Mitsi Skrevet 3. april 2004 #1 Skrevet 3. april 2004 Det har i det siste vært veldig mye snakk om pensjonsordninger, og dette har fått meg til å tenke litt. Jeg jobber i privat sektor, og har ingen pensjonsordning gjennom jobb. Jeg lurte nå litt på om det kanskje kunne være litt lurt å få seg en privat pensjonsordning, men vet veldig lite om dette. Jeg har nettopp pasert 30, så det er jo (forhåpenligvis) langt frem i tid, men jeg bør vel likevel begynne nå? Noen som kan fortelle meg litt hva en slik pensjonsordning er, hva det koster, og hva den bør inneholde. Kanskje noen har en som de er veldig fornøyd med som de kan anbefale? På forhånd takk
Felicia Skrevet 3. april 2004 #2 Skrevet 3. april 2004 Har ikke noen tips om hvilken personsforsikring som lønner seg, men et annet råd: Flere økonomer har uttalt seg om at så lenge man er under 40 og har gjeld, vil det som er mest lønnsom være å betale ned mer på gjeld istedenfor å bruke pengene på pensjonsforsikring. Jeg har vært til rådgivning hos banken min og fått bekreftet dette. Hvis du ikke har gjeld kan du jo bare se bort fra dette
Veslejenta Skrevet 3. april 2004 #3 Skrevet 3. april 2004 Som sagt ovenfor så lønner det seg å betale ned gjeld først. Hvis du ikke har gjeld så lønner det seg å begynne så tidlig som mulig for da behøver man ikke spare så mye i måneden/året. Hva som passer for deg er avhengig av om du vil ha pengene forholdsvis lett tilgjengelig eller ikke, og om du er mest opptatt av sikkerheten eller avkastningsmulighetene. Snakk med en rådgiver i banken din.
Lilleba Skrevet 3. april 2004 #4 Skrevet 3. april 2004 Men kanskje det lureste er å vente litt og se hva som skjer? Bondevik har jo nå lovet partene i arbeidslivet at tilleggspensjon skal bli lovfestet. Da vil du også bli omfattet av det, og når det er i samarbeid med bedriften og staten, vil det sannsynligvis bli billigere.
Mitsi Skrevet 3. april 2004 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2004 Takk for svar. Gjeld har vi massevis av, men betaler den forholdsvis rask ned. Har jo fått med meg at noe skjer på denne fronten, men som sagt er vi ikke organiserte på arbeidsplassen, og jeg er da usikker på om dette som nå skjer i forhandlingene kommer oss til gode? Jeg burde kanskje ta en prat med banken. Har tenkt tanken før, men føler meg litt usikker på at de som skal selge meg en vare er den rette til å spør om råd? Er fremdeles takknemlig for synsinger og råd.
Lilleba Skrevet 3. april 2004 #6 Skrevet 3. april 2004 Det er jo nettopp det som er poenget: At det skal bli LOVFESTET. Da omfattes alle av det, enten de er organisert eller ei. Fellesforbundet ville ha det i avtalen sin, arbeidsgiverne ønsket ikke det, for da ville det bare omfatte de bedriftene som var organisert, og de andre private bedriftene ville da få et konkurransefortrinn. Fellesforbundet var villig til å streike for å få det. For å forhindre streik i industrien, som er alvorlig for samfunnsøkonomien, lovet Bondevik at det skal komme som lov. Når Bondevik sier det, vil det få flertall i Stortinget, for både AP og SV støtter en slik lov. Det er derfor jeg mener det er lurt av deg å vente og se hva som skjer. Hvis du spør i banken, vil selvsagt de selge deg en pensjonsordning. Det er god business for dem. Men som sagt, det lønner seg nok å vente, spesielt siden du er så ung og også har gjeld å nedbetale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå