Gå til innhold

Dine beste tips - Båndtrening.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en hund som drar infernalsk i båndet, så trenger virkelig hjelp til det.

Har vært litt sløv med å trene på det, det skal jeg ærlig innrømme.

Bruker å stoppe til han roer seg, men det hjelper tydeligvis ikke, for med engang han er på føttene så drar han like infernalsk.

Han er 7 måneder og veier 20 kg allerede, mye krefter i omløp.

Anonym poster: baa77cd0b113cf2d5627a5d11921a28e

Skrevet

Jeg pleide å koble på både halsbånd og sele når jeg gikk tur. Brukte selen til den verste gledeseksplosjonen hadde gitt seg på begynnelsen av turen. I sele trener du ikke på å gå pent da. Så byttet jeg til halsbånd og trente 5-10min før jeg byttet til sele igjen.

Jeg trente ved hjelp av ulike teknikker..

- Det gode gamle "nappe i båndet" trikset.

- Belønne med godbiter for å gå fot o.l.

- Belønne med klikker

Skrevet (endret)

Dobbelpost

Endret av ViaVitae
AnonymBruker
Skrevet

Nappe i båndet ville jeg ihvertfall ikke gjort, du kan skade nakken til hunden ganske kraftig ved å gjøre det. Syntes det er motbydelig at folk fortsatt syntes det er greit å røkke til i et tynt bånd bikkja har rundt den mest sensitive delen av kroppen.

Viste dere at 80% av hunder plages med nakkeskader og at dette utelukkende skyldes bruk av halsbånd? Trenger ikke innebære napping en gang, bare trekking og draing.

Anbefaler enten å stoppe HVER gang hunden trekker i bånden. Stå stillet til båndet blir slapt. Eller så bråsnur du hver gang hunden trekker. Blir sabla irriterende og turer hvor du bruker laaang tid på hundre meter, men det funker!

Viktigste er å være konsekvent. Ikke gjør det en dag, og dropp det neste. Vær konsekvent hver tur en stund, så ser du det blir bra!

Anonym poster: 010348436b1fb28480bee608ec46497c

AnonymBruker
Skrevet

Nappe i båndet ville jeg ihvertfall ikke gjort, du kan skade nakken til hunden ganske kraftig ved å gjøre det. Syntes det er motbydelig at folk fortsatt syntes det er greit å røkke til i et tynt bånd bikkja har rundt den mest sensitive delen av kroppen.

Viste dere at 80% av hunder plages med nakkeskader og at dette utelukkende skyldes bruk av halsbånd? Trenger ikke innebære napping en gang, bare trekking og draing.

Anbefaler enten å stoppe HVER gang hunden trekker i bånden. Stå stillet til båndet blir slapt. Eller så bråsnur du hver gang hunden trekker. Blir sabla irriterende og turer hvor du bruker laaang tid på hundre meter, men det funker!

Viktigste er å være konsekvent. Ikke gjør det en dag, og dropp det neste. Vær konsekvent hver tur en stund, så ser du det blir bra!

Dette har ikke funket så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke funket så langt.

Vel, forsøk det andre da.

Har trent mye bikkjer og aldri vært borti at en av de ikke fungerer. når det ikke har fungert har det vært pga eiere som ikke gadd hver gang, ikke gjorde det riktig og som gav opp for fort.

• Liker 2
Skrevet

Første bud er å bruke en god sele. Da har du bedre tak på hunden samtidig som den ikke blir skadet. På den selen vi bruker er det håndtak på ryggen, der holder jeg når hun ikke får dra. Nå er ikke det å dra et stort problem hos oss men det hender av og til hvis vi treffer andre hunder eller mennesker som hunden kjenner. Å stoppe når den drar virker men det krever en stor porsjon tolmodighet, veldig stor.

Skrevet

Å, liker at du tenker at med en gang det står nappe i båndet så tenker du "dra hodet av hunden" :P

Gjør jo ikke det hvis man er forsiktig. Samme skjer jo hvis du åpner en tyggispakke med båndet i hånden liksom. Hunden merker det også, men får ikke vondt.. Ak, ja..

Litt som jeg først leste det siste du skrev om å brå snu:p

Først tenke jeg hva f****.. Men så skjønte jeg jo hva du mente.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg på et hundekurs! Det er lettere å øve skikkelig hvis man går på kurs 2 ganger i uka og øver på det. Hunden din er jo fremdeles valp og i opplæringsfasen, det er ikke å forvente at den kan gå pent i bånd ennå.

Det vi lærer på hundekurset er følgende: Bruk sele, halsbånd er bare til å trene å gå pent i bånd. Med sele får hunden trekke mer, og det er praktisk f.eks. hvis du skal bruke den til å gå ski, sykle, jogge etc.

Når du trener gå pent i bånd med halsbånd (gjerne halvstrup). Båndet skal være slakt, når båndet strammes stopper du opp og når hunden snur seg og ser på deg belønner du med godbit eller ros. Rygg gjerne litt bakover med lys stemme slik at du får dens oppmerksomhet. Det tar tid å øve inn og det er gjerne ett skritt fram og tre tilbake, men min lille valp begynner nå å se på meg når båndet strammes allerede.

Med denne treningen må du bruke sele alltid bortsett fra når du trener å gå pent i bånd, og det ender du da opp med å gjøre veldig korte intervaller av gangen.

Anonym poster: 465ace5d41cdaa875e93d9382bd2820a

• Liker 1
Skrevet

En annen ting som er nyttig er kontakttrening. Belønn hunden hver gang den ser på deg uoppfordret. Hvis du studerer hunder som går pent i bånd vil du legge merke til at mange av disse ser opp på eieren med jevne mellomrom.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Stopp hver gang hunden drar. Om det ikke nytter, stopp og gå motsatt vei til du føler at hunden følger deg. Gjenta HVER ENESTE GANG hunden drar i båndet.

Det fungerte på min. Men duverden hvor mye jobb det var. Nå går han elendig i bånd fordi jeg ikke har giddet å vedlikeholde det og hatt ham i flexibånd.. (dusteflexibånd, det er ikke lurt å ha i hus)

• Liker 1
Skrevet

Bytt mellom bruk av sele og halsbånd når dere går tur. Sele betyr mer frihet, men ikke at hunden går mer tur med deg enn du går tur med hunden, kjøp gjerne et trekkbelte for å minimere belastningen for din del. La hunden snuse litt rundt og gjøre fra seg før dere trener på å gå fint. Koble over til halsbåndet og belønn og ros OFTE i starten. Om du har vært innom klikkertrening så benytt deg gjerne av den tankegangen :) Hvis ikke, så anbefaler jeg deg å sette deg inn i hva metoden går ut på. I korte trekk så lærer du først inn at klikket alltid betyr godbit, når dere skal trene så klikker du så ofte som overhode mulig når hunden gjør noe du ønsker å bygge videre på. Kommer det noen klikk feil her og der så gjør det ingenting. Drar hunden eller spurter avgårde før du rekker å klikke/belønne, så stopp og vent. Så snart hunden tar kontakt med deg så klikk/belønn. Ros rolig for å unngå å gire opp hunden,siden båndtrening gjerne er trening som krever mer ro fremfor intensitet. Bikkja må skjønne at det lønner seg å gå fint, ikke at den skal gå fint for å unngå ubehag. Ikke ha store krav og forventninger i starten, som at han SKAL gå fot konstant, belønn roen og etter hvert som det synker inn og han kan gå fint i bånd, så kommer kravene etter hvert.

Båndtrening tar som regel tid, men velg deg en metode du føler deg komfortabel med og hold deg til den. Vær 100 % konsekvent. Om dere ikke har vært på kurs, så anbefaler jeg at dere gjør det, det kan være utrolig nyttig :)

Skrevet

sele kan avle mer trekking ,bare så du er obs.

Bruk kort bånd til trening og koble over til et lengre når hunden skal få gå tur.

Ville stoppet,si på plass ( dvs at hunden kan dette alt) for hver gang hunden drar. Stopp hver gang!

Du vil bruke til,men det får du igjen for etterpå.

Gjest Raggy
Skrevet

Øv inn øyekontakt og øv på at hunden har fokuset sitt på deg. Ha en pølsebit i munnen, hver gang hunden ser på deg så spytter du den ut, da lærer hunden fort at det lønner seg å se på deg. Bruk gjerne komandoen "se, hver gang hunden ser på deg, da kan du senere bruke denne komandoen når du ønsker kontakt. Lek med hunde, løp og sprett isteden for å gå vanlig bortover, lek inn kontaken, en glad og ivrig hund er mye mer lærevillig enn en frustrert hund.

Bruk gjerne langline når dere går tur for da kan du regulere om hunden trenger å sprelle rundt eller om den er klar for å gå pent. Øv inn det å gå pent i korte økter, så fort hunden gir deg respons så gir du ros. Ikke krev for mye av hunden av gangen. Den vil så gjerne gjøre deg fornøyd, du må bare sørge for at du gjør deg forstått. Et kort og stramt bånd skaper frustrasjon så sørg for variasjon, bruk lek og godbiter så kan dere ha det gøy samtidig som dere lærer hverandre å kjenner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...