Gjest *kokos* Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Lang historie kort: Jeg mista 2-3 kg på en måned med fettfattig kost. Bytta til lavkarbo pga luft i magen på fettfattig kosthold, og nå går vekta opp igjen. Årsaken er nok både at jeg ikke helt har klart å gi slipp på den fettfattige, med karbohydratrike maten jeg spiste før, samt et litt for stort innhogg i lavkarbo-Bounty og Baconsvor, i idiotisk tro om at jeg spiste så sunt ellers... Det straffa seg!) Jeg kjenner at kroppen min har godt av mindre fiber, men jeg savner mye av den gamle slankematen min. Føler også at lavfett-maten var lettere å kombinere med ungenes mat, for de liker frokostblanding bedre enn egg, feks. Dette liker jeg godt å spise, som ikke kan kombineres med lavkarbo: - gulrøtter! - epler og pærer - havregrøt med kruskakli - 4-korn med sukrin og melk - hummus - Mager vanilje-kesam med eple eller pære oppi Mens på lavkarbo har jeg fått sansen for å spise mer omelett, mer kjøtt, og ikke minst diverse typer "lapper". Hovedproblemet er altså at på lavkarbo synes jeg at grønnsaks- og kornreglene er for strenge, mens på lavfett får jeg vondt i magen fordi jeg spiser for mye fiber, men hva annet kan en spise på lavfett som faktisk metter? Sett bort fra lavkarbo-utskeielsene mine (de MÅ bort!): Er det mulig å kombinere disse ønskene på noe vis? Jeg har prøvd å komponere det inni hodet mitt, men jeg blir så usikker på hvilke matvarer jeg skal velge når det finnes både lavfett- og lavkarbo-versjon av noe. Jeg spiser mye Kesam og Cottage Cheese, feks. Bør jeg velge lett- eller vanlig variant her? Bør jeg fortsatt spise Seterrømme og vanlig majones (i moderate mengder), eller bør jeg kutte ut rømme helt når jeg også skal spise karbohydrater? Målet mitt er forresten å miste 2-3 kg fett før jeg begynner å trene for å få økt muskelmasse. Jeg blir veldig takknemlig for svar, for dette skjønner jeg ikke helt selv!
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Så lenge du spiser mindre enn du forbruker, vil du gå ned i vekt. Forholdet mellom karbohydrater, proteiner og fett er mer et helse- og trivsels-valg enn et som avgjør vektnedgang. Det er ingenting som tilsier at du ikke kan ha noen høyfett-måltider og noen karbohydratrike-måltider på én og samme dag, så lenge den totale kaloribalansen tipper i den retningen du ønsker. Anonym poster: 7639690ff63696267b38291ae29f7c41
Løvetanten Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 Når du kun har 2-3 kilo igjen så ser jeg ikke problemet med verken gulrøtter, frukt, hummus eller kesam. Jeg mener det handler om mengder og frekvens, ikke om du spiser det eller ei. Men tilslutt er det jo egentlig bare det at det tar tid å få inn nye vaner. Jeg brukte mange uker på å komme meg dit at jeg ikke var helt rådvill når jeg ikke bare kunne smøre meg ei skive, og jeg savnet oppriktig endel matvarer. Det som hjalp meg var å ha fokus på alt det jeg faktisk kunne spise uten å få ubehag og smerter. 2
Gjest Faerunpedia Skrevet 3. mai 2013 #4 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Jeg tror det enkleste for deg kanskje er å satse på et høyere inntak av karbohydrater, men sats på de langsomme karbohydratene. Da trenger du heller ikke spise så mye fett. Müsli kan du jo forresten lage selv, feks solsikkefrø, sesamfrø, linfrø, hakkede mandler, mye sunnere en dem man kjøper. Jeg spiser moderat lavkarbo og spiser også gulrot, frukt med unntak av druer og bananer, linser/bønner etc. Kutter kun ut sukker, mel, poteter og ris. Ang rømme etc bør du velge lettvariantene når du spiser mer karbohydrater. Du må velge: karbohydrater eller fett (grovt sagt) Endret 3. mai 2013 av Faerunpedia
Gjest *kokos* Skrevet 3. mai 2013 #5 Skrevet 3. mai 2013 Takk for svar! Jeg vet at det er totalt inntak som avgjør, men uten å veie all maten (som jeg ikke hae mulighet til p gjøre nøyaktig) er det jo vanskelig å vite hvordan totalen blir. Jeg tror jeg mista oversikta med lavkarbo, fordi jeg aldri har spist særlig fet mat før, så plutselig brukte jeg 1/3 boks seterrømme på de woka grønnsakene mine, hvor det også var gulrot. Jeg har sikkert gått opp et kg bare denne uka! Tenker jeg fortsetter som jeg gjorde på lavfett, men at jeg erstatter mye av knekkebrødet og hummusen med egg, kjøtt og grønnsaker. Og kesam, men ikke mager, istedet for seterrømme. Da håper jeg på å være på tur ned igjen på vekta snart! Jeg veier 66 kg og er 164 cm høy, så mange ville nok ha valgt å gå ned mer enn meg. Jeg har imidlertid veldig brede hofter i skjelettet, og føler jeg blir så beinete når jeg går under 63-64 kg. Skal ha fokus på muskler istedet, etterhvert!
Løvetanten Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Jeg verken veier eller måler maten; det tror jeg er en usunn ting å gjøre. Jeg opplever at når jeg spiser "ren" mat så begrenser ting seg selv, og jeg stopper når jeg er mett. Noen dager spiser jeg mer, andre dager spiser jeg mindre. Og noen dager mer fett enn andre dager. Søndag spiste jeg nesten bare frukt og egg. Det går seg til etterhvert og dagene er ikke like. Jeg tror at når man begynner å mikse det opp og analysere for mye så sklir det ut. Derfor passer det meg egentlig bra å ha noen absolutter; ikke korn, ikke belgfrukter, ikke sukker, mest mulig ubehandlet mat. Da vet jeg hva som er grensene mine og jeg vet at når jeg holder meg her så har kroppen min det bra. Kanskje du også bare må bestemme deg for noe? Enten lavkarbo eller ikke? For min del funker det best å ha fett som en naturlig del av kostholdet- det holder meg mett og fornøyd, og maten smaker bedre. Mye lettere og sunnere å holde seg unna karbohydrater. Endret 3. mai 2013 av Løvetanten 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #7 Skrevet 3. mai 2013 Jeg kombinerer litt jeg altså. Moderat lavkarbo (ingen raske, svært lite mel og ingen tilsatt sukker) og litt ekstra fett. Funker dødsbra faktisk. Anonym poster: b7d642f994fd60abd534cca7c51f5cb1
Gjest *kokos* Skrevet 3. mai 2013 #8 Skrevet 3. mai 2013 Jeg kombinerer litt jeg altså. Moderat lavkarbo (ingen raske, svært lite mel og ingen tilsatt sukker) og litt ekstra fett. Funker dødsbra faktisk. Anonym poster: b7d642f994fd60abd534cca7c51f5cb1 Hvordan funker det dødsbra? Er du vektstabil eller går du ned i vekt?
Gjest *MaggieQ* Skrevet 3. mai 2013 #9 Skrevet 3. mai 2013 For min del funker det med mye ren mat, men jeg fungerer ikke uten ris i kostholdet mitt. Vekta mi er stabil som en klokke. Jeg fokuserer på mye kylling, egg, fet fisk, grønnsaker, frukt, ris, knekkebrød, solsikkeolje etc. Til syvende og sist så handler det selvsagt om å ikke innta mer kalorier enn du forbruker, men jeg spiser aldri mellom måltidene da jeg er opptatt av mye proteiner, moderat med ris og mye grønnsaker. Kylling holder meg mett lenge f.eks.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #10 Skrevet 4. mai 2013 Lang historie kort: Jeg mista 2-3 kg på en måned med fettfattig kost. Bytta til lavkarbo pga luft i magen på fettfattig kosthold, og nå går vekta opp igjen. Årsaken er nok både at jeg ikke helt har klart å gi slipp på den fettfattige, med karbohydratrike maten jeg spiste før, samt et litt for stort innhogg i lavkarbo-Bounty og Baconsvor, i idiotisk tro om at jeg spiste så sunt ellers... Det straffa seg!) Jeg kjenner at kroppen min har godt av mindre fiber, men jeg savner mye av den gamle slankematen min. Føler også at lavfett-maten var lettere å kombinere med ungenes mat, for de liker frokostblanding bedre enn egg, feks. Dette liker jeg godt å spise, som ikke kan kombineres med lavkarbo: - gulrøtter! - epler og pærer - havregrøt med kruskakli - 4-korn med sukrin og melk - hummus - Mager vanilje-kesam med eple eller pære oppi Mens på lavkarbo har jeg fått sansen for å spise mer omelett, mer kjøtt, og ikke minst diverse typer "lapper". Hovedproblemet er altså at på lavkarbo synes jeg at grønnsaks- og kornreglene er for strenge, mens på lavfett får jeg vondt i magen fordi jeg spiser for mye fiber, men hva annet kan en spise på lavfett som faktisk metter? Sett bort fra lavkarbo-utskeielsene mine (de MÅ bort!): Er det mulig å kombinere disse ønskene på noe vis? Jeg har prøvd å komponere det inni hodet mitt, men jeg blir så usikker på hvilke matvarer jeg skal velge når det finnes både lavfett- og lavkarbo-versjon av noe. Jeg spiser mye Kesam og Cottage Cheese, feks. Bør jeg velge lett- eller vanlig variant her? Bør jeg fortsatt spise Seterrømme og vanlig majones (i moderate mengder), eller bør jeg kutte ut rømme helt når jeg også skal spise karbohydrater? Målet mitt er forresten å miste 2-3 kg fett før jeg begynner å trene for å få økt muskelmasse. Jeg blir veldig takknemlig for svar, for dette skjønner jeg ikke helt selv! Vaniljekesam med bær er veldig godt Det har jeg lest er et alternativ til dessert:) Også sett på menyer der det også er satt opp som et lite måltid på kvelden Anonym poster: 6039e4b66744a4cfb6d9ca84072df9b8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #11 Skrevet 4. mai 2013 Vaniljekesam har utrolig mye sukker i seg, så da ville jeg heller gått for gresk eller russisk yoghurt om jeg var deg Anonym poster: 6e667bffe258432a72571b3e72a449f4
Trollmortil3 Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 (endret) Vaniljekesam har utrolig mye sukker i seg, så da ville jeg heller gått for gresk eller russisk yoghurt om jeg var deg Anonym poster: 6e667bffe258432a72571b3e72a449f4 på 100g er det 8,8g karbohydrater. Synes ikke det er så mye jeg da.. Bruker jo bære en dæsj oppi ilag med bæra.. Endret 4. mai 2013 av Trollmortil3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 på 100g er det 8,8g karbohydrater. Synes ikke det er så mye jeg da.. Bruker jo bære en dæsj oppi ilag med bæra.. har fortsatt tilsatt sukker. Anonym poster: b7d642f994fd60abd534cca7c51f5cb1 2
Trollmortil3 Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 har fortsatt tilsatt sukker. Anonym poster: b7d642f994fd60abd534cca7c51f5cb1 Uansett så er det karbohydratene som teller i gram. Karbohydrater er forskjellige sukkerarter som f.eks melkesukker, fruktsukker, farin osv.. så vil ikke si 8g er så mye. 5% sukker står det på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå