AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #1 Skrevet 3. mai 2013 Hvor mange av dem går det bra for? Ser de søte små fjesene og lurer på om de får det bra:-/ Anonym poster: a9b080d23a3c2cb09c70298f7fe8738f
Gjest Murica Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 De fleste blir nok avlivd eller hivd ut på gata for å klare seg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 Hvor mange av dem blir faktisk plassert i hjem og hvor mange av dem blir druknet i en bøtte? Hva er sansynligheten for at disse dyrene får et godt hjem? ts Anonym poster: a9b080d23a3c2cb09c70298f7fe8738f
Gjest Funky Punk Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 Nå er det oftest om våren/sommeren mange dyr får sine kull så det er en del av grunnen til at det "fylles" opp på finn.no med dyr som skal selges. Katter derimot blir ofte gitt vekk fordi folk skal på ferie. Mange av disse får det nok ikke så godt selv om det ikke gjelder alle.
Gjest Crazycatlady Skrevet 3. mai 2013 #7 Skrevet 3. mai 2013 Ja, dette er jo et problem hvert eneste år. Folk steriliserer ikke kattene sine for eksempel og da får katten naturlig nok unger. Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å ta litt ansvar når en skal ha dyr. Er det for dyrt så burde man ikke ha dyr. Mange tenker heller ikke gjennom det at de skal ha dyret i mange år og mange ganger ser jeg at det står at de ikke kan ha dyret fordi de skal flytte. Jeg bare tenker:"hvorfor kan de ikke ha med seg dyret når de flytter?" Jeg har flyttet og da var katten med. Man kan flytte med katt og andre dyr for den del. Andre ganger er plutselig noen blitt allergisk. Greit nok det bare man finner et nytt hjem til dyret. Så har man alle dem som skal på ferie og da er det plutselig ikke så koselig med dyr lenger. Da er det å pushe dem på dyrebeskyttelsen, hive dem ut eller det som verre er. Blir så provosert og nei, det er ikke bare en katt osv. Du skaffet deg dyret og da er det ditt ansvar. Det er et individ og et liv, og det er hjerteløst å kvitte seg med dyr bare fordi du ikke gidder eller ikke vil bruke penger på kjæledyret ditt. 9
LexSuperior Skrevet 3. mai 2013 #8 Skrevet 3. mai 2013 Jeg skjønner ikke folk som omplasserer valper etter å ha hatt dem i 4-8 uker. Hvor har de hodet sitt hen da? 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. mai 2013 #9 Skrevet 4. mai 2013 Jeg liker å sitte på Finn og se på søte bilder av dyr som selges/gis bort, men skal innrømme at jeg hopper over beskrivelsene. Folk har så forferdelige grunner til å gi bort dyra sine at jeg blir kvalm. "Må gi bort min 7 mnd gamle Voff fordi jeg skal begynne på skole og ikke har tid til henne lengre" "Må desverre gi bort Mjau fordi vi skal flytte til ny leilighet" Jeg synes det er sykt kjipt at folk tar så lett på å gi bort et dyr. Har man først skaffet seg katt og er på leiemarkedet burde man også tenke over at man kanskje ikke kan ha katt i drømmeleiligheten. Man må tenke over at man skal ha hunden i 15 år til, og at man må ha tid til den uansett hva som skjer. At folk ikke evner å tenke et halvt år frem i tid men skaffer seg dyr rett før de skal på skole.. Det er jo helt høll i huet. 8
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror jeg er litt streng, men jeg synes det bare er et fåtall gyldige grunner til å gi bort dyret sitt: -Sykdom hos eier -Allergi hos eier -Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre kjæledyr -At hunden utvikler atferdsproblemer og trenger en mer erfaren eier -Ny jobb som krever mye buisnessreiser til andre byer/ut av landet Det finnes jo selvfølgelig unntak! Men å gi bort dyret fordi "man ikke har tid lengre" er liksom ikke godt nok for meg. Da må man faktisk prioritere anderledes og kutte ned på litt arbeid/hobby/reiseliv osv. 7
Shinigami Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 (endret) Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan gi opp dyrene sine så lett. Er dem ikke glad i dyra sine i det hele tatt? Vi har en hund som vi er kjempeglad i, og som vi aldri ville gitt bort om vi hadde blitt tilbudt flere millioner en gang. Det hadde vært som å selge et familiemedlem for oss. Og er veldog enig med bruker rett over meg. Endret 4. mai 2013 av Shinigami 4
Gjest Crazycatlady Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror jeg er litt streng, men jeg synes det bare er et fåtall gyldige grunner til å gi bort dyret sitt: -Sykdom hos eier -Allergi hos eier -Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre kjæledyr -At hunden utvikler atferdsproblemer og trenger en mer erfaren eier -Ny jobb som krever mye buisnessreiser til andre byer/ut av landet Det finnes jo selvfølgelig unntak! Men å gi bort dyret fordi "man ikke har tid lengre" er liksom ikke godt nok for meg. Da må man faktisk prioritere anderledes og kutte ned på litt arbeid/hobby/reiseliv osv. Du er ikke streng. Helt enig. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror jeg er litt streng, men jeg synes det bare er et fåtall gyldige grunner til å gi bort dyret sitt: -Sykdom hos eier -Allergi hos eier -Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre kjæledyr -At hunden utvikler atferdsproblemer og trenger en mer erfaren eier -Ny jobb som krever mye buisnessreiser til andre byer/ut av landet Det finnes jo selvfølgelig unntak! Men å gi bort dyret fordi "man ikke har tid lengre" er liksom ikke godt nok for meg. Da må man faktisk prioritere anderledes og kutte ned på litt arbeid/hobby/reiseliv osv. Også vil jeg føye på kjemi mellom dyr og eier. Det er ikke alltid den stemmer og da kan det beste være for begge parter at dyret kommer til en hvor kjemien passer bedre. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Dyr har ingen verdi lengre for det er så lett å få de gratis. Da er det for lett å skaffe seg dyr, og for lett å kvitte seg med. De som f.eks sparer til en hund, og bruker tid på å finne den rette hunden, vil svært sjeldent gi denne bort. Fordi de har tenkt seg godt igjennom. Men dessverre er ikke alle dyreeiere slik. Jeg har rett og slett lyst til å fike til en del av disse nautene, som bare gir bort med en dårlig unskyldning. De fortjener buksevann, kokos og prikkedøden. Minst. De ødelegger markedet for de som virkelig MÅ kvitte seg med dyrene pga legitime årsaker også. Grrrr. Nå er jeg sur 6
makkapakka Skrevet 4. mai 2013 #15 Skrevet 4. mai 2013 Jeg også lurer på disse annonsene på FINN.... Siden jeg er på vill jakt etter en hund, men de som legger ut annonser gidder ikke svare når jeg henvender meg. Er ikke alle annonser som er gyldige? hilsen en som ønsker å bli hundeeier i åresvis.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. mai 2013 #16 Skrevet 4. mai 2013 Jeg også lurer på disse annonsene på FINN.... Siden jeg er på vill jakt etter en hund, men de som legger ut annonser gidder ikke svare når jeg henvender meg. Er ikke alle annonser som er gyldige? hilsen en som ønsker å bli hundeeier i åresvis. Fordi de som gir bort, er useriøse. Kjøp deg heller en hund av seriøse folk. 3
Wolfmoon Skrevet 4. mai 2013 #17 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror jeg er litt streng, men jeg synes det bare er et fåtall gyldige grunner til å gi bort dyret sitt: -Sykdom hos eier -Allergi hos eier -Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre kjæledyr -At hunden utvikler atferdsproblemer og trenger en mer erfaren eier -Ny jobb som krever mye buisnessreiser til andre byer/ut av landet Det finnes jo selvfølgelig unntak! Men å gi bort dyret fordi "man ikke har tid lengre" er liksom ikke godt nok for meg. Da må man faktisk prioritere anderledes og kutte ned på litt arbeid/hobby/reiseliv osv. Jeg er helt enig med deg i grunnen, samtidig er det jo slik at noen som "ikke har tid lenger" og ikke er villig til å prioritere dyrene, ikke egner seg som dyreeiere. Da kan man jo håpe at dyrene faktisk får det gode hjemmet de fortjener, og at eieren aldri finner på å få flere dyr. Jeg vet det er mye å håpe på, men ...
Gjest Blubberella Skrevet 4. mai 2013 #18 Skrevet 4. mai 2013 Det verste var hun som skrev annonse på finn der hun sa at hun var dritlei av den masete katten og gjerne ville ha noen til å overta den. Det gjorde vondt å lese. Mulig hun mente det som en spøk ala disse ærlige annonsene om dårlige biler, men det ble ihvertfall helt feilslått. Jeg spurte finn.no om de synes sånne annonser er greit å ha liggende ute og rett etterpå ble annonsen slettet. Jeg er helt enig med Kevlarsjäl, man skal ha svært gode grunner for å kvitte seg med dyr. Jeg har flyttet med katt og det er helt problemfritt. Selv om man kanskje må lete litt lengre etter leiebolig der husdyr godtas kunne jeg aldri ha kvittet meg med katten for å flytte. Drømmeboligen min er et sted der pusen kan bo sammen med meg så aldri i verden om jeg hadde ofret pus for en fin bolig. 4
shaniellucas Skrevet 4. mai 2013 #19 Skrevet 4. mai 2013 Jeg tror jeg er litt streng, men jeg synes det bare er et fåtall gyldige grunner til å gi bort dyret sitt: -Sykdom hos eier -Allergi hos eier -Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre kjæledyr -At hunden utvikler atferdsproblemer og trenger en mer erfaren eier -Ny jobb som krever mye buisnessreiser til andre byer/ut av landet Det finnes jo selvfølgelig unntak! Men å gi bort dyret fordi "man ikke har tid lengre" er liksom ikke godt nok for meg. Da må man faktisk prioritere anderledes og kutte ned på litt arbeid/hobby/reiseliv osv. Jeg er enig med deg med tanke på sykdom eller allergi hos eier. Men de tre siste er bare latskap fra oss menneskers side. Blant annet: Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre dyr, er ikke grunn nok til å gi bort hunden (eksempel). Det er en grunn til at hunden oppfører seg slikt og det er ikke vanskelig å finne ut hva. Det kan være et dominans problem, eller angst/frykt. Man må oppsøke dyreterapauter som spesialiserer seg på adferd, og de er faktisk overalt å finne. Skal man gi bort et barn fordi det lager problemer, styr og støy hjemme, når barnet egentlig lever med daglig angst men ikke får behandling? Og der faller punkt 4. veldig naturlig inne. Har du fått behandling for hunden, vil adferden hans/hennes endres, fordi du selv vet hvordan du skal håndtere dyret. Cesar Millan mener at hunder er en direkte refleksjon av eieren sin - den plukker opp vår frykt, vår angst og forskrekkelse. Endrer du deg - endrer hunden seg. Jeg fikk ny stilling i Spania som daglig leder i et firma, og er borte halve dagen nå, mens hunden er hjemme. MEN jeg ordnet med dagpass løsning, noen ganger er hunden hjemme til en familie som går tur og koser med den, andre ganger kommer folk hit og koser og går tur med den her. Når jeg kommer etterpå er det bare stas og artigheter Så det er fullt mulig å reise/flytte til utland med hund. Min mor reiser Norge-Spania to ganger i måneden og har to hunder, og begge klarer seg fint med slik løsning jeg har for hunden min.
Gjest Gaea Skrevet 4. mai 2013 #20 Skrevet 4. mai 2013 Jeg er enig med deg med tanke på sykdom eller allergi hos eier. Men de tre siste er bare latskap fra oss menneskers side. Blant annet: Gnisninger mellom kjæledyret og barn/andre dyr, er ikke grunn nok til å gi bort hunden (eksempel). Det er en grunn til at hunden oppfører seg slikt og det er ikke vanskelig å finne ut hva. Det kan være et dominans problem, eller angst/frykt. Man må oppsøke dyreterapauter som spesialiserer seg på adferd, og de er faktisk overalt å finne. Skal man gi bort et barn fordi det lager problemer, styr og støy hjemme, når barnet egentlig lever med daglig angst men ikke får behandling? Og der faller punkt 4. veldig naturlig inne. Har du fått behandling for hunden, vil adferden hans/hennes endres, fordi du selv vet hvordan du skal håndtere dyret. Cesar Millan mener at hunder er en direkte refleksjon av eieren sin - den plukker opp vår frykt, vår angst og forskrekkelse. Endrer du deg - endrer hunden seg. Jeg synes faktisk det er to gyldige grunner. Om hunden din glefser etter barnet ditt, eller viser tegn på å faktisk kunne skade barnet, ville de fleste omplassert (noen til og med avlivet) hunden. Selv om man tar tak i problemet og jobber med det kan det fort ta litt tid å ordne, i mellomtiden utsetter man barnet for en farlig situasjon. Til en viss grad kan man lære småbarn å ikke mase/plage hunden, men det er ikke alltid lett å vite hva hunden reagerer på - og at barnet alltid følger det det har lært. Jeg synes også det er helt greit å innse at man ikke har den kunnskapen som kreves for å ha akkurat den hunden. Før det går så langt at en hund blir omplassert av den grunnen har det gjerne skjedd mye rart, både eier og hund har satt seg fast i et spor som er vanskelig - i noen tilfeller nesten umulig - å endre. Om det har gått langt nok. Hvis man har mulighet til å få svært mye hjelp i lange stunder fremover kan det kanskje fikses, men i mellomtiden kan man utsette seg selv for utrygge situasjoner. Jeg mener helt klart at dyr merker hvordan energi man har og at man kan påvirke atferd ved å endre sin egen energi, men fastgrodde vaner er tøffere å få bukt med enn som så.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå