Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vipper litt fram og tilbake. Jeg vil si jeg er en agnostiker. Jeg velger å tro på evolusjonen fordi den har blitt bevist gang på gang. Jeg tror også at det finnes noe mer der ute, og heller litt mot kristendommen. Men hvordan kan de som er ordentlig troende forkaste evolusjonen? :klo:

Anonym poster: 55390f188c9ed1fb07a6a3de5626db36

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er enkelt. De sier bare at de tror mer på Gud enn en bunch med vitenskapsfolk, og så lukker de ørene for alle innsigelser på det standpunktet. Eller de finner opp kvasivitenskaper som Intelligent Design, som VIRKER ganske vitenskaplig helt il du begynner å pirke i det og ser at det er kreasjonisme i nye klær.

Men man må se det fra de religiøses side. Hvis man begynner å tro på vitenskap, så tvinges man til å revidere sin religion, og omdefinere store deler av de hellige skriftene som "metaforiske" og preget av kunnskapsnivået for den tiden de ble til. Og før man vet ordet av det, så sniker tvilen seg inn, og man vakler i troen på at bibelen og koranen og lignende virkelig ER Guds åpenbarte ord. Og da er det gjort, en ny ateist er unnfanget, og venter bare på å bli født. Hardcore science er for religiøse det Facehuggers er for Ellen Ripley. Slipper du dem til, så er det bare et spørsmål om tid før de planter eggene sine i brystet på deg.

Beklager den groteske Aliens-referansen der på slutten, men den var for morsom til å la være. Skjønner ikke hvor jeg tar det fra.....

Endret av Mann 42
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vipper litt fram og tilbake. Jeg vil si jeg er en agnostiker. Jeg velger å tro på evolusjonen fordi den har blitt bevist gang på gang. Jeg tror også at det finnes noe mer der ute, og heller litt mot kristendommen. Men hvordan kan de som er ordentlig troende forkaste evolusjonen? :klo:

I Norge er evolusjonsteorien kun en ytterst liten del av naturfag i ungdomsskolen. De som lager lærebøker selger flere bøker jo mindre de har med. Det stå litt i 10. klasseboka hvor det begynner med: "Darwin hadde en teori", og ingen ting i 8. og 9. klasse. Man kan ikke vite noe uten å faktisk lære det.

Så de som tror USA er spesielt, bør heller tenke på hvorfor evolusjon ikke er kontroversielt her i Norge. I mine øyne er det fordi det nesten ikke blir snakket om i skolen.

Anonym poster: 06ff9a3a180aa856deab90a67a192117

AnonymBruker
Skrevet

Selv tror jeg på begge deler. For alt man vet, kanskje Gud "spilte domino", og resten gikk av seg selv.

Anonym poster: 6fc443b82942833d8284395270b7fc1a

Skrevet

Jeg tror ikke vi mennesker er i stand til å ha svaret på et så komplekst spørsmål. Tenk deg litt om. Vi er ikke engang i stand til å kurere aids eller kreft, men svaret på livets gåter det har vi! Synes dette er en tåpelig tankegang som går igjen og igjen hos folk.

Jeg tror ikke noen har svaret. Forskere jobber for cash og anerkjennelse, men det vil ta mange år før vi virkelig vet noe. Syns faen meg de skifter mening hvert tredje år, hva angår gammel historie og "menneskets opprinnelse".

Dette er ikke ensbetydende med at forskning er feil vei og gå. Hvis kristendommen var sann skulle man vel tro at over 1000 år med religionen i Europa ville ført med seg masse bra? - Men nei, det gjorde heller det motsatte. Korstogene, brenning av "hekser", gudspålagt lov om at personlig hygiene var en synd.

Selv er jeg agnostiker. Kan godt hende det "er noe der ute", men i så fall er det like naturlig som alle andre ting. Alt som fins er naturlig. Men det kan jo hende det er så stort, med en egen agenda, at vi vil velge å kalle det gud dersom vi noensinne oppdager det?

Tenk på det slik:

For å være kristen må du tro på en hel del nemlig:

1. At det finnes en gud. En høyere makt og skaper som er uendelig mektig.

2. At denne guden bryr seg om deg. Ja du hørte riktig, akkurat deg!

3. At denne guden er som er uendelig mektig ikke så andre alternativer enn å drukne hele jordens befolkning fordi de syndet. Han er jo evig, allvitende og mektig så hvorfor ikke gi litt konstruktive råd?

4. At jesus kan "ta på seg" dine synder. Dette er en av de grunnleggende fundamentene i kristendommen, men som jeg ser på som forkastelig. Ingen kan ta dine synder fra deg. Du er ansvarlig for hva du selv gjør. Men i bibelen gjør jesus det. Han tar alle sine synder. Det blir som om jeg skal gå i fengsel som min kompis, som nettopp har voldtatt en dame. Hvis vi skulle brukt kristendommens logikk hadde jeg bare sagt i retten: "Jeg tar hans synder" - så kunne jeg gått i fengsel for han.

Akkurat sistnevnte punkt er så åpenbart menneskeskapt. Men hvem er jeg til å dømme noen? Jeg er verken smartere, eller mer moral bevisst enn de fleste. Og hvis gud & jesus gir deg fred når du skal sove, så bra for deg. Bare ikke fortell mine barn at de skal tro på dette de også.

-Leo

• Liker 3
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Som kristen er du ikke nødt til å tro på skapelsesberetningen ordrett fra Bibelen akkurat. Det går jo an å tro at Gud gav skapelsen en liten dytt i starten og med det skapte Bing Bang og så har resten "gått av seg selv".

Eller ikke tro på skapelse i det hele tatt men tro at det likevel finnes en kraft eller Gud der ute. Tro det som føles riktig for deg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vi mennesker er i stand til å ha svaret på et så komplekst spørsmål. Tenk deg litt om. Vi er ikke engang i stand til å kurere aids eller kreft, men svaret på livets gåter det har vi! Synes dette er en tåpelig tankegang som går igjen og igjen hos folk.

Jeg tror ikke noen har svaret. Forskere jobber for cash og anerkjennelse, men det vil ta mange år før vi virkelig vet noe.

Ingen velger å bli forsker for å bli rik, anbefaler heller aksjespekulant.

Syns faen meg de skifter mening hvert tredje år, hva angår gammel historie og "menneskets opprinnelse".

Da foreslår jeg at du leser om forskning i noe annet enn VG/Dagbla og annet tabloidrask.

Anonym poster: 6a2779ad56fc0768d461e7bcdc5a5380

• Liker 2
Skrevet

Ingen velger å bli forsker for å bli rik, anbefaler heller aksjespekulant.

Ingen? Hvordan vet du det? - Jeg mener ikke at alle gjør det, men selvsagt er da penger og anerkjennelse viktige motivasjonsfaktorer hos enkelte.

Da foreslår jeg at du leser om forskning i noe annet enn VG/Dagbla og annet tabloidrask.

Jeg leser om forskning gjennom flere medier. Jeg prøvde bare å illustrere et poeng. Faktum er at når de kommer over en helt "utrolig" oppdagelse i Afrika, er det ikke sjeldent at forskerne påpeker at: Vi må skrive om igjen historien. Dette forandrer vårt syn på alt.

Se tilbake på punkt 1 om penger og anerkjennelse, så skjønner du kanskje hvorfor språkbruket blir overdrevet til tider.

-Leo

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser om forskning gjennom flere medier. Jeg prøvde bare å illustrere et poeng. Faktum er at når de kommer over en helt "utrolig" oppdagelse i Afrika, er det ikke sjeldent at forskerne påpeker at: Vi må skrive om igjen historien. Dette forandrer vårt syn på alt.

Kan aldri tenke meg at en slik strofe kommer fra en seriøs forsker. En journalist, derimot.

Se tilbake på punkt 1 om penger og anerkjennelse, så skjønner du kanskje hvorfor språkbruket blir overdrevet til tider.

-Leo

Har allerede lest det en gang, syns fortsatt det er feil.

• Liker 1
Skrevet

Kan aldri tenke meg at en slik strofe kommer fra en seriøs forsker. En journalist, derimot.

Har allerede lest det en gang, syns fortsatt det er feil.

Da kan vi være enige om at vi er uenige.

Skrevet

evolusjon er så å si opplest og vedtatt. Guds påståtte hinsidige evner som allmektighet, allvitenhet osv er rett og slett umulig (let's be honest) og kan føyes vekk som ren nonsens.

Forskere påstår ikke å ha svaret på mysteriummet verdens opprinnelse . Men å bruke gud som "forklaring" gjør bare forklaringsproblemet enda større, så kompeks som gud må være. Gud fungerer ikke som forklaring på noe som helst og man kan likesågodt tro på en gal manns oppspinn om hvordan verden ble til som å tro på kristendommens skapelsesberetning.

• Liker 1
Skrevet

-Leo

Den helt "utrolige" oppdagelsen i Afrika som forandrer vårt syn på alt... er hentet fra VG eller Dagbladet. Der finner du også "ny fantastisk kur mot kreft" og "forskning viser at denne maten forlenger livet" etc etc. Media er eksperter på å ta kjedelige, lange og detaljerte forskningsrapporter som antyder noe, og lage lettvinte overskrifter som selger. Når det gjelder mysteriet på verdens opprinnelse er da vitenskapen kommet enda et skritt på veien med Higgs partikkel...

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke noen har svaret. Forskere jobber for cash og anerkjennelse, men det vil ta mange år før vi virkelig vet noe. Syns faen meg de skifter mening hvert tredje år, hva angår gammel historie og "menneskets opprinnelse".

Dette er ikke ensbetydende med at forskning er feil vei og gå.

(..... forkortet)

-Leo

Evolusjonsteorien har ikke akkurat endret seg hvert tredje år på de 150 åra som er gått siden Darwin publiserte "Om artenes opprinnelse". Den har UTVIKLET seg, men hovedpunktene har ligget fast, og hver gang det har dukket opp ny kunnskap som har vært relevant, så har teorien blitt styrket og raffinert, ikke svekket. Eksempelvis da man oppfant radiologisk datering, eller da man oppdaget DNA, eller da man begynte med genom sekvensering.

• Liker 3
Skrevet

Poenget med skapelsesberetningene(!) i Bibelen er at Gud skapte verden, ikke hvordan han skapte den. Jeg tror de aller færreste kristne forkaster evolusjonsteorien. Har ikke snakket med en eneste kristen som mener det, og jeg henger stort sett i kristne miljøer. Det er de som stikker seg ut med ekstreme meninger som blir husket, dessverre. Å forkaste evolusjonsteorien er ekstremt, og representerer ytterpunktet (sånn jeg ser det).

Gjest Gunfreak
Skrevet

Poenget med skapelsesberetningene(!) i Bibelen er at Gud skapte verden, ikke hvordan han skapte den. Jeg tror de aller færreste kristne forkaster evolusjonsteorien. Har ikke snakket med en eneste kristen som mener det, og jeg henger stort sett i kristne miljøer. Det er de som stikker seg ut med ekstreme meninger som blir husket, dessverre. Å forkaste evolusjonsteorien er ekstremt, og representerer ytterpunktet (sånn jeg ser det).

I norge er dette riktig, er vel visse grupperinger som noen pinsevenner og jehovas vitner som forkaster evolusjon i norge.

I usa derimot er dette et stort problem med titals millioner amerikanere som tror jorda er 6000 år gammel og noah fikk alle dyre arter på en båt. De prøver til og med gjennom politisk spill å få bibelen inn i naturfags timene...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I norge er dette riktig, er vel visse grupperinger som noen pinsevenner og jehovas vitner som forkaster evolusjon i norge.

I usa derimot er dette et stort problem med titals millioner amerikanere som tror jorda er 6000 år gammel og noah fikk alle dyre arter på en båt. De prøver til og med gjennom politisk spill å få bibelen inn i naturfags timene...

Og det fins nok av kristne her i landet som ser opp til dem. Skremmende tanke.

• Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

Og det fins nok av kristne her i landet som ser opp til dem. Skremmende tanke.

Jeg husker første gang jeg møtte en kreasjonist, men viste ikke hva en kreasjonist var. vi var vel i 3 klasse på barenskolen og hadde kristendom(før det het KRL) og vikar læreren vår var da dette, hun sa hun trodde jorda var skapt på 7 dager for noen tusen år siden, hun var en hun dame kanskje litt over 20 år, hun var pen(husker det enda) men alle 24 elever som da bare var små barn på den tiden, inkludert muslimer og katolikker i klassen fant denne dama kjempe intersant og rar, spurte henne masse rart og INGEN av oss kunne skjønne hvordan et menneske kunne tro dette. så med andre ord, en kreasjonist er dummere enn din standard 3. klassing.

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

eg syns det er rimeleg hårreisande at nokon trur Gud skapa verda på 6 dagar!

Skrevet

Tenker som så at man kan jo tro på at Gud/en Gud finnes, man trenger ikke dermed å tro på alle miraklene. Jeg anser meg som kristen fordi jeg tror på at Gud eksisterer, men jeg stiller meg skeptisk til bibelen. Det er helt opp til hvert enkelt menneske hva man vil tro på.

Jeg tror det er det samme når det kommer til evolusjonstiden. Man tror det man vil. Selv tror jeg på det vitenskapen har bevist, men jeg tror i tillegg at kanskje Gud skapte evolusjon.

Så.. en god blanding for min del, og jeg tror mange andre kristne/troende deler samme syn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...