Gå til innhold

Kroniske smerter, parforhold og sex. Hvordan løse problemet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har daglig sterke kroniske smerter på grunn av flere skader.

. Det meste utløser ekstra langvarige smerter. Kan gå dager, uker og mnd i strekk med ekstra mye smerter etter å ha gjort småting. Dette er noe som begrenser stort hva jeg kan og ikke kan gjøre.

Selvfølgelig er dette noe som påvirker parforholdet og familien.

Jeg kan ikke lengre delta i alt familien ønsker gjøre. Men jeg hindrer ikke dem i å gjøre ting på egenhånd uten meg. Er selvfølgelig kjedelig at jeg ikke er med på alt, men jeg har ikke mye valg.

Jeg kan ikke lengre bidra til fellesskapet med ting som skal og må gjøres i hus, hage og ellers. Prøver jeg, resulterer det som regel i en lengre periode der jeg nærmest er sengeliggende. Men gjør gjerne litt forsiktig på gode dager.

Når det gjelder sex, er det også et problem. Det blir det dessverre ikke mye av. Smertene bli helt uholdbare under selve akten. Noe som gjør at all tenning forsvinner helt, jeg klarer ikke nyte noe selv. Men prøver jo av og til for partnerens skyld, men orker dessverre ikke så ofte.

Føler jeg ikke strekker til og har ikke lengre et fullverdig liv som jeg skulle ønske. Det står ikke på lyst og vilje, men evnen er ikke lengre tilstede. Det gjør meg trist og lei at jeg ikke kan stille opp på alt jeg gjorde tidligere. For min partner er det jo også ille at sexlivet er så kraftig redusert og til tider ikkeeksisterende.

Føler jeg ikke helt har klart å løse opp i dette for at ting skal fungere bedre.

Hadde vert interessant å hørt om andre som lever med kroniske smerter hvordan de løser slike problemer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Min tante har kroniske smerter i nedre del av ryggen. Noe som gjør at hver gang hun sitter, ligger eller står så kjennes det ut som om hun får en glovarm kniv i ryggen. Det er ingenting medisinsk som kan bedre hennes situasjon, hun går av og til på smertestillende for å ta "toppene" av smerten.

For et par år siden gikk hun på et såkalt "smertemestrings kurs", hva kurset dreier seg om er ganske selvforklarende. Hun har ikke blitt frisk etter kurset, men har lært seg teknikker for hvordan å mestre og leve et tilnærmet normalt liv med smerter.

Så det kan jo være verdt en titt: http://kroniskesmert...smertemestring/

Skrevet

Går du på smerteklinikk? De har flere i teamet der som muligens kan hjelpe litt

Mestringskurs er greit, men lurer på om ikke et sex kurs kanskje kunne vært mer til hjelp,ved siden av smerteklinikk

Jeg er kroniker selv og vet det er et helvette uten like.Samt som du sier,sexlivet blir annerledes.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Du må finne ut hvordan du kan gjøre ting på den måten du klarer det.

Du sier at du ikke klarer å ha sex, men tenker du da på akkurat samme type sex som før du ble så syk?

Tenk over hva du klarer, hvilke tiltak som evnt må til for å klare det, hvilke forberedelser som må gjøres osv

Sliter selv med kroniske smerter så jeg vet hva du sliter med. Jeg kan ikke ha spontan sex i dusjen, kan ikke ha sex i alle mulige stillinger som jeg kunne før. Jeg må ta det mye mer med ro, om jeg ligger på rygg så må jeg ofte ha en pute under rompa, ikke alltid jeg klarer å ha sex, men da kan vi kose oss på andre måter.

Jeg klarer ikke gå lange turer i skog og mark lenger, men har nå en atv som gjør at jeg kan komme meg ut i skogen eller andre steder hvor jeg ikke kommer til med bil.

Ikke klarer å jeg å ta vårdugnaden i hagen på en søndag. Jeg klarer derimot, på en varm dag, sitte ute og luke et bed. Neste dag så klarer jeg kanskje å plante noen blomster.

Man må bare ta ting i eget tempo, og glemme hvordan man gjorde det når man en gang var frisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...