AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Jeg er en 18 år gammel jente som nylig har funnet ut at jeg er gravid. Jeg er veldig glad for å kunne bli mor <3 og nå gleder jeg meg veldig. Dessverre har min eks, som er 21 år og i arbeid etter læra gått fra oss for han ville ikke bli ung far. Det har vært tungt, men nå ser jeg at det var kanskje til det beste siden han er så umoden og krevde at jeg skulle ta abort. Mine foreldre har vært en stor støtte i tiden som har vært, men nå er det bare to måneder igjen til fødsel og jeg begynner å bli litt bekymret for hva jeg skal leve av. Jeg vet jeg får penger fra lånekassen, og fra NAV uten at jeg vet helt hvor mye. Barnefar tjener 340 000 i året, og jeg regner med at han må gi meg penger siden barnet er hans? Foreldrene mine har sagt at disse skal gi penger, men barnefar mener han skal slippe fordi han sa jeg kunne kvitte meg med barnet. Stemmer det? Jeg vil gjerne at jeg og barnet skal ha det godt, og jeg vet vi kan ikke snylte på mor og far så jeg lurer på hvor vi kan få penger til en god oppvekst og leilighet om ikke fra far og NAV? Er det noen som kan hjelpe? :-) Anonym poster: 4d30133ecfd0bfeb9aa04a3186eba5e5
Ellevill Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Du kan jo gi ungen en god oppvekst ved at du tar en utdannelse og skaffer deg jobb, istedenfor å lene deg på Navn. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Jobb f.eks? Anonym poster: 4b7fad422c429d85d38bd1369a122ff9
Gjest MamaQuilla Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Tipper TS troller, dette ble bare for dumt. 1
Rabadamtimtim Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 (endret) Du kan jo gi ungen en god oppvekst ved at du tar en utdannelse og skaffer deg jobb, istedenfor å lene deg på Navn. Endret 4. mai 2013 av Rabadamtimtim
dobri123 Skrevet 5. mai 2013 #6 Skrevet 5. mai 2013 Det stemmer ikke at han skal slippe å stå til ansvar fordi han ikke vil ha det, nei! Det er bare et idiotisk argument fra han for å slippe. Ta en tur på et NAV kontor i kommunene din for å høre med de. 1
Gjest MamaQuilla Skrevet 5. mai 2013 #7 Skrevet 5. mai 2013 Klart far skal betale bidrag, men dette kan du få NAV til å ordne for deg.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Du må kontakte Nav, så får du vite hva du har rett på. De vil og hjelpe deg til å sende inn søknad om overgangstønad, barnetrygd og bidrag. Har du ikke tjent deg opp rett til foreldrepenger i permisjonstid så vil du få en engangstønad. Anbefaler deg å tenke lengre frem i tid, og fortsette med studier når barnet er gammelt nok til å begynne i barnehagen. Det er begrenset hvor lenge du får stønad fra Nav (overgangstønaden), tror det er krav om at du er i aktivitet etter et år. Barnefar må betale bidrag. Siden du bare har 2mnd igjen, så vil jeg anbefale deg å kontakte Nav i morgen, pga det kan være lang behandlingstid. Anonym poster: 016481151473b38e6f45439b5ffd5ef6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #9 Skrevet 5. mai 2013 Far er pliktig til å betale barnebidrag. Størrelsen på bidraget regnes ut fra deres inntekt og samvær. Du får overgangsstønad og en engangsstønad ved fødsel og i tillegg barnetrygd for et barn ekstra. Leilighet må du ordne selv. Nav kan stille med husleiegaranti, men jeg anbefaler deg å få et depositumlån i banken eller låne av foreldre. Utleiere skyr garantien fra nav. En god oppvekst gir du ved å være til stede for barnet. Anonym poster: fdab7c952068e0492182a17966d19089
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå