Gjest Gunfreak Skrevet 2. mai 2013 #1 Del Skrevet 2. mai 2013 http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22364761 Kul video, men det er en ting jeg aldri har skjønt med bilder av atomer, jeg har altid blitt fortalt når jeg drev med naturfag og kjemi at atomer ikke ser ut som kuler, det er bare slik vi tegner dem så de skal være lettere å skjønne, men her ser man jo atomene og de ser ut som kuler. Er det faktisk elektronskyen vi ser, men elektornene svirrer rundt så fort at det ser ut som en runding? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fro Skrevet 2. mai 2013 #2 Del Skrevet 2. mai 2013 Kul video! Jeg lurer også litt på det samme. Tenkte først at det må være kjernen man ser, ettersom den er så utrolig mye større enn elektronene. Men samtidig ligger de jo helt inntil hverandre, noe som ikke kan være tilfelle isåfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 2. mai 2013 #3 Del Skrevet 2. mai 2013 Kul video! Jeg lurer også litt på det samme. Tenkte først at det må være kjernen man ser, ettersom den er så utrolig mye større enn elektronene. Men samtidig ligger de jo helt inntil hverandre, noe som ikke kan være tilfelle isåfall. Ja kjærnen er mye større enn elektronene, men kjærnen er fremdeles mye mye mindre enn selve atomet, som tross alt er 99% vakum, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. mai 2013 #4 Del Skrevet 3. mai 2013 Ikke lek med atomer! Atomer er farlige! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miller Skrevet 3. mai 2013 #5 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Jeg vil tro det er elektronskyen vi ser ja. Figur fra sciencebuddies.org Endret 3. mai 2013 av Miller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gunfreak Skrevet 3. mai 2013 #6 Del Skrevet 3. mai 2013 Ikke lek med atomer! Atomer er farlige! Bare om du deler dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnS Skrevet 3. mai 2013 #7 Del Skrevet 3. mai 2013 http://www.bbc.co.uk...onment-22364761 Kul video, men det er en ting jeg aldri har skjønt med bilder av atomer, jeg har altid blitt fortalt når jeg drev med naturfag og kjemi at atomer ikke ser ut som kuler, det er bare slik vi tegner dem så de skal være lettere å skjønne, men her ser man jo atomene og de ser ut som kuler. Er det faktisk elektronskyen vi ser, men elektornene svirrer rundt så fort at det ser ut som en runding? Du "ser" egentlig ikke atomene, da de er for små til at man kan ta bilde av de. Det du ser er en datagenerert fremstilling. Disse bildene lages ved at en (veldig) tynn strømsatt nål beveger seg over atomene og måler når elektroner beveger seg mellom atomene og nålen. Strømmen av elektroner vil variere med avstanden mellom nålen og atomene, og på den måten kan man lage en grafisk kulerepresentasjon av landskapet av elektronskyer, selv om det ikke egentlig er kuler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå