Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er biloppretter og har muligheten til å fikse opp vrak og selge videre. Han har ikke penger til å kjøpe vrakene, men det har jeg, så vi bruker min kapital for å kjøpe disse bilene som han fikser og selger med fortjeneste.

Hvor mye fortjeneste synes dere jeg burde ha?

Anonym poster: deb7934d40a94d42a0ffdedddcd62563

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere helt separat økonomi?

AnonymBruker
Skrevet

Har dere helt separat økonomi?

Ja, vi har helt seperat økonomi. Jeg er 20 år gammel og student som lever på studielån, men er heldig og har 100 000 kr på en sparekonto.

Jeg legger ut for selve vraket, samt delene han skulle trenge osv. Alt fra 20 000 - 60 000.

TS

Skrevet

Hadde jeg ikke gjort. Og du blir på en måte en "auksjonist" så man skal ikke låne bort penger om man ikke har råd til å miste pengene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg ikke gjort. Og du blir på en måte en "auksjonist" så man skal ikke låne bort penger om man ikke har råd til å miste pengene.

Vi har kontrakt på at jeg ikke skal gå i tap uansett hva som skulle skje. (Om han ikke få solgt bilen/ikke får solgt den med fortjeneste/hva som helst.)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kontrakt på at jeg ikke skal gå i tap uansett hva som skulle skje. (Om han ikke få solgt bilen/ikke får solgt den med fortjeneste/hva som helst.)

TS

Men du vil likevell ha et problem med å drive inn pengene.

Uansett er det ditt valg. Hvor stor differanse er det mellom kjøpspris+deler og salgspris da? Og hvor mye tid bruker samboer på hver bil?

Anonym poster: 35d1e557905e172d08ebdcf1f12b73be

Gjest Funky Punk
Skrevet

TS

Så han skal betale deg tilbake pengene om han går i tap, men har ikke råd til å kjøpe vrakene?

Uansett...dette ville jeg aldri i livet gjort

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Dette høres ut som en skikkelig dum idè, men omd et først skal gjøres på en slik måte så må det gjøres ordentlig.

Du skal selvfølgelig ha igjen summen du har lagt ut + 30-40% av overskuddet.

Anonym poster: 6ece6fe8c89a293c9ade12d927461e9b

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøper bare sikre vrak, og har solgt bilene med fortjeneste hver gang. (Har gjort dette 3 ganger). Men dette er irrelevant.

Han har solgt bilene med en fortjeneste på minst 20 000 kroner på hver bil.

Men jeg lurte ikke på om dette var noe jeg burde, eller ikke burde gjøre.. Jeg lurte på hva dere synes jeg burde få i fortjeneste?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøper bare sikre vrak, og har solgt bilene med fortjeneste hver gang. (Har gjort dette 3 ganger). Men dette er irrelevant.

Men jeg lurte ikke på om dette var noe jeg burde, eller ikke burde gjøre.. Jeg lurte på hva dere synes jeg burde få i fortjeneste?

TS

Det vil jo avhenge av en rekke ting:

-hvor mye tid investerer kjæresten i bilene? (tid er penger)

-hvor lang tid går fra kjøp til salg?

-hvor stor risiko vurderer dere dette som? (mer risiko=høyere avkastning)

La oss si at du er trygg på at mannen garantert vil betale tilbake lånt beløp. Risiko for tap er altså lik 0. Landets beste sparerente ligger rundt 5% årlig, så du må få igjen mer enn denne, naturligvis. (altså minst 2500 om bil for 50.000 står usolgt i et år)

Om bilen er enkel å fikse og stort sett bare deler+bil=salg vil jeg si at 50% av fortjenesten (altså 10.000 i eksempelet ditt) er ok. Om bilen er tidkrevende og prosessen blir bil+masse arbeid=salg bør du kanskje bare få 2-3.000.

Anonym poster: 35d1e557905e172d08ebdcf1f12b73be

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøper bare sikre vrak, og har solgt bilene med fortjeneste hver gang. (Har gjort dette 3 ganger). |Men dette er irrelevant.

Det er på sett og vis irrelevant hva han bruker pengene til og hva han får i fortjeneste også. Det du må prøve å finne ut er sjansen for at du taper deler av eller hele beløpet, sånn at du kan få en risikojustert avkastning. Hvis det var så bombesikkert som du gir inntrykk av ville 5% i året være kjempebra, siden det er mer enn du får i banken. I praksis er nok risikoen høyere. Kanskje er det f.eks. mye større problemer med en bil enn han tror, sånn at han ikke klarer å betale deg tilbake. Kanskje ryker forholdet og han blir mindre villig til å betale tilbake.

Hvis det f.eks. er 20% sjanse for at du taper hele beløpet og han fikser 5 biler i året bør du ha en avkastning på minst 27%. Hvis det er 5% sjanse (jeg tipper det er mer) bør du ha ca 7%. Regnestykket kan gjøres langt mer komplisert for å ta hensyn til flere faktorer, men dette burde gi deg en viss idé om hvor nivået bør ligge fra et økonomisk ståsted. Uansett bør dere ha kontrakt på vilkårene dere bestemmer dere for.

Anonym poster: c4b629189a12d7f88275d934e1565438

AnonymBruker
Skrevet

Må korrigere, det holder med ca 3% hvis sjansen for tap er 5% og han fikser 5 i året.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, jeg er for trøtt. 7% var riktigere.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan regne deg blå, men du får faktisk ikke mer igjen enn det markedet er villig til å betale.

Her spiller merke, type, årsmodell, kjørelengde, tidligere kollisjonskadet osv en rolle.

Alt for usikker så jeg hadde vel sittet på pengene.

Anonym poster: 0fe5e74c304e6dc1c3fa3f5701b50b04

Skrevet (endret)

Siden dette er lånt penger som du ikke så lett får igjen ville jeg naturligvis være forsiktig.

Men er du trygg på samboeren og det har blitt god fortjeneste hver gang så hadde jeg neppe latt være, men i alle fall krevet litt god fortjeneste de første gangene, siden det er litt risk ute å går. Selv om han gjør jobben så bør du kanskje få 10% likevel. I alle fall i starten. Han vil kanskje bygge opp litt cash så han etter hvert klarer å handle helt med egne penger og tar du for mye av kaka så vil kan kanskje holde deg utenfor etter hvert.

Hvis han er til å stole på så er det vanskelig å gå med tap da vraket neppe er verdt mindre etter reparasjon. Husk at det kan komme litt uventede situasjoner med kondemnerte biler kanskje.....som må vises på nytt osv....hva vet jeg...kanskje dere har kontroll på sånt på forhånd.

Og vær også klar over faren for at kjøper av bilen kan kreve erstatning for skjulte feil og mangler hvis dere treffer på "rette typen". Det er jo sjanse for at samboeren din kan bli lurt og at et "vrak" har skjulte feil som gjør inntjeninga dårligere, for ikke å si katastrofal...

Endret av slask
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har tjener så mye pr bil bør han vel ha nok EK selv til å kjøpe vrak og deler?

Jeg ville heller ha spart pengene mine. Du taper jo litt i rente + at du tar stor risk ved å låne ut. Regner med at banken ikke vil låne han penger? Jobber han som biloppretter på dagen og fikser biler på kvelden?

Anonym poster: 51cdff9818c3469fcf581da4ffcd0f03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med hvilke penger skal han betale deg tilbake hvis noe av dette skulle skje? Du har jo selv sagt at han ikke har penger til å betale for dem, da kan han jo heller ikke betale deg. Det er totalt irrelevant om jeg får et papir som sier at noen skal betale meg noe hvis personen ikke har pengene. Du kommer ikke til å få pengene. Det kan være snakk om tidenes hyggeligste person, men om penger ikke er der så er de ikke der.

Anonym poster: 273dec8c6fc7086b4d3418d27bbf2b9c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han virkelig tjener så bra på dette som du lar det høres ut som, hvorfor kan han da ikke kjøpe deler av bilene selv? Og jeg håper du er klar over at hvis du går under 100 000 på sparekonto med pengene dine så mister du masse renter av banken. Så det kan jo hende at du faktisk taper penger på denne avtalen.

Anonym poster: 9f266ad423c14d59a91fd8f4a39b0534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...