Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg tror ikke vi mennesker er i stand til å ha svaret på et så komplekst spørsmål. Tenk deg litt om. Vi er ikke engang i stand til å kurere aids eller kreft, men svaret på livets gåter det har vi! Synes dette er en tåpelig tankegang som går igjen og igjen hos folk.

Kan ikke sammenlignes. Sannheten om livet ligger der ute for oss å oppdage, ingen kunne funnet opp evolusjon om ikke alle bevisene var der. Evolusjon er en mye vakkrere og elegant tanke enn noen av mytene vi har fra alle religioner som har funnets, sammenlignet med evolusjon er alle religisøe myer hule og barnslige!

Kreft og AIDS derimot er ikke noe man oppdager så vinner man, vi vet hva kreft og AIDS er, men når det kommer til HIV kjemper vi mot et virus som utvikler seg fortere enn vi kan finne en vaksine for det. den finnes i mange variasjoner osv. Det er også en veldig smart liten sak, som gjør det vansklig å drepe.

Med kreft snakker vi om vår egen kropp som går til angrep på seg selv, det er ikke et virus eller bakterie eller sopp, Det er noe basis feil i celledelingen, og en kreft er ikke som en annen, noen kreft former kommer nesten bare av pga. en gen feil i mennesket som får kreften, andre krefter som lungekreft er nesten utelukkende pga. skader vi mennesker påfører våre egne lunger(røyking)

Noen kreft former er kurer bare, noen kan gjøres kroniske og noen dreper deg i løpet av et år eller to uansett hva du gjør.

Feks, får du i dag hodgens lymphoma, har du nesten 100% sjangse for å overlever, dette er det nærmeste vi har kommet en kreft som er like farlig dødlig som en forkjølelse, det som skjer er at du får beskjed om at du har denne kreften, men du trenger ikke bekymmre deg så mye, du går så gjennom 6-12 måneder med cellegift, som natrulig suger balle, og gjør deg syk og skalla, men så blir du 100% frisk og håret vokser tilbake. Og du har resten av livet ditt å leve.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror det er et eller annet midt i mellom. Vitenskapen er begrenset og det tror jeg også kristendommen og dagens religioner også er. Bibelen og andre ting i kristendommen er kanskje en tolkning fra datidens mennesker, profeter osv. Syns det er mye tull i kristendommen, mange fordomsfulle ting, lover og regler som feks at sex og barn utenfor ekteskapet er en synd. Det blir liksom litt primitivt, men ser også på Darwins teorier som primitivt når det gjelder evolusjonsteorien. Virker veldig svart/hvitt og man vet jo at som oftest er det mer som ligger bak. Tror det er sannhet i begge, men kanskje ikke helt sånn som det har blitt formulert. Det er jo tross alt mennesker som har kommet opp med dette og vi er jo langt fra feilfrie. Jeg syns Jesus og Buddha er interessante personer derimot.

Det er vanskelig å definere bevisstheten og hvorfor jeg er meg og du er deg, og om bevisstheten kan være uavhengig av kroppen. Har tenkt og lurt på dette siden jeg var et lite barn. Gud er kanskje en slags høyere bevissthet? En del av oss alle? Evolusjonenen tenker jeg er den fysiske delen av oss, vi prøver og feiler for å få frem det som passer oss best fysisk. Tenker ofte på spørsmålet om vi har også har en felles bevissthet som vi kan komme i kontakt med i blant og om bevisstheten kan være uavhengig av kroppen.

Noen ganger føler jeg at når vi krangler og "slåss" med andre mennesker, om det bare er egne konflikter reflektert på andre, men at disse andre på et plan er deler av en selv. Ikke alltid lett å se alltid når man selv er midt oppi det. Jeg tror alle fysiske ting er skapt av noen former for bevissthet på et annet plan, så blir det til etter noen "høyere" lover og regler. Kvantefysikk har kanskje noe med det å gjøre?

Når det gjelder parallelle universer og at tiden ikke er linær og bare vi oppfatter det slik som mennesker i våre fysiske kropper. Jeg har en sterk følelse om at det er en høyere bevissthet som driver og styrer oss litt fra bakgrunnen, som vi ikke kan se, ta eller føle på. Kall meg gal, men mange ganger har jeg opplevd drømmer med sterke følelser, folk, inntrykk og så venter jeg på at det skal skje. Etterpå skjer det akkurat slik som i drømmen på en skremmende lik måte, treffer folk jeg møtte i drømmen som sier nøyaktig det samme. Av og til en liten stemme i hodet som forteller meg om ting, så finner jeg ut at det var helt sant. Følte jeg begynte å miste vettet, men nå er det bare å akseptere tenker jeg. Det har også hjulpet meg en del i livet, feks da jeg ikke visste hvilken vei jeg skulle gå med utdanning ble jeg fortalt i en drøm hva jeg egentlig var før jeg ble det. Jeg er på den veien enda og det føles helt riktig den dag i dag. Er også slik hver gang jeg har fått meg kjæreste, har "møtt" de i en drøm også kjenner jeg de igjen når jeg treffer dem i virkeligheten senere. Men jeg vet at disse tingene er litt sånn man ikke skal snakke om, fordi folk vil stemple deg som gal. Så da holder jeg det ofte for meg selv. Men det er ok, for vet vi alle ser verden på ulike måter. Jeg vil feks ikke tvinge noen til å tro det samme som meg, og det burde ikke andre heller.

Det jeg tror er en mulighet er Gud (høyeste bevisstheten, som vi er en del av) skaper eller lager en plan og "planen" blir til fysisk virkelighet (evolusjonsteorien). Bevissheten utvikler seg sammen med det fysiske (dyr, mennesker). Kropp kan dø, men bevisstheten (Gud) er uendelig. Bevissthet utvikler seg fra kroppens tunge byrder (lærdom). En gang blir takknemlige for de harde byrdene vi må gå gjennom på jorden. Vi blir blendet av den vakre illusjonen om livets rikdommer og goder, tenker egoistiske tanker om å tilfredsstille individuelle behov og er blinde for at vi alle egentlig er en og samme bevissthet. Etter tunge tider i livet ser man etterhvert forbi den fysiske illusjonen og ser at vi alle er en og samme, vi tilhører alle Gud. Seperasjonen fra Gud er en illusjon. En teori...

Endret av Catgirl
  • Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Det er vanskelig å definere bevisstheten og hvorfor jeg er meg og du er deg, og om bevisstheten kan være uavhengig av kroppen. Har tenkt og lurt på dette siden jeg var et lite barn. Gud er kanskje en slags høyere bevissthet? En del av oss alle? Evolusjonenen tenker jeg er den fysiske delen av oss, vi prøver og feiler for å få frem det som passer oss best fysisk. Tenker ofte på spørsmålet om vi har også har en felles bevissthet som vi kan komme i kontakt med i blant og om bevisstheten kan være uavhengig av kroppen.

Neurologer, neruokirurger, og neuropsykologer er på god vei til å finne ut av dette, dette har faktisk gjort at flere religøse mennesker som ikke tåler tanken på at bevisthet kan kokes ned til noe fysisk i hjernen, har lag sin egen "teori" dualitet, hvor bevistheten er separert fra den fysiske hjernen osv. noe som mangler beviser som bare det. Men nei alt tyder på at bevistheten kan finnes og fysisk kartlegges som alle andre ting med verden og mennesket.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neurologer, neruokirurger, og neuropsykologer er på god vei til å finne ut av dette, dette har faktisk gjort at flere religøse mennesker som ikke tåler tanken på at bevisthet kan kokes ned til noe fysisk i hjernen, har lag sin egen "teori" dualitet, hvor bevistheten er separert fra den fysiske hjernen osv. noe som mangler beviser som bare det. Men nei alt tyder på at bevistheten kan finnes og fysisk kartlegges som alle andre ting med verden og mennesket.

Religiøse har alltid jobbet livet av seg for å opprettholde en nisje der Gud fortsatt kan eksistere. Denne nisjen ser ut til å bli mindre for hvert år. Før var det mainstream tro at Gud var den direkte skaperen av både mennesker, dyr og universet. Nå er Gud blitt redusert til et vesen som kanskje tente på lunta og stakk av.

Anonym poster: 6a2779ad56fc0768d461e7bcdc5a5380

Gjest Gunfreak
Skrevet

Religiøse har alltid jobbet livet av seg for å opprettholde en nisje der Gud fortsatt kan eksistere. Denne nisjen ser ut til å bli mindre for hvert år. Før var det mainstream tro at Gud var den direkte skaperen av både mennesker, dyr og universet. Nå er Gud blitt redusert til et vesen som kanskje tente på lunta og stakk av.

Jepp det er 2 typer religiøse

Kreasjonister som tar helligbøkene som ord rette historie bøker, og god of the gaps folk, kreasjonister er jo så klart helt gale, god of the gaps folk prøver å late som de er mer opplyste.

Problemet med god of the gaps, er at disse gapsa blir mindre og mindre, og den dagen de er alle fylt opp, kommer troen dems rasende ned.

Skrevet

Ja, vi får se :) Sier ikke at sånn ER det, men man kan vel filosofere litt. Og det er sikkert mange av oss som har opplevd små mirakler i livet sitt som man baserer sin "tro" på, man har også egne erfaringer. Har et åpent sinn jeg! De får grave så mye de vil i hjernen, ikke sikkert de finner noe svar med det første og ikke vi heller. Jeg tror jo på vitenskapen jeg også, det er ikke slik at jeg prøver å overtale noen til å tro det jeg tror.

Og hvorfor er ikke kloner og eneggede tvillinger samme bevissthet? Hvorfor er akkurat den ene akkurat den den er og ikke den andre? De har jo samme DNA. Hvorfor har vi akkurat den familien vi har? Født i det landet vi er født i med den bakgrunnen vi har? Viktige ting. Bare tilfeldig alt sammen? Hvordan kan man forske på noe så subjektivt med objektive forskningsmetoder?

Bare 2 typer religiøse? Tror vi alle er så mye mer forskjellige enn det. Vi mennesker har en tendens til å kategorisere ting for å forstå lettere noe vi egentlig ikke forstår :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vi mennesker er i stand til å ha svaret på et så komplekst spørsmål. Tenk deg litt om. Vi er ikke engang i stand til å kurere aids eller kreft, men svaret på livets gåter det har vi! Synes dette er en tåpelig tankegang som går igjen og igjen hos folk.

Vi vet ikke alle detaljer om verken livet, AIDS eller kreft, men det store bildet er likevel tydelig. Noe annet blir som å si at vi ikke kan vite sikkert om planetene går i bane rundt Sola siden vi ikke har en endelig frittstående fysikkteori som inkluderer alt.

Anonym poster: a7922473ccebcac1eeafabb06b0b597b

Skrevet (endret)

Og hvorfor er ikke kloner og eneggede tvillinger samme bevissthet? Hvorfor er akkurat den ene akkurat den den er og ikke den andre? De har jo samme DNA. Hvorfor har vi akkurat den familien vi har? Født i det landet vi er født i med den bakgrunnen vi har? Viktige ting. Bare tilfeldig alt sammen? Hvordan kan man forske på noe så subjektivt med objektive forskningsmetoder?

"hvorfor er ikke kloner og eneggede tvillinger samme bevissthet?"

Tvillinger har hver sin hjerne---> hver sin bevissthet.

"Hvorfor har vi akkurat den familien vi har? Født i det landet vi er født i med den bakgrunnen vi har?"

Nå er jeg ingen eksert innen biologi, men du er da et produkt av at en sædcelle og en eggcelle har smeltet seg sammen og utviklet seg til den skapningen du er i dag.

Dette er fakta og etter min mening lite å filosofere rundt.

Endret av kubrak
Gjest Gunfreak
Skrevet

Fordi hjernen dems er fysisk anderledes, alt mulig påvirker hjernen, minner og opplevelser skaper nye bindinger i hjeren, en kokk som smaker og lukter mye på mat vil faktisk har flerel neuroner i den delen av hjernen som har med lukt og smak. alt vi gjør påvirker hjernen, så fort hjernen blir laget i fosteren vil det være anderledes enn tvilingen sin, er fysisk umulig å få 2 helt like hjerner og derfor er det fyisk å mulig å få to helt like persnoligheter,

Skrevet (endret)

"hvorfor er ikke kloner og eneggede tvillinger samme bevissthet?"

Tvillinger har hver sin hjerne---> hver sin bevissthet.

"Hvorfor har vi akkurat den familien vi har? Født i det landet vi er født i med den bakgrunnen vi har?"

Nå er jeg ingen eksert innen biologi, men du er da et produkt av at en sædcelle og en eggcelle har smeltet seg sammen og utviklet seg til den skapningen du er i dag.

Dette er fakta og etter min mening lite å filosofere rundt.

Hvordan kan man vite eller noensinne kunne bevise om bevisstheten BARE er knyttet til den kroppen du nå lever i? Bevisstheten er jo så subjektivt som det går an å bli. Hvordan måle noe så subjektivt om man ikke er den personen det gjelder? Er jo bare du som går gjennom det å dø, er ingen andre som kan se gjennom dine øyne eller din "hjerne" da.

Endret av Catgirl
Skrevet (endret)

Dette er vel bare noe man finner ut når man dør? :)

Har dere ikke hørt alle disse historiene om nær døden opplevelser folk har fortalt uavhengige av religion og etnisitet? Det sies at mange av disse gjenforteller det samme.

Endret av Catgirl
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel bare noe man finner ut når man dør? :)

Har dere ikke hørt alle disse historiene om nær døden opplevelser folk har fortalt uavhengige av religion og etnisitet? Det sies at mange av disse gjenforteller det samme.

Sannsynligvis fordi prosessene som skjer i hjernen når du holder på å dø, er ganske like fra kropp til kropp.

Det er også mange likheter mellom mange ulike religioner, noe som tyder på at folk sliter med de samme eksistensielle spørsmålene verden over, derfor blir også tolkningen av hva man opplever i en slik ekstrem situasjon stort sett den samme uansett hvor det skjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til gode å møte et remotely intelligent menneske som ikke tror på evolusjon.

Anonym poster: c01133e323dc15b7710d319d7e9be1f2

Skrevet

Ja, jeg vet det er noen som mener det er fordi kroppen holder på å dø. Eller ut av kropp opplevelser er trigget av økt aktivitet i temporal loben. Noen forskere har visst klart å gjenskape ut av kropp opplevelse i sovende personer ved å stimulere temporal loben. Syns alt dette er fascinerende likevel. Kanskje en dag kan man kunne bevise at det er noe mer til vår bevissthet enn det vi vet om i dag.

http://edition.cnn.com/2013/04/09/health/belgium-near-death-experiences

Skrevet

Jeg leste at forskere hadde feks funnet ut at det var en sjanse for at telepati (tankeoverføring) er mulig. Det de hadde funnet ut med sine forsøkspersoner (sender og mottaker) var at det som minnet om tankeoverføring skjedde oftere enn det som var forventet ved tilfeldigheter. Mer forskning på det området er dog nødvendig.

Skrevet

Ja, jeg vet det er noen som mener det er fordi kroppen holder på å dø. Eller ut av kropp opplevelser er trigget av økt aktivitet i temporal loben. Noen forskere har visst klart å gjenskape ut av kropp opplevelse i sovende personer ved å stimulere temporal loben. Syns alt dette er fascinerende likevel. Kanskje en dag kan man kunne bevise at det er noe mer til vår bevissthet enn det vi vet om i dag.

http://edition.cnn.c...ath-experiences

Jeg håper virkelig at det er mer ved bevisstheten enn vi vet i dag, for i dag vet vi utrolig lite.

Skrevet

Og hvorfor er ikke kloner og eneggede tvillinger samme bevissthet? Hvorfor er akkurat den ene akkurat den den er og ikke den andre? De har jo samme DNA.

La oss leke med den tanken identisk DNA -> Identisk bevissthet.

Vel, glemte du at ditt DNA er 98% identisk med sjimpansen, hvordan blir det med bevisstheten din da ?

Skrevet

Mye av livet på jorden har lignende DNA da. Sjimpansene har vel en bevissthet de og. Er det noen som egentlig har svaret på hva i huleste vi gjør på denne jorden?? Hvis det er så meningsløst, hvorfor gidder vi leve og bruke så mye "energi" og krefter på det? Hvorfor må man gå gjennom så mye lidelse og se så mye lidelse rundt seg? For gøy? :P

AnonymBruker
Skrevet

Mye av livet på jorden har lignende DNA da. Sjimpansene har vel en bevissthet de og. Er det noen som egentlig har svaret på hva i huleste vi gjør på denne jorden?? Hvis det er så meningsløst, hvorfor gidder vi leve og bruke så mye "energi" og krefter på det? Hvorfor må man gå gjennom så mye lidelse og se så mye lidelse rundt seg? For gøy? :P

Du snur det hele på hodet.

Mennesket er en av de artene som har vært så uheldig å utvikle veldig raffinerte høyere hjernefunksjoner, og er dermed smertelig klar over tilværelsens meningsløshet, og faktumet at man en dag kommer til å dø. Meningen med livet var jo originalt å spise og formere seg, intelligens er bare en brysom bieffekt som ødelegger hele grunnprosjektet.

Med andre ord: Vi burde holdt oss oppi trærne, og beholdt livsgleden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...