som kommer med «velment kritikk». Generelt er det ikke så kult å bli snakket til på den måten du la frem, især kan man lett gå i angrepsposisjon der og da hvis man blir litt flau over det som påpekes.

:)

Endret av MamaQuilla
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg setter ikke spesielt pris på at andre finner feil med meg å føler seg nødt til å informere om det.

Anonym poster: d11575e9f914ca7455f99e213cf0db7b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Å vaske hendene før man spiser er ikke like viktig som å vaske dem etter man har vært på toalettet. Hvis man skal lage mat, derimot.

Men ja, jeg tar hva du mener og jeg vil si at dette kommer veldig an på den som kommer med «velment kritikk». Generelt er det ikke så kult å bli snakket til på den måten du la frem, især kan man lett gå i angrepsposisjon der og da hvis man blir litt flau over det som påpekes.

:)

Enig.

Jeg ville fort tenkt litt "ta meg som jeg er"... Og dernest antagelig lagt MYE mer i det en. Det opprinnelig var ment.

Anonym poster: d03f0db66048e4449c6dd306714d4e65

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hvor "lov" det er, men jeg pleier å komme med "du har vasket hendene, ja?" til folk etter de har vært på toalettet, eller før de skal lage mat.

AnonymBruker
Skrevet

Josh. Jeg synes ikke man burde utelukke alle tilbakemeldinger for dårlige vaner,

selv om det kanskje ikke er noe man har så veldig lyst å høre. For vedkommende sin del og er det jo positivt ment. Hva man velger å gjøre med det da, er jo opp til en selv.

Og jeg synes og man burde se veldig godt an hvem man gir den type tilbakemeldinger til.

Det hadde kun vært de nærmeste og familie eventuelt. En venn jeg ser i ny og ne hadde jeg ikke brydd meg med.

Anonym poster: 2a45fb2310e05788ff478bb8240399e8

• Liker 1
Skrevet

Vil folk høre at andre ikke liker deres vane med å være arrogant i visse settinger, aldri vasker hendene før mat, aldri spør hvordan andre har det e.l.?

Jeg mener hvis man sier i fra på en rolig måte at "denne vannen kan bli oppfattet negativ og jeg ville bare gjøre deg klar over det."

Jeg hadde blitt veldig glad for det fordi jeg vet at jeg ikke tenker meg om godt nok eller legger merke til vanene mine bestandig. Men de få gangene jeg har turt å ta opp slikt med kjærester eller nære venninner så har det blitt skrik og skrål. Så jeg tenker at folk egentlig ikke vil vite og kanskje ikke er så interessert i å være et så godt menneske som mulig for dem?

Nei.

I henhold til straffelovens §666 - Den som forteller andre han han/hun ikke setter pris på en vane, dømmes til 6 måneders ubetinget fengsel eller bøter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen spurt meg om jeg hadde vasket hendene etter at jeg kom fra toalettet, eller bedt meg om å vaske hendene før mat, så hadde jeg etter all sannsynlighet holdt meg laaangt unna for fremtiden. Jeg setter IKKE pris på kommentarer som insinuerer at jeg ikke er ren nok.

At jeg kan virke arrogant har jeg hørt flere ganger, så det hadde ikke plaget meg like mye. Kommer selvfølgelig an på hvem som har behov for å fortelle meg dette da. Også andre personlighetstrekk hadde vært ok, men ikke renslighet eller noe som har med vekt å gjøre.

Anonym poster: c2a03d9e74c266e1ba8396abb7be9ba0

• Liker 9
Gjest laila
Skrevet

Jeg setter også pris på tilbakemeldinger og tenker som deg rundt det. Men har også samme erfaringer som deg om jeg har prøvd å si fra til folk rundt meg, selv om jeg sier fra på en veldig pen måte.

Jeg har dessverre skjønt at folk er mer interessert i å beskytte sin egen misforståtte stolthet enn de ønsker å være et godt menneske og ta litt hensyn til folk rundt seg. Trist.

jeg setter ikke spesielt pris på at andre finner feil med meg å føler seg nødt til å informere om det.

Anonym poster: d11575e9f914ca7455f99e213cf0db7b

Handler vel ikke om å finne feil ved deg, men gjøre deg oppmerksom på at noe av det du gjør kan justeres for alles beste. Ikke alltid man ser det selv. Og ingen tvinger deg til å endre deg. Ville du ikke likt å bli gjort oppmerksom på om du gjorde en feil på jobben eller kjørte i feil fil heller?

Hadde noen spurt meg om jeg hadde vasket hendene etter at jeg kom fra toalettet, eller bedt meg om å vaske hendene før mat, så hadde jeg etter all sannsynlighet holdt meg laaangt unna for fremtiden. Jeg setter IKKE pris på kommentarer som insinuerer at jeg ikke er ren nok.

Anonym poster: c2a03d9e74c266e1ba8396abb7be9ba0

Det er faktisk mulig å glemme det i farta. Jeg tar det ikke som en fornærmelse om jeg blir spurt om dette, kommer helt an på hvordan folk sier det.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at man bør være forsiktig med å påpeke negative ting ved andres atferd og vaner da det fort kan bli tatt ille opp. Men se det an på situasjonen, hvis du kjenner personen godt kan det være greit i visse tilfeller. Jeg vet at jeg iallfall sier fra til kjærester, familiemedlemmer og i mindre grad nære venner dersom de konsekvent gjør noe jeg ikke synes så mye om, feks faren min som alltid mumler istedet for å snakke ordentlig - det påpeker jeg iblant hos ham, men ofte på en litt tullete måte slik at det ikke blir noen krangel ut av det. Ingen liker vel å bli kritisert hele tiden, men dersom situasjonen er riktig kan jeg si fra om dårlige vaner.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor "lov" det er, men jeg pleier å komme med "du har vasket hendene, ja?" til folk etter de har vært på toalettet, eller før de skal lage mat.

Sist gang jeg ble spurt om det, var jeg 5 år gammel og det var mamma som kom med det...

Anonym poster: a0a24f83f9bc71194ad76a42c9c46075

• Liker 9
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Oi. Tror jeg hadde kuttet deg ut ganske kjapt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke vært velkommen i mitt hus etter å ha lirt av deg noe sånt i hvert fall.

Anonym poster: bce2e2832f009f8c7052a28865d03634

• Liker 8
Skrevet

Handler jo ikke om hver gang, til alle :P

Men i all hovedsak mine søsken eller potensielle kjærester, der jeg faktisk er usikker på om de vasker hendene. Jeg har ikke spesielt lyst til at de skal klæsje hånden sin, som de nettopp har brukt til å tørke seg i ræva med - uten vask, på meg. "Folk" var kanskje å ta litt vel i her, men..

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det lov, og mange ganger nødvendig, men det kommer også veldig an på hva det handler om. Småting bør man bare la ligge. Hvorvidt folk vasker seg på hendene før et måltid eller ei, får være deres sak, det legger jeg meg så slettes ikke opp i. Når man skal lage maten selv derimot(da spesielt til flere enn seg selv :P), er det viktig med god hygiene.

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Handler jo ikke om hver gang, til alle :P

Men i all hovedsak mine søsken eller potensielle kjærester, der jeg faktisk er usikker på om de vasker hendene. Jeg har ikke spesielt lyst til at de skal klæsje hånden sin, som de nettopp har brukt til å tørke seg i ræva med - uten vask, på meg. "Folk" var kanskje å ta litt vel i her, men..

Hvem er det egentlig du omgås om du er så usikker på om de vasker seg på hendene etter toalettbesøk?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det meste avhenger av hvordan du formulerer deg.

Skrevet

Hvem er det egentlig du omgås om du er så usikker på om de vasker seg på hendene etter toalettbesøk?

^ søsken, som skrevet over. Der gjelder det bare før matlaging, ikke etter toalettbesøk. Distrè..

Samt at jeg ikke er sikker i det hele tatt på hvordan vanene er på det blant folk. Er jo flere som ikke gidder å vaske seg på hendene etter toalettbesøk..

Gjest MamaQuilla
Skrevet

^ søsken, som skrevet over. Der gjelder det bare før matlaging, ikke etter toalettbesøk. Distrè..

Samt at jeg ikke er sikker i det hele tatt på hvordan vanene er på det blant folk. Er jo flere som ikke gidder å vaske seg på hendene etter toalettbesøk..

Ok, mindreårige søsken da?

Ellers synes jeg det virker noe sosialt uintelligent å si slikt til venner og kjærester.

• Liker 3
Skrevet

Ok, mindreårige søsken da?

Ellers synes jeg det virker noe sosialt uintelligent å si slikt til venner og kjærester.

Ja, mindreårige, distrè søsken som jeg ikke har sett ta turen for å vaske hendene.

Får så være hva du synes. Jeg spør.. vel, ikke venner, men om en potensiell kjæreste har vært på do, og jeg mistenker han ikke har vasket hendene - så spør jeg. Èn gang. Sånn at jeg vet om han pleier gjøre det eller ikke..

Håndhygiene har blitt innprentet ganske hardt, så det er faktisk en ting som er ganske viktig for meg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...