Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Egenkapital: 250.000

Fast inntekt: 350.000

Diverse tillegg, bonuser, etc.: 250.000-350.000 per år

Jeg lurer på hvor mye jeg kan få i huslån, og hvor jeg eventuelt må belage meg på å flytte. For øyeblikket leier jeg sentralt i Oslo (kollektiv).

Anonym poster: 83d9d9871abc7dba8bfe0cc7a9f7884d

AnonymBruker
Skrevet

spør banken. det varierer veldig.

Anonym poster: d341156ee37c6d15c4d1fbb3dec844c6

Gjest Tirkes
Skrevet

De fleste har 15% krav til egenkapital, hvilket vil si at ditt tak er rundt 1,7 mill på egenkapitalen. Samtidig er flere banker opptatt av at man ikke skal ha for mye gjeld, og tommelfingerregelen som mange jobber ut fra er 3 x brutto årsinntekt. I ditt tilfelle 1,05 mill på grunnlønnen, men om du har min. 250' i bonuser hvert år og det er inntekt du kan regne 100% med å få, så 1,8 mill ut fra inntekten.

Men enkelte låner bort flere ganger årsinntekten enn 3 x - det beror ofte på andre faktorer og banker er også ofte mer villige til å låne bort mer om du kan vise til å ha hatt god orden og klart å spare.

Kravet om egenkapital er det verre å forhandle på. Så jeg vil tro 1,7 mill max. Du kan derimot ikke bli sikker av svar du får her eller kalkulatorer på nett - men kontakt banken direkte for informasjon. De vil kunne gi deg helt riktig informasjon ut fra dine opplysninger. Ha noen kopier av siste lønnslipper klare.

• Liker 2
Skrevet

Er du alene?

Du bør ikke låne mer enn 3 x din egen inntekt, altså opp mot 1 million. Da kan du kjøpe for 1 250 000.

Jeg tror nemlig banken ser mest på den faste inntekten, eventuelle bonuser kan ikke de forholde seg til. Men det varierer etter bank selvsagt. Bonuser egner seg jo godt til å betale ned lån raskere eller spare opp penger. Fordelen med å holde seg til et ok nivå med lån er nettopp mulighetene for sparing som får fart på formuebyggingen :)

Evt vurdere å kjøpe sammen med noen, husk bare å ha avtalene på plass.

Kanskje lurere å tenke "hvordan kan jeg låne minst mulig" enn "hvor mye kan jeg låne". ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hva du jobber som også - jeg fikk beskjed av banken om at jeg kunne se bort fra kravet om egenkapital og nesten kunne få så mye lån jeg ønsket uten problemer. Jeg er nyutdannet i et yrke med høy inntekt og sikker jobb, samt at banken har avtaler med fagforeningen. Det er derfor lurt å ta kontakt med banken og få til en samtale.

Anonym poster: 5d0a2c7c006e5c999faca6b747fa2d64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en reklame for en nettside hvor man kan kontakte flere banker samtidig, eller få bankene til å konkurrere om å få deg som lånetaker. Noen som husker hvilken side dette er?

AnonymBruker
Skrevet

Er du alene?

Ja.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere selskaper som jobber med å shoppe rundt hos bankene for deg. De får alle papirer av deg og presenterer din økonomiske situasjon til bankene. Du betaler ingenting for hjelpen, de får honorar av den banken du velger å inngå avtale med. De prøver å pushe det så du får låne mest mulig til lavest mulig rente og så vurderer du selv hvor mye du ønsker å låne. Vi brukte selskapet Eiendomsfinans.

Det er utrolig mange her inne som er livredd for å ta opp lån. Seriøst, 3 x inntekt, det var i steinalderen, og er vel bare Nordea igjen som sitter med notatblokken sin og skriver 500.000 x 3, ja du kan låne 1.500.000. Det er helt latterlig.

Alle har komplett forskjellige økonomiske situasjoner og mange bransjer har mye høyere potensiell inntektsøkning enn for eksempel en sykepleier eller lærer, dette tas hensyn til hos disse selskapene.

I vårt tilfelle lånte vi 4,7 x inntekt til nytt hus, men for å låne då mye har vi selvsagt en god buffer i egenkapital, og en tilleggsleilighet som kan selges ved renteoppgang på mer enn 6% for da begynner det å bli litt trangt.

Men med den situasjonen som er i markedet i verden i dag er det veldig lite sannsynlig at vi kommer til å se renter på det nivået på MANGE år enda...

Og da har man jo også selvsagt gått opp tilsvarende i lønn og betalt ned masse mer på lånet sitt.

Seriøst folkens, lån er ikke verdens undergang, hvis man er nogenlunde fornuftig så klarer man helt fint å spare i egen bolig. Hvis man ikke bor på bondelandet eller har rike foreldre så er det eneste mulighet til å kunne skaffe seg en ordentlig bolig i Oslo.

Anonym poster: 5927b3881daecec2280b2aaaf2482c4f

• Liker 1
Skrevet

snakk med flere og forskjellige, varigerer veldig.

Skrevet

Besøkte den siden for første gang i dag, har hørt mye positivt om den siden.

Penger.no mener at jeg med en bruttoinntekt på 1 mill fint kan låne 5 millioner selv med to biler og et fornuftig forbruk.

Aldri i livet om jeg ville lånt 5 mill til bolig....

Skrevet

Penger.no mener at jeg med en bruttoinntekt på 1 mill fint kan låne 5 millioner selv med to biler og et fornuftig forbruk.

Bør ikke stole på anbefalingen fra en nettside som har avtale med bankene for å hale inn gode lånekunder ;) Ulempen med pener.no er jo at den bare representerer noen få banker, så du kan fort gå glipp av det beste lånetilbudet fordi akkurat den banken ikke har avtale med penger.no. Er litt fishy det greiene der synes jeg.

Skrevet

Bør ikke stole på anbefalingen fra en nettside som har avtale med bankene for å hale inn gode lånekunder ;) Ulempen med pener.no er jo at den bare representerer noen få banker, så du kan fort gå glipp av det beste lånetilbudet fordi akkurat den banken ikke har avtale med penger.no. Er litt fishy det greiene der synes jeg.

Ja, det er tydelig det..

AnonymBruker
Skrevet

Diverse tillegg som bonus etc. blir sjelden tatt med i beregningen av hvor mye lån man kan få, da dette er usikker inntekt.

Anonym poster: 495fd2af26e652d6e465b5437fb9ee0b

AnonymBruker
Skrevet

Egenkapital: 250.000

Fast inntekt: 350.000

Diverse tillegg, bonuser, etc.: 250.000-350.000 per år

Jeg lurer på hvor mye jeg kan få i huslån, og hvor jeg eventuelt må belage meg på å flytte. For øyeblikket leier jeg sentralt i Oslo (kollektiv).

Hvilken jobb har du som kan få 250-350 000 i tillegg og bonuser per år??!?!!

Anonym poster: f5bba506365cf919d8f55dca2500374d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bruttoinntekt på 1,8 mill og 8,1 mill i lån, men bor i ett hus og har to utleieleiligheter. Hvorfor er folk så livredd for lån?? Man må låne for å investere, som dermed gjør at man tjener penger, og får mindre lån og mye høyere egenkapital. Er man ikke villig til å ta noe risiko så tjener man heller ikke noe særlig på det. Når man har mye egenkapital i boligene ift lån så er det ikke noen stor risiko heller.

Skulle markedet gå noe ned så er det uansett ikke noe realisert tap så lenge man har råd til å sitte med boligene.

Anonym poster: 5927b3881daecec2280b2aaaf2482c4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...