Gå til innhold

har jenter/kvinner sterkere bein/underkropp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som har drevet med styrketrening i cirka ett og et halvt år. I det siste har jeg gjort meg en litt morsom observasjon, og det er at selv om guttene på treningsstudioet åpenbart er mye sterkere enn meg i overkroppen, så erfarer jeg ofte det motsatte når det gjelder øvelser for underkroppen, at jeg er sterkere i mange beinøvelser. Her om dagen hadde f.eks. jeg og en venninne en liten humoristisk konkurranse i beinpress mot et par gutter som vi kjenner på treningsstudioet og det ble pinlig utklassing!

Jeg lurer litt på om det er slik at jenter generelt sett har sterkere bein/underkropp eller kan det ha med å gjøre av vi ofte har mer fokus på trening av underkroppen? Jenter har jo ofte litt større/tykkere lår, men jeg trodde det handlet mest om fett?

Anonym poster: 0a50a6363ea589b00e43ec190cfd6c5d

Videoannonse
Annonse
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Menn er fysisk sterkere enn kvinner. Men det er mange menn som glemmer å trene bein og kun fokuserer på overkropp. Derfor en ofte ser menn med alt for stor overkropp i forhold til bein. Muskuløse armer, bred brystkasse og sixpack, men med kyllingbein, lol.

Hadde de gutta dere trente med trent bein så skulle de utklassert dere lett.

Skrevet

Jeg er en jente som har drevet med styrketrening i cirka ett og et halvt år. I det siste har jeg gjort meg en litt morsom observasjon, og det er at selv om guttene på treningsstudioet åpenbart er mye sterkere enn meg i overkroppen, så erfarer jeg ofte det motsatte når det gjelder øvelser for underkroppen, at jeg er sterkere i mange beinøvelser. Her om dagen hadde f.eks. jeg og en venninne en liten humoristisk konkurranse i beinpress mot et par gutter som vi kjenner på treningsstudioet og det ble pinlig utklassing!

Jeg lurer litt på om det er slik at jenter generelt sett har sterkere bein/underkropp eller kan det ha med å gjøre av vi ofte har mer fokus på trening av underkroppen? Jenter har jo ofte litt større/tykkere lår, men jeg trodde det handlet mest om fett?

En gjennomsnittlig kvinne som ikke trener spesifikk styrke på beina vil klare mye mindre av både maksimale og utholdende styrkeøvelser på beina enn en tilsvarende gjennomsnittlig mann. Det skyldes både at menn er litt høyere i snitt og veier en del mer, bare det gjør at beina får en tyngre vekt å bære som stimulerer til mer dannelse av muskler, men aller mest at vi har mye mer testostoron. Testostoron stimulerer i høy grad til å bygge muskelmasse.

En normalvektig kvinne har en 20-25% fett, en normalvektig mann har 10-12%. I tillegg har kvinnekroppen en tendens til å lagre fett på lårene, dermed er det ikke så rart om en del kvinner har større omkrets rundt lårene enn menn. De fleste kvinner har allikevel langt mindre muskelmasse og styrke i beina enn en gjennomsnittlig mann.

Det er mange kvinner som trener beinstyrke i den tro at de kan bli kvitt fettdepotene på låra. Styrketrening er selvsagt bra, men dere blir ikke kvitt så mye fett av det. Til det må det utholdenhetstrening, dessuten skal kvinnekroppen ha en del fett på låra.

For de menn som bryr seg om kroppsfokus er det vel på overkroppen som visuelt sett er viktigst å ha definerte muskler, dermed er det nok en del som ikke trener beina så nøye. Så at du som trener beina mye kan slå et par gutter som ikke trener dem så mye, og som kanskje i tillegg var litt under gjennomsnittet for menn i utgangspunktet (jeg bare gjetter), er ingen umulighet.

AnonymBruker
Skrevet

Nja, rent fysisk er menn generelt sterkere enn kvinner.

Men mange menn har en tendens til kun å trene overkroppen, mens med kvinner blir det ofte motsatt.

Personlig er jeg langt sterkere i beina enn mange gutter, også de som trener, selv om jeg ikke har satt min fot på et treningsstudio i hele mitt liv. Har derimot drevet lenge med hest, så er ikke rent få som blir heller sjokkert om de utfordrer meg. :fnise:

Anonym poster: 4a15ebd2da0e6b4264e8321036f7cbb2

• Liker 1
Skrevet

Leste en eller annen gang en artikkel om at kvinner har ca. 60-70% styrke i underkropp sett i forhold til menn. Forholdet i overkropp var "sørgelige" 25-50%... Husker ikke hvor jeg leste dette, skal se om jeg finner kilden! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Menn er fysisk sterkere enn kvinner. Men det er mange menn som glemmer å trene bein og kun fokuserer på overkropp. Derfor en ofte ser menn med alt for stor overkropp i forhold til bein. Muskuløse armer, bred brystkasse og sixpack, men med kyllingbein, lol.

Ja du har vel rett. De gutta jeg snakker om var veltrente, men med kyllingbein ja. Han ene har faktisk prøvd å sjekke meg opp, så det var ganske pinlig for han, lol

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange kvinner som trener beinstyrke i den tro at de kan bli kvitt fettdepotene på låra. Styrketrening er selvsagt bra, men dere blir ikke kvitt så mye fett av det. Til det må det utholdenhetstrening, dessuten skal kvinnekroppen ha en del fett på låra.

Dette stemmer vel strengt talt ikke. Det er da fult mulig å gå ned i fettprosent/få slankere bein uten å trene utholdenhetstrening. Så lenge man får i seg færre kalorier enn man forbruker, vil jo dette skje.

Anonym poster: 6a1eebe8e45d811ace9ff836cd9ab2f2

• Liker 1
Skrevet

Tror du er inne på noe der. Der jeg trener, så ser jeg de samme folka trene biceps og bryst hver jævla gang!

Mange av de har bra armer, ok overkropp og de spinkleste bena du har sett, jeg klarer knapt å la være å le når jeg ser disse gymklovnene.

Gjest Katten.
Skrevet

Friends dont let friends skip leg-day.

AnonymBruker
Skrevet

Var det slik disse guttene så ut?

SkinnyLegsBigFace.jpg

Anonym poster: 8bbce784574c74ea371c21f0bf95c6de

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Mange menn gir dessverre blaffen i trening i av underkroppen. Jeg ser det tydelig på senteret hos oss, gutta står ved benkene dagen lang, jentene står litt overalt (men mest ved knebøystativet). For jentene går det i 4-5 bein/rumpeøvelser som man bruker 3 kvarter på, og så bruker man 1 kvarter på resten, mens gutta bruker 4-5 ulike øvelser på å trene bryst (? ulike variasjoner av benk), og kaaaanskje de vier et kvarter i uka på bein (for å generalisere). Litt komisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For menn så er jo every day upper body day. De vil ha V-formen, brede skuldre og store armer. Kanskje en six pack. Få menn drømmer om faste lår og spretten leggmuskulatur.

Imens vi jenter alltid har treningsmålet "stramme opp lår og rumpe", og tilbringer derfor mye tid i beinpress-maskinen, eller med squats og lunges.

Som jente som trener hele kroppen så synes jeg også underkropp er morsomst, for der er jeg sterkest. Får jo kjapt progresjon i mine latterlig svake armer, men det er ikke like morsomt og tilfredsstillende når man fremdeles sitter og sliter fryktelig med å løfte langt under egen kroppsvekt. Det er mer gøy å trene bein hvor jeg faktisk er blitt ordentlig sterk, man får mer mestringsfølelse når man er god i noe enn når man henger og dingler i chins-stativet og kjenner at armene bare ikke klarer det.

Anonym poster: 98cca0a4014ab9bc5c94be3cfd3f8f9a

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er flere jenter enn gutter som trener ben, det ser jeg ofte..

Flere menn burde knebøye mer :strix:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig at flere gutter burde trene knebøy ja. Skikkelig super øvelse! Men også ganske vanskelig rent teknisk, tok litt tid før jeg begynte å legge på vekter på den, men det kommer seg :)

Litt morsomt å føle seg sterk i noen øvelser også da, sette på plass "det sterke kjønn" en gang innimellom ;p

AnonymBruker
Skrevet

Mange menn gir dessverre blaffen i trening i av underkroppen. Jeg ser det tydelig på senteret hos oss, gutta står ved benkene dagen lang, jentene står litt overalt (men mest ved knebøystativet). For jentene går det i 4-5 bein/rumpeøvelser som man bruker 3 kvarter på, og så bruker man 1 kvarter på resten, mens gutta bruker 4-5 ulike øvelser på å trene bryst (? ulike variasjoner av benk), og kaaaanskje de vier et kvarter i uka på bein (for å generalisere). Litt komisk.

Slik?

4f4f456c626ed8699a2da44d0773bb86-leg-day-1.jpg

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Slik?

Hahaha....

Lurer på om han hadde greid like mye i beinpressen som meg?

AnonymBruker
Skrevet

Slik?

:hakeslepp: Han der trenger en rullator, eller kanskje en rullestol!

Anonym poster: 8ec08d2d83038256391ff02c9438d188

Skrevet

Trente bein i går. Så en ung og kjekk fyr der som jeg ikke har sett før (tror han var ganske ny) og sannsynligvis ganske utrent. Da det var tid for meg å trene beinpress så jeg han satt og sleit med 90-100kg. Jeg spurte om jeg kunne gå imellom (de andre beinpressapparatene var opptatt) noe han syntes var helt i orden. Dette er min favorittøvelse hvor jeg har hatt mye framgang, så jeg klinte likså godt til med 230kg x 8 repetisjoner, 240 x5, og så 2-3 reps med 250kg. Han tok det med et smil, men ansiktsuttrykket viste nok at han var ganske pinlig berørt. Er jeg slem eller? :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo tyngdepunktet forskjellig også. Der jenter har tyngdepunktet midt på, har gutta dette ved skuldre/bryst. Så det er nok lettere for jenter å bli sterke i lår mens gutta lettere blir sterke i skuldre/armer.

Anonym poster: 8a79d0c6572bb0c9a8751cde503b62b9

AnonymBruker
Skrevet

Jenter/kvinner har ofte sterkere bein enn menn, hvert fall etter min erfaring. Se f.eks.på dette bildet. Det gir vel et ganske godt bilde av den typiske størrelsesforskjellen mellom kjønnene, både i over- og underkropp. Kvinner skal jo fra naturens side føde barn, så det er kanskje ikke så rart?

8080784801_c2652fc935_c.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...