Gå til innhold

Unghund som ikke liker maten sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sterk mistanke om at min kjære hund ikke liker fòret sitt.

Han har god appetitt på alt annet enn maten sin. Om jeg ikke gir han noe annet i det hele tatt så spiser han et par munnfuller når han er sulten. Vått fòr liker han.

Dette var litt synd, for har nylig kjøpt 12 kgs sekk (!!) med god tro om at han kom til å like det, fordi jeg prøvde det tidligere og da spiste han det.

Er det noe jeg kan blande i fòret som hever smaken? Tenkte jeg skulle prøve noe før sekken gis bort eller rett og slett hives.

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, om hunden din ikke spiser fôret sitt tror jeg at du har rett til å få en mistanke om at den ikke liker fôret sitt (...).

Du skriver at om du ikke gir han noe annet i det hele tatt, så spiser han et par munnfuller når han er sulten.

Vel, da gir du ikke noe annet fôr enn det du har kjøpt ;) Du skjemmer ham bort om du tilbyr bedre og mer smakfull mat.

Hva slags mat gir du?

Skrevet

Skjemmer han bort? Er det et barn vi snakker om? :P

Ser ikke helt skaden i å gi han noe annet en gang i blant, er vel fullt mulig at hunder og blir lei av å spise det samme dag ut og dag inn.

Han får Brit Care Junior for Large Breeds.

Skrevet

Min hund er også kresen.. Løste det ved å aldri gi godbiter tett på måltider og aldri middagsrester før måltidene var inntatt og rutiner lært. Hun får også bare tidsbegrenset tid på å spise maten sin. Hadde fôr med dårlig smak i valpepakken(appetitt) så jeg valgte å bytte etter sekken var tom.

Hva bruker du nå?

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke helt skaden i å gi han noe annet en gang i blant, er vel fullt mulig at hunder og blir lei av å spise det samme dag ut og dag inn.

Jo, men hvis de er kresne på smak så gidder de ikke ta fôret sitt hvis de vet at de får noe annet av deg:p

De er litt som barn av og til..

Skrevet

Min hund er også kresen.. Løste det ved å aldri gi godbiter tett på måltider og aldri middagsrester før måltidene var inntatt og rutiner lært. Hun får også bare tidsbegrenset tid på å spise maten sin. Hadde fôr med dårlig smak i valpepakken(appetitt) så jeg valgte å bytte etter sekken var tom.

Hva bruker du nå?

Hvor lang tidsbegrensning får hun?

Han får Brit Care.

Skrevet

Jo, men hvis de er kresne på smak så gidder de ikke ta fôret sitt hvis de vet at de får noe annet av deg:p

De er litt som barn av og til..

Tror han begynner å forstå at han ikke får noe annet, han får null middagsrester og annet smågodt for tida, for jeg vil selvfølgelig at han skal spise det jævla fòret sitt :fnise:

Jeg har skjønt at han ikke kan få noe annet før han begynner å spise den maten jeg gir han :)

Skrevet

Hvor lang tidsbegrensning får hun?

Han får Brit Care.

Jeg har ingen erfaring med det fôret, men jeg ville eventuelt ha skaffet noen prøvepakker på forskjellige typer annet fôr og blandet med det han har når du er ca halvveis i posen. Så kan du prøve deg litt fram og begynne overgang til nytt:)

Selv gir jeg en blanding av eucanuba og royal canins spesialfôr for tenner. De liker sikkert litt forskjellig:-)

Hun fikk omtrent 10min. Eller så fulgte jeg med på om hun gikk fra skålen og fant på noe annet sprell. Hvis hun begynte å leke med en leke eller noe sånt så tok jeg skålen vekk.

Nå trenger jeg ikke å være like nøye lenger:)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det fôret, men jeg ville eventuelt ha skaffet noen prøvepakker på forskjellige typer annet fôr og blandet med det han har når du er ca halvveis i posen. Så kan du prøve deg litt fram og begynne overgang til nytt:)

Selv gir jeg en blanding av eucanuba og royal canins spesialfôr for tenner. De liker sikkert litt forskjellig:-)

Hun fikk omtrent 10min. Eller så fulgte jeg med på om hun gikk fra skålen og fant på noe annet sprell. Hvis hun begynte å leke med en leke eller noe sånt så tok jeg skålen vekk.

Nå trenger jeg ikke å være like nøye lenger:)

Will do! Skal juble den dagen jeg finner et fòr han liker :danse:

Skal prøve på det :) Hvor ofte får hunden din mat, forresten? Er noe jeg også lurer litt på :)

Gjest Gaea
Skrevet (endret)

Brit spiser min hund veeeldig lite av, i forhold til Eukanuba. Det fulgte med hunden, og gamle eier sa også at veterinæren hennes synes at det var et ganske dårlig fôr til ganske høy pris (for det man får), så hun kom ikke til å kjøpe det igjen. Du kan google det også, har sett at mange har samme erfaring. :)

Min spiste litt mer da han begynte å få Eukanuba, men det er nok fortsatt ikke optimalt. Vurderer å prøve Orijen, har hørt mye bra om det. Eller V&H, om du har stor fryser :)

Endret av Gaea
AnonymBruker
Skrevet

Hunder blir ikke lei av å spise samme mat. De trenger et balansert kosthold, ikke et variert. Min hund får kun tørrfor som både mat og belønning, og han elsker det. Ikke gi hunden middagsrester, slik at den sulter seg frem til den får mat som smaker bedre. Det er sånn som oss mennesker, smaker vi aldri sjokolade, vil vi aldri savne det.

Anonym poster: 8c543971df99e6ddf4c2ec0b51ef9f9a

Skrevet

Brit spiser min hund veeeldig lite av, i forhold til Eukanuba. Det fulgte med hunden, og gamle eier sa også at veterinæren hennes synes at det var et ganske dårlig fôr til ganske høy pris (for det man får), så hun kom ikke til å kjøpe det igjen. Du kan google det også, har sett at mange har samme erfaring. :)

Min spiste litt mer da han begynte å få Eukanuba, men det er nok fortsatt ikke optimalt. Vurderer å prøve Orijen, har hørt mye bra om det. Eller V&H, om du har stor fryser :)

Er det noensinne et tørrfòr som er bra nok da? Hører omtrent bare om V&H og at det skal være så sinnsykt bra, og alt annet er visst bare tull. Vi har ikke stor fryser så V&H er ikke noe for oss. Dessuten synes jeg det er ekkelt. Så får alle andre bare si hva de vil ;)

Skrevet

Hunder blir ikke lei av å spise samme mat. De trenger et balansert kosthold, ikke et variert. Min hund får kun tørrfor som både mat og belønning, og han elsker det. Ikke gi hunden middagsrester, slik at den sulter seg frem til den får mat som smaker bedre. Det er sånn som oss mennesker, smaker vi aldri sjokolade, vil vi aldri savne det.

Er du sikker på det?

Ser ikke noe galt i å gi hunden noe annet enn tørrfòr en gang iblant.

Skrevet

Tja, jeg forer nå på vom og hundemat, så har ikke det problemet at hunden blir "lei" maten sin, men det er viktig og ikke gi noe annet enn maten, sett skålen frem ved foringstid, gi hunden 10-15 min på seg på og spise, spiser han ikke tar du maten bort og prøver igjen ved neste foring.

• Liker 1
Gjest Gaea
Skrevet

Er det noensinne et tørrfòr som er bra nok da? Hører omtrent bare om V&H og at det skal være så sinnsykt bra, og alt annet er visst bare tull. Vi har ikke stor fryser så V&H er ikke noe for oss. Dessuten synes jeg det er ekkelt. Så får alle andre bare si hva de vil ;)

Ja, det er det. Brit, Pedigree, Labb o.l. er de eneste jeg har hørt så godt som bare negativt om. Eukanuba, Hill's, Royal osv, er mer ''midt i mellom'' føler jeg - folk (eller hunder) foretrekker forskjellige typer, men det er stort sett et greit/bra fôr for de fleste. V&H og Norwegian Polar (våtfôr), samt Orijen og Taste of the wild (tørrfôr) er fôr jeg har hørt masse bra om. Det er jo ikke rart folk er V&H-frelst, naturlig nok er dèt det beste fôret for de fleste hunder, men det betyr ikke at ikke noe tørrfôr er bra nok, det er bare få av dem som er like bra. ;) Som sagt, Orijen og TOTH har 80% kjøtt, 0% korn og 20 % grønnsaker, noe som er mer lik hundens naturlige diett, og dermed verd å prøve i mine øyne. :)

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på det?

Ser ikke noe galt i å gi hunden noe annet enn tørrfòr en gang iblant.

Ja, jeg er helt sikker på deg. Hunder som har fast rutine og får samme mat, elsker den maten de får. De er også sjeldnere dårlige i magen. Vi må slutte å tro at hunder er like mennesker, de er ikke det.

• Liker 1
Skrevet

Norwegian Polar (våtfôr), samt Orijen og Taste of the wild (tørrfôr) er fôr jeg har hørt masse bra om. Det er jo ikke rart folk er V&H-frelst, naturlig nok er dèt det beste fôret for de fleste hunder, men det betyr ikke at ikke noe tørrfôr er bra nok, det er bare få av dem som er like bra. ;) Som sagt, Orijen og TOTH har 80% kjøtt, 0% korn og 20 % grønnsaker, noe som er mer lik hundens naturlige diett, og dermed verd å prøve i mine øyne. :)

Hvor får jeg kjøpt de fòrtypene da?

Skrevet

Ja, jeg er helt sikker på deg. Hunder som har fast rutine og får samme mat, elsker den maten de får. De er også sjeldnere dårlige i magen. Vi må slutte å tro at hunder er like mennesker, de er ikke det.

Nuvel, hvis de liker fòret så.. :P

• Liker 1
Gjest Gaea
Skrevet

Hvor får jeg kjøpt de fòrtypene da?

Tja, nå vet ikke jeg hvor du bor da. Jeg bor i Oslo, og på AlphaDog i sentrum har de Orijen og TOTH.

Ellers er det vel flere dyrebutikker og nettbutikker rundt om som fører de merkene, har ikke tid til å google akkurat nå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har faste foringstider morgen og kveld, og så får hun en dentastix på ettermiddagen. Har jeg hatt rent kjøtt til middag så putter jeg det i matskåla i tillegg. Varmer alltid opp tørrforet i mikroen.

Anonym poster: 16a7aa7363b089076b978cc42cb24b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...