Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Hei, fikk akkurat vite at mitt barn som har vært under utredning siden bhg har tourettes. Det er fortsatt mye rundt dette som ikke er helt avklart, men dog ganske sikkert ( utredet av et nevroteam )Han er 9 år til sommeren. Noen erfaringer eller råd m.m? Jeg vet lite om dette, og evnt hvordan jeg kan presentere hans "diagnose" for omverden rundt. Takk for alle konstruktive og vennlige svar!
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2013 #2 Skrevet 4. mai 2013 Er det ingen som har noe å komme med? Blir glad for det meste av tips etc Takk
Silfen Skrevet 4. mai 2013 #3 Skrevet 4. mai 2013 Jeg har lest litt rundt dette, da sønnen min har fått tics. Slik jeg forstår det så vokser rundt halvparten det av seg rundt 18 år. Ellers så kommer det jo an på hva slags tics man har, kraftige, moderate, milde, motoriske eller vokale. Når det er tics som er veldig synlige, så ville jeg informert skole og venner og venners foreldre, slik at man vet hva det går i.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2013 #4 Skrevet 4. mai 2013 ts her, takk for svar! Ja det er vel lurt å fortelle det, men vet ikke helt hvordan.. Litt redd for å si noe feil eller få han til å virke unormal osv. Men heldigvis, som du skriver, så vil de fleste vokse det av seg
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #5 Skrevet 4. mai 2013 Tourettes er ikke noe de vokser av seg. Noen barn får ticks som forsvinner, men når de har tourettes er det livsvarig og tourettes er jo også mer enn bare ticks. Anonym poster: d0f460699b0451d6c4fc3977df35a583
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 Jeg har 2 søsken med tourettes (som tilleggsdiagnose til ADHD). De har motoriske ticks og det kan vel til tider se litt rart ut, men ikke noe som man reagerer så kraftig på egentlig. Men nå er vel jeg vant med det. Tenker at det er ikke det verste som kan ramme et barn og det finnes medisiner som kan roe det ned om det er veldig ille og sjenerende. Jeg har selv et barn med litt andre diagnoser og bruker mye tid på å lese meg opp på hva det vil si og prøver å forstå hvordan han ser verden. Kanskje det hjelper deg litt å lese om det? Anonym poster: 4963cf7bcae02b07c9da6b5647c1d6ab
venus_ Skrevet 4. mai 2013 #7 Skrevet 4. mai 2013 Min bror har tourettes, da han fikk diagnosen forklarte helsesøster klassen om hva det gikk ut på. Det gjorde hun også igjen da han startet på ungdomsskolen og dermed fikk ny klasse. Har egentlig ikke så mange erfaringer å komme med, det blir jo noe helt annet å ha en storebror med tourettes enn å ha en sønn med diagnosen Broren min hadde ganske moderate tics, men som ble forverret når han var stresset/sliten. Nå i voksen alder har han valgt å medisinere seg for en periode, av diverse grunner.
Gjest Duftlys Skrevet 5. mai 2013 #8 Skrevet 5. mai 2013 Det er mange varianter av tourettes. Kjenner til noen hvor symptomene er ekstremt synlige,mens andre merker du det knapt. Jeg tror det er veldig lurt å informere klassen og andre om dette på et tidlig tidspunkt. Tourettes kan være ganske belastende i perioder med mye tics, og for noen er det også smertefult fysisk og psykisk, og ganske energitappende. Foreldre som er åpne om det, gjør det så utrolig mye lettere for barnet sitt! Kjenner dessverre til foreldre som har "gjemt bort" ungen sin med diagnosen og nekta å forholde seg til det, og det har blitt et forferdelig trist syn:( Viktig å informere om at tourettes går IKKE på intelligens, det er ikke farlig, selv om tics kan virke skremmende på andre. Vet om foreldre som har god erfaring med å ta dette opp i plenum på foreldremøter gjerne i samarbeid med kontaktlærer og helsesøster. Da veit de andre foreldrene hva det går i, og det er mye lettere for alle parter å takle:)
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #10 Skrevet 8. mai 2013 Hei, fikk akkurat vite at mitt barn som har vært under utredning siden bhg har tourettes. Det er fortsatt mye rundt dette som ikke er helt avklart, men dog ganske sikkert ( utredet av et nevroteam )Han er 9 år til sommeren. Noen erfaringer eller råd m.m? Jeg vet lite om dette, og evnt hvordan jeg kan presentere hans "diagnose" for omverden rundt. Takk for alle konstruktive og vennlige svar! Hva er det som tilsier at han skulle ha tourettes? Er det bare tics eller er det flere tegn?
Silfen Skrevet 8. mai 2013 #11 Skrevet 8. mai 2013 Hvorfor stiller du spørsmål ved det når barnet er utredet over flere år, blant annet av nevrologer?
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #12 Skrevet 8. mai 2013 Min eldste sønn har Tourettes. Fikk diagnosen da han var 8. Hadde da masse vokale og motoriske tics. Blunking, kremting, harking, skuldertrekking ol. V Hadde også endel sosiale problemer. Pga spesiell oppførsel og rigiditet, som er vanlig med Tourette, reagerte andre barn negativt på han. Var veldig intens mot de som var venner, hadde et eksplosivt sinne og reagerte 'feil' i ulike situasjoner. Nå er han snart 16, og ticsene har avtatt mye. Eller han skjuler det bedre. Han har også bedre selvkontroll over reaksjoner. Han har noen få venner, også de nokså sære, men han trives og har det bra. Jeg tenker at det er mange diagnoser det er verre å få, og anbefaler å være åpne om dette i forhold til skole/medelever og foreldre. Helsesøster eller BUP er ofte villige til å stille på informasjonsmøter, evt en del av foreldremøtet. Anonym poster: 8fdd39c9725f692f4fb362a783c3018b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #13 Skrevet 10. mai 2013 Hvorfor stiller du spørsmål ved det når barnet er utredet over flere år, blant annet av nevrologer? Fordi jeg lurer. Er det gitt at man har torurettes om man har tics eller kan man ha tics uten å ha diagnosen tourettes? Anonym poster: f45ff3efb7378e915765fc20fdf1e9a0
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #14 Skrevet 10. mai 2013 Fordi jeg lurer. Er det gitt at man har torurettes om man har tics eller kan man ha tics uten å ha diagnosen tourettes? Anonym poster: f45ff3efb7378e915765fc20fdf1e9a0 Man kan ha tics uten å ha tourettes. Anonym poster: d0f460699b0451d6c4fc3977df35a583
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #15 Skrevet 10. mai 2013 http://www.nasjkomp.no/ Anonym poster: bb8177dfaa218b7da487abf19b83d09f
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #16 Skrevet 10. mai 2013 Man kan ha tics uten å ha tourettes. Anonym poster: d0f460699b0451d6c4fc3977df35a583 Jeg har prøvd å lese hva som er forskjell på når det bare er tics og når det er tourettes men jeg blir ikke klok på forskjellen. Når går tics over til å bli tourette? Jeg kan jo forklare hvorfor jeg lurer: Selv har jeg hatt tics siden jeg var barn. I voksen alder tok jeg kontakt med lege for å få en forklaring på hvorfor jeg har disse ticsene . Jeg ble da henvist til nevrolog og etter en knapp times utredning/undersøkelser konkluderte nevrologen med at jeg hadde tourette syndrom. Syns det er litt merkelig. Siden har jeg "slitt" med diagnosen, feks da jeg skulle bytte forsikringsselskap ved uføreforsikring. Skulle ønske jeg aldri hadde snakket med legen om dette, siden det bare har medført ulemper for meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #17 Skrevet 10. mai 2013 http://www.tourettef...Informasjon.pdf Her kan man feks lese om "Kan det være tics eller Tourette syndrom?" Har lest det, men forstår ikke forskjellen. "tourette"gjest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå