Gå til innhold

Erfaring med patellaluksasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått tilbud om å overta en hund med patellaluksasjon grad 2-3. Eierne sier at den ikke er plaget, men jeg synes graden var litt sterk? Den er heller ikke forsikret slik at jeg må eventuelt betale for behandling.. Hvor dyr er en patella operasjon og hva er sannsynligheten for at hunden må gjennom den?

Er så redd for at de bare skal gi den til noen som ikke bryr seg.. :-/

Anonym poster: b7395fea93c930f814bdb3d5ac3ac839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Hør med din veterinær. Vil tro en operasjon er priset forskjellig hos de forskjellige veterinærer.

Er det en stor og tung rase, eller er den lettere i kroppen? Har jo litt å si det også. Plagene blir større på en tyngre hund.

Graderingen kjenner jeg dessverre ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig forskjellig fra hund til hund. Noen må opereres andre ikke.. selv med samme grad.

Pris på operasjon variere veldig fra hvor i landet man bor... det mest vanlige er vel på rundt 15-18 000 per fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en hund som hadde grad 2. Opererte han for nesten et år siden. Han har blitt helt bra. Operasjonen kostet ca 20.000, men har forsikret han i Agria så jeg måtte ut med ca 5000 kr. Kommer litt ann på hva eierne legger i at den ikke er plaget? At den ikke har vondt? Litt vanskelig å komme med råd uten å ha sett hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hunden med til en veterinær med erfaring på området, og fått en vurdering. Operasjonen er som tidligere nevnt her dyr, og kan ligge på rundt 20.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ble oppdaget som valp. Hunden er ikke gammel og den har hatt typiske småtråkk og halting et par ganger. Det er på to bein..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville tatt hunden med til en veterinær med erfaring på området, og fått en vurdering. Operasjonen er som tidligere nevnt her dyr, og kan ligge på rundt 20.000,-

Betyr det at en eventuell operasjon kan komme til å koste 40 000 i dette tilfellet? :-/

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, jeg har ikke operert min (foreløpig),prisene vil vel også variere ganske mye fra veterinær til veterinær. Jeg tror det er lurt å få undersøkt hunden, og forhøre deg om pris hos flere forskjellige.

Grad 2/3 kan jo utvikle seg til grad 3 eller i verste fall 4, og da er det ofte snakk om avlivning. Man bør jo også finne ut i hvilken grad hunden lever med eller uten smerter, og hvordan hverdagen er, hvor preget hunden er av sin PL etc. Dette kan veterinæren svare deg best på, men det er greit å være klar over at dette kan bli en dyr hund å overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vet jeg ikke, jeg har ikke operert min (foreløpig),prisene vil vel også variere ganske mye fra veterinær til veterinær. Jeg tror det er lurt å få undersøkt hunden, og forhøre deg om pris hos flere forskjellige.

Grad 2/3 kan jo utvikle seg til grad 3 eller i verste fall 4, og da er det ofte snakk om avlivning. Man bør jo også finne ut i hvilken grad hunden lever med eller uten smerter, og hvordan hverdagen er, hvor preget hunden er av sin PL etc. Dette kan veterinæren svare deg best på, men det er greit å være klar over at dette kan bli en dyr hund å overta.

Huff ja! Jeg er veldig bekymret for at ingen andre tar den eller at de som tar den ikke vet hva de går til.. Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre.

Opereres de fleste som har grad 3?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja! Jeg er veldig bekymret for at ingen andre tar den eller at de som tar den ikke vet hva de går til.. Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre.

Opereres de fleste som har grad 3?

TS

Hvis hunden er tydelig plaget i hverdagen, er vel det vanlig, men det er jo ofte et spørsmål om økonomi, når hunden ikke er forsikret.

Min hadde grad 1, som jeg tror har utviklet seg til grad 2. Jeg vurderer operasjon, og kommer til å gjøre det så fort jeg ser en forverring, som da antakelig vil si forverring til grad 3.

Nå er min forsikret, så jeg slipper å bekymre meg for de store utgiftene, men det er i allefall greit å være klar over at det både kan bli dyrt, mye jobb etter operasjonen, og at du risikerer at du i verste fall ikke har hunden så lenge, om grad 3 utvikler seg til grad 4, og den blir sterkt invalidisert. Da er det jo et spørsmål om hva som er best for hunden, og da er det kanskje etterhvert best å la den få slippe.

Det er klart du kan overta hunden, og la være å operere, og ha hunden til PL'en eventuelt utvikler seg, om veterinæren mener hunden har et greit liv nå.

Her står det endel informasjon om PL:

http://www.reanelis.no/empty_53.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hunden er tydelig plaget i hverdagen, er vel det vanlig, men det er jo ofte et spørsmål om økonomi, når hunden ikke er forsikret.

Min hadde grad 1, som jeg tror har utviklet seg til grad 2. Jeg vurderer operasjon, og kommer til å gjøre det så fort jeg ser en forverring, som da antakelig vil si forverring til grad 3.

Nå er min forsikret, så jeg slipper å bekymre meg for de store utgiftene, men det er i allefall greit å være klar over at det både kan bli dyrt, mye jobb etter operasjonen, og at du risikerer at du i verste fall ikke har hunden så lenge, om grad 3 utvikler seg til grad 4, og den blir sterkt invalidisert. Da er det jo et spørsmål om hva som er best for hunden, og da er det kanskje etterhvert best å la den få slippe.

Det er klart du kan overta hunden, og la være å operere, og ha hunden til PL'en eventuelt utvikler seg, om veterinæren mener hunden har et greit liv nå.

Her står det endel informasjon om PL:

http://www.reanelis.no/empty_53.html

Tusen takk:) Hadde det vært hunden jeg har hatt fra den var valp så hadde jeg selvfølgelig ikke nølt med operasjon, men jeg lurer litt på hvor mange som vil kjøpe en omplasseringshund som er dømt til å måtte opereres..?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) Hadde det vært hunden jeg har hatt fra den var valp så hadde jeg selvfølgelig ikke nølt med operasjon, men jeg lurer litt på hvor mange som vil kjøpe en omplasseringshund som er dømt til å måtte opereres..?

TS

Jeg ville ikke betalt for en syk hund.

Jeg er selv oppdretter, har en tispe jeg mistenker kan ha PL, får hun dette påvist vil hun bli gitt bort gratis. Dette er en renraset tispe med topp stamtavle som vanligvis koster 15 - 20 000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også ha fått en veterinær til å vurdere hunden før evt. omplassering. Og så er jeg enig med Miss Lucky om at den bør gies bort, ikke selges. Det er jo en syk hund som kan koste den nye eieren mye etterhvert.

Jeg har en med en mild grad 1 på begge beina (har vært hos 3 forskjellige veterinærer, men de blir liksom ikke helt enige). Min er forsikret, men ble forsikret for sent til at det dekker en evt. operasjon, så jeg har opprettet en egen patellakonto sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den selges for en symbolsk sum. Den har fått konstatert grad 3. Det blir enten til at jeg overtar den og gjør det beste ut av situasjonen eller at noen andre tar den og jeg håper de gjør det samme.

Eierne sier til meg at de ikke tror at den har grad 3 og at de ikke ser noen grunn til at den må opereres. Men de vil jo kvitte seg med den, ikke sant? De har jo også sagt at den har hatt synlig vondt flere ganger og den har jo vært hos veterinær.. Jeg har ikke lyst til å overta den hvis den kan få det bedre hos noen andre enn meg, men jeg er redd andre ikke innser alvoret og stoler på det de sier.. At hun er "helt frisk", men "bare" har patellaluksasjon.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hørt på hva eieren sier om hva hunden bør eller ikke bør når det kommer til operasjon.

Det er kun veterinærer som kan uttale seg om det.

Har du fått klarhet i hvilke grunner de har for å ville omplassere hunden?

Det er vel ikke helt usannsynlig at det er nettopp fordi PL'en faktisk plager hunden såpass at de skjønner at det vil bli veldig dyrt med operasjon, siden hunden ikke er forsikret.

Hvis hunden har hatt synlig vondt flere ganger, så bør den absolutt opereres, for da har ikke hunden det bra. Ved grad 3 har det gått langt, og det er nok ikke lett å få noen til å overta en hund med slike kostnader i vente.

Jeg hørte om noen med grad 3, som ikke hadde forsikring på sin hund, som ikke hadde råd til operasjon. De gav hunden smertestillende (i samråd med veterinær), mens de hele tiden vurderer når det er best for hunden å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke hørt på hva eieren sier om hva hunden bør eller ikke bør når det kommer til operasjon.

Det er kun veterinærer som kan uttale seg om det.

Har du fått klarhet i hvilke grunner de har for å ville omplassere hunden?

Det er vel ikke helt usannsynlig at det er nettopp fordi PL'en faktisk plager hunden såpass at de skjønner at det vil bli veldig dyrt med operasjon, siden hunden ikke er forsikret.

Hvis hunden har hatt synlig vondt flere ganger, så bør den absolutt opereres, for da har ikke hunden det bra. Ved grad 3 har det gått langt, og det er nok ikke lett å få noen til å overta en hund med slike kostnader i vente.

Jeg hørte om noen med grad 3, som ikke hadde forsikring på sin hund, som ikke hadde råd til operasjon. De gav hunden smertestillende (i samråd med veterinær), mens de hele tiden vurderer når det er best for hunden å slippe.

Ja.. De kjøpte seg hund uten å tenke seg om. Tenkte at det var en katt tror jeg. Så de kommer til å kvitte seg med den nå i løpet av et par uker. Jeg vil gjerne ta den, trene den og behandle den så godt jeg kan HVIS det er det beste man kan gjøre for den. MEN finnes det et annet hjem som vet hva de gjør.. At de tar over en syk, kanskje veldig dyr hund og er villig til å operere så vil jeg heller at de skal det. Det jeg egentlig er redd for er vel at den skal komme til et hjem hvor noen bare tenker at det er et røverkjøp fordi hunden nesten er gratis..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...