Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 26 år. Har samboer og vi har vært sammen lenge. Min samboer er 6 år eldre enn meg. Jeg har ikke hatt behov for barn enda, og vi har ventet. Nå begynner alle rundt oss å få barn og familie og venner "maser" konstant om ikke vi snart skal ha. Han har lyst på barn og vi snakket i høst om å begynne å prøve nå i sommer. Men problemet mitt er at akkurat nå føler jeg for å vente enda en stund. Jeg har fått meg ny spennende jobb og skal reise en del, og har ikke lyst å være så fastlåst hjemme. Jeg er jo "bare" 26 mens han er 32. Er det dårlig gjort av meg å ikke få barn nå fordi han vil? Jeg vil jo ha det, bare ikke akkurat nå...

Det jeg lurer på er vell egentlig hvordan dere har det? Har du barn? Når fikk du det? Fått barn fordi "alle andre" ville du skulle få? Hvordan vet man at NÅ er man klar?

Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har bikket 30 og vi fikk vårt første(og antageligvis eneste) barn nå nettopp. Folk rundt oss har "mast" om barn lenge. Vi har vært sammen i mange år, men vi syns ikke ting lå godt nok til rette før nå. Det var også en periode jeg hadde bestemt meg for å ikke få barn i det hele tatt. Etter hvert fikk jeg mer og mer lyst, og vi bestemte oss for å prøve. Men vi prøvde når vi var klare, ikke når bare en av oss hadde lyst på, og definitivt ikke fordi andre maste. Det er tross alt vi som sitter igjen med all jobben og alle utgiftene(og all gleden selvfølgelig).

Å få barn er et enormt ansvar og krever mye av en, så vent til du er helt sikker.

Gjest Usikker
Skrevet

Takk for svar :-)

Det verste med all masingen er at folk mener jeg begynner å bli gammel, å burde få mitt første barn før jeg er 30. Selv ser jeg jo hvordan de har det. Begrensninger i hva de kan gjøre osv... Er vell ikke gammel når man er 26?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har lyst på barn enda, synes jeg du bør vente. Du er fortsatt relativt ung og denne 'tidsklemmen' andre pålegger folk, tror jeg bunner i bitterhet og grådighet. Bevisst eller ei.

Misery loves company. Jeg sier ikke at alle med barn er bitter og grådig, men helst dem som maser mest om dette. For det er sant at det passer aldri med et barn og alle som har et kan mest sannsynlig signere den.Derimot, det er veldig mange av dem som også trøster seg med tanken, "Men det passer jo aldri bra uansett, så hvorfor ikke nå da". Dette synes jeg er litt synd, om man i utgangspunktet syntes at det er for tidlig.

Det blir aldri det samme igjen om en får et barn. Og alt man så for seg man kunne gjøre før man fikk barn, må utsettes med minst 18 år. Gjerne flere år om en får flere barn. Om du ønsker å jobbe videre i den nye jobben og reise rundt, synes jeg du bør gjøre det. Den muligheten vil aldri komme tilbake.

Ikke i like stor grad. Eller du vil ikke i like stor grad kunne utnytte muligheten.

Aldersforskjellen deres har dere vel alltid vært klar over.

Dere kan ikke gå tilbake på noe sånt nå etter en så lang stund og forvente at den andre parten skal bøye seg FORDI aldersforskjellen er så stor at den eldste begynner å bli rastløs evt. Han må jo ha forståelse for at du føler deg for ung for å få deg et barn. Og du burde høre mer på deg selv og la deg selv få lov.

Anonym poster: 963c4e1b36dd34671baae1aa5757d549

• Liker 3
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det verste med all masingen er at folk mener jeg begynner å bli gammel, å burde få mitt første barn før jeg er 30. Selv ser jeg jo hvordan de har det. Begrensninger i hva de kan gjøre osv... Er vell ikke gammel når man er 26?

TS

Nei, absolutt ikke. Det blir jo mer og mer vanlig å utsette å få barn pga av f.eks utdanning. Er man ikke klar for barn, eller ønsker å oppleve ting, reise, o.l. før man stifter famiiie så venter man. Både du og samboeren din er jo fortsatt unge.

• Liker 1
Skrevet

Ikke stress. Fikk mitt første barn som 32-åring og nr to da jeg var 36 :)

AnonymBruker
Skrevet

TS

Hvorfor andre mennesker har behov for å blande seg så til de grader inn i andresitt liv, at de føler de har noe med når det skal komme barn, det har jeg aldri skjønt.

Jeg blir regelrett forbanna av sånne mennesker. Hadde ei venninne som ikke kunne få barn, og folk maste på henne. Så må hun da fortelle at hun ikke kan få barn for å få slutt på masing av folk som ikke har noe med det.

Anonym poster: 321c1f38eeb9c1ba6e659d98a79eff97

• Liker 3
Skrevet

Du bestemmer helt selv når du skal prøve å få barn...! :laugh:

Jeg selv ser på meg selv som heldig at jeg er ferdig med småbarnstiden, når jeg er er 32 har jeg en tenåring i hus. Barn stoppet ikke mitt liv. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer helt selv når du skal prøve å få barn...! :laugh:

Jeg selv ser på meg selv som heldig at jeg er ferdig med småbarnstiden, når jeg er er 32 har jeg en tenåring i hus. Barn stoppet ikke mitt liv. :)

Men har du en karriere?

Anonym poster: 0b4f4c98ea5237ece9243114bf2f5a9f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS

Alle maser jo på deg fordi de vil du skal ta samme valget som dem. Men du velger selv hva du gjør. Du skal ikke få barn bare fordi alle maser på deg. :klem: Om du får første barnet når du er 33 er du fortsatt ikke gammel mor. Det er ikke noe mål å være så ung mor som mulig, selv om det i enkelte bygder kan virke sånn... Jeg syns du virker veldig reflektert, og du må ikke la deg overtale til noe som ikke føles rett for deg. Kos deg med den nye jobben din, du, så kan du få barn når du føler deg klar for det :)

Anonym poster: 0451468635ea5d9aff3d02a9f51cf9a8

Skrevet (endret)

Men har du en karriere?

Anonym poster: 0b4f4c98ea5237ece9243114bf2f5a9f

Det kommer helt an på hva du mener med karriere; jeg dyrker min lidenskap, men ofte må jeg legge den til side grunnet jobb. (Det er ikke alle lidenskaper man kan leve av)

Jeg eier eget sted, bil, har hytte ved vannet og romslig økonomi.

Som sagt er det helt opp til "deg" hva du vil og når du vil ha barn, jeg er kun personlig glad for å være ferdig med småbarnstiden for noen år siden. Hvem vet, kanskje jeg får flere barn før jeg fyller 30? :fnise:

Verden er ikke mer enn hva du gjør den til! :blomst:

Endret av aquiz
  • Liker 1
Skrevet

Vil absolutt anbefale deg å ikke la deg presse av når "resten av verden" får barn. Du har enda god tid på deg til å produsere barn :) Han også, for den saks skyld. Tror ikke noen av dere tar skade av å f.eks vente et par år, om det ville passet dere bedre.

Men likevel; jeg synes det er umåtelig teit av folk å fortelle om alle begrensninger og ting du blir nødt til å utsette. Det er greit - noen begrensninger får man selvsagt, men.. Det meste kan likevel ordnes om en virkelig vil og orker å planlegge det.

Jeg, for eksempel, holder på å få meg en utdannelse - til tross for at jeg er en tjue år gammel alenemor. Livet settes ikke på pause selv om du får barn :P

Poenget mitt er vel egentlig at du ikke trenger å stresse med det. Du/dere har enda god tid, og bør for all del ikke føle deg/dere forpliktet til å få barn nå fordi det passer best for alle andre. Tenk heller over når det passer bedre for deg/dere.

Gjest Usikker
Skrevet

Takk for mange fine svar! :blomst:

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle andre skal mene så mye om når man skal få barn. Det er som om det er uvanlig av meg å ville vente når "alt" ligger til rette. Ja jeg har mann, hus, jobb og bil, men hvorfor må man automatisk ha barn med en gang man har alt på stell? Jeg nyter å kan sove lenge, reise bort osv. Dessuten har jeg herlige tantebarn som jeg kan være sammen med så mye jeg vil ;) Men det er likevel vanskelig å skulle måtte rettferdiggjøre hvorfor man venter.... (ikke at jeg helt vet hvorfor jeg venter selv, har bare ikke hatt behov for barn)

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS

Dette defineres jo litt av familie og omgangskrets.

Mine venner feks vil få barn etter 30 - vi har utdannet oss, reist, etc i 20-årene og anser alt mellom 30-40 som passe alder for en førstegangsmor. Andre igjen anser alt som over 30 for "hauggammelt" og er selv ferdige med det før de er 25. Noe jeg syns er uforsvarlig ungt - det er sikkert biologisk riktig og alt slikt, men de er jo knapt over spedbarnsstadiet selv..

Vent til du er klar. Så lenge du starter tenke på om du faktisk vil eller ikke vil ha unger før 35 (litt før om mor/mormor har entret menopausen unormalt tidlig eller dersom du har en usunn livsstil) så har du mer enn nok tid på deg. :blomst:

Anonym poster: ce13ab1179e0b6126e7d078320395ed3

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var 23 når mitt første kom, og 32 når det siste kom. Og jeg er så glad for å ikke være småbarnsmamma nå som jeg er 40... Flere og flere førtiåringer rundt oss yngler ivei, og har null ork til annet enn å holde på med barna. Mens vi som nå har store barn kan sove lenge, sitte oppe seint, gjøre de tingene vi har lyst til. Mens venner går med mørke ringer under øynene og i tillegg ofte har full jobb og egne gamle foreldre å ta vare på...

Så hvordan man ser det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...