AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Det er det som kommer til å skje nå fremover. Før skilte gjerne 40% seg, etter pappa fikk 14 ukers perm så vil tallene stige til 70-80% Hvorfor?? -fordi pappa klarer ikke stelle baby og holde hus i orden samtidig. Han passer baby, og ikke noe annet. Mor kommer sliten hjem fra jobb og til bombet hus, og må begynne rydde og lage middag. Pappa er da utslitt etter 7,5 timer alene med babyen og overlater babyen til moren. -nattevåk og amming. Moren vil gjerne amme til babyen er 1 år, men siden hun nå er tvunget ut i jobb igjen etter bare 7.5 mnd, så har hun kanskje ikke avvendt nattamming enda, eller at babyen er urolig på natten og trenger mye trøst og kos. Resultatet er utslitt mamma som skal møte på jobb etter bare 3-4 timer med søvn. Joda pappa er der, men han sover som en stein og hører ikke babyen gråte slik en mamma gjør. Og hvis mammaen ammer fortsatt så må jo hun trø til. Er det ingen som tror dette? Selvfølgelig skal pappa få være med babyen sin, men å gå hjemme i 14 uker vil jeg tro er med skilsmisseskapende enn forebyggende god kontakt med babyen. Har snakket med par der mamma er i jobb og pappa hjemme. Pappa er utslitt, mamma drar også utslitt og gråtende på jobb, for hun skulle svært gjerne fått rolige dager hjemme sammen med babyen til den var hvertfall året, men kvinner kan ikke det mer pga staten nekter dem dette og pappa skal ta over. Ikke alle har en dugende pappa som er like flink med babystell, husarbeid, klesvask, handling, organisering, middagslagind osv som mamma er. Og en ting til, siden pappa får 14 uker så starter de tidligere i barnehagen, så er pappa alene hjemme, mens babyen er i barnehagen. VAR DET PLANEN DA???? Jeg er rystet og sjokkert. Anonym poster: 6746024b325f8ba7970da36eefd4613b 11
Nektarin Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver. Jeg har vært på jobb igjen i 2 uker nå, og synes det fungerer strålende. Ingen problemer med amming (også nattamming), pappaen gjør så mye han rekker her (like mye som jeg har gjort!), og det er helt tydelig at sønnen vår koser seg med faren sin. Far har virkelig godt av å ta sin del av tiden hjemme med baby, på godt og vondt. At noen velger å ha bhg-plass gjennom permisjonen til far er trist, ja, men det gjelder overhode ikke alle! 15
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 De fleste kvinner klager alltid over mannen når det gjelder husarbeid, at de ikke gjør nok og oftere. Støvsuger de en gang, så går det 4 uker til neste gang. Vi kunne ikke hatt det slik, og derfor skal vi ikke ha flere barn heller pga jeg ikke får hele permisjonen selv. Jeg var ikke i form til å begynne i jobb igjen etter bare 7-8 mnd, og kroppen bruker 1-2 år for å bli seg selv igjen. Ammedame Gro Nylander syntes også dette var trist, og at dette gikk utover ammingen. Mitt forslag ville vært å gitt far 14 uker etter barnet var 12 mnd og/eller ha de sammenlagt eller dele dem opp inntil barnet er 5 år f.eks, at man kan velge noen uker fri med dem mens de vokser til. Dette ville også ha hjulpet på sykedagene når de begynner i barnehagen, da blir mange ofte syke og de 10 dagene kan fort bli brukt opp. Anonym poster: 6746024b325f8ba7970da36eefd4613b 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Helt enig, du får en blomst fra meg Anonym poster: a5c25973e9e6c54783a0d744a63cebaf
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2013 #6 Skrevet 2. mai 2013 Det finnes da muligheter til å være hjemme, men da må de fleste kutte ned på forbruket, det er man stort sett ikke villig til. Synes det er ille å lese hvor mye mange mener at samfunnet skal bidra i en familieforøkelse....
Celtic Heart Skrevet 3. mai 2013 #7 Skrevet 3. mai 2013 Hvis det er skilsmissegrunnlag at man ikke kan ta 100% permisjon som mor, er det nok ikke permisjonsordningen det er noe galt med. Kvinner som mener at det er MITT barn og MIN permisjon, burde jo ikke fått barn med en mann, men ved en klinikk i stedet for. Og så kan de dulle med SITT barn så lenge de vil. At enkelte ikke bruker permisjonen sin sammen med barnet og at enkelte ikke er i stand til å ta tak i både hus og baby er da ikke det samme som at de fleste kvinner klager og de færreste menn egner seg til å være pappaer. Man blir heller ikke tvunget ut i jobb etter endt permisjon, man har full mulighet til å kunne gå hjemme frem til barnet begynner på skolen, men det må man finansiere selv. 9
tingeling Skrevet 3. mai 2013 #8 Skrevet 3. mai 2013 Tall fra Sverige viser at skilsmissetallene går drastisk ned når far tar lenger permisjon 18
Sushi Skrevet 3. mai 2013 #9 Skrevet 3. mai 2013 De som gifter seg med håpløse menn, som selv er egoistiske og i tillegg nekter å kutte ned på forbruk for å kunne tilpasse permisjonen (80% lønn, ulønnet perm) har virkelig ikke min sympati. Du vet at permisjonen bare er blitt lengre og lengre? Mor kan ta tre ganger så mye permisjon nå som da våre foreldre fikk barn. 15
Montefalco Skrevet 3. mai 2013 #10 Skrevet 3. mai 2013 At du har udugelig mann betyr ikke at alle andre menn er det. De fleste menn klarer helt fint å få gjort noen oppgaver i løpet av dagen. 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #11 Skrevet 3. mai 2013 Det er det som kommer til å skje nå fremover. Før skilte gjerne 40% seg, etter pappa fikk 14 ukers perm så vil tallene stige til 70-80% Hvorfor?? Og disse tallene har du trukket ut av din egen ræv? Kilde? Anonym poster: d819786b83da3d96f134777bb825e78f 9
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #12 Skrevet 3. mai 2013 Er helt enig med TS jeg. Menn er ikke skapt til å ta seg av baby og hjem. Trenger ikke vitenskapelige bevis for å forstå det, sånn er det bare. Det er en grunn til at vi er skapt ulike.
Gjest regine Skrevet 3. mai 2013 #13 Skrevet 3. mai 2013 Om det vil føre til flere skilsmisser er vel uvisst - men at så lang permisjon for far går utover mor og barn er vel ikke til å stikke under en stol. Uansett hvor politisk korrekt man skal være. Det ER fortsatt biologiske forskjeller på kvinner og menn hva gjelder foreldreskapet. Foreløpig går kvinnen gravid, hun føder og hun ammer. Dette kan altså ikke en mann gjøre. At han da skal ha samme behov for å være hjemme etter en fødsel som mor blir for meg nokså absurd. Jeg syns også det er merkelig dette fokus på at hvis ikke far er (minst) like mye hjemme som mor i spedbarnstiden - ja da er far-barn tilknytningen helt umuliggjort i all framtid. og så en observasjon bl.a. knyttet til alle de trådene særlig på samlivs-forumet som går på at menn ikke gjør husarbeid. Og hvor det alltid er mange - også menn - som mener det er en selvfølge at kvinner gjør mest husarbeid, bl.a. begrunnet med at menn ikke "ser" det, og ikke har "samme behov for å ha det rent" som kvinner. Men den samme udugelige mannen er altså i stand til å ta vare på en baby - som faktisk MÅ ha mat med jevne mellomrom og MÅ skiftes på etc. Hvordan greier de det - når de ikke "ser" eller skjønner at skittentøyet ikke går fra gulvet og oppi skittentøyet av egen maskin?
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #14 Skrevet 3. mai 2013 Når man klager over hvor lite far får gjort i permisjon, glemmer man gjerne at far overtar permisjonen på et tidspunkt der barnet er blitt langt mer aktiv og krever mer enn før. Jeg hadde hele permisjonen selv, og de første 7-8 mnd. var det ikke noe problem å få gjort husarbeid, men etter at han begynte å komme seg rundt selv, ble det straks verre. Anonym poster: 10b0156267f5f092baae5b8cedc5cec0 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #15 Skrevet 3. mai 2013 Jeg tenker det er omvendt jeg! Med mer permisjon er det en utmerket mulighet for far å se hvor mye jobb det faktisk er med hus og barn, noe som kan bidra til økt forståelse for hverandre. Samtidig vil mor se at ja, du blir jo mer sliten etter vanlig jobb også, og at det hadde vært kjekt med middag på bordet når den andre uansett er hjemme;) Anonym poster: 281d7c69927f5d8c029b8b4bbc0f7f08 8
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #16 Skrevet 3. mai 2013 Det er langt flere ting en forlenget pappapermisjon som korrelerer med økningen av skilsmisser; - cola produksjon - salg av dildoer - den teknologiske utviklingen osvosv Jeg personlig setter en knapp på det evige læreplan veldet. Det var L97 som tok knekken på mine foreldre. Anonym poster: 6faedbac56346e47f5f2477fc8821e2e 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #17 Skrevet 3. mai 2013 Og da min mor fikk sitt første barn, hadde hun 3 måneder permisjon. Etter det var det enten dagmamma, eller så måtte hun slutte i jobben og være hjemme med barnet. Som 18-åring med nyutdannet mann, uten eget hus, så var ikke det en mulighet. Heldigvis var hennes mor hjemmeværende, så bestemor ble brukt som dagmamma. Bare slik for å ha litt perspektiv på dette med permisjon og hvor jævlig godt vi har det i dag. Hun fikk forøvrig heller ikke sykemelding pga. ekstrem svangerskapskvalme og bekkenløsning, for "graviditet var ikke en sykdom" i følge legen hennes. Anonym poster: 83981cb72533a9907da1564a2b31f51c 6
Gjest Elyssa Skrevet 3. mai 2013 #18 Skrevet 3. mai 2013 Dere vet at de to ukene ekstra til far er noe som kommer på toppen av mors permisjon? Det tas ikke fra mors permisjon mener jeg. Ellers er jeg litt enig med TS altså.. 14 uker sammenhengende med far og baby hjemme og meg i jobb hadde aldri fungert her. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #19 Skrevet 3. mai 2013 De aller fleste har mulighet til å gå hjemme mer ene 7,5 måned. Man må redusere forbruket eller begynne å spare slik at man har en buffer når baby kommer. Det er ikke lønnen i Norge det er noe feil med det er vårt overforbruk og skyhøye lån som ødelegger. Vi sparte penger i et år før jeg sluttet med pillen slik at jeg visste jeg kunne være hjemme til baby var 1,5 år. Det kalles planlegging. Og jeg håper at de fleste graviditeter er planlagt. I tillegg så må ikke far være hjemme i 14 uker sammenhengende, han kan være hjemme noen dager i uka og dra permisjonen utover. Og en annen ting som også må påpekes er at når far tar permisjon er som regel ungen blitt større, krever mer og er kanskje til og med blitt mobil. Da er det ikke like lett å gjøre husarbeid lenger. Og om det skal bli skilsmisse utav så burde heller mor ta baby når hun kommer hjem og far gjøre husarbeid da og det er så viktig for mor. Jeg tar gjerne husarbeid og lager middag for at lillegutten her skal få tid med pappa. Anonym poster: b8641bdf37b512e68751748fb4dab658 2
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #20 Skrevet 3. mai 2013 In a perfect world. Dette er noe som fungerer veldig bra for urbane (Oslo vest) der begge parter starter på samme målstrek. For resten av folket vil det medføre større klasseskille og en hel del unger som vil måtte starte barnehage ved 7 mnd, type England/USA/Frankrike opplegg. Ville aldri fungert hos oss. Og fungerer aldri i livet for de som får unger med diverse startproblemer, eller flere unger i slengen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå