AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Vet ikke om dette ble på riktig sted, men jeg prøver Jeg blir samboer 1. juni. I kontrakten min står det "Det er kun nevnt person i denne kontrakt (med unntak av ektefelle/kjæreste og egne barn som har anledning til å bo fast i leiligheten" Jeg tolker det dermed som at det ikke er noe problem at han flytter inn, men er det nok å bare gi beskjed til utleier om at "Fra 1. juni vil også XX bo her" Vi skal kun bo her fram til høsten, så å ordne med å legge han også inn i kontrakten høres unødvendig ut mener jeg... Hva er vanlig her? Anonym poster: c2ef47b4fe4277883aa1602b542532cc
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Vet ikke om dette ble på riktig sted, men jeg prøver Jeg blir samboer 1. juni. I kontrakten min står det "Det er kun nevnt person i denne kontrakt (med unntak av ektefelle/kjæreste og egne barn som har anledning til å bo fast i leiligheten" Jeg tolker det dermed som at det ikke er noe problem at han flytter inn, men er det nok å bare gi beskjed til utleier om at "Fra 1. juni vil også XX bo her" Vi skal kun bo her fram til høsten, så å ordne med å legge han også inn i kontrakten høres unødvendig ut mener jeg... Hva er vanlig her? Anonym poster: c2ef47b4fe4277883aa1602b542532cc Så vidt jeg vet har du loven på din side, men om huseieren liker det, blir noe annet. Om dere snart flytter derfra, burde det vel ikke være noe problem uansett. Anonym poster: 0e9390f4db29df3d84fff0c5ab9d150a
Germanicus Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Det er sannsynlig at utleier selv har forfattet utleiekontrakten, og dermed oversett husleieloven på dette punktet. I Husleieloven står det følgende: ---------------------------------------------------------------------------- Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie § 7-1. Opptak i husstand Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket. Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641). Kilde: http://lovdata.no/al...26-017.html#7-1 ---------------------------------------------------------------------------- Det er ikke nødvendig å oppdatere eller utarbeide ny utleiekontrakt i den forbindelse, men det er viktig at du sender en e-post/brev til utleier hvor du informererer at han flytter inn. Endret 2. mai 2013 av Germanicus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå