Gå til innhold

Kun penger...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal i bryllup om en ukes tid og tenkte å gå å handle gave i helgen. Så jeg var å undersøkte gavelisten brudeparet hadde lagt ut lenke til på en blogg de har laget.

Jeg må si jeg er ganske paff....

Det første punktet er en lang forklaring om hvorfor de trenger penger og alt de vil bruke det på. Det står faktisk at de ønsker seg penger som de ønsker å bruke på ting man vanligvis får i bryllup i løpet av kort tid, men de vil tydeligvis ikke ha de til bryllupet uten at det er noe god forklaring på akkurat det.

Siden er det en liste hos glassmagasinet hvor de har ønsket seg kun 3 ting, alle til rundt 200 kroner. I tillegg står det oppført noe servise uten noe lenke til det eller produsenten, som jeg ikke kan finne ved å søke på nettet. Ikke har noen andre hørt om det heller...

Mulig det bare er meg, men jeg får en litt sånn uggen smak i munnen av en slik liste. Spesielt siden dette brudeparet er slike som forteller at de har fått X antall kroner av bestemor X og Y, og ofte setter slikt opp mot hverandre når det kommer til jul og bursdager.

Så, kjære forum, jeg lurer på er det greit å bare kjøpe noe når jeg ikke ønsker å få pengegaven min satt opp i mot alle andres...?

Anonym poster: 5fe2f614373a57f101e92b7eaab80661

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å kjøpe noe utenfor listen. Men tror det har blitt vanlig nå at evt penger tas ut og skrives et annet sted enn i kortene hvis det er det som bekymrer deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det greit å kjøpe noe utenfor listen. Men tror det har blitt vanlig nå at evt penger tas ut og skrives et annet sted enn i kortene hvis det er det som bekymrer deg.

Godt mulig det er vanlig, men som sagt så vet jeg at dette er noen som elsker å vise at den ene har gitt mer enn den andre osv så jeg tviler på det blir tilfellet her...

Å kjøpe utenfor listen her er jo egentlig bare et must siden listen består av fire ting, tre om du tar bort det lange ønsket om penger listen starter med.

Skrevet (endret)

Kjenner du de godt, da? Du kunne jo tatt en løs prat med de om det? Syns det bør være en god grunn hvis de forventer seg å få penger av alle i selskapet, egentlig. Selv om en gifter seg og arrangerer fest, så har de jo ikke noe "rett" til å få penger av alle gjestene?

Jeg tror jeg ville kjøpt en gave i stedet, men faren er jo at de kanskje bare velger å bytte den, og dermed setter summen opp mot de andre likevel?

Endret av Pinto2013
Skrevet

Å kjøpe utenfor listen her er jo egentlig bare et must siden listen består av fire ting, tre om du tar bort det lange ønsket om penger listen starter med.

Da svarte du på ditt eget spørsmål da :0) Ønskeliste er nettopp det, en liste med ønsker, ikke krav. Kjøp noe du ønsker å gi bort.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner du de godt, da? Du kunne jo tatt en løs prat med de om det? Syns det bør være en god grunn hvis de forventer seg å få penger av alle i selskapet, egentlig. Selv om en gifter seg og arrangerer fest, så har de jo ikke noe "rett" til å få penger av alle gjestene?

Jeg tror jeg ville kjøpt en gave i stedet, men faren er jo at de kanskje bare velger å bytte den, og dermed setter summen opp mot de andre likevel?

Samtidig et det vel dumt å lage en liste med ting man faktisk ikke ønsker seg? Sånn de gjør det så legger de jo opp til at gjestene står helt fritt til å finne på ting selv.

AnonymBruker
Skrevet

Samtidig et det vel dumt å lage en liste med ting man faktisk ikke ønsker seg? Sånn de gjør det så legger de jo opp til at gjestene står helt fritt til å finne på ting selv.

De står jo klart å tydelig i forklaringen at de faktisk skal ha både det ene og det andre, men at de vil gå å handle det selv. Det står at de trenger mye til kjøkkenet men at de vil ikke ha det akkurat etter bryllupet, men kjøper det heller kort tid etterpå.

Om man vet at man trenger ting, og skal ha ting så kan man vel ønske seg det...?

Skrevet

De står jo klart å tydelig i forklaringen at de faktisk skal ha både det ene og det andre, men at de vil gå å handle det selv. Det står at de trenger mye til kjøkkenet men at de vil ikke ha det akkurat etter bryllupet, men kjøper det heller kort tid etterpå.

Om man vet at man trenger ting, og skal ha ting så kan man vel ønske seg det...?

Det har du rett i.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Dette virket litt.... merkelig? Men kanskje de vurderer å flytte eller noe, og helst vil slippe å dra med seg enda flere ting når de flytter? Akkurat det er en veldig god grunn i min bok (forutsatt at det er derfor), for det er mer enn nok å pakke ned og pakke opp igjen, så da kan man vente med å kjøpe de tingene til man har kommet på plass på nytt sted.

Eller kanskje de skal pusse opp, og syns det er bedre å handle inn etter oppussing er ferdig?

Nei, jeg veit ikke jeg assa. Syns jo det høres innmari merkelig ut da, at de ikke bare setter opp de tingene de uansett har tenkt til å kjøpe seg senere? Jeg kom forresten på enda en grunn til at de kanskje vil vente: kjenner de noen som kan skaffe de veldig gode priser, som gjør at de tenker at de kan få mer av det de ønsker seg hvis de kjøper det selv etter bryllupet? :vetikke: Den er i grenseland i såfall, men det kan jo være en forklaring?

Litt an på hvor godt du kjenner dem, så tror jeg at jeg ville spurt de rett ut jeg, hva som er årsaken til at de ikke bare setter opp de tingene de ønsker seg. Når de vet hva de vil ha, er det jo bare å sette opp akkurat det da? Eller evt ønske seg gavekort i riktig butikk i det minste, og ikke bare kontanter...

Edit: ang de få tingene på ønskelista hos Glassmagasinet. Du skriver at det er en uke til - kan det være at det har stått mer på lista, men som har blitt kjøpt inn og derfor ikke kommer frem på lista lenger? :vetikke:

Endret av Adriane
AnonymBruker
Skrevet

Listene på Glasmagasinet fungerer slik at når ting er kjøpt, så blir de merket av, men forsvinner ikke.

Jeg hadde da endt opp med å kjøpe noe som jeg syntes var fint og flott. Som sikkert en god del andre i selskapet også kommer til å gjøre.

Anonym poster: 9bc98cc6f13063b15d2459623a18cb4a

Gjest Miranda2011
Skrevet

Skal i bryllup om en ukes tid og tenkte å gå å handle gave i helgen. Så jeg var å undersøkte gavelisten brudeparet hadde lagt ut lenke til på en blogg de har laget.

Det første punktet er en lang forklaring om hvorfor de trenger penger og alt de vil bruke det på. Det står faktisk at de ønsker seg penger som de ønsker å bruke på ting man vanligvis får i bryllup i løpet av kort tid, men de vil tydeligvis ikke ha de til bryllupet uten at det er noe god forklaring på akkurat det.

Siden er det en liste hos glassmagasinet hvor de har ønsket seg kun 3 ting, alle til rundt 200 kroner. I tillegg står det oppført noe servise uten noe lenke til det eller produsenten, som jeg ikke kan finne ved å søke på nettet. Ikke har noen andre hørt om det heller...

Mulig det bare er meg, men jeg får en litt sånn uggen smak i munnen av en slik liste. Spesielt siden dette brudeparet er slike som forteller at de har fått X antall kroner av bestemor X og Y, og ofte setter slikt opp mot hverandre når det kommer til jul og bursdager.

Så, kjære forum, jeg lurer på er det greit å bare kjøpe noe når jeg ikke ønsker å få pengegaven min satt opp i mot alle andres...?

Skal i bryllup nå snart der paret ønsker seg penger, de vil på bryllupsreise og har ikke sånn kjempegod råd. Vi er en gjeng av gjestene som har blitt enige om en sum å gi. Kan dere ikke gjøre det samme da så slipper du det evt problemet?
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på bryllupsgjester som gir en gave som ikke står på ønskelisten. Det må da være en grunn til at paret ønsker seg penger. Penger er på en måte gave det også.

Jeg syns det er egoistisk av en gjest å prakke ting noen ikke ønsker. Det blir bare en jobb å kvitte seg med det, og butikker nå til dags gir sjeldent tilbake penger men gavekort og da er man like langt. I vårt bryllup kommer vi til å ønske oss penger for vi har nok av ting vi trenger.

Anonym poster: d51949ee2242d50a26116e4264509a2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble lei meg av denne tråden. Vi har gjort det slik selv, for vi er på flyttefot og har ikke plass til gaver ettersom flyttelasset allerede er på plass. (Flytter langt)

Vi ønsker heller ikke serviser og bestikk, pynt eller annet. Det er fordi vi, som sagt, ikke har plass og at dette er ting vi aldri har behøvd. Vi flytter ikke til noe fast, skal flytte igjen etter noen år. Han skal videreutdanne seg.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig og respektere at vi ikke ønsker/vil ha gaver? Vi ønsket at gjestene kom, det var alt. Sa dette til de, og 3/4 av de reagerte så sterkt at nå ønsker vi oss penger...

Anonym poster: 6ccdd2606a45ab703f18f774d9084297

Gjest Gjest
Skrevet

De der menneskene har mast om penger, og det gir en ekkel smak i kjeften.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner meg ikke på bryllupsgjester som gir en gave som ikke står på ønskelisten. Det må da være en grunn til at paret ønsker seg penger. Penger er på en måte gave det også.

Jeg syns det er egoistisk av en gjest å prakke ting noen ikke ønsker. Det blir bare en jobb å kvitte seg med det, og butikker nå til dags gir sjeldent tilbake penger men gavekort og da er man like langt. I vårt bryllup kommer vi til å ønske oss penger for vi har nok av ting vi trenger.

Anonym poster: d51949ee2242d50a26116e4264509a2e

En gave er vel fortsatt en gave, noe giveren velger å gi bort frivillig til noen andre og ikke en bestilling fra en person til en annen?

Den setningen jeg har uthevet henger jo ikke på greip. Om du har nok av ting du trenger, hva skal du med pengegaver til å betale for enda mer du ikke trenger...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble lei meg av denne tråden. Vi har gjort det slik selv, for vi er på flyttefot og har ikke plass til gaver ettersom flyttelasset allerede er på plass. (Flytter langt)

Vi ønsker heller ikke serviser og bestikk, pynt eller annet. Det er fordi vi, som sagt, ikke har plass og at dette er ting vi aldri har behøvd. Vi flytter ikke til noe fast, skal flytte igjen etter noen år. Han skal videreutdanne seg.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig og respektere at vi ikke ønsker/vil ha gaver? Vi ønsket at gjestene kom, det var alt. Sa dette til de, og 3/4 av de reagerte så sterkt at nå ønsker vi oss penger...

Anonym poster: 6ccdd2606a45ab703f18f774d9084297

Siden brudeparet kjøpte ny bolig for under et år siden og er helt nyetablerte (begge har bodd hjemme) så tviler jeg på at de skal flytte snart eller at de har "alt" så alt de har brukt for er mer penger i lommeboka.

Det står også en lang forklaring om at de har brukt for både det ene og det andre, men at skal kjøpe det snart og da vil de heller ha penger så de kan kjøpe det. Jeg hadde satt mer pris på å få kjøpe en av tingene de faktisk har brukt for...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Siden brudeparet kjøpte ny bolig for under et år siden og er helt nyetablerte (begge har bodd hjemme) så tviler jeg på at de skal flytte snart eller at de har "alt" så alt de har brukt for er mer penger i lommeboka.

Det står også en lang forklaring om at de har brukt for både det ene og det andre, men at skal kjøpe det snart og da vil de heller ha penger så de kan kjøpe det. Jeg hadde satt mer pris på å få kjøpe en av tingene de faktisk har brukt for...

De trenger kontanter til å betale for bryllupet. :fnise:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De trenger kontanter til å betale for bryllupet. :fnise:

Jeg må vel innrømme at tanken har slått meg.

Det virker ikke å være spart på noe, og om ikke foreldrene har spyttet inn mye penger så ser jeg ikke hvordan disse to studentene skal plutselig ha fått råd til dette overdådige opplegget de inviterer til. De har lagt opp til et bryllup godt voksne folk ville synes ble for dyrt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må vel innrømme at tanken har slått meg.

Det virker ikke å være spart på noe, og om ikke foreldrene har spyttet inn mye penger så ser jeg ikke hvordan disse to studentene skal plutselig ha fått råd til dette overdådige opplegget de inviterer til. De har lagt opp til et bryllup godt voksne folk ville synes ble for dyrt.

Vel, da får du enten ta det opp med dem eller komme til festen med et sleipt smil og eggkoker i gave. :plystre:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, da får du enten ta det opp med dem eller komme til festen med et sleipt smil og eggkoker i gave. :plystre:

Kjøpte noe av det som sto at de skulle kjøpe seg senere. De har jo ikke skrevet merke og bare ramset opp alt de vil bruke penger på, så da valgte jeg bare noe jeg synes var pent som er blant de tingene de ramser opp.

Håper de blir fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...