AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #1 Skrevet 3. mai 2013 Hei! Jeg har søkt drama på videregående skole til høsten, og skal på opptaksprøve nå i Mai. Jeg får hjelp av ei dame som driver mye med drama og som jeg har samarbeidet med ved noen tidligere teateroppsettninger. Men det jeg lurer på er hvor mye denne opptaksprøven teller? Har spurt på ung.no tidligere å har egentlig ikke fått noe ordentlig svar. Hvis opptaksprøven går dårlig, kan jeg komme inn på grunnlag av karakterer da? Eller er det bare opptaksprøven som teller når jeg har valgt å ha det? Og hvordan foregår opptaksprøver? Veit det avhenger av de forskjellige skolene, men sånn ca? Har lest litt om at det først er individuelle prøver, også skal man snakke med noen om hvorfor og hva man tenker ved å søke drama, og til sist en dramatime i gruppe. Aner ikke om det er slik de gjør det nå da. Og på de individuelle prøvene, skal man framføre en monolog da? Evt. hvor lenge, 1-2min? Noen som har noen tips til monolog valg? Og ting man bør/ikke bør gjøre? Er ikke en så veldig erfaren skuespiller, som dere kanskje har merket. Har foresten prøvd å snakke med skolen, jeg ringte inn og ble omdirigert hit og dit, og fikk til slutt beskjed om å ringe igjen neste uke. Anonym poster: 3017fe13d85b0d41a1700fd74a43847b
Gjest Dansedilla Skrevet 29. juni 2013 #2 Skrevet 29. juni 2013 Jeg vet ikke hvor mye nytte du kommer til å få av dette svaret siden opptaksprøven allerede har vært. Jeg søkte selv danselinja for 3 år siden, dog uten å komme inn. Hvordan auditionen foregår er vel ikke relevant nå, men jeg kan jo prøve å besvare de andre spørsmålene dine Det blir sagt at halvparten tas inn på grunnlag av opptaksprøven. De som ikke presterer godt nok der vil kunne "konkurrere" på lik linje med de andre søkerne som søker med karakterer. Så karakterene dine fra ungdomsskolen er viktig! Ofte er det høyt snitt på MDD fordi mange ønsker å gå der. Men hvor høyt snittet er varierer jo fra år til år av ant. søkere. Jeg tipper dette er samme svaret du har fått fra ung.no.. Selv om du sier du ikke er en god skuespiller i dag, vil kanskje tre år hjelpe på utviklingen. Jeg har sett at flere fra dramalinja her i byen som har fått roller på teateret eller i andre engasjementer. Det blir forhåpentligvis 3 interessante år med læring, og du kommer helt sikkert til å forbedre deg Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå