Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg? Vi skal på besøk til noen og skal kle oss ut som påskekjerringer, men jeg har ikke peiling på hva det er, lurer på om det er en slags påske "julebukk", men er ikke sikker. Hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser for meg skaut, skjørt, forkle, ullgenser og en stor kurv med påskeegg. men det er bare det bildet som dukker opp i hodet mitt når jeg tenker på "påskekjerring", har egentlig aldri visst hva det er :wink: lykke til da!

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg ser for meg skaut, skjørt, forkle, ullgenser og en stor kurv med påskeegg. men det er bare det bildet som dukker opp i hodet mitt når jeg tenker på "påskekjerring", har egentlig aldri visst hva det er :wink: lykke til da!

Akkurat det bildet fekk eg opp i hodet mitt og! Anar ikkje kvifor! :ler:

Gjest Madam Felle
Skrevet

Fikk samme bilde som Lilleputt beskriver. :wink:

Skrevet

Jeg tenker på en litt snill heks, omtrent noe sånn som de andre beskriver. Hun må vel ha sopelime også tror jeg?

Skrevet

Påskekjerring?? Jeg har aaaaaldri hørt om det før!

Gjest Tabby
Skrevet

Da jeg var liten gikk vi julebukk og påskekjerring. Og til påsken var vi kledd som det er nevnt over, med malte fjes i tillegg.

Men vi hadde ikke påskeegg da, i kurven hadde vi tevninger som vi hadde fargelagt, hvor det sto god påske, og de ble brettet til trekanter som var lukket igjen, og inni lå det godterier. Dørene måtte stå åpne til påske, for da lukket vi bare opp døra og la inn like mange påskebrev som vi kalte dem, som det var unger i huset. Og hele dagen når vi ikke leverte påskebrev selv føly vi og sjekket yttergangen for å se om noen hadde vært innom med påskebrev til oss.

Skrevet
lurer på om det er en slags påske "julebukk", men er ikke sikker. Hjelp

Ja det er en slags "julebukk" bare i påsken da, selvsagt. Det er jo ikke vanlig i Norge, men i Sverige er dette en tradisjon. Siden jeg har svensk mor gikk vi påskekjerring da vi var små. Kledde oss ut med lange skjørt, sjal og skaut. Malte røde roser i kinnene og lagde fregner med kajal :-)

Så gikk vi rundt til naboene. Med oss hadde vi en kurv som vi fikk godter i...Tror vi hadde med oss tegninger som vi ga bort også.

(mange som ble litt overrasket siden det ikke er vanlig her i Norge. Men fok skjønte jo opplegget, og siden vi var så søte at vi fikk masse påskegodis :sjarmor: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...