Gå til innhold

pcos og fjerning av cyster

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Er det noen som vet om det er vanelig å fjerne cystene på eggstokkene ved pcos? Er dette til hjelp ang å bli gravid?

Har mange cyster på eggstokken, og det er ikke noe godt. Men leste her inne om noen som hadde fjerna cystene.. Hadde ikke hørt om det før :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cuddly

Jeg har fjernet cyster vha lapraskopibrenning.

Han svidde hull på dem, det var mange små vanncyster.

Disse gav meg ikke noe form for ubehag, men det ble mistenkt at de foårsaket langvarig spotting.

De ble fjernet i februar i fjor, og har ikke kommet tilbake.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg hadde hatt cystene, og de kunne i teorien kommet til å forsvunne av seg selv, men det var greit å få skjekket alt mens han først var der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også fjernet cyster ved lapraskopi. Cystene var smertefulle og jeg gikk til min gynekolog for å finne ut av hva det var (visste ikke at jeg hadde cyster). Han påviste cyster ved hjelp av ultralyd og henviste meg til sykehuset for operasjon. Cystene ble fjernet og ikke lenge etter ble jeg gravid (vi hadde prøvd en god stund før jeg fikk diagnosen :oops: ).

Selv tror jeg at cystene hindret oss i å bli gravide, og jeg fikk bekreftet det av gynekologen på siste sjekk at de fungerer som "naturlig prevensjon", dvs at de hemmer eggløsningen. For at cystene skal holde seg i ro må jeg ta en viss type p-piller eller p-plaster.

Snakk med fastlegen din eller en gynekolog som er spesialist i kvinnesykdommer og fødselshjelp! H*n vil hjelpe deg videre! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS, og har ikke hørt noe snakk om å fjerne cystene.

Jeg har t.o.m vært til lap uten at de har blitt fjernet på noen måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det stod en artikkel i siste nummer av britiske Marie Claire eller New Woman, der det sies at PCOS kan hindre kvinner i å bli gravide.

Skal finne frem baldet og se hva den sier - men mener bestemt å huske at det å fjerne cystene var viktig dersom man ønsket å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madden

Jeg har også PCO, og har aldri opplevd at gynekologen snakker om å fjerne cystene. De kommer uansett tilbake igjen temmelig raskt, iflg. ham.

Hørtes litt rart ut, men nå er det jo stadig nye metoder da..høres bare litt rart ut at ikke det prøves først på alle med PCO da før de sendes videre i systemet til behandling med bl.a. prøverør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes litt rart ut, men nå er det jo stadig nye metoder da..høres bare litt rart ut at ikke det prøves først på alle med PCO da før de sendes videre i systemet til behandling med bl.a. prøverør!

Hvilke metoder er det du tenker på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg refererte til at legene stadig strides om behandlingsmetoder..hvilke som foretrekkes fremfor andre og at det stadig oppdages nye sammenhenger og metoder! det gjelder jo både allmennmedisin og "vår nisje" nemlig behandling av ufrivillig barnløshet! Det blir jo ikke gjort helt identisk over hele landet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink:

Men om vi skulle prøve alle mulige behandlingsformer som legene strider om har noen funksjon, så ville det jo gå "år og dag" før vi får komme igang med en behandling som virkelig "virker" (prøverør)

JEg er glad for at legen min ikke ville prøve ut "alt mulig" på oss før vi ble henvist til prøverør - synes at alt for mye tid har gått med til prøving og undersøkelser fra før, så jo raskere ting går, jo bedre --- synes jeg :wink:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Heisann!

Jeg har nettopp fått diagnosen PCOS. Jeg går på hormonkur nå, funker ikke dette slik vi håper, skal jeg svi hull på cystene. De hindrer jo eggløsning, ved å svi hul er det stor sjanse for at eggløsning kan skje.

En venninne av meg med PCOS har gjort dette 3 ganger, hver gang har resultert i at hun ble gravid!

Verdt et forsøk, spør du meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

fikk vite i 99 at æ hadde cysta på eggstokkan.. har vært plaga vældi me dæm sia da...å før d åsså. lægen da sa ikke nå om at æ kunne fjærne dæm, bærre at "dette må du nok bare lære å leve med..."

jeg å sambo har prøvd å bli gravid nå i snart 6 mnd....uten hell. skjer d ikke no t september, så bi æ innkalla t sykehuset førr å undersøke grundig..

ka lægen vil se etter da??

ka som kan komme t å skje.... vi vil så gjærna ha en liten tass/tassine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Hmm.. jeg får ringe sykehuset (gyn avd) å prøve å snakke med dem.. Har lyst på barn, men har ikke lyst til å gå "så langt" som prøverør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg min akupuktør kunne hun "fjerne" cystene vha nåler....?

Kanskje verdt en tur til akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Iflg min akupuktør kunne hun "fjerne" cystene vha nåler....?

Kanskje verdt en tur til akupunktur?

Er ikke det utrolig vondt?? (pyset jeg da.. :oops: )

er det snakk om mange behandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke det utrolig vondt?? (pyset jeg da.. :oops: )

er det snakk om mange behandlinger?

Jeg kjente intense menssmerter i max 30 sekunder like etter at hun stakk nålene (ikke i magen, men i håndleddene) Så kjente jeg ingenting...

Skal i hvertfall ha 3 behandlinger tilsammen før neste EL 19-25 mai.

Verdt et forsøk syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...