Gå til innhold

Hjeelp! Barn med toalett-trøbbel..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei..

Nå begynner jeg bli enormt frustrert..

Min datter på 3 klarer veldig fint å tisse på do, men alt av avføring kommer alltid i trusen. Og jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre for å få henne til å bæsje på toalettet. Det virker litt som om hun skjønner at hun skal gjøre det på do i teorien, men ikke i praksis..

Noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne med dette? Noen som har hatt barn med lignende problemer? Kjenner jeg blir litt stressa over å måtte vaske truser med avføring hele tiden. Er spesielt vanskelig om man besøker folk og slikt..

Anonym poster: c8f286b46bea0b8dd354a9dec7e5d69a

Gjest Reza08
Skrevet

Du får ta å gi henne en leksjon i når hun skal gå på do, og hva som skal dit. Få henne til å forstå at all avføring skal ned dit, ikke bare 50%. Vis det gjerne i praksis. La hun få bli med deg på do en gang, så hun kan få se.

Er ikke noe morsomt at hun gjør fra seg i trusa hver gang, det er forståelig. Jeg ville kastet det av og til hvis det var mye avføring i trusen.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er helt normalt. Min yngste var også slik en periode rett etter bleieslutt. Tissa aldri på seg, men avføring kom ofte i trusa. Ville ikke ta på bleie, for h*n var sååå stolt over å ha slutta! Det ble noen uker med mye vasking, men så bedret det seg betraktelig. Tipper det tok ca 2 mnd fra bleieslutt til alt gikk i do (selvsagt med et unntak nå og da). H*n slutta med bleie rett før 3-årsdagen.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar :)

Det som er, er at hun sluttet egentlig med bleier (på dagen) for ca 2-3 måneder siden. I starten var hun villig til å prøve å gjøre alt på do, men plutselig nektet hun bare. :/ Aner ikke hva som utløste det, om det bare er trass eller om det er noe som har skjedd, eller hva enn det kan være..

Uansett. Jeg får vel bare smøre meg med en fin dose tålmodighet, og prøve å gi henne ytterligere leksjoner. Har egentlig prøvd alt mulig, føler jeg.. Så, det er vel ikke noe mer å gjøre enn å fortsette å prøve.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det slik en stund. Når det var mye avføring i trusene, kastet vi dem bare, rett og slett. Det vi gjorde, var å belønne. Klistremerker funket ikke i det hele tatt, de var hun lei. Men et drops (f.eks. lakerol sukkerfri...) fikk hun / får hun tildels ennå, hver gang hun gjør nr to. Vet det egentlig ikke skal gjøres, men vi var helt fortvilte, og hadde strevd med dette i laaang tid.

(Nå skal det sies at jenta vår har slitt med kronisk forstoppelse hele livet og er under behandling for dette, og vegrer seg fælt for å bæsje pga at hun forbinder det med smerte. Så vi måtte ty til sterk skyts :) )

Anonym poster: b0a274069f9982db8135e7984e238bd5

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig at barn sliter litt med å bæsje på do. Vet om flere barn som ble tørr når de kom til tissing, men som måtte ha på bleie for å gjøre nr 2. Det går seg til, og jeg synes belønning er helt ok i en sånn situasjon:)

Skrevet

Vi bruker belønning, hver gang, + setter ham på do "for å prøve" rett etter middag hver dag, da han ofte bæsjer etter middag, hans rutine. Og nå har han bæsjet bare på do i et par uker! Fantastisk å slippe de bæsjebleiene. Men han vil ikke tisse på do... Neste trinn her er å lage et skattekart, hvor belønningene ligger trinnvis. Eks. 1 dag tørr alt i do- premie. Kanskje 3-4 dager på rad. Så må han ha flere tørre dager på rad før det utløser større premie, kanskje 3 dager tørr så får han tur til bassenget. 1 uke tørr så får han noe annet han elsker å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig at det tar lengre tid å lære å bæsje i do enn tisse. Belønningssystem virket mot sin hensikt hos oss. Leksjoner er heller ikke noe poeng. Tålmodighet hjelper. ;)

Å kaste truser med bæsj i synes jeg forresten er forferdelig uøkonomisk og sløsete! Dårlig for miljøet at man må sende nye truser opp hit fra fabrikkene på den andre siden av jordkloden. Dere kan vel bare tørke vekk bæsjen med dopapir og vaske trusa i vaskemaskinen?

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes man skal være veldig forsiktig med belønning og straff når det gjelder noe så naturlig som å gå på do. Barna bæsjer ikke i trusa for å irritere mamma og pappa! De gjør det fordi de ikke klarer å styre akkurat det helt ennå. Og så skal de få belønning hvis de klarer å gjøre noe de ikke kan styre? (Og fravær av belønning, dvs noe som for barnet kan føles som straff, dersom de ikke klarer det?). Helt totalt misforstått av foreldre. Jeg forstår meg ikke på den belønnings-system-trenden alle kaster seg på nå for tiden. Det har ingenting for seg.

Jeg er ingen "perfekt" forelder, og kan godt bruke bestikkelser i blant, men da for ting barna faktisk kan kontrollere selv. Akkurat når det gjelder do-trening, så er det helt feilslått. Man kan ikke belønne/straffe barn for noe de ikke har kontroll over selv!

Skrevet

Riskjeks - vår knert har bæsjet på do innimellom siden han var 1,5 år. Han blir 4 i sommer. Han kan kontrollere, han vil bare ikke på do, fordi han har en vane som har satt seg med å bæsje i bleie. Den må brytes, vanen må bli å bæsje på do. I den overgangsperioden kjører vi på med belønning for å rekruttere ham. Det er altså ikke å bæsje/tisse som belønnes, naturlige funksjoner, men at man bruker toalettet.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvis han ikke vil, er det fordi han ikke er klar/ikke klarer det. Barn bæsjer ikke i bleia for å være vrange. Klart det handler om vane, men for å bryte den vanen må fysiske og mentale forutsetninger være til stede. Kjipt, men sånn er det bare. Han kommer nok ikke til å gå med bleie til han begynner på ungdomsskolen uansett ;)

Skrevet (endret)

Hvis han ikke vil, er det fordi han ikke er klar/ikke klarer det. Barn bæsjer ikke i bleia for å være vrange. Klart det handler om vane, men for å bryte den vanen må fysiske og mentale forutsetninger være til stede. Kjipt, men sånn er det bare. Han kommer nok ikke til å gå med bleie til han begynner på ungdomsskolen uansett ;)

Jeg har prøvd overtalelse, klistremerker, alt. Han vil ikke sitte på do. Så tok jeg skjeen i andre hånda. Jeg snakket flere ganger om at ingen plutselig er kjempeflink å gå på do, alle må øve seg. Det har belønning hjulpet på. I tillegg må det kobles at man kjenner trangen -> gå på DO. Den koblingen har han ikke hatt, tror nesten han har brukt bleie for lenge. Men nå, nå er vi igang, jeg har ikke skiftet bæsjebleie på iallefall 2 uker :)

Fysiske og mentale evner har vært tilstede lenge, han har hatt vondt i viljen ;)

Endret av ViljaH
Gjest Marmot
Skrevet

Hvis han ikke vil, er det fordi han ikke er klar/ikke klarer det.

Jeg er uenig med deg. Hva er det med norske barn som gjør at de er blir modne så mye senere enn barn i andre deler av verden? Problemet ligger i at vi lærer barna våre unaturlig adferd (bæsje i bleier) og så plutselig skal avlære dem med dette etterpå. Fysiske og mentale forutsetninger for å være renslig er tilstede mye, mye før vi normalt slutter med bleie i Norge i dag. Når man først har lært seg å bæsje på seg, og blitt så vant til det at det ikke er særlig ekkelt, er det klart det er mer praktisk å fortsette med det fremfor å gå på do, som krever at man avbryter det man holder på med.

• Liker 4
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er uenig med deg. Hva er det med norske barn som gjør at de er blir modne så mye senere enn barn i andre deler av verden? Problemet ligger i at vi lærer barna våre unaturlig adferd (bæsje i bleier) og så plutselig skal avlære dem med dette etterpå. Fysiske og mentale forutsetninger for å være renslig er tilstede mye, mye før vi normalt slutter med bleie i Norge i dag. Når man først har lært seg å bæsje på seg, og blitt så vant til det at det ikke er særlig ekkelt, er det klart det er mer praktisk å fortsette med det fremfor å gå på do, som krever at man avbryter det man holder på med.

I mange land (og her i landet tildligere) blir(ble) pottetrening innført ved tvang. Bare her i landet ble mange unger budet fast til potta, bl.a. I Kina går ungene med en heldress med hull mellom beina... Klart ungene gjør i potta (eller hullet i gulvet) om man til stadighet setter dem der. Det betyr ikke nødvendigvis at de er så modne eller har så god kontroll over kroppene sine.

Gjest Marmot
Skrevet

I mange land blir de også pottetrent uten bruk av tvang og likevel tidligere enn i Norge. Les f.eks. litt om EC.

Gjest Riskjeks
Skrevet

I mange land blir de også pottetrent uten bruk av tvang og likevel tidligere enn i Norge. Les f.eks. litt om EC.

Vet godt hva det er.

Skrevet

I mange land (og her i landet tildligere) blir(ble) pottetrening innført ved tvang. Bare her i landet ble mange unger budet fast til potta, bl.a. I Kina går ungene med en heldress med hull mellom beina... Klart ungene gjør i potta (eller hullet i gulvet) om man til stadighet setter dem der. Det betyr ikke nødvendigvis at de er så modne eller har så god kontroll over kroppene sine.

Nei, men det etablerer tidlig en annen "normal" og setter indirekte en forventning, som de tar med seg videre. Når vi skal tisse eller bæsje, da går vi på potta. Ok, er det slik det er. Så kobles det å kjenne trangen, med hvor man går for å gjøre fra seg. Ungene er mentalt modne til å kjenne igjen tissetrang/bæsjetrang når de er ca 18 mnd sies det. Og de er faktisk kapable til mye rart, ikke undervurder dem! Det er moderne bleier som gjør det vanskelig for dem, for de kjenner ikke at de blir ekkelt våt.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Nei, men det etablerer tidlig en annen "normal" og setter indirekte en forventning, som de tar med seg videre. Når vi skal tisse eller bæsje, da går vi på potta. Ok, er det slik det er. Så kobles det å kjenne trangen, med hvor man går for å gjøre fra seg. Ungene er mentalt modne til å kjenne igjen tissetrang/bæsjetrang når de er ca 18 mnd sies det. Og de er faktisk kapable til mye rart, ikke undervurder dem! Det er moderne bleier som gjør det vanskelig for dem, for de kjenner ikke at de blir ekkelt våt.

Rart det ikke fungerer på ditt barn da :P

Jeg tror vi må godta at barn er ulike og at tvang sjelden fungerer.

Skrevet (endret)

Rart det ikke fungerer på ditt barn da :P

Jeg tror vi må godta at barn er ulike og at tvang sjelden fungerer.

Jeg begynte aldri med skikkelig pottetrening, og har ikke kjørt skikkelig dotrening før nå, i påvente av at ungen skal modnes og komme på det selv. Også idag er det barn som slutter med bleie når de er 2 år, fordi foreldrene dytter forsiktig i riktig retning. Jeg blir selvsagt litt irritert på meg selv, at jeg ikke kjørte mer struktur på dotreningen for lenge siden, og kuttet 1 år med bleieskift..

Jeg snakker forøvrig ikke om tvang, men å lede barnet forsiktig. Plumpe det ned på do morgen og kveld, gjøre det til en vane på samme måte som at barnet vasker hendene når det kommer inn fra utelek.

Endret av ViljaH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...