AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Vi er mye ute på tur i skog og mark, og selv om han alltid går i bånd, og jeg alltid går på oversiktlige veier, har jeg selv nettopp blitt bitt på tur med hunden. Hunden ble ikke bitt, jeg så ikke ormen, selv om jeg var oppmerksom, og kikket ned på bakken stort sett hele tiden. Hunden veier i underkant av 3 kg, og jeg vet jo at han er utsatt om vi skulle være uheldige. Jeg vet at hvis han blir bitt, må han bæres i bilen, og til veterinær med èn gang. Den er grei, men vil en slik liten tass overleve et bitt hvor gift injiseres? Sjansen for at han ikke vil overleve er vel størst om han blir bitt i halsen eller nærme hjertet, men hva er oddsen for at det går bra? Noen som vet? Er han nærmest dødsdømt om han blir bitt, nesten uansett? Jeg vet om disse tablettene man kan ha med seg i tilfelle, men hører også at det er liten eller ingen vits i å bruke de, og at de kan gjøre vondt værre. Anonym poster: 02249d3a9769be9b73071eb934e9b2ac
Minya Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Det kommer helt an på om det er en voksen eller en ung hoggorm. De voksne kan nemlig bite uten å pumpe deg full av gift, men de unge klarer ikke å porsjonere ut giften, slik at de pøser på med alt de har i ett bitt. Og så har det litt å si om han blir bitt i en stor blodåre eller om han blir bitt i en muskel, for giften sprer seg raskere om den treffer en større blodåre med en gang. Sjansene for at det går galt økes betraktelig jo mindre hunden er, men direkte dødelig er det ikke nødvendigvis. Mange katter sloss jo med hoggorm hvert år og overlever så lenge de kommer seg til vetrinær og får motgift raskt nok.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Uff, det lurer jeg også på. Har 3 hunder på henholdsvis 2, 5 og 7 kilo. De største hundene har "hilst" på hoggorm før uten å bli bitt, og holder stort sett avstand. Vet om en hund på 12 kg som ble akutt dødsdårlig bare sekunder etter bittet (den overlevde). Vet ikke om noen kanskje tåler det bedre enn andre? Om uhellet skulle være ute så hold hunden rolig i både kropp og sinn. Anonym poster: ba1420a3c4021880fe7552a230ef9637
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Er du ikke mer redd for at den skal bli spist? Anonym poster: 99caee1624c26c1ecd7f03d7ea926959 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Hold hunden nært deg der det er uoversiktelig og ha en stokk med deg så du kan dunke i bakken når du går. Anonym poster: a6919815961db9c9aaf4478396b36f9a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2013 #6 Skrevet 4. mai 2013 De fleste bitt er faktisk tørre, uten gift, så sjansen for at hunden din overlever er stor. Og ja, man skal ikke bruke de ormepillene. Du kan ikke gjøre annet enn å la hunden kose seg på tur i skogen og ta den med til veterinær om den blir bitt. Jeg har gått med hund i skog og mark (riktignok hund på 4,5 kg) og den har aldri, noensinne, blitt bitt av huggorm. Hadd den i 10 år ca. Anonym poster: bf7e1f9a265cd26bcf633f16799eb7ed
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #7 Skrevet 10. mai 2013 De fleste bitt er faktisk tørre, uten gift, så sjansen for at hunden din overlever er stor. Og ja, man skal ikke bruke de ormepillene. Du kan ikke gjøre annet enn å la hunden kose seg på tur i skogen og ta den med til veterinær om den blir bitt. Jeg har gått med hund i skog og mark (riktignok hund på 4,5 kg) og den har aldri, noensinne, blitt bitt av huggorm. Hadd den i 10 år ca. Anonym poster: bf7e1f9a265cd26bcf633f16799eb7ed Du bor kanskje ikke i et område med mye huggorm? Her er det mange av dem, så sjansen for å bli bitt er ganske stor om man ikke passer veldig godt på når sola er oppe. Jeg ble jo selv bitt da vi gikk tur, jeg og hunden. Det var jo bare flaks at ormen bet meg, og ikke hunden. Anonym poster: 8f254672f2aaed4b62cf01099d021d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå