AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Jeg bor i et relativt stort rekkehusområde, som nesten utelukkende består av barnefamilier. Min leilighet ligger langs en gangvei, hvor det er veldig populært hos barna å leke. Det være seg paradis, syklekonkurranser, ballspill etc. I går var noen av de eldre barna (10-12 år) rett utenfor min leilighet og lekte et ballspill med en fotball. De var uheldige, og ballen gikk rett gjennom kjøkkenvinduet mitt! De spredte seg for alle vinder, men jeg fikk tak i én av dem, og fikk han til å ta meg med hjem til foreldrene sine. Jeg snakket med foreldrene hans om at sønnen deres og noen kamerater hadde spillt fotball utenfor min leilighet og knust kjøkkenruta mi, og at jeg regnet med at de ville dekke kostnadene. Jeg var ikke sint, frekk, hevet stemmen, bannet eller drev med navnkalling. Men jeg var nok noe anstrengt og stresset (vanskelig å være solstråle når en unge har smadra ruta di og kjøkkenet er fyllt med glass). Foreldrene nekter å betale. De mener at "dette må jeg tåle" når jeg bor i et område med mange barn. Jeg mener de hvertfall burde betale deler av kostnaden med ny rute, siden deres barn var med på leken. Det er ikke noe borettslag, så det er ikke noe styre å gå til. Anonym poster: fa1e019523f9db030bc809a3c0f74a26
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 merkelig. Jeg ville ha henvendt meg til noen av guttens kamerat foreldre. De fleste ønsker vel å gjøre opp for seg? Anonym poster: c31a0e58f80e27f6d5db21c1803de67d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er helt sjokkert. Hadde min sønn ødelagt noe, hadde jeg vært svært så ydmyk.... Saken er at jeg ikke vet hvem de andre guttene er. Jeg spurte han jeg fikk tak i, men han ville ikke si noe. Så spurte jeg foreldrene hans om de kunne snakke med sønnen og høre hvem han var sammen med, slik at jeg kan snakke med de andre foreldrene. Det ville de SELVFØLGELIG ikke... Jeg fikk ikke sett dem skikkelig, og det er så mange unger som vrimler rundt her at det er uråd å ha oversikt over hvem som er hvem. - TS Anonym poster: fa1e019523f9db030bc809a3c0f74a26
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Les her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article542297.ece Anonym poster: 98d3b39ed30d2841b548b35b88cd8ce7
Gjest Murica Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 om de nekter, anmeld det. De skal betale for det ungen ødelegger. 13
Silfen Skrevet 2. mai 2013 #6 Skrevet 2. mai 2013 Anmeld. Foreldre er ansvarlige for inntil 10 000, tror jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #7 Skrevet 2. mai 2013 Jeg er helt sjokkert. Hadde min sønn ødelagt noe, hadde jeg vært svært så ydmyk.... Saken er at jeg ikke vet hvem de andre guttene er. Jeg spurte han jeg fikk tak i, men han ville ikke si noe. Så spurte jeg foreldrene hans om de kunne snakke med sønnen og høre hvem han var sammen med, slik at jeg kan snakke med de andre foreldrene. Det ville de SELVFØLGELIG ikke... Jeg fikk ikke sett dem skikkelig, og det er så mange unger som vrimler rundt her at det er uråd å ha oversikt over hvem som er hvem. - TS Anonym poster: fa1e019523f9db030bc809a3c0f74a26 Bare å anmelde. Du vet hvem denne ungen er. Saken gågr til forliksrådet og det blir da en sak for foreldrene å få ut av ungen hvem de andre ungene er. Skjønt - ring foreldrene i dag og si at du (naturligvis) foretrekker at dere gjør opp i minnelighet dere imellom som fornuftige mennesker, og at dersom de står på sitt så ser du deg desverre nødt til å anmelde forholdet. Det er mye rart der ute, så det er ikke sikkert de jenker seg da heller, men det er verdt en sjanse. Anonym poster: 28f96285cbddd6b860b6205de858ce5a 5
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #8 Skrevet 2. mai 2013 Synes egentlig det er litt rart at et foreldrepar skal kreves for en rute når du ikke vet hvilken unge som ødela den eller hvor mange barn som var tilstede. Anonym poster: 3b054152ff7511bac37a72a46a1bb4de 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #9 Skrevet 2. mai 2013 Synes egentlig det er litt rart at et foreldrepar skal kreves for en rute når du ikke vet hvilken unge som ødela den eller hvor mange barn som var tilstede. Anonym poster: 3b054152ff7511bac37a72a46a1bb4de De nekter å snakke med sønnen sin, slik at jeg får vite hvem de andre guttene var og snakke med deres foreldre. De gjør det ikke lett for hverken meg eller seg selv. - TS Anonym poster: fa1e019523f9db030bc809a3c0f74a26 10
Nusseli Skrevet 2. mai 2013 #10 Skrevet 2. mai 2013 Synes egentlig det er litt rart at et foreldrepar skal kreves for en rute når du ikke vet hvilken unge som ødela den eller hvor mange barn som var tilstede. Anonym poster: 3b054152ff7511bac37a72a46a1bb4de KG:ARE! Jag tar med mitt barn hem till AB som jag citerar, så gør ni detsamma. Ett, två, tre alla sparkar varsin boll i ABs fønster och så spriiiiiinger vi!!!! Eller vente... Du kanskje ikke mener det er så greit når det skjer deg a? 13
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #11 Skrevet 2. mai 2013 Merk at jeg i hovedinnlegget skriver: Jeg mener de hvertfall burde betale deler av kostnaden med ny rute, siden deres barn var med på leken. - TS Anonym poster: fa1e019523f9db030bc809a3c0f74a26 2
Eliza Doalot Skrevet 2. mai 2013 #12 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Som mor selv er jeg klokkeklar på at jeg erstatter ting barnet mitt ødelegger, og jeg synes foreldrenes oppførsel her er helt bak mål! Rent juridisk er det derimot et krav om at barnet har opptrådt uaktsomt eller med forsett (altså burde forstått at konsekvensene av ballsparkingen ville medføre knust rute, eller knuste ruta med vilje) for at foreldrene skal være erstatningspliktige. Ble ruta knust ved et uhell, er faktisk ikke foreldrene erstatningsansvarlige. Endret 2. mai 2013 av Eliza Doalot 2
Bernardette Skrevet 2. mai 2013 #13 Skrevet 2. mai 2013 Anmeld brødhuene. Når de innser at det ikke slipper unna skal du nok se at de kjapt finner ut hvem de andre guttene er, så de kan dele kostnaden. Jævla idioter. 10
Hibiscus Skrevet 2. mai 2013 #14 Skrevet 2. mai 2013 For meg er det en selvfølge at jeg som forelder skal dekke de skadene mitt barn gjør på andres eiendom. Denne hendelsen er også en fin mulighet til å lære barna konsekvenser av handlinger, at de må ta ansvar. Uhell skjer, men man må gjøre opp for seg likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #15 Skrevet 3. mai 2013 Du har jo fått en del svar her, ts, men anbefaler at du rapporterer hovedinnlegget og ber moderator flytte det til forbruker og økonomi. Der kan du kanskje få svar med henvisning til lovverk. Anonym poster: 657ab04718fc918930057115f0d0945c
Gjest Kjærleik Skrevet 3. mai 2013 #16 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Kanskje du kan forsøke å snakke med foreldrene enda en gang, og si fra at dette er en plikt de har og at dersom de ikke er villige til å ordne dette, tar du det videre? Dette synes jeg så absolutt er noe de skal erstatte! Om ikke hele, så deler av det, da barnet var med på leken. Dette sier loven; Lov om skadeerstatning av 13.juni 1969 § 1-1 står det: "Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvist adferd, økonomis evne og forholdene ellers". § (paragraf) 1-2 (foreldrenes ansvar): Pkt. 1. "Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse." § 1-2 Pkt. 2: "Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med eller har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding." § 5-3 handler om skade voldt av flere: Pkt.1 : "Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en fo ralle og alle for en." Endret 3. mai 2013 av Kjærleik 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #17 Skrevet 3. mai 2013 Tusen takk for svar, skal ta det opp med foreldrene i morgen Det KAN HENDE de var flaue og utilpass, og vil reagere annerledes når de har fått noen dager til å tenke seg om? TS Anonym poster: fa1e019523f9db030bc809a3c0f74a26 1
petterm Skrevet 3. mai 2013 #18 Skrevet 3. mai 2013 Til TS - og alle dere andre: Har dere lest artikkelen som #4 henviser til?? http://www.klikk.no/...ticle542297.ece Det står for så vidt det samme som i henvisningene til forskjellige lover i innleggene over. Skal foreldre være erstatningspliktige så må ungene ha handlet med forsett - altså de må ha knust ruta med vilje. I tillegg må ungene være så gamle at de har begynt på skolen. "SpareBank 1 Forsikring opplyser om de vanligste eksemplene der barna slipper unna ansvaret:Barn som under lek kaster stein og treffer en bil eller vindusrute." Hvis ruteknusingen var et uhell så er foreldrene uten ansvar. Siterer fra artikkelen: "I verste fall må den fornærmede betale skaden selv. Hendelige uhell skjer, det er faktisk en følge av å leve i et samfunn."
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #20 Skrevet 3. mai 2013 Til TS - og alle dere andre: Har dere lest artikkelen som #4 henviser til?? http://www.klikk.no/...ticle542297.ece Det står for så vidt det samme som i henvisningene til forskjellige lover i innleggene over. Skal foreldre være erstatningspliktige så må ungene ha handlet med forsett - altså de må ha knust ruta med vilje. I tillegg må ungene være så gamle at de har begynt på skolen. "SpareBank 1 Forsikring opplyser om de vanligste eksemplene der barna slipper unna ansvaret:Barn som under lek kaster stein og treffer en bil eller vindusrute." Hvis ruteknusingen var et uhell så er foreldrene uten ansvar. Siterer fra artikkelen: "I verste fall må den fornærmede betale skaden selv. Hendelige uhell skjer, det er faktisk en følge av å leve i et samfunn." Disse barna er 10-12 år. Les artikkelen selv, så ser du at du snakker om helt feil sak. Det der handler om barn under skolealder, i hvert fall maks tidlig i skolegangen. Det er riktig som det sies over her: Skadeerstatningsloven 1-2 (2) gjelder, og som du ser der blir foreldrene ansvarlige inntil kr. 5000 også ved uaktsom skade. Bare å vise til dette, TS, det er nøyaktig denne typen saker denne lovbestemmelsen er til for. Nekter de, anmelder du. Det er naturligvis litt ubehagelig, men du får det dekket. Anonym poster: edb4391aff740fc0c72c03c4437be18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå