AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #1 Skrevet 4. mai 2013 Hei alle, vi skal gifte oss i september i år og alt er så godt som på plass med alt. Bare ett problem, en god venninne av min mor driver cateringfirma og helt siden hun fikk høre om bryllupet vårt har hun tatt det for gitt at det er hun som skal få oppdraget. Det får hun ikke og grunnen er at min kommende mann og jeg har vært i selskap der hun har stått for maten og det har vært smakløst, dårlig tilberedt, og veldig knapt med mat. Vi har bestilt fra et annet firma vi vet er knallbra. I går kveld kom hun på døra her og ville inn og sette seg ned med oss å planlegge menyen- helt uten at noen av oss har snakket med henne. Min kommende mann var kjappere enn meg i hodet akkurat da og sa at det ikke gikk siden vi hadde kjøpt kinobilletter online og var på vei ut. Heldigvis gikk hun på den og dro igjen ganske kjapt. Hvordan løser vi dette her på best mulig måte, vil ikke såre noen og aller minst skape trøbbel mellom mamma og henne. Anonym poster: a6bc4557cf757228d484ec3192a6e587
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Dere får nesten bare si at dere allerede har gått for et annet cateringfirma og at dere tross alt ikke har fått et konkret tilbud fra henne. Om hun blir sur for at hun ikke har blitt spurt så får dere si at det er mye som skal planlegges, at praktiske ting må gjøres i høyt tempo og at dere ikke har mulighet til å dvele ved alle praktiske avgjørelser i forkant av bryllupet. Anonym poster: bde3c420e0ff15b8701c3efc8ad7136f
Moderfavn Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Dere har gjort en stor feil med å ikke si det tydelig fra starten. Det dere nå har gjort er å indirekte antyde at hun skal få jobben, og dermed har dere selv sørget for at hun med rette blir såret. Dere har faktisk skapt en situasjon som på ingen måte hadde trengt å oppstå. Si fra snarest. Beklag og si at dere ønsket å gå for noe helt annet enn det som hun tilbyr, og at dere allerede har slått til på en god avtale. For all del ikke trekk det ut noe mer. For alt dere vet har hun allerede booket ekstra hjelp til datoen, eller bestilt nytt utstyr. Dere har tross alt latt henne tro hun skal få oppdraget. 7
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 Enig med de over, dere må manne dere opp og si det som det er. Kanskje det var dumt av henne å anta at hun skulle få oppdraget, men dere har spilt med å latt henne tro det. Muligens har hun allerede planlagt bemanning for den dagen, eller til og med sagt nei til andre oppdrag. Så dere må si det fort! Si feks "Det må ha blitt en misforståelse her, for vi har allerede sagt ja til et annet tilbud." Anonym poster: 44eed0d328da451b3cdf8f210e0ad3b4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 Dere har gjort en stor feil med å ikke si det tydelig fra starten. Det dere nå har gjort er å indirekte antyde at hun skal få jobben, og dermed har dere selv sørget for at hun med rette blir såret. Dere har faktisk skapt en situasjon som på ingen måte hadde trengt å oppstå. Si fra snarest. Beklag og si at dere ønsket å gå for noe helt annet enn det som hun tilbyr, og at dere allerede har slått til på en god avtale. For all del ikke trekk det ut noe mer. For alt dere vet har hun allerede booket ekstra hjelp til datoen, eller bestilt nytt utstyr. Dere har tross alt latt henne tro hun skal få oppdraget. På hvilken måte har de lagt opp til at hun får oppdraget? Det står i åpningsinnlegget at hun som driver cateringfirmaet har tatt det for gitt på grunnlag av at hun har hørt om bryllupet. Det er på ingen som helst måte et forpliktende forretningsforhold, driver man et firma så sørger man for å drive litt mer profesjonelt enn det ved å faktisk gi et tilbud. Man kan ikke bare kjøre på og oppføre seg som om man allerede har fått tilbud. Anonym poster: bde3c420e0ff15b8701c3efc8ad7136f
Moderfavn Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 På hvilken måte har de lagt opp til at hun får oppdraget? Det står i åpningsinnlegget at hun som driver cateringfirmaet har tatt det for gitt på grunnlag av at hun har hørt om bryllupet. Det er på ingen som helst måte et forpliktende forretningsforhold, driver man et firma så sørger man for å drive litt mer profesjonelt enn det ved å faktisk gi et tilbud. Man kan ikke bare kjøre på og oppføre seg som om man allerede har fått tilbud. Anonym poster: bde3c420e0ff15b8701c3efc8ad7136f Hun vil sette seg ned og planlegge menyen med dem, og de velger å "utsette avtalen" heller enn å oppklare misforståelsen. Teksten gir også uttrykk for at de visste om at hun trodde hun skulle ha oppdraget tidligere enn dette, men har valgt å ikke rette opp i misforståelsen. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Hun vil sette seg ned og planlegge menyen med dem, og de velger å "utsette avtalen" heller enn å oppklare misforståelsen. Teksten gir også uttrykk for at de visste om at hun trodde hun skulle ha oppdraget tidligere enn dette, men har valgt å ikke rette opp i misforståelsen. Joda ser den, og optimalt burde de ha sagt så fort som mulig at det ikke blir noe av. Men uansett så er det faktisk bedriften som er den profesjonelle part og som har ansvaret for å klarere dette. Hun (cateringfirmaet) har ikke på noen måte fått en klar nok bekreftelse på oppdraget og kan fortsatt ikke anta at hun har fått det. Det hele handler om profesjonalitet (eller rettere sagt mangelen på det i dette tilfellet) Anonym poster: bde3c420e0ff15b8701c3efc8ad7136f 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #8 Skrevet 4. mai 2013 Vi har aldri gitt henne et inntrykk av at hun skal få oppdraget. Det har heller ikke mamma gjort på noen som helst måte. Men samboeren min sier at dette må vi si ifra om- helst i dag og jeg er jo enig. Problemet er hvordan. TS Anonym poster: a6bc4557cf757228d484ec3192a6e587 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Det er jo ikke så mange måter å gjøre det på uten å gi henne et avslag. Si/skriv noe ala: "Vi har via moren til xxx forstått det slik at du eventuelt ønsker cateringoppdrag i vårt bryllup. Vi setter stor pris på interessen, men har allerede valgt en annen leverandør". Anonym poster: bde3c420e0ff15b8701c3efc8ad7136f
Gjest Blondie65 Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Ring henne og si at dere ikke forstår hvorfor hun kom på døren sa dere ikke har bestilt noe av henne. Bekreft akkurat det samme med en sms like etterpå. Ikke innlat dere på noen diskusjon - ikke fortell hvorfor dere valgte noen andre, bare stå på at dere ikke har bestilt og ferdig med det. Ikke diskuter, ikke kommenter hennes kvalitet, og ikke fortell hvem dere har valgt. Ingen av disse tingene har hun noe med. Dere trenger ikke forsvare deres valg overfor henne. Hvis det kommer trusler om regning for den planlegging hun allerede har gjort eller noe lignende så må hun kunne fremvise en bestilling - aller helst skriftlig. Det er ikke dere som lager kvalme, det er hun.
Gjest dette Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 (endret) Synes Blondie65 har en bra idé om hvordan man kan si det. Jeg synes det er veldig vanskelig når noen overrumpler (og overkjører) med slik fremtreden som cateringdamen gjør. Mulig jeg bare ikke forstår den mennesketypen, og det ikke er ment som overkjøring, men for meg virker det som en som manipulerer seg til å få oppdrag. Jeg kan ikke påstå at det er sånn, for kanskje sånne mennesker tror at andre er som dem selv, og klarer å si ifra med en gang de tar det for gitt at de har oppdraget. Jeg ville heller blitt så overrasket at jeg ikke klarte å si ifra. Egentlig synes jeg det er cateringdama som har gjort en tabbe, uansett hva som var intensjonen. Skjønner at det ville vært best om TS klarte å si ifra med en gang denne cateringdama "tok på seg oppdraget", men jeg skjønner og at det kan være vanskelig i farta. Endret 4. mai 2013 av dette
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #12 Skrevet 5. mai 2013 Jeg tok mot til meg og ringte. Sa at vi ikke forstod hvorfor hun kom på døra vår helt overraskende og at dette var en merkelig måte å møte potensielle kunder på. Hun på sin side ente at hun bare gav god service. Sprute om vi hadde gitt henne inntrykk av at vi skulle bestille fra henne, da måtte hun innrømme at nei, det hadde vi ikke men hun mente at hun var den beste for jobben. Takket henne for interessen men sa at hun ikke var aktuell for oppdraget og ønsket henne en fin dag videre. Hun sa ikke noe mer og bare la på. Så det var det. TS Anonym poster: a6bc4557cf757228d484ec3192a6e587 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2013 #15 Skrevet 5. mai 2013 Så bra! Ikke bare har du redda dere selv ut av knipa - med litt flaks får også hun en aha-opplevelse og gjør ikke sånt igjen med det første. (hey, det er lov å håpe?) Anonym poster: c299148d0cba2cfa387ee4c7a465dc4d 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå