1989 Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Hei, Jeg er mor for første gang, var så heldig at jeg fikk en nydelig liten baby for nesten tre uker siden Hun har siden hun kom for det meste sovet på dagen og vært veldig våken med korte blunder nå og da på natta. I det siste sover hun litt mer på natta, men nesten aldri mer enn 2,5 timer sammenhengende. Har noen få ganger latt henne sove sammen med meg, fordi det blir lettere å falle rett i søvn, men det virker som om dette har gjort henne ekstremt avhengig av nærkontakt. De siste dagene vil hun ikke sove på dagen heller, med mindre hun ligger i armkroken eller på brystet til meg eller andre i familien. Hun vil også ha pupp omtrent hele tiden. Hun spiser OFTE og lenge, og får pga. dette vondt i magen selvom hun bæsjer, gulper og raper en god del. Er det meningen at man ikke skal la de ammes så mye som de selv vil? Fikk jo beskjed på sykehuset om at vi skal gjøre akkurat det barnet vil i starten, men vet ikke om det er bra for henne med SÅ mye melk? Har noen tips? Hvor lenge lar man babyen være 100% sjef? Og bestemmer de døgnrytmen selv på en måte eller skal man prøve å innføre rutiner på en eller annen måte? Setter stor pris på svar her!
Gjest MamaQuilla Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Nå er jeg ikke mor, men er det ikke slik at babyer har såkalte økedøgn hvor de ammer ekstra mye?
MiniMjau Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 (endret) Det er mye mye mye amming i starten....gi babyen mat så ofte den etterspør når den er så liten. Magen er på str med en valnøtt, så det sier seg selv at de spiser ofte. Hold ut Litt tidlig med rutiner og disiplinering. Endret 4. mai 2013 av MiniMjau 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Det høres veldig normalt ut alt sammen. Og hvis du har ork-gi henne gjerne så mye nærkontakt du orker å gi, veldig sunt for babyen. Hvis du får mer søvn-så samsov gjerne. Vi fikk mye mer søvn på den måten og baby fikk dekket en del av nærhetsbehovet. Rutiner og disiplin ordner seg tidsnok. Slapp av med babyen og prøv å få mest mulig hvile Anonym poster: ed2391b5162f0c2fd0431a76105cbc79 6
SmallTalk Skrevet 5. mai 2013 #5 Skrevet 5. mai 2013 Gi henne smokk. Da slipper du å fungere som smokk. Du vil uansett ikke unngå å skjønne når hun faktisk er sulten.
Schadenfreude Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Ferske babyer trenger MYE nærkontakt. Det er jo ikke så lenge siden hun var på innsiden, så hun er vant med å være inntil deg hele tiden. Det blir "bedre" etterhvert som de blir større og får mer behov for å oppdage verden, men enn så lenge så er du det faste, trygge punktet. Har du en bæredings (bæresjal eller bæresele)? Til å begynne med hadde jeg mini mye i et elastisk sjal. Der kunne han sove og kose seg mens jeg gjorde ting i huset eller ruslet meg en tur. Jeg brukte også bæresjalet for å få litt mer tid mellom matingene. Når babyen mates veldig ofte, får de gjerne for mye av "formelken", den tynne tørsteslukkende melken som kommer først. Denne melken metter ikke like godt som den som kommer etterpå og dermed blir babyen mye fortere sulten og sånn holdes den "onde" sirkelen igang. Så hvis du ammer babyen hver time, prøv å drøye til to timer feks. Det er her bæredingsen kommer inn, oppi der holder baby seg rolig og har ikke samme behovet for å bruke deg som smokk. Men ja, baby er 100% sjef nå og for en god stund fremover. Den er alt for liten til å skjønne sammenhenger. Det er bare én ting den skjønner og det er at "jeg har et behov, mamma kan enten oppfylle det behovet eller ignorere det". Du kommer til å merke når baby begynner å få en egen vilje og protesterer fordi den ikke VIL (ligge i ro på stellebordet sånn at man får på en bleie, feks, bare å glede seg ), men frem til da får du mest fornøyde babyer ved å oppfylle behovene for mat, bleieskift, søvn og ikke minst nærhet. Og... det virker kanskje ikke sånn akkurat nå, men den spedbarnsperioden er over før du får sukk for deg. Det BLIR bedre. Om noen måneder sitter jenta di i stolen sin og smatter fornøyd på en brødskive mens du spiser frokosten din og drikker kaffe tilnærmet i fred (frem til hun settes ned på gulvet og begynner å dra ut alt innholdet av bokhylla). 9
Teriyaki Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Am henne to til tre ganger på hvert bryst før du bytter til det andre brystet. På den måten får hun tømt brystet skikkelig og får dermed i seg den fete, næringsrike melken. Det kan gjøre at det blir litt lenger mellom amming. Men det er ikke unormalt at de spiser så ofte i starten. 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Gi henne smokk. Da slipper du å fungere som smokk. Du vil uansett ikke unngå å skjønne når hun faktisk er sulten. Noen geniale tips til hvordan få de små til å ta smokk? Her har vi prøvd i en måned med ulike typer, uten hell.... Anonym poster: 3ceff1b51fd683744883fb85b0b5dcbf
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Gi henne smokk. Da slipper du å fungere som smokk. Du vil uansett ikke unngå å skjønne når hun faktisk er sulten. Jo, det kan du. Og særlig under øredøgn, da barnet bil ligge på puppen "hele tiden" og selv om puppen er tom. For et barn som ligger ved et tomt bryst vil suge uansett, for at det skal komme mer. Jeg har ei i min Barselgruppe som ga smokk ofte hvis jenta ville bruke henne dom smokk, hun fikk mindre og mindre melk, og tilslutt måtte hun kutte ut, for barnet ble utålmodig og sint ved puppen. Anonym poster: 7e4b4b8d27c7380365415a6965b2ac66 1
Aja Skrevet 5. mai 2013 #10 Skrevet 5. mai 2013 Min baby var også sånn. Alt ble litt lettere først ved 6 uker, og så nå igjen ved 10 uker. Bare gi henne all den maten og kosen hun vil ha og hold ut, det blir bedre.
Gjest Elyssa Skrevet 5. mai 2013 #11 Skrevet 5. mai 2013 Det høres helt normalt ut synes jeg Her er ungen 100% sjef enda Han er 6 mnd. Sånn er det bare
helenaa Skrevet 5. mai 2013 #12 Skrevet 5. mai 2013 2,5 timer sammenhengende søvn høres veldig fint ut. Det er helt normalt med kortere perioder også. Gi så mye nærhet som babyen trenger. Det er helt vanlig at babyens behov for kontakt endrer seg, og da må man som foreldre følge etter. Prøv å finne sovestillinger som gjør at du får sove også. Jeg vil også anbefale smokk. Vi hadde heller ingen stor suksess med den i starten, så jeg satt ofte og holdt på smokken med en finger. Jenta mi likte best Avent, men andre babyer liker andre smokker. Man må prøve seg fram, og gjerne prøve mange ganger. Det kan være veldig slitsomt, dette, så ta imot hjelp fra familie og venner hvis det er mulig. Det kan være verdifullt med 20 minutter helt for seg selv når man har en baby som krever nærhet hele døgnet. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #13 Skrevet 5. mai 2013 2,5 time sammenhendende søvn må da være kjempefint, her er vi på 20 - 30 min sammenhengende gjennom hele døgnet. Og om hun sover på dagen sover du også på dagen. Ved 3 uker kommer vel økedøgn så da er det normalt at de vil ligge mer ved puppen. Og mange suger selv om puppen er tom. Vår lille kunne ligge 30 - 40 min ved hver pupp og vi trodde han fikk masse melk men det fikk han ikke så måtte begynne med MME ved siden av. Høres i alle fall ut som om du har en flott og normal baby.. Anonym poster: be42cb63a9aeadf18d385915a6479bfb
Sveva Skrevet 5. mai 2013 #14 Skrevet 5. mai 2013 Jeg synes også at det høres helt normalt ut! Var sånn her også. Det kommer til å endre seg, mye helt av seg selv! :-)
SmallTalk Skrevet 5. mai 2013 #15 Skrevet 5. mai 2013 Jo, det kan du. Og særlig under øredøgn, da barnet bil ligge på puppen "hele tiden" og selv om puppen er tom. For et barn som ligger ved et tomt bryst vil suge uansett, for at det skal komme mer. Jeg har ei i min Barselgruppe som ga smokk ofte hvis jenta ville bruke henne dom smokk, hun fikk mindre og mindre melk, og tilslutt måtte hun kutte ut, for barnet ble utålmodig og sint ved puppen. Anonym poster: 7e4b4b8d27c7380365415a6965b2ac66 Du vet at babyer ikke har økedøgn hele tiden, Ikke sant? Det ikke er noen grunn til at mor skal måtte finne seg i å være smokk når barnet tydeligvis kun har et stort sugebehov. Da er det like greit å gi det smokk.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #16 Skrevet 5. mai 2013 Du vet at babyer ikke har økedøgn hele tiden, Ikke sant? Det ikke er noen grunn til at mor skal måtte finne seg i å være smokk når barnet tydeligvis kun har et stort sugebehov. Da er det like greit å gi det smokk. Men ikke alle babyer tar smokk, da hjelper det ikke bare å si "gi smokk"... Tro meg, vi har prøvd.. Anonym poster: 3ceff1b51fd683744883fb85b0b5dcbf
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #17 Skrevet 5. mai 2013 Du vet at babyer ikke har økedøgn hele tiden, Ikke sant? Det ikke er noen grunn til at mor skal måtte finne seg i å være smokk når barnet tydeligvis kun har ett stort sugebehov. Da er det like greit å gi det smokk. Det er ikke alltid like lett og vite når barnet har økedøgn. Og de kan faktisk ha det i flere dager. Dessuten er det ikke alle barn som er like og noen ammer ikke så himla mye mer ved økedøgn at det kanskje er noe mor tenker på. Anonym poster: 7e4b4b8d27c7380365415a6965b2ac66
Stinelin Skrevet 5. mai 2013 #18 Skrevet 5. mai 2013 La barnet være sjef, sov når du kan og gi henne så mye nærhet som hun vil ha. Bæretøy er genialt synes jeg, så kan man gå tur eller få gjort noe i huset mens den lille får nærhet. Når man står midt oppi det kan det føles kvelende og slitsomt, men det blir bedre, hold ut! Vi begynte med smokk ved 3-4mnd i håp om at gutten skulle sove lengre enn en time om gangen. Prøvde mange forskjellige smokker og ga han den når han skulle sove. Etter en laaang periode med prøving ville han ha den minste NUK-smokken. Kan ikke si at han sov lengre, men sovnet kanskje noe lettere enn uten smokk. Men jeg ville vært forsiktig med å erstatte pupp og nærhet med smokk. 1
Bachata Skrevet 5. mai 2013 #19 Skrevet 5. mai 2013 Da mini her var bare 3 uker, så bodde han på meg nært sagt døgnet rundt, med avveksling å bo på pappa eller farmor eller noen andre. Det synes jeg var helt greit, jeg regnet med når jeg fikk barn at det i en periode nå det første året spesielt, er om å gjøre å jobbe for å skape ett trygt barn som har fått den nærheten og tryggheten det trenger med videre. Han sov kun på meg, natt som dag.. så ikke nok med at vi samsov, han sov kun oppå meg i lang tid. Hver gang jeg prøvde å legge ham ned, så våknet han og skreik, så var det bare å ta ham opp igjen, få ham rolig og legge meg med ham på brystet igjen. Vi sov slik sammen mange uker vi. Han bestemte selv når det var ok å slutte, og det kom faktisk av seg selv. En vakker dag, når jeg prøvde å legge ham ned, så sov han videre, og etter det bestemte han seg for å sove natta ved siden av meg helt av seg selv og uten noe jobbing. jeg har som utgangspunkt at han skal få det han trenger av meg nå, og det er han som bestemmer. Det er så liten del av våre liv de er så små at de trenger den typen kontakt og har den typen behov, at det synes jeg er helt greit. men klart det er slitsomt! og DET regner jeg ikke med går over med det første... min lille er snart 5 mnd nå, og vi varierer på å ha 1 time mellom hver oppvåkning på natta, til maks 3 timer mellom. Dagsovinga er en jobb i seg selv, og mye av dagen går med på å få ham til å sovne, for at han så ofte våkner igjen 30-40 min seinere... Jeg innstiller meg bare som best jeg kan, på at nå en periode fremover, er livet mitt helt annerledes. Jeg kommer til å være sliten! Av og til føler jeg meg som en utslitt vaskefille som er vridd og ferdig for søpla... også får vi en litt bedre natt, poden smiler som den lille sola han stort sett er, og alt er helt ok. fokuser på det glade og positive, og ikke på sliten-følelsen. Jeg måtte fortelle sambo det, for han kommenterte at jeg alltid var sliten nå... og ja, det er jeg, men jeg kan ikke ha fokus på det! For å komme ut på andre siden i en del, så må jeg faktisk ha fokus på latteren til gutten min, smilene, det å se hvordan han vokser og utvikler seg, det å få oppleve å se alt i livet helt for første gang, go se hvordan han undrene titter på ting som jeg tar for en selvfølge. <3 Alle de deilige tingene, de fokuserer jeg enda mer på når jeg er mest sliten. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #20 Skrevet 5. mai 2013 Sorry, litt OT. Men nå når jeg sitter med en meget selvstendig jente på 2,5 år og leser dette, så savner jeg den tiden der også. Det var ekstremt slitsomt der og da, og jeg skulle gjerne hatt litt mer frihet. Men nå når jeg må "tvinge" til meg litt kos, og "nyter" dagene hun er syk (masse mammakos ), så savner jeg den tiden der hun var helt og totalt avhengig av meg. TS: Det blir bedre, og selv om det ikke virker sånn nå, så går det fort. Jeg lot min få bestemme alt så tidlig. Etter noen uker så fikk hun smokk, for hun hadde ekstremt sugebehov, som igjen førte til overspising (og mye gulp). Merket litt nedgang i produksjon, men bare nok til at jeg ikke satt med megaspreng hver annen time, og kjente at det ble mer stabilt for babyen også. Det med å gi flere ganger fra samme pupp er lurt. Husk at puppen fylles opp ca 75% allerede den første timen, så det er sjelden for lite melk til at en pupp holder flere ganger når de er såpass små. Anonym poster: 5cc57a2382de5ec86956b16612c39453 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå