AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg har litt skrekken fra min skoletannlege som var utrolig hardhendt. Når han skulle kjenne etter om det var hull med et slikt spisst redskap som man trykker i tennene med, så stakk han så hardt inni tennene og ekstra hardt der jeg faktisk hadde hull, så jeg hylte. Og når han borret f.eks fikk jeg kraftige støt pga bedøvelsen var satt feil eller at jeg ikke hadde fått nok. Jeg kjente i hvertfall ofte støt fra når han borret i hullet. Det var utrolig ubehagelig... Jeg har ikke vært hos tannlegen på 13 år, og for første gang på lenge skal jeg nå borre. Jeg er livredd for at det kommer til å gjøre like vondt :/ Er det noen her med erfaringer? Er det "bedre" nå i 2013? Slik at man blir såppas bedøvd at man ikke kjenner noe? Noen som har opplevd å kjenne når man borrer? Hilsen, nervøs Anonym poster: 017e40b0e93c23b31bbd54395408a1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
belle_ Skrevet 2. mai 2013 #2 Del Skrevet 2. mai 2013 Du kjenner jo ikke noe som helst når du tar bedøvelse! Ihvertfall ikke når du bare skal borre. Det der er ikke vits å grue seg til i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Del Skrevet 2. mai 2013 Du kjenner jo ikke noe som helst når du tar bedøvelse! Ihvertfall ikke når du bare skal borre. Det der er ikke vits å grue seg til i det hele tatt. Pjuh! Takk snille du Er sikkert den utrolig dårlige skoletannlegen min som har gitt meg skrekk for livet. På tide å bli kvitt den skrekken Anonym poster: 017e40b0e93c23b31bbd54395408a1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snyltefluen Skrevet 2. mai 2013 #4 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Jeg hadde en lignende opplevelse før jeg byttet tannlege for 2 år siden. Jeg fortalte den nye tannlegen at jeg var småredd tannleger og var livredd for å få for lite bedøvelse før visdomstanna skulle trekkes. Vi avtalte at han først skulle forsikre seg om at bedøvelsen virket før han gjorde noe, jeg kunne også be om mer bedøvelse. Og nei, jeg kjente ingenting. Verdens snilleste tannlege, men jeg vender likevel det døve øret til når han sier jeg har visdomstenner som må opereres ut. Endret 2. mai 2013 av Snyltefluen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 2. mai 2013 #5 Del Skrevet 2. mai 2013 Mulig tannlegen din har noe h*n kan smøre på før sprøytestikket hvis du er redd for at det også skal gjøre vondt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 2. mai 2013 #6 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg og har hatt dårlig opplevelse med tannlege da jeg var mindre, men nå har jeg en tannlege som er bare helt fantastisk. Borret for noen uker siden pga ett bellegg som ble lagt for 10 år siden over tennene hadde sprukket og de hadde kommet bakterier under sprekken slik at det ble hull, så det var litt mer komplisert enn til vanlig. For det første så kjente jeg ikke engang sprøyta, og det eneste jeg kjente når han borret var litt press på en måte, men det gikk helt fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 2. mai 2013 #7 Del Skrevet 2. mai 2013 Mulig tannlegen din har noe h*n kan smøre på før sprøytestikket hvis du er redd for at det også skal gjøre vondt. ja, det var sånn jeg fikk Bringebærsmak er best Og jeg fikk det uten å be om det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #8 Del Skrevet 2. mai 2013 Mulig tannlegen din har noe h*n kan smøre på før sprøytestikket hvis du er redd for at det også skal gjøre vondt. er ikke så redd sprøyter. Er heller de smertene ved borring som er frykten, men det er jo kun fordi at det gjorde så veldig vondt :/ Så arti avatar du hadde Kjempe søte puser! Anonym poster: 017e40b0e93c23b31bbd54395408a1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #9 Del Skrevet 2. mai 2013 Har skjedd mye på 13 år:) Jeg er ikke glad i tannleger jeg heller(men det er pga. jeg får litt små-panikk av alle instrumentene i kjeften og ikke har frie luftveier, samt at jeg har en overaktiv brekningsrefleks!), men det går likevel helt greit. Om bedøvelsen ikke virker godt nok så sier du bare i fra, så får du som regel en til, det har jeg fått. Null stress:) Bare si i fra at du har tannlegeskrekk, de er jo opplært til å ta i mot dem også og holde dem rolig:) Det verste er egentlig den jævla sure lyden av borret Anonym poster: fd70f3d0e1257b5bec42f64777082b9f Anonym poster: fd70f3d0e1257b5bec42f64777082b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 2. mai 2013 #10 Del Skrevet 2. mai 2013 er ikke så redd sprøyter. Er heller de smertene ved borring som er frykten, men det er jo kun fordi at det gjorde så veldig vondt :/ Så arti avatar du hadde Kjempe søte puser! Anonym poster: 017e40b0e93c23b31bbd54395408a1ae Skjønner den. Jeg kjente ingen smerte sist jeg borret hvertfall Hehe, ja de er fine de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaveWeta Skrevet 2. mai 2013 #11 Del Skrevet 2. mai 2013 Jeg borra to store hull for ikke så lenge siden. Borringa var ikke vond i det hele tatt, men jeg fikk litt vondt under fyllinga av hullene. Tannlegen fylte på med bedøvelse da hun så jeg begynte å lage litt grimaser Den smerten jeg da fikk var ikke slik stikkende, brå smerte, men mer slik dump smerte. Før tannlegen starta borringa ville hun gi meg nerveblokk, men jeg ville prøve uten (er ikke såå glad i bedøvelse i halve ansiktet, så ville prøve å se om lokalbedøvelse rundt tanna holdt) og det gikk bra Grunnen til at det ble litt vondt for min del var at hullene for det første var store, men også fordi de satt langt nede på tennene, så tannhalsene ble blottlagte og gav smerte. Så fort hullene var tetta var smertene borte, eneste var at tannkjøttet var litt herpa, men det var som sagt pga at hullene satt lavt, og tannkjøttet måtte dyttes litt ned for å fikse alt. Hadde litt ising noen dager i ettertid når jeg drakk. Ellers null stress Dette hørtes kanskje ille ut, men det var det ikke altså Null stress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #12 Del Skrevet 3. mai 2013 Hei! Dagens tannbehandling er smertefri. Du kan jo avtale med tannlegen din at du gjør et tegn hvis du skulle kjenne noe som helst. Min tannlege tester alltid bedøvelsen med is på tanna først for å se om jeg kjenner noe. Bare vær åpen om det , så går det helt fint! Anonym poster: bbbe577afc7fc4475123980ab3b119e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 3. mai 2013 #13 Del Skrevet 3. mai 2013 Har du forhørt deg noe om tannlegen du skal til? En gode ide er å spørre venner og bekjente etter en tannlege de er fornøyd med. Har selv vært hos tannlegen de siste månedene nå og trukket 3 visdomstenner og borret to hull. Det var absolutt ikke så ille som jeg trodde:) Be tannlegen sjekke om bedøvelsen virker. Og som noen andre skrev her over, bli enige om et tegn du kan gi om det gjør vondt. Ellers skal tannlegen forstå hva du mener om du sier au! Det verste er egentlig stikket fra sprøyten, og borre-lydene. Men det er verdt det når du er ferdig! Si også gjerne ifra om at du er nervøs, og at det bare er å pøse på med bedøvelse:) Så er det en lur ide å dra jevnlig til tannlegen for sjekk. Så slipper du å ende opp med store hull! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #14 Del Skrevet 3. mai 2013 Jeg har tannlegeskrekk. Jeg takler veldig dårlig f.eks. borring. Hjelper bittelitt med bedøvelse. Jeg er helt stiv og bare venter at bedøvelsen ikke skal virke godt nok. Merkelig nok så kan du både rotfylle og skjære opp uten at jeg reagerer. Annen type smerte eller ingen smerte. Mitt tips til deg er å ta med noen rolig musikk på spilleren din. Ta musikk som du liker og som du kjenner godt. Det var det som skulle til for at jeg klarte å gjennomgå en tannlegebehandling som var langt utover bare det å borre. Anonym poster: 87e01e836318485648a8ebe7adb5af0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym Skrevet 9. mai 2013 #15 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg har funnet ut at jeg har 2 små hull i en visdomstann som har brukt lang tid på å komme ut. Grunnen til det er at jeg får ikke gjort rent når halve ligger under tannkjøttet har en annen visdomstann som også har brukt lang tid på å komme seg frem, men ennå er det bare litt av den som har kommet ut. Jeg gruer meg veldig, må komme meg til tannlegen, har egentlig borret to små hull før (da jeg var 13 år) uten bedøvelse, men det gjorde veldig vondt. Skjønner ikke hvorfor folk sier at det ikke gjør vondt når det er små hull. Jeg prøver å finne meg en billig tannlege nå, har ikke så god økonomi egentlig for å tenke på hvem som er snill. ville bare fikse på problemene mine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #16 Del Skrevet 9. mai 2013 Spør om å få komme en halvtime før og få vival, da slutter du å bekymre deg Og avtal med tannlegen at han eller hun ikke gjør noe før dere har forsikret dere om at bedøvelsen virker. Anonym poster: c64bf46fdca78cde614a8a3330ac9670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 9. mai 2013 #17 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg borra to store hull for ikke så lenge siden. Borringa var ikke vond i det hele tatt, men jeg fikk litt vondt under fyllinga av hullene. Tannlegen fylte på med bedøvelse da hun så jeg begynte å lage litt grimaser Den smerten jeg da fikk var ikke slik stikkende, brå smerte, men mer slik dump smerte. Før tannlegen starta borringa ville hun gi meg nerveblokk, men jeg ville prøve uten (er ikke såå glad i bedøvelse i halve ansiktet, så ville prøve å se om lokalbedøvelse rundt tanna holdt) og det gikk bra Grunnen til at det ble litt vondt for min del var at hullene for det første var store, men også fordi de satt langt nede på tennene, så tannhalsene ble blottlagte og gav smerte. Så fort hullene var tetta var smertene borte, eneste var at tannkjøttet var litt herpa, men det var som sagt pga at hullene satt lavt, og tannkjøttet måtte dyttes litt ned for å fikse alt. Hadde litt ising noen dager i ettertid når jeg drakk. Ellers null stress Dette hørtes kanskje ille ut, men det var det ikke altså Null stress Hva er nerveblokk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaveWeta Skrevet 9. mai 2013 #18 Del Skrevet 9. mai 2013 Hva er nerveblokk? Jeg vet ikke nøyaktig hva nerveblokkade er, så dette blir et upresist svar kun basert på mine antagelser og erfaringer. Da tannlegen skulle sette bedøvelse for å starte rotfyllingen så spurte jeg tilfeldigvis om den bedøvelsen hun skulle sette var slik at "halve fjeset" mitt ble bedøvd. Hun svarte ja, og sa hun kunne bare gi meg lokalbedøvelse rundt tanna først for å se om det gikk bra, og så skulle jeg si ifra om jeg kjente smerter når hun begynte, og gjorde jeg det kunne jeg få denne nerveblokkaden. Lokalbedøvelse (som en sikkert får vanligvis) går bare på området akkurat rundt tanna som skal bedøves. Dette skal være nok for å borre vanlige hull og slike ting. Tannlegen forklarte nerveblokkaden slik at den lammer nerven som går langs kjeven, og det er vanlig å gi det når en skal gjøre dype behandlinger som f.eks en rotfylling, eller hvis nerven er innblandet som i betent eller irritert. Betent nerve er visst årsaken til at rotfyllinger kan være så vondt. For min del så var tanna allerede død, og nerven var ikke innvolvert. Jeg fikk utført første del av rotfyllingen med kun vanlig lokalbedøvelse og kjente absolutt ingenting. Satser på at del to blir like grei, men denne har jeg ikke fått gjort enda da jeg må til spesialist fordi tannlegen ikke kom helt ned i tuppen av tanna. Jeg vil tro det var en nerveblokkade jeg fikk den gangen jeg trakk ei visdomstann, da var jeg bedøvd fra bak øret og opp til øyenbrynet... Har aldri opplevd lignende med vanlig borring. Håper dette var litt oppklaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 9. mai 2013 #19 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg vet ikke nøyaktig hva nerveblokkade er, så dette blir et upresist svar kun basert på mine antagelser og erfaringer. Da tannlegen skulle sette bedøvelse for å starte rotfyllingen så spurte jeg tilfeldigvis om den bedøvelsen hun skulle sette var slik at "halve fjeset" mitt ble bedøvd. Hun svarte ja, og sa hun kunne bare gi meg lokalbedøvelse rundt tanna først for å se om det gikk bra, og så skulle jeg si ifra om jeg kjente smerter når hun begynte, og gjorde jeg det kunne jeg få denne nerveblokkaden. Lokalbedøvelse (som en sikkert får vanligvis) går bare på området akkurat rundt tanna som skal bedøves. Dette skal være nok for å borre vanlige hull og slike ting. Tannlegen forklarte nerveblokkaden slik at den lammer nerven som går langs kjeven, og det er vanlig å gi det når en skal gjøre dype behandlinger som f.eks en rotfylling, eller hvis nerven er innblandet som i betent eller irritert. Betent nerve er visst årsaken til at rotfyllinger kan være så vondt. For min del så var tanna allerede død, og nerven var ikke innvolvert. Jeg fikk utført første del av rotfyllingen med kun vanlig lokalbedøvelse og kjente absolutt ingenting. Satser på at del to blir like grei, men denne har jeg ikke fått gjort enda da jeg må til spesialist fordi tannlegen ikke kom helt ned i tuppen av tanna. Jeg vil tro det var en nerveblokkade jeg fikk den gangen jeg trakk ei visdomstann, da var jeg bedøvd fra bak øret og opp til øyenbrynet... Har aldri opplevd lignende med vanlig borring. Håper dette var litt oppklaring? Ja, takk, takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daenerys Skrevet 9. mai 2013 #20 Del Skrevet 9. mai 2013 Jeg har også hatt hull i visdomstennene fordi de brukte lang tid på å komme ut. Tannlegen min ville trekke dem, og fikk lov. Det er tenner man ikke trenger, og like greit å bli kvitt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå