AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Det finnes sikkert tusen slike tråder, jeg har sett litt i noen, men dessverre utvikler det seg fort til å bli en "hvorfor ikke spise kjøtt, blabla" tråd. Jeg har bestemt meg for ikke å spise kjøtt mer, men har tenkt til å spise egg og litt melkeprodukter, men er i grunn sterkt laktoseintolerant og ligger unna meieriprodukter. Noen som har forslag til middager, pålegg, osv? Anonym poster: a75bed5cd8c103f9b4bf24aab5c24f7d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Gratulerer med et godt valg! Husk at du må ta B12 vitaminer. I dag hadde jeg på hjemmebakt brød: vegansk majones, tomatskiver, fersk basilikum, avokado, litt sitronsaft, salt og pepper. Deilig nistepakke! Til middag: Red thai curry med masse grønnsaker, og ris til. Søk etter vegansk mat, så finner du oppskrifter på alt mulig. Jeg lagde nylig veganske skoleboller, som smakte helt som vanlige skoleboller! Og snart skal jeg prøve å lage Baileys.. Jeg merker at jeg spiser mye mer variert som veganer, men det krever en del planlegging i begynnelsen, til man blir vant til nye retter og smaker. Ta helst blodprøver hos legen din før du begynner, og sjekk deg igjen hvert halvår. Kan være vanskelig å få i seg nok av alt man trenger, så les alt du klarer om et balansert vegansk kosthold - for det er veldig enkelt å leve usunt, selv som veganer! Lykke til Anonym poster: df5533fefedd4cc50023798ebd42819f
Strixvaria Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Veganmisjonen.com har mange fine, enkle vegetar- og veganoppskrifter som du fint kan lage uten å kjøpe hundre jallaurter fra iherb og en haug av helsekostprodukter du sannsynligvis aldri har hørt om tidligere. Jeg er veldig glad i hjemmelaget falafel; det er superenkelt å lage, det metter skikkelig, og koster heller ikke mange kronene. Jeg bruker oppskriften i linken som basis, men kjøper ingen av de krydderne bare for å lage falafel, så stort sett består mine av kikerter, løk og hvitløk, hvetemel, bakepulver, paprikapulver (hvis jeg har det stående) og grillkrydder (ehe..). Du kan ha i så å si hva du vil av krydder og urter, og falaflene holder seg godt i kjøleskapet et par dager. Alt av gryteretter kan du jo fortsatt lage - noen brukter quinoa som kjøtterstatning, og i Sverige (og sikkert enkelte steder i Norge) får man kjøpt quinoaburgere i frysedisken. Vil anbefale deg å sjekke ut Oppskriftssiden til Veganmisjonen for mer info; der er det masse inspirasjon og gode, relativt enkle oppskrifter til både frokost, lunch, middag, supper, desserter, pålegg osv.
Gjest Snyltefluen Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Favorittpålegget mitt til ristet brød er hummus og guacamole. Veldig raskt og enkelt å lage, og veldig godt! Ellers spiser vi veldig mye god mat, noe som visstnok aldri slutter å sjokkere ikke-veggiser. Siden du er lakto-ovo (spiser meieriprodukter og egg) er det ikke sikkert du trenger tilskudd av B12 heller, stort sett bare veganere det gjelder.
Gjest Oblivion Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 Husk at du må ta B12 vitaminer. Anonym poster: df5533fefedd4cc50023798ebd42819f Måtte dra ut denne, for AB her påpekte noe viktig. B12 finnes det nemlig så godt som ingenting av i vegetabilske matvarer. For din del som da vil bli tilnærmet en veganer, og ikke en vegetarianer siden du ikke kommer til å spise noe særlig melkeprodukter, så vil B12 enten som vitamin-tilskudd eller beriket mat, være ekstra viktig. Denne artikkelen fra Norsk vegetarforening forteller det du trenger å vite. Jeg tar med et lite (hehe, eller langt) utdrag her: B12 - en kort oppsummering For å skifte fokus fra følelser til fakta: B12 er et vitamin som er svært viktig for å unngå blodmangel, skader på nervesystemet eller fødselskomplikasjoner. I virkelig alvorlige tilfeller kan B12-mangel føre til uopprettelig skade på nervesystemet og misdannelser hos spedbarn og fostre. Slike tilfeller er heldigvis svært sjeldne, både hos veganere og andre - men det gjør dem ikke mindre tragiske. Særlig når de lett kan unngås. Apropos "de andre", så er det veldig, veldig mange flere "andre" som kan få B12-mangel enn veganere. Spesielt blant eldre og folk som tar blodregulerende medisiner, kan B12-mangel forekomme relativt ofte. Enkelte - både veganere, vegetarianere og kjøttspisere - har også en B12-mangel uansett om de får i seg svært store mengder B12 via kosten, grunnet redusert evne til å oppta B12. Dette er spesielt vanlig blant eldre. For å oppsumere så langt: B12-mangel kan medføre svært alvorlige helseproblemer. B12-mangel er på ingen måte bare et vegansk problem. Å unngå B12-mangel er også en utfordring for veganere. B12-inntak er noe alle veganere bør være svært nøye med. B12 forekommer kun i svært små mengder i vegetabilske produkter. Hva bør så veganere gjøre for å sikre tilstrekkelig inntak av B12? Her følger et langt utdrag fra nettsidene til The Vegan Society, oversatt og gjengitt med tillatelse: Dette bør alle veganere vite om vitamin B12 Et svært lavt inntak av B12 kan føre til blodmangel og skader på nervesystemet. Den eneste pålitelige veganske kilden til B12 er mat som er beriket med B12 (slik som vegetabilsk melk, visse soyaprodukter og noen frokost-blandinger) og B12-supplementer. Både i tilskudd, beriket mat og animalske produkter kommer vitamin B12 fra mikroorganismer. De fleste veganere får i seg så mye B12 at de unngår blodmangel og skade på nervesystemet, men mange får ikke i seg nok til å minimalisere den potensielle faren for hjertesykdom og svangerskapsforviklinger. For å dra full nytte av et vegant kosthold, bør veganere gjøre ett av følgende: - spise beriket mat to eller tre ganger om dagen for å få i seg minst tre mikrogram (µg eller mcg) B12 hver dag, eller - ta et tilskudd med minst 10 mikrogram B12 hver dag, eller - ta et ukentlig supplement med minst 2000 mikrogram B12.
Gjest Oblivion Skrevet 3. mai 2013 #7 Skrevet 3. mai 2013 Grattis fra meg også forresten -og en ting, ikke få "dårlig samvittighet" om du ikke klarer å kutte helt i starten. Ingen av oss dør om vi får i oss litt kjøtt, eller spiser produkter tilsatt animalske proteiner, fett eller løpe. Jeg regner med du har tenkt godt over dette, og alle har sine egne grunner. Jeg kuttet tvert av da jeg ble vegetarianer, selv om jeg hadde levd med lite kjøtt og fisk i perioder så følte jeg at jeg gikk fra 100 til 0, og det skjedde helt uten problemer. For meg handler det like mye om helse som etikk, industri og politikk -men akkurat nå er jeg kjøtteter igjen en liten periode, av egne grunner. En "skap-vegetarianer" som ser frem til å komme ut igjen, om ikke så altfor lenge.
GuriMallah Skrevet 3. mai 2013 #8 Skrevet 3. mai 2013 Åh, det er jo så mye godt! Men om du trenger inspirasjon er Manjula på Youtube en kjempekoselig og flink vegetarkokk! http://www.youtube.com/user/Manjulaskitchen Her er det mest mat fra indisk kultur, og India er jo et land de setter pris på vegetarmat og vet å gjøre den spennende! Anbefales!
Gjest Teora Skrevet 3. mai 2013 #9 Skrevet 3. mai 2013 (endret) Jeg spiser kjøtt i blant, men tar meg friheten til å komme med noen av mine vegetarfavoritter likevel Tomatsuppe basert på hvitløk, løk, chili og hakkede tomater. Tilsetter grønn paprika og brune bønner mot slutten av koketiden, og har mais og avokado rett i skålen jeg skal spise av. Krydrer med spisskummen og fersk koriander om jeg har det. Syns også det er godt med en klatt rømme på toppen, men det er ikke nødvendig. Suppens innhold minus hakkende tomater, servert i tacolefser med salsa og hakket agurk. Hummus på kjeks, hummus som dip og hummus på ristede brødskiver med skiver av tomat på. Suppe laget mer eller mindre ved å koke en eller flere grønnsaker, mose med stavmikser og spe med kraft. Om du bruker kikertert og tilsetter grønnsaker du liker smaken på får du en god og mettende suppe. Blomkålsuppe med stekt sopp på toppen er også nydelig. Man tager hva man haver-grønnsakssuppe med linser i. Standard tomatsuppe med kokt egg. Stekt ris med diverse grønnsaker og egg som røres inn mot slutten. Couscous-salat med grønnsaker og kikerter. Pai med fetaost og spinat eller broccoli. Du kan selvsagt ha i alt mulig annet av grønnsaker også. Pasta med masse stekt sopp, tomater og valgfri ost. Mozarella er veldig godt om du gratinerer det litt i ovnen mot slutten. Pasta med tomatsaus med finhakkede grønnsaker og litt røde linser. Min favorittside for veganske oppskrifter er forresten http://www.veganmisjonen.com Endret 3. mai 2013 av Teora
Sulosi Skrevet 3. mai 2013 #10 Skrevet 3. mai 2013 Tråden er ryddet for avsporinger, en ufin sådan. Sulosi, mod. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå