Gå til innhold

En venninne er midt i en barneefordelingsak nå, faren ønsker mer enn 50%.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har nå 50/50, men faren mener barnet bør bo mer et sted. Barnet ønsker også selv å være mer i ro. Faren mener det er naturlig at barnet bor mest hos han siden han har fulgt barnet mest opp.

Min venninne er uenig i både at 2.klassingen skal bo mest hos han og uenig i at han har fulgt opp mest.

Som venninne syns jeg det er vanskelig for jeg syns selv at hun har stilit lite opp for barnet. Det er mest hennes samboer som gjør ting. Han leverer/henter på skolen, og hun har nok vært på skolen kanskje 3 ganger disse 2 årene. Da utenom aktiviteter eller når hun har vært innkalt til møter.

Aktiviteter følger stefar med på, og kan ikke han stiller faren eller stemoren opp. Aldri moren selv. Moren har aldri tatt med barnet på aketur, skitur, tur i fjæra osvosv, den kosen som utdeles der er i form av innekos med tv-spilling eller lage god mat.

Jeg tenker at om barnet selv ønsker å bo mer enn et sted bør det ikke være hos mor. Rett og slett fordi jeg er redd for at barnet ender opp overvektig og at h*n kun blir oppdratt av stefar og at ingen biologiske vil stille opp.

Faren har forresten sagt dette om skolen og at han har de og den tidligere bhg på hans "parti". Er dette sant? Vil skolen legge merke til slike ting som at en forelder aldri henter/leverer eller følger opp skiftetøy osv? Jeg ble litt inspirert av den andre tråden ang det å vise seg på skolen.

Også lurte jeg også på: bør jeg si noe til min venninne eller bør jeg late som jeg støtter henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De har nå 50/50, men faren mener barnet bør bo mer et sted. Barnet ønsker også selv å være mer i ro. Faren mener det er naturlig at barnet bor mest hos han siden han har fulgt barnet mest opp.

Min venninne er uenig i både at 2.klassingen skal bo mest hos han og uenig i at han har fulgt opp mest.

Som venninne syns jeg det er vanskelig for jeg syns selv at hun har stilit lite opp for barnet. Det er mest hennes samboer som gjør ting. Han leverer/henter på skolen, og hun har nok vært på skolen kanskje 3 ganger disse 2 årene. Da utenom aktiviteter eller når hun har vært innkalt til møter.

Aktiviteter følger stefar med på, og kan ikke han stiller faren eller stemoren opp. Aldri moren selv. Moren har aldri tatt med barnet på aketur, skitur, tur i fjæra osvosv, den kosen som utdeles der er i form av innekos med tv-spilling eller lage god mat.

Jeg tenker at om barnet selv ønsker å bo mer enn et sted bør det ikke være hos mor. Rett og slett fordi jeg er redd for at barnet ender opp overvektig og at h*n kun blir oppdratt av stefar og at ingen biologiske vil stille opp.

Faren har forresten sagt dette om skolen og at han har de og den tidligere bhg på hans "parti". Er dette sant? Vil skolen legge merke til slike ting som at en forelder aldri henter/leverer eller følger opp skiftetøy osv? Jeg ble litt inspirert av den andre tråden ang det å vise seg på skolen.

Også lurte jeg også på: bør jeg si noe til min venninne eller bør jeg late som jeg støtter henne?

tror ikke skole og barnehage har lov å ta side.

Hente og levere i barnehage/skole har ingenting med samvær å gjøre.

Det du forøvrig ramser opp er ikke noe å slå i bordet med i en barnefordelingssak.

Endret av makkapakka
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du er en god venninne, så forteller du henne hvordan du oppfatter saken.

• Liker 5
Skrevet

Det du forøvrig ramser opp er noe å slå i bordet med i en barnefordelingssak.

Lov og lov... De kan jo bli bedt om å uttale seg i en evt sak.

Skrevet

Lov og lov... De kan jo bli bedt om å uttale seg i en evt sak.

Jeg tror nok de har lov uttale seg egentlig. Vet at en annen venninne av meg fikk bhg til å "vitne" om at de ikke viste hvordan far så ut engang da han plutselig krevde masse og påstå han hadde fulgt opp barnet.

Tenker vel mer på om at det å aldri møte opp på skolen i hente/bringe situasjoner blir sett på som noe negativt? Dere som er lærere: legger dere merke til slikt? Eller er det sånn at så lenge barnet har skiftetøy og kommer seg til skolen og hjem så er det urelevant hvem som følger opp?

Skrevet

Det du forøvrig ramser opp er noe å slå i bordet med i en barnefordelingssak.

Enig her. Det er alltid jeg som henter barnet vårt i bhg. Jeg jobber redusert. Hun har verdens beste pappa på alle måter selv om han aldri henter eller leverer i bhg.

Skrevet

Enig her. Det er alltid jeg som henter barnet vårt i bhg. Jeg jobber redusert. Hun har verdens beste pappa på alle måter selv om han aldri henter eller leverer i bhg.

Kan ikke sammenligne når man lever sammen kontra når barnet har samvær annenhver gang hos foreldrene.

Ville og evne til omsorg for barnet er vel det man legger vekt på ved evt samværsavtaler /rettssak.

Om jeg var barnets far ville jeg vært svært skeptisk til at morens samboer ble satt til å hele tiden hente og levere i barnehagen /skolen.

• Liker 2
Skrevet

Syns ikke det blir det samme. I ditt tilfelle er det fremdeles en av foreldrene som henter/bringer. Hva hadde du syntes om at faren krevde ha barnet halve tiden mens en stemor var den som måtte stille opp på alt? Jeg tror nok faren sliter litt med det!

I tillegg syns jeg det er synd for BARNET SIN DEL at en av foreldrene tviholder på en rettighet når hun deretter plasserer ansvaret bort. I realiteten oppdras jo barnet 50% av faren og 50% av stefaren.

Jeg har tidligere ikke sagt noe fordi barnet har tidlgiere vært ok med denne ordningen. I tillegg har jeg brukt ta med barnet på aktiviteter jeg og mine barn er på. Nå er jeg derimot mer usikker på om jeg bør nevne noe eller la det ligge.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har fått noen fra bhg til å stille opp som vitne i barnefordekingssak. Så det stemmer ikke at de ikke har lov til å ta side. Da var det fars aggressive væremåte som ble belyst.

TS, du sier du har tatt med barnet på aktiviteter etc. Da er det vel naturlig at din venninne kommer til å be deg vitne for henne i rettssaken. I allefall ville jeg tenkt over om jeg kunne stå inne for det.

Anonym poster: 26191ddc86353868d2ee70b9c97e28e6

Skrevet

En venninne har fått noen fra bhg til å stille opp som vitne i barnefordekingssak. Så det stemmer ikke at de ikke har lov til å ta side. Da var det fars aggressive væremåte som ble belyst.

TS, du sier du har tatt med barnet på aktiviteter etc. Da er det vel naturlig at din venninne kommer til å be deg vitne for henne i rettssaken. I allefall ville jeg tenkt over om jeg kunne stå inne for det.

Anonym poster: 26191ddc86353868d2ee70b9c97e28e6

Åh hjelp. Det var et aspekt jeg ikke har tenkt på engang:/

Har brukt ha med barnet ofte på ting og vært altfor snill med tanke på å ta med/ta hjem våte klær osv. Der har jeg tenkt i lengre tid at jeg burde satt ned foten, men har tenkt det blir så dumt siden jeg likevel er der..

Skulle jeg få et slikt spm tror jeg nok jeg må være ørlig med henne og fortelle henne hva jeg syns og at jeg ikke vil vitne..

Skrevet

Du kan bare si hva du vil bli nødt til å si i retten, og at det neppe er fordelaktig for henne. Du vil være ærlig i retten, kommer ikke til å lyve eller pynte på. Så vil hun neppe bruke deg som vitne.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at hvem som henter i barnehagen eller er på aketur mest, har noe å si. Mesteparten av omsorgen skjer jo hjemme.

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at hvem som henter i barnehagen eller er på aketur mest, har noe å si. Mesteparten av omsorgen skjer jo hjemme.

Henting i bhg og aketur var eksempler. Det sier noe om mors engasjement for barnet. Mener du det er greit å aldri ta barn med på ting? Bare sitte inne og la naboer/steforeldre/venner ta seg av alt som skjer med barna utenfor husets fire vegger?

AnonymBruker
Skrevet

Henting i bhg og aketur var eksempler. Det sier noe om mors engasjement for barnet. Mener du det er greit å aldri ta barn med på ting? Bare sitte inne og la naboer/steforeldre/venner ta seg av alt som skjer med barna utenfor husets fire vegger?

Det kommer an på hvorfor. Er det sykdom som ligger bak og mor ellers er en god omsorgsperson som sørger for at barnet får sine behov dekket på alle områder (via hjelp av andre) så er det greit. Om det er latskap og mangel på interesse så er det ikke greit.

Anonym poster: 11d28e0fc847acd6e6dfb19d23482961

Skrevet

Det kommer an på hvorfor. Er det sykdom som ligger bak og mor ellers er en god omsorgsperson som sørger for at barnet får sine behov dekket på alle områder (via hjelp av andre) så er det greit. Om det er latskap og mangel på interesse så er det ikke greit.

Det er nok latskap. Desverre.

Skrevet

Uansett årsak - det er status. Og da bør kanskje pappaen ha barnet mest. Mor skal ikke ha mest omsorg fordi hun er syk og det er synd på henne. Barnets behov i sentrum, ikke mors.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barnehage og skole merker selvsagt hvem som stille mest opp når det er tydelig forskjell, men de kan ikke uttale seg om det så lenge ikke en namsmann eller noe sånt krever det, i f.eks en barnevernssak. De kan ikke støtte barnefar i at han skal få ha barnet mest, de kan mene det men kan ikke si noe om det.

Hvis du vil beholde vennskapet så sier du ikke noe til venninnen din, men ikke overdriv løgnen heller, ikke hold lange taler til henne om at du er på hennes side. Vil du heller være ærlig så risikerer du å miste henne som venn, for henne er barnet viktigere enn ei venninne.

Er enig med deg ut fra det du beskriver at det høres ut som at barnefaren bør ha hovedansvaret, men nå har vi bare hørt det du sier. Ikke at jeg trur at du lyver da.

Anonym poster: 4acdf16566c672952f8c4cf1699913af

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet med at stemor eller stefar er den som leverer og henter oftest i barnehage??

Hos oss var det som oftest stefar som leverte og hentet, pga han hadde bilen til jobb og barnehagen lå et stykke unna hjemmet vårt.

Anonym poster: 6d0186cc7207d1a6f42c59213d78778d

Skrevet

Hvem som henter og bringer til barnehage /skole behøver ikke å ha betydning. Dersom stefaren har den oppgaven fordi det passer best inn i familiens "kabal", er det ok. Dersom han har den oppgaven fordi mor ikke gidder, er det en helt annen sak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet med at stemor eller stefar er den som leverer og henter oftest i barnehage??

Hos oss var det som oftest stefar som leverte og hentet, pga han hadde bilen til jobb og barnehagen lå et stykke unna hjemmet vårt.

Anonym poster: 6d0186cc7207d1a6f42c59213d78778d

I dette konkrete tilfellet er det jo ikke helt sånn, da. TS sier jo at alle andre stiller opp fordi mor er lat, og da er det klart at det spiller en rolle.

Anonym poster: 627b39a35cdbd8920706e10ace1eb673

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...