Gå til innhold

Stress lagrer fett, stress gjør at du legger på deg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

HVORDAN da egentlig?

Jeg har en utblåsing, så klikk deg inn på forumnettsiden om du ikke vil lese videre min irriterte tekst :)

Hvordan i helvete er det egentlig stress lagrer fett? Jeg lurer sånn på det, det er sikkert tråd nr 150 i dag at jeg leser "du må slappe av,stress gjør at kroppen forsvarer seg og lagrer fett" blablabla.

Bullshit, jeg hr stressa så lenge jeg har levd, jeg har til og med PSTD diagnose dessverre, post traumatisk stress syndrom, jeg går i terapi mot stress fordi jg i hverdagen ikke klarer å roe ned det indre stress og uro, ytre og for den del.

Og jeg har markerte muskler over hele kroppen.

Jeg ville bare si til de som stresser angående vekta, og stresser angående stresset som liksom gjør at en legger på seg fortere og blir feit, slapp helt av, det gjelder ikke alle.

Anonym poster: 0f5a77c6fa977610b9278ac4c2861733

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når du stresser utløser kroppen hormonet kortisol, som kan ha påvirkning på magefett.

Angst og stress er ikke det samme.

Endret av Kira-delta
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når du stresser utløser kroppen hormoner kortisol, som kan ha påvirkning på magefett.

Angst og stress er ikke det samme.

Det er ikke angst som er hovedproblemet mitt, det er stress som gjør at huet av og til koker helt over. Jeg vet hva angst er, og forskjellen :)

Og magen er vel tight som et trommeskinn.

Anonym poster: 463f66187149afd4f4affbe662de542b

Gjest Faerunpedia
Skrevet

I tillegg kan stress i mange tilfeller føre til at man spiser mer.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg kan stress i mange tilfeller føre til at man spiser mer.

Ja, DEN kan jeg gå med på, at stress fører til økt matinntak, men det at stress liksom gjør at man lagrer mye mer fett enn vanlig uten å øke matinntak, ser jeg ikke helt for meg. Det gjelder ikke alle i allefall.

Skrevet (endret)

Ok, jeg leste feil.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Det er ikke angst som er hovedproblemet mitt, det er stress som gjør at huet av og til koker helt over. Jeg vet hva angst er, og forskjellen :)

Og magen er vel tight som et trommeskinn.

Det er forskjellig fra menneske til menneske, ellers hadde ingen i hele verden vært tynne..

Lykke til videre med behandlingen.

• Liker 2
Gjest Faerunpedia
Skrevet

At det er en sammenheng betyr ikke at det gjelder alle. Hvis du er så muskuløs, trener du sannsynligvis også mye. Hvis du i tillegg spiser sunt og ikke har anlegg for å legge på deg vil dette ikke påvirke deg. Hos noen kan imidlertid kortisol påvirke vekten, men det avhenger selvsagt av helhetssituasjonen og individet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellig fra menneske til menneske, ellers hadde ingen i hele verden vært tynne..

Lykke til videre med behandlingen.

Ja, om jeg bare blir kvitt stresset i skallen blir ting bra. :)

Hovedgrunnen til at det irriterer meg er at bestevenninnen min er sykelig overvektig, vi snakker 160cm høy og veier nesten 130kg. Jeg prøver å ta henne med på treninger og sånn, men med en gang det blir tungt, hun må svette, blir andpusten, så orker hun ikke mer, sier det gjør vondt, det er ubehagelig, slitsomt osv. Så begynte hun å lese på nettet og det var hun som oppdaget dette med stress og fett. Nå sier hun til meg "det er en naturlig reaksjon, det er eksamen, og jeg klarer ikke å hindre det osv".

Synes det er trist å se på, hun kan bli alvorlig syk,og jeg er redd for henne. Hun sender linker og artikler om stress og fett hele tiden.

Skrevet (endret)
:blomst: Endret av Evilposelos
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Det har jo med maten å gjøre, ikke stresset i seg selv.

Og kortisolnivået.
Skrevet

Ja, stress trigger fettlagring i mageregionen. At det ikke gjør det hos deg er ikke noe bevis for at det ikke stemmer, for de er alltid noen som faller utenfor.

"Cortisol directly effects fat storage and weight gain in stressed individuals. Tissue cortisol concentrations are controlled by a specific enzyme that converts inactive cortisone to active cortisol (9-11). This particular enzyme is located in adipose (fat) tissues. Studies with human visceral (fat surrounding the stomach and intestines) and subcutaneous fat tissue have demonstrated that the gene for this enzyme is expressed more by obese conditions (11). It has also been demonstrated in research that human visceral fat cells have more of these enzymes compared to subcutaneous fat cells. Thus, higher levels of these enzymes in these deep fat cells surrounding the abdomen may lead to obesity due to greater amounts of cortisol being produced at the tissue level. As well, deep abdominal fat has greater blood flow and four times more cortisol receptors compared to subcutaneous fat (8). This may also increase cortisol’s fat accumulating and fat cell size enlarging effect. "

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/stresscortisol.html

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Ja, om jeg bare blir kvitt stresset i skallen blir ting bra. :)

Hovedgrunnen til at det irriterer meg er at bestevenninnen min er sykelig overvektig, vi snakker 160cm høy og veier nesten 130kg. Jeg prøver å ta henne med på treninger og sånn, men med en gang det blir tungt, hun må svette, blir andpusten, så orker hun ikke mer, sier det gjør vondt, det er ubehagelig, slitsomt osv. Så begynte hun å lese på nettet og det var hun som oppdaget dette med stress og fett. Nå sier hun til meg "det er en naturlig reaksjon, det er eksamen, og jeg klarer ikke å hindre det osv".

Synes det er trist å se på, hun kan bli alvorlig syk,og jeg er redd for henne. Hun sender linker og artikler om stress og fett hele tiden.

Så overvektig kan man ikke bli av stress uansett hva som er fakta her. Men hvis du er så veltrent og hun så overvektig er kanskje din treningsform for tung for henne. Kan du ta henne med på gåturer, svømming etc?
Skrevet (endret)
:blomst: Endret av Evilposelos
Skrevet

Kortisol og kolesterol er ikke det samme...

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

De som påstår det får gå til legen å høre da, det finnes medisiner mot det. Jeg har vært utrolig stressa hver dag i lange tider, men ikke hatt høyt kolesterol i hele mitt liv. Sjekker det hvert år sammen med andre prøver.

Kortisol, ikke kolesterol :)
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Noen bruker det sikkert som en unskyldning, men at det for en del stemmer, er det ingen tvil om. Folk er forskjellige - enkelt og greit.

Skrevet

Jeg klarte å lese feil :fnise: Jeg tenkte hele tiden på den reklamen til den yogurten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...