Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at det er en sammenheng mellom når babyen fester seg og hvor bredt/smalt bekken man har. Stemmer det?

Og jeg har også lest at med et smalt bekken, vil fødselen kunne være litt vanskeligere enn hvis man har bredt bekken..

Så jeg trekker den konklusjonen at de som har babyer som fester seg tidlig potensielt kan få en tøffere fødsel enn de som har babyer som fester seg sent..?

Hva tror du?

Anonym poster: 647b6ac2bd316761e8d353542efc2a3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt teorien før, men det høres jo ikke helt usannsynlig ut..

Her festet førstemann seg ca uke 34. Jeg er ganske smal, men har ikke målt bekkenet. Og han stoppet opp halvveis i bekkenet og måtte ut med vakum. Eller, når han stoppet opp der en stund etter å ha gått jevnt nedover tok de aksjon. Jeg vet jo ikke om det hadde gått videre av seg selv. Men ut kom han. :) Og han hadde for øvrig ganske stort hode.. ;)

Skrevet

Kjenner ei som det endte med hastesnitt for, pga for smalt bekken. Hun fikk planlagt KS til neste fødsel..

Men for å finne ut om du har smalt bekken, må du nok til røntgen.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne er så smal som det går an å bli og "alle" sa at hun kom til å ha problemer med å føde, men hun har født 4 barn uten problemer, uten noen slags bedøvelse eller hjelpemiddeler

Så forhåpentligvis vil du få null problemer! ;)

Anonym poster: 05087819de5ace5fe8d9bc6ce53f0607

Skrevet

Det har vel mer å gjøre med hvor stor/liten bekkenåpningen er enn selve bekkenet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel mer å gjøre med hvor stor/liten bekkenåpningen er enn selve bekkenet.

Nettopp. Jeg bruker buksestørrelse 26 noe som kan tilsi at jeg er ganske så smal, men fødsel var inget problem likevel.

Men det er klart at smalt indre bekken kan lede til komplikasjoner ved fødsel, men det er ganske unormalt å være så smal. Ei jeg kjenner har problemer med for smalt innvendig bekken, men hun har BREIE hofter så det er ikke så lett å anslå sånn utvendig. Hun har hatt veldig vanskelige og langdryge fødsler, men har likevel født vaginalt tre ganger.

Anonym poster: b28d7c23e25f0a61e77c557a0844027e

AnonymBruker
Skrevet

Åja, visste ikke at bekkenet var forskjellig innvendig og utvendig?

Jeg var på kontroll litt over uke 34, da hadde ikke babyen festet seg. Skal på neste kontroll uke 37, da får vi se da.. er førstegangs.

Skrevet

Helt rett at det er innvendig mål som teller.

Om det er for trangt, så sitter ungen som en propp.

AnonymBruker
Skrevet

Må de ta KS da? :)

Skrevet

Må de ta KS da? :)

Om ungen sitter som en propp ender det gjerne med det.

Skrevet (endret)

.....

Endret av Kardinal
Skrevet (endret)

....

Endret av Kardinal
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker og som kardinal at om hodet fester seg har å gjøre med barnets posisjon i magen også. Hos meg festet det seg samme dag som fødselen starta, over termin, men min hadde lagt i tverrleie nesten helt til termin.

Anonym poster: b28d7c23e25f0a61e77c557a0844027e

AnonymBruker
Skrevet

Hva når ungen har ligget i hodeleie i flere mnd?

Da tror jeg at grunnen til at den ikke fester seg er fordi bekkenet er såpass bredt at den har bedre plass enn hos andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lav (153), har smalt utvendig bekken, familie med KS-historie pga smalt bekken og var veldig nervøs for fødsel. I tillegg var heller ikke babyen festet før i uke 38, førstegangsfødende. Men fødselen gikk som en drøm, ikke et eneste problem, 6,5 time totalt, og baby kom med armen sammen med hodet (hvordan hun fikk til det når hodet var festet aner jeg ikke, noen som vet..?) Har visst kropp som passer flott til å føde, og absolutt ikke for smalt innvendig bekken. :)

Anonym poster: c9126cf49e8837dc3861e529b69300a1

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at babyen lå med hodet ned omtrent hele tiden fra ordinær UL.

Anonym poster: c9126cf49e8837dc3861e529b69300a1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et for smalt indre bekken, og ting gikk derfor galt under min fødsel. Gynekologer/leger sa at "neste gang blir det keisersnitt" - hvis det blir noen neste gang... Det er slik at også "svære" damer kan ha et for smalt indre bekken, men det er klart at det oftere gjelder lave/små damer. Hos meg festet for øvrig fosteret seg rundt uke 32.

Anonym poster: cd69308d95ced9b7b6ebdf4d312ba928

Skrevet

En venninne, høy og relativt brei, mistet sin første i fødsel pga for smalt bekken (baby satt fast). Fikk selvfølgelig planlagt planlagt ks ved neste barn.

Eg er låg og smalare, men likevel brei over hoftene. Første festa seg i hodeleie tidlig (veke 32?). Var stjernekikker og 4 kg, og eg trengte vaakum for å få henne ut. Iflg legen hadde ho komt ut utan hjelp om eg fekk meir tid.

Nr to låg normalt, og trur ikkje hovudet festa seg. Veldig grei fødsel.

Skrevet

Jeg endte med haste ks fordi babyen satt fast. Jeg er ikke smal i kroppen,men ved røntgen dagen etter ks viste det seg at jeg har smAlt bekken. Om neste baby ikke blir vendig liten blir det planlagt ks.

AnonymBruker
Skrevet

En venninne, høy og relativt brei, mistet sin første i fødsel pga for smalt bekken (baby satt fast). Fikk selvfølgelig planlagt planlagt ks ved neste barn.

Eg er låg og smalare, men likevel brei over hoftene. Første festa seg i hodeleie tidlig (veke 32?). Var stjernekikker og 4 kg, og eg trengte vaakum for å få henne ut. Iflg legen hadde ho komt ut utan hjelp om eg fekk meir tid.

Nr to låg normalt, og trur ikkje hovudet festa seg. Veldig grei fødsel.

Nødvendig å skremme slik da..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...