Gå til innhold

Matintoleranse og matbudsjett - gjær og sukker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to kroniske hudsykdommer og til sammen gjør disse at jeg burde unngå gjær og sukker. Som fattig student (snart 22 år) passer dette veldig dårlig og jeg har hittil ikke fulgt dette noe særlig, og heller brukt penger på hygieneprodukter. Nå derimot er jeg drittlei begge sykdommene og har bestemt meg for å gå hardere til verks.

Har dere noen oversikt over hvor mye deres budsjett har økt etter å ha kuttet ut gjær og / eller sukker enten på grunn av matallergi eller intoleranse? Bare et ca tall vil hjelpe. Selv er jeg single og bor alene, så hjelper veldig hvis tallet er ca per pers. Altså er hverken gjær eller sukker noe jeg trenger å kutte 100%, men jeg ønsker å kjøpte gjærfri og sukkerfrie produkter og regner derfor meg en liten økning i budsjettet, og vil være best mulig forberedt.

Og vet noen om noe søtt og godt man kan lage som en erstatter for godteri?

Anonym poster: b0a65710ce4ce378c7fa2b6d57111717

Anonym poster: b0a65710ce4ce378c7fa2b6d57111717

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bytte ut brød med knekkebrød, og sukker med sukrin?

Anonym poster: 8fc1c3fb78a7faaeb2af3ef99e132625

Skrevet

Vi bruker ikke mer i mat når vi lever korn- og sukkerfritt. Lever du kornfritt så lever du jo i realiteten også gjærfritt. I snitt bruker vi ca 1500.- per person på mat hver måned, og da lever vi godt (dette inkluderer også andre husholdningsartikler)

Vi "erstatter" ikke. I stedet for brød til lunch så blir det salat med fisk/kylling/omelettstrimler. En halv pose ferdigskylt salat og en laksebit kommer på under 20 kroner om du tenker budsjett. Lager all mat selv

Det går i ren mat som egg, fisk, kjøtt, fugl, frukt, grønnsaker, bær, nøtter, frø og meieriprodukter.

Sparer utrolig mye på å ikke kjøpe hel- og halvfabrikata, kjøpebrød (baker til ungene), godterier, juice etc.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe tall til deg, men vil tro du kan klare deg på det matbudsjettet du har hvis du planlegger godt. Egg er ganske billig når du tenker på hvor mye næring det er i det. Ellers er det bare å pøse på med kjøtt, fisk og grønnsaker. Hvis du reagerer på sukker så reagerer du kanskje på både frukt og hvitt mel også?

Godteri og snacks:

Jeg lager ostechips som saltsnacks (sprøsteker osteskiver i mikroen), og spiser en del nøtter.

Hvis jeg vil ha noe søtt spiser jeg lavkarbopannekaker med krem og bær (søtet med f.eks. sukrin), eller sjokolade (du kan jo bruke sukkerfri type, jeg bruker 86%), gjerne blandet med kokosfett som konfekt. Det finnes mengder av oppskrifter på nett.

OT spørsmål til Løvetanten: Baker du vanlig brød til ungene, eller noe spesialbrød? Hvorfor spiser de brød? Nysgjerrig, bare. :) Mine barn spiser bare brød i barnehagen, lurer på om det kommer til å bli et problem når de blir større...

Anonym poster: 6cacd0fc8794f2c57911f07c6c4fa3c0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg baker helt vanlig brød med grovt mel og frø. Jeg gjør det fordi jeg ønsker ikke å "dytte på de" mitt valg, for de er så store at det er noe de kan avgjøre selv. Når jeg baker selv unngår jeg også å tilsette sukker og dårlige oljer og jeg har i endel mer frø enn du vil finne i butikkbrød. Billigere bli det også.

Det er også av praktiske grunner. Får ikke tenåringer til å lage grønn salat med oljedressing og kyllingbiter kl 7 om morgenen :fnise: , og viljen til å lage mat når de kommer hjem fra skole og trening strekker seg til å skjære brød og legge på pålegg.

Men jeg tror vi spiser veldig lite brødmat sammenlignet med andre familier, for jeg ser at det går oftere i f.eks omelett og gresk yoghurt med bær og frukt. Det går kanskje 2-3 brød i uka?

Hadde jeg hatt mindre barn så hadde jeg kunnet "styre" det mye mer, men sånn det er nå så blir det som sagt et valg de må ta selv. Det jeg gjør er å sørge for at det vi har i hus gjør at de tar sunne valg når de spiser hjemme. At de blåser ukepengene på brus og mocca får jeg bare leve med.

Endret av Løvetanten
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på gjær og prøver å spise/drikke minst mulig av det. Først og fremst vil både helsen din og lommeboka ha godt av at du kutter ut alkohol.

Erstatt brød med knekkebrød (du kan godt lage selv, de er de beste), frokostblanding (kan du lage selv også), frukt, grønnsaker og smoothies.

En frokost hos meg kan f.eks. bestå av eple, kanel og cottage cheese. Eller en skyr, avokado, proteindrikk, egg, knekkebrød eller frukt.

Spiser det samme til lunsj, eller salat.

Du klarer fint å unngå sukker ved å lage middag fra bunnen av.

Kveldsmat blir det samme som frokost.

Ellers; kutt ut brus og juice. Jeg drikker stort sett fra vann, farris, kaffe og te. Her kan du spare mye penger. Unngå søtsaker dersom du får det til.

Anonym poster: 1696d3fa83268909e8c23b5f9d0adaf0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker helt vanlig brød med grovt mel og frø. Jeg gjør det fordi jeg ønsker ikke å "dytte på de" mitt valg, for de er så store at det er noe de kan avgjøre selv. Når jeg baker selv unngår jeg også å tilsette sukker og dårlige oljer og jeg har i endel mer frø enn du vil finne i butikkbrød. Billigere bli det også.

Det er også av praktiske grunner. Får ikke tenåringer til å lage grønn salat med oljedressing og kyllingbiter kl 7 om morgenen :fnise: , og viljen til å lage mat når de kommer hjem fra skole og trening strekker seg til å skjære brød og legge på pålegg.

Men jeg tror vi spiser veldig lite brødmat sammenlignet med andre familier, for jeg ser at det går oftere i f.eks omelett og gresk yoghurt med bær og frukt. Det går kanskje 2-3 brød i uka?

Hadde jeg hatt mindre barn så hadde jeg kunnet "styre" det mye mer, men sånn det er nå så blir det som sagt et valg de må ta selv. Det jeg gjør er å sørge for at det vi har i hus gjør at de tar sunne valg når de spiser hjemme. At de blåser ukepengene på brus og mocca får jeg bare leve med.

Skjønner. Siden mine barn er så små så tåler de ikke mye fiber, så frø og veldig grovt mel er uaktuelt (noe som forteller meg at vi ikke akkurat er skapt for å spise korn! Løselig fiber fra grønnsaker går jo helt fint) - dermed lager jeg ikke lyst "kneipbrød" bare for at de skal spise brød. Når de blir eldre får jeg ta stilling til det hvis det blir et problem...

Beklager avsporing :)

Anonym poster: 6cacd0fc8794f2c57911f07c6c4fa3c0

Skrevet

Spis ren mat, ikke prøv å finne erstatningsprodukter. Omeletter, salater, knekkebrød etc er flott mat til frokost, lunsj og kvelds, og til middag er det bare å spise vanlig, hjemmelaget mat så vet du hva som er i.

Jeg la om til lavkarbo (som i prinsippet er ganske likt det du vil spise ved å ville unngå gjær og sukker - vanlig mat uten raske karbohydrater) i fjor sommer, og er også singel, bor alene, og jeg bruker faktisk mindre i mat nå enn før. Litt omstilling i begynnelsen med tanke på sukkeret, men det går seg fort til.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli dyrere? Siden du kutter ut ting blir det jo billigere:) Ikke kjøp erstatningsprodukter som spesialbrød/dyyre melblandinger/sukkerfri sjokolade/proteinbarer og annet dritt. Lag mat fra bunn av og bruk råvarer!

Bare slutt å spis sukkerholdige/gjærholdige ferdigprodukter til vanlig, og unn deg en sjokolade eller en brødskive sånn en gang innimellom. (En gang annenhver uke? Hver uke? Hver mnd? Du må se hva huden din tåler.)

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...