AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #1 Skrevet 3. mai 2013 Jeg lurer på om noen har kompetanse om dette? Om hvilken rolle sammensetningen av kosten og hvordan fravær av f.eks sukker kan gjøre at man går ned i vekt uten at man nødvendigvis ligger i et sånt ekstremt underskudd kalorimessig? Skjønner jo at man ikke kan drive å spise flere tusen kcal i overskudd hver dag og likevel gå ned, men jeg har selv erfart at jeg etter å ha slutta med sukker og fokusere stort på en bedre sammensetning av karbs, proteiner og fett har blitt mindre uten at kaloriunerskuddet er så stort. Spiser minst 2000kcla hver dag.. hvertfall ikke så lite som 1600. Noen som kan litt om dette? Anonym poster: 98c8d8285e34214266155e82145e7816
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #2 Skrevet 3. mai 2013 Jeg vet faktisk ikke så mye om dette, men jeg har selv erfaringer. På lavkarbo føler jeg at jeg kan spise mer og gå ned mer, kontra om jeg spiser mer karbohydrater. Da går det saktere, i tillegg at jeg må spise mindre. Utrolig rart, for i utgangspunktet er det jo "kalorier inn - kalorier ut". Mulig at fettet man spiser på lavkarbo er fettforbrennende..? Anonym poster: 12280a95f7c52e35d93f9089f83d8e38 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 Jeg vet faktisk ikke så mye om dette, men jeg har selv erfaringer. På lavkarbo føler jeg at jeg kan spise mer og gå ned mer, kontra om jeg spiser mer karbohydrater. Da går det saktere, i tillegg at jeg må spise mindre. Utrolig rart, for i utgangspunktet er det jo "kalorier inn - kalorier ut". Mulig at fettet man spiser på lavkarbo er fettforbrennende..? Anonym poster: 12280a95f7c52e35d93f9089f83d8e38 Ja, det er litt det jeg er interessert i å lære mer om da. Jeg har samme type erfaring som deg, for når jeg har foretatt "kontrollsjekk" av kaloriinntaket så er det nemlig ikke snakk om at den typen mat gjør at jeg spiser mindre heller. Anonym poster: 98c8d8285e34214266155e82145e7816
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 Det har med hormoner å gjøre. Spiser man mye karbohydrater så får man også høye nivåer av insulin som er vårt fremste fettlagringshormon. Insulinet gjør altså at energien i fettcellene har vanskeligere for å komme ut og gjør at kroppen vil fylle på fettlagrene. Med mindre karbohydrater blir det mindre insulin og mer av motsetningen til insulin som er glukagon. Fettlagrene åpnes lettere slik at energien som er lagret kan brukes. I tillegg øker ofte kroppstemperaturen 0,5 ºC på lavkarbo, noe som utgjør en del kalorier. Jeg mener på å ha lest at det betyr ca 500 kcal ekstra ut for en normalvektig person (enda mer for overvektige som har større kropp som skal varmes opp), men ikke ta det tallet for god fisk. Selvfølgelig har mengden også noe å si, men hva du spiser påvirker hvor mye du spiser. Studier etter studier viser at LCHF med fri tilgang på kalorier spiser mindre enn de gruppene på høykarbolavfett som fikk beskjed om å begrense kaloriinntaket sitt. Anonym poster: fd83d04f6aa88b8b00bf69f7dc87ca1d 1
Gjest vilma2000 Skrevet 3. mai 2013 #5 Skrevet 3. mai 2013 Jeg spiser som regel lavkarbo-kost, men er ikke superstreng (spiser gulerøtter noen ganger, og skokolade om jeg er keen). Det jeg merker er at jeg aldri går opp i vekt så lenge det er lavkarbo, uavhengig av kaloriene. Men om jeg vil ned 2-3 kg (f.eks før en ferie o.l) så må jeg telle kalorier,da holder det ikke å bare spise lavkarbo. Da må jeg kutte ned på fettet. Men spiser ikke karbohydrater selv om jeg kutter litt på fett, da spiser jeg mest proteiner og grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå