AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Jeg og kjæresten skal endelig bli samboere, og vi har lenge tenkt over og lest om hvordan vi bør fordele utgiftene. Han har lån på leiligheten det er snakk om. Avdraget på lånet skal han selvsagt betale selv. Rentene på lånet er ca 4400 i mnd. I tillegg er det fellesutgifter som søppeltømming/vann/kloakk osv. Det er på 1000 kr i mnd, men noe av dette går til oppussing/maling og lignende som øker verdien og holder huset ved like. Så er det selvsagt internett, strøm, reiseutgifter (han har bil, men jeg må mest sannsynlig ha busskort også pga vi ikke reiser samtidig hele tiden) og mat o.l. Her er det vi har avtalt jeg skal betale i mnd til han: Halve renten på lånet: ca 2200 kr i mnd. Mindre enn halvparten av fellesutgifter: ca 350 kr i mnd. Halvparten av internett, strøm: ca 500 i mnd. Matutgiftene har vi vurdert å dele 3/7 og 4/7 eller lignende, da jeg spiser mindre og billigere. Tilsammen vil boutgiftene bli ca 800-1000 kr billigere enn hva jeg tidligere har betalt for et hybelrom i ca samme område med delt kjøkken/bad og av dårligere stand og mindre størrelse. Jeg vil derfor ha mulighet til å spare opp mer i BSU enn om jeg bodde i hybel alene, og jeg må jo uansett ha en plass å bo. Det er forresten bare snakk om å bo i denne leiligheten i ca 3 år til endt utdannelse, og deretter kjøpe noe felles. Dersom vi hadde planer om å bo her lengre, ville det selvsagt vært naturlig at jeg betalte meg inn på lånet. Jeg har uansett ikke mulighet til å betale meg inn på halvparten av lånet sånn som økonomien min er nå, pga ung alder. Dessuten er dette en grei ordning uten for mye styr dersom forholdet skulle ta slutt. Noen innvendinger? Anonym poster: 1aad31e9549206e426a1a4b992dc6eb4
strawberry Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Jeg vil også ha mulighet til å låne bil når den er ledig.
Rægs Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Få det skriftlig ettersom du skal betale ned på rentene (hans). 3
strawberry Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Få det skriftlig ettersom du skal betale ned på rentene (hans). Ja, vi skal selvsagt skrive kontrakt(?) om det, det krever jeg 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 Huff.. må begynne å tenke på dette jeg også snart. Mye mer å tenke på enn det jeg forestilte meg.. gosh. Anonym poster: cb329ec32bf7c358da8f3a159271fb7a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 Du betaler ned på lånet hans og hvis det blir slutt så står du ikke igjen med noe. Anonym poster: 2a4508dc83b4d257defccbd23f545c91 5
Gjest Herr Heftig Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror forholdet deres hadde blitt litt sunnere (ikke at det er usunt) om dere ikke hadde vært så nøye på alt mulig, det første som slo meg var egentlig maten, den ville jeg bare tatt "på sparket". Ja, han spiser mer enn deg, men jeg syns det blir fryktelig rart å måle sånn, dessuten er det sikkert noe du bruker mer av enn ham (toalettpapir?) Dessuten vet jeg ikke hvor rettferdig det er at du ikke skal være med på avdraget i det hele tatt. Dersom du hadde leid et annet sted så ville du jo betalt ned på lånet deres, ikke sant? Og da syns jeg det blir litt urettferdig om du skal sitte å spare "masse" BSU og bo underpriset hos han. Men det hele avhenger jo også av deres inntekter og sånt, men jeg syns den avtalen du har fått deg der er ganske god (for deg).
strawberry Skrevet 4. mai 2013 #8 Skrevet 4. mai 2013 Du betaler ned på lånet hans og hvis det blir slutt så står du ikke igjen med noe. Anonym poster: 2a4508dc83b4d257defccbd23f545c91 Jeg betaler på rentene, det vil sei det det faktisk koster å bo der. Hvis det blir slutt, så har jeg uansett igjen mer penger enn om jeg leier en "random leilighet", da det er dyrere. Jeg vil med denne avtalen ha mulighet til å spare BSU i tillegg til det jeg betaler i leie. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal betale renter på hans lån? Del fellesutgiftene og matutgiftene på to og betal heller inn en tusenlapp på BSU-kontoen din. Anonym poster: 5c9aebb8d9c40b3006a9eabea7882cea
Gjest Herr Heftig Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal betale renter på hans lån? Del fellesutgiftene og matutgiftene på to og betal heller inn en tusenlapp på BSU-kontoen din. Anonym poster: 5c9aebb8d9c40b3006a9eabea7882cea Hvis kjæresten hennes hadde leid, så ville hun jo betalt halve leia som ville vært bokostnaden. Når man kjøper hus er rentene bokostnaden + diverse andre ting slevsagt.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Hvis kjæresten hennes hadde leid, så ville hun jo betalt halve leia som ville vært bokostnaden. Når man kjøper hus er rentene bokostnaden + diverse andre ting slevsagt. Ja, men allikevel er det en skjevfordeling som ikke er helt god. I mine øyne Anonym poster: 5c9aebb8d9c40b3006a9eabea7882cea 1
strawberry Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror forholdet deres hadde blitt litt sunnere (ikke at det er usunt) om dere ikke hadde vært så nøye på alt mulig, det første som slo meg var egentlig maten, den ville jeg bare tatt "på sparket". Ja, han spiser mer enn deg, men jeg syns det blir fryktelig rart å måle sånn, dessuten er det sikkert noe du bruker mer av enn ham (toalettpapir?) Dessuten vet jeg ikke hvor rettferdig det er at du ikke skal være med på avdraget i det hele tatt. Dersom du hadde leid et annet sted så ville du jo betalt ned på lånet deres, ikke sant? Og da syns jeg det blir litt urettferdig om du skal sitte å spare "masse" BSU og bo underpriset hos han. Men det hele avhenger jo også av deres inntekter og sånt, men jeg syns den avtalen du har fått deg der er ganske god (for deg). Det med maten har du nok rett i. Avdraget er vi enige om at han skal betale, da det er han som sitter igjen med det etterpå. Jeg skal studere i noen år til, men han har bare ett år igjen og skal deretter arbeide og vil ha mye bedre råd enn meg. Han vil selvsagt at jeg skal ha mulighet til å spare mest mulig til bsu, sånn at vi kan kjøpe hus når begge er i fast arbeid.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 Hvorfor er det så mange som mener at det er mye verre å være med på å betale lån/renter hos en partner, enn hos en tilfeldig person - som kanskje attpåtil tjener grovt på det? Anonym poster: 7a73e1d6e5dacb4f7f49d3cb9a2a4d11 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Hvorfor er det så mange som mener at det er mye verre å være med på å betale lån/renter hos en partner, enn hos en tilfeldig person - som kanskje attpåtil tjener grovt på det? Anonym poster: 7a73e1d6e5dacb4f7f49d3cb9a2a4d11 Sannsynligheten for å bli bitter er ikke tilstede om du leier av noen du ikke kjenner. Om forholdet tar slutt er det enda en ting å krangle om. Anonym poster: 5c9aebb8d9c40b3006a9eabea7882cea 1
Rægs Skrevet 4. mai 2013 #15 Skrevet 4. mai 2013 Ja, vi skal selvsagt skrive kontrakt(?) om det, det krever jeg Så bra! Ikke alle tar det som en selvfølge, men bra du gjør det.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #16 Skrevet 4. mai 2013 Sannsynligheten for å bli bitter er ikke tilstede om du leier av noen du ikke kjenner. Om forholdet tar slutt er det enda en ting å krangle om. Anonym poster: 5c9aebb8d9c40b3006a9eabea7882cea Å joda, det er ikke helt usannsynlig. Men jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Hvorfor skal man bli bitter fordi man måtte betale for tak over hodet...? Jeg hadde skjønt det om det gjaldt hele lånet eller om man måtte ha betalt mye mer hos partneren enn overalt ellers, men det er jo ikke slik i denne situasjonen. Anonym poster: 7a73e1d6e5dacb4f7f49d3cb9a2a4d11 2
strawberry Skrevet 4. mai 2013 #17 Skrevet 4. mai 2013 Å joda, det er ikke helt usannsynlig. Men jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre? Hvorfor skal man bli bitter fordi man måtte betale for tak over hodet...? Jeg hadde skjønt det om det gjaldt hele lånet eller om man måtte ha betalt mye mer hos partneren enn overalt ellers, men det er jo ikke slik i denne situasjonen. Anonym poster: 7a73e1d6e5dacb4f7f49d3cb9a2a4d11 Jeg skjønner det med at hos andre betaler man jo ned lånet til den man leier hos. Men med tanke på at jeg skal studere flere år enn ham og han vil ha mye mer penger i måneden enn meg siden han skal jobbe, har vi ordnet det sånn. Han ønsker heller at jeg skal spare opp på bsu-kontoen slik at vi kan dele lån når vi skal ha hus etterhvert. Da vil han sitte med det han har betalt på avdraget av lånet, jeg vil sitte igjen med det jeg har spart på bsu'en, og rentene vil banken sitte igjen med.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #18 Skrevet 4. mai 2013 Jeg skjønner det med at hos andre betaler man jo ned lånet til den man leier hos. Men med tanke på at jeg skal studere flere år enn ham og han vil ha mye mer penger i måneden enn meg siden han skal jobbe, har vi ordnet det sånn. Han ønsker heller at jeg skal spare opp på bsu-kontoen slik at vi kan dele lån når vi skal ha hus etterhvert. Da vil han sitte med det han har betalt på avdraget av lånet, jeg vil sitte igjen med det jeg har spart på bsu'en, og rentene vil banken sitte igjen med. Det ser ut til at dere har en grei ordning, og så lenge begge er fornøyde, så er det jo ikke noe problem. Jeg siktet mer til dem som overhodet ikke ønsker å betale annet enn halvparten av utgiftene til mat/strøm o.l. når de flytter inn hos partneren sin. Anonym poster: 7a73e1d6e5dacb4f7f49d3cb9a2a4d11
sullå Skrevet 4. mai 2013 #19 Skrevet 4. mai 2013 Jeg synes det virker veldig gjennomtenkt og greit ut Selvfølgelig skal du betale mer enn fellesutgifter/strøm/mat for å bo der, du bør jo betale "husleie" også. Det er veldig lurt å betale halvparten av rentene. Men, jeg ville sørget for å få skrevet det av på skatten, da man kan få igjen en del ved å betale renter
Gjest Aoki Skrevet 4. mai 2013 #20 Skrevet 4. mai 2013 (endret) Jeg kommer til å ha en lignende avtale med min kjæreste når han kjøper bolig. Jeg kommer til å betale 20% av rentene og avdraget. Det jeg betaler i avdrag kommer jeg til å eie og jeg får det tilbake når han selger boligen. Vi skal ha en kontrakt på det. Månedlige utgifter til vaktmester o.l. vil jeg betale 50% av. Og 50% av strøm, internett osv. Mat betaler vi allerede 40-60. Jeg skal være student i 5 år til og han jobber, så han tjener mye mer enn meg. Endret 4. mai 2013 av Aoki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå