Gå til innhold

Bytte bank - hvilken bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bytte bank, men er usikker på hvilken jeg bør velge. Jeg blir student til høsten, og har litt i overkant av 100 000 kr spart opp på konto, noe på BSU og noe på høyrentekonto.

Hva bør jeg se på når jeg skal vurdere alternativene? Noen råd til hvilken som er bra for meg?

Tusen takk for alle svar!

Anonym poster: 7344aa9c288102a2a0f64b51d237e313

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk rente på både bsu og høgrentekonto, og sjekk om det er gebyr for å ta ut penger frå høgrentekontoen.

Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Kva bank hadde du frå før? Kvifor vil du byta bank? Greit å veta.

Skrevet

Jernbanepersonalts bank og forsikring - ingen over, ingen ved siden.

Alt 1. Få deg en midlertidig jobb i Jernbaneverket.

Alt 2. Flytt sammen med en som allerede er kunde i Jernbanepersonalts bank og forsikring (eneste ulempen er det vanvittig lange og krevende navnet)

Gjest Knut Lavngard
Skrevet

Alt 2. Flytt sammen med en som allerede er kunde i Jernbanepersonalts bank og forsikring (eneste ulempen er det vanvittig lange og krevende navnet)

Kva er det med den banken som er så mykje betre enn andre bankar?

Skrevet

Kva er det med den banken som er så mykje betre enn andre bankar?

Det tenkte jeg også å finne ut. Blir umiddelbart skeptisk da jeg ikke de første tre minuttene på siden deres klarer å finne frem til f.eks innskuddsrentene... *fortsetter lesingen på jernbanebanken.no* Resultat kommer ;)

Skrevet

Unnskyld meg...

Sparekonto (begrenset til 12 gebyrfrie uttak årlig): maks rente på 3,15% hvis du har over 2 millioner på konto. Jeg har konto hos sparesmart med 3,55% rente fra første krone helt uten begrensninger.

Boliglån: eks vårt boliglån på under 1 mill, rente på 4,92% (effektiv). Hos SPK har vi effektiv rente på 2,33% på lånet vårt. Boliglån for unge: rente 3,78% (effektiv) der gjensidige har 3,53% (fordelskunde) og dnb 3,72%.

dagligbank: de tar gebyr for uttak i minibank!! Håpløst... 6,50 for å ta ut under 1000 kr i minibank i norge og 40 kr for uttak i utlandet. Skandiabanken og ya Bank er helt gebyrfrie.

Jeg er veldig spent på hvordan du får dette til å bli den beste banken, da den ikke er best på noen ting i det hele tatt. (ved første øyekast på prislista i alle fall).

jeg er for tiden opptatt av innskuddsrenter, og disse er jo tragiske, spesielt med tanke på at det er begrenset antall uttak:

Sparekonto*

0 - 99.999 1,50%

100.000 - 499.999 2,40%

500.000 - 999.999 2,80%

1.000.000 - 1.999.999 3,05%

over 2.000.000 3,15%

*Renter beregnes fra første krone. 12 gebyrfrie uttak pr. år. Med ytterligere uttak beregnes 1%uttaksgebyr, minimum kr. 20,-.

Gjest Knut Lavngard
Skrevet (endret)

Det tenkte jeg også å finne ut. Blir umiddelbart skeptisk da jeg ikke de første tre minuttene på siden deres klarer å finne frem til f.eks innskuddsrentene... *fortsetter lesingen på jernbanebanken.no* Resultat kommer ;)

Tykkjer det var lang tid, eg fann dei med ein gong. Var "priser" eller "prisliste" eller noko liknande.

Ser du fann det, og eg er samd. Latterleg råd, er sikkert ein som har interesser i den banken som har gjeve det rådet.

Endret av Knut Lavngard
AnonymBruker
Skrevet

Tykkjer det var lang tid, eg fann dei med ein gong. Var "priser" eller "prisliste" eller noko liknande.

Ser du fann det, og eg er samd. Latterleg råd, er sikkert ein som har interesser i den banken som har gjeve det rådet.

SpareBank 1 Lom og Skjåk?

Anonym poster: 97a8ca31861a8e957e0b07345c02d1ac

Skrevet

Enig, fant det tilslutt på fremsiden. Er bare jeg som er så vant med de som faktisk har gode renter, de flasher det så gjerne ;)

Skrevet

Unnskyld meg...

Sparekonto (begrenset til 12 gebyrfrie uttak årlig): maks rente på 3,15% hvis du har over 2 millioner på konto. Jeg har konto hos sparesmart med 3,55% rente fra første krone helt uten begrensninger.

Boliglån: eks vårt boliglån på under 1 mill, rente på 4,92% (effektiv). Hos SPK har vi effektiv rente på 2,33% på lånet vårt. Boliglån for unge: rente 3,78% (effektiv) der gjensidige har 3,53% (fordelskunde) og dnb 3,72%.

dagligbank: de tar gebyr for uttak i minibank!! Håpløst... 6,50 for å ta ut under 1000 kr i minibank i norge og 40 kr for uttak i utlandet. Skandiabanken og ya Bank er helt gebyrfrie.

Jeg er veldig spent på hvordan du får dette til å bli den beste banken, da den ikke er best på noen ting i det hele tatt. (ved første øyekast på prislista i alle fall).

jeg er for tiden opptatt av innskuddsrenter, og disse er jo tragiske, spesielt med tanke på at det er begrenset antall uttak:

Etterfulgt av et punktum?, nei, det er det som er så fint.

JBV er selvassurandører, gjennom JBF.

Jeg sparer rundt regnet 9 000,- i året kun på forsikringene mine, kan ikke du regne ut hvor mye jeg måtte hatt stående på bok for å dekke de 0,4% du finner i forskjell?

Og samtidig ta stilling til om dette er en sum som er normal å ha bundet i sparekapital.

Samtidig betyr god og tilgjengelig kunderådgivning mye for meg.

Var en tid kunde hos BankNorwegian, der jobber det bare roboter (som aaaaldri klarer å svare på det du lurer på).

JBF har null ventetid samme hva du lurer på og en veldig imøtekommende gruppe ansatte.

12 uttak fra sparekonto årlig klarer seg lenge for en person med orden i pengene, hvorfor skal man ta ut penger 12 ganger eller oftere fra en sparekonto?

Jeg kommer godt ut av det, mtp lånerente, forsikring, innskudd og det utålmodige magesåret, men jeg skjønner at andre kan føle forskjellige behov fra mine.

Gjest Raggy
Skrevet

Jeg hadde en forsikringssak inne hos Jernbanep å det var bare rot... Vi har helt klart gode priser på forsikringer der men kundebehandlingen synes jeg er ellendig.. Ellers så veit jeg fint lite om div banker, men er fornøyd med Scandiabanken sitt kort og nettbank, kun et årsgebyr og alltid kjappe svar å få på chatten som er tilknyttet nettbanken.

AnonymBruker
Skrevet

DNB! Hilsen DNB-ansatt :fnise:

Anonym poster: f579fc16a656e152ddb1be311988b9be

• Liker 1
Gjest Knut Lavngard
Skrevet

DNB! Hilsen DNB-ansatt :fnise:

Kor i konsernet jobbar du? Eg hev også jobba der. Eg var med å byggja opp DNB Skadeforsikring. Er framleis ein veg å gå, men har gradvis karra til seg marknadsandeler.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du er LO medlem er det verdt å sjekke LO-fordelene i Sparebank1.

Ellers ville jeg valgt en gebyrfri bank.

AnonymBruker
Skrevet

Kor i konsernet jobbar du? Eg hev også jobba der. Eg var med å byggja opp DNB Skadeforsikring. Er framleis ein veg å gå, men har gradvis karra til seg marknadsandeler.

Kundeservice :) Satser muligens på en karriere litt lenger oppi systemet etter fullført utdanning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en forsikringssak inne hos Jernbanep å det var bare rot...

Ser den, jeg har også hatt et par forsikringssaker der og de tok vanvittig lang tid selv om det ikke var min skyld.

Men samtidig, vi kan ikke klage på forsikringene våre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...