Gå til innhold

Er dette er bra kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva som er et bra kosthold er veldig subjektivt (til en viss grad) - noen mener grovbrød med ost og melk funker fjell, mens andre sverger til nøtter og grønnsaker. Innspill mottas med stor takk, uansett om dere baserer det på egen fornuft eller om dere har en doktorgrad i ernæring! :blomst:

Ok, litt basic: Jeg er 17, 1.65 m høy, veier 50 kg. Jeg er fullstendig klar over at vekta mi er lav og jeg har ikke noe ønske om å gå ned. Jeg trener yoga og lever nokså aktivt (sykle til butikken (45 min hver vei), masse turer med bikkja, ski om vinteren etc) men ellers trener jeg ikke noe. Har en liten mistanke om at jeg er lettere "skinnyfat" ettersom jeg har hatt et nokså jævlig kosthold med mye opp- og nedturer og spiseforstyrrelser og greier. Et under at jeg ikke ser ut som et vrak... Har uansett bestemt meg for å lære meg å spise skikkelig, jeg fungerer enkelt og greit veldig mye bedre da.

En typisk dag for meg kan være:

Frokost i 7-tiden: En liten skål havregrøt laget med soyamelk.

Lunsj i 11-tiden: En liten skål eggerøre med cottage cheese.

Mellommåltid: To frukter, en smoothie, noe nøtter eller lignende.

Middag: Wok med grønnsaker og soya. Klarer ikke så mye.

Kvelds: Litt bær og kesam.

Er ikke så storspist, så blir temmelig små porsjoner... prøver også å få i meg nok vann, og drikker mye te. Ja, og så godteri på lørdag og pizza på fredag. :laugh:

Så det jeg lurer på... er dette greit, i forhold til næringsinnhold og slikt? Får jeg i meg det jeg trenger? Når jeg sier "liten skål" mener jeg en slik liten, farget plastskål fra IKEA som er ca. halvfull. Har fått høre at det er veldig lite når det skal være et helt måltid, men jeg klarer ikke mer! Spiser dessuten ikke kjøtt av noe slag med mindre vi dreper dyret selv (=fisk en gang i blant) og bruker lite melkeprodukter fordi jeg blir dårlig av det. Kroppen jubler heller ikke av mel og slikt, er en smule sensitiv i forhold til mat :fnise: Nokså snevert, ja.

Tips til forbedringer, innspill, råd, alt dere måtte ha - fyr løs! :blomst:

Anonym poster: 126272e238bd0615f053466164fb1acb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tenkt å fortsette en vegetarisk livsstil så anbefaler jeg deg å lese deg opp på ernæring og kosthold. Det å ikke spise kjøtt krever en del planlegging slik at du får i deg nok av de riktige proteinene.

Det at noen vil spise på den måten må jeg nesten bare respektere, men jeg synes ikke det er lurt. Det er hevet over enhver tvil at menneskets fordøyelse er laget for å spise kjøtt. Det er altså en beslutning som tas på etisk, politisk eller religiøst grunnlag - ikke evolusjonært.

Slik du har satt opp dagsmenyen spiser du for lite. Jeg ser du spiser kesam og cc, det må bety at du ikke er allergisk mot melkeprotein eller veldig laktoseintolerant.

Hva med å bytte ut kesamen med noe litt mer energirikt som pisket kremfløte, eller seterrømme, med vanilje?

Bytt heller soyamelken ut med laktosefri melk. Den smaker bedre og soya er faktisk ikke så bra for deg i store mengder. Litt soyamelk skader nok ikke, men dersom du begynner å spise soyaproteiner, tofu, osv for å dekke opp proteinbehovet så begynner det etterhvert å bli en del soya.

Se om du finner noen tips her inne: No meat athlete

• Liker 3
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg er også vegetarianer og bruker mye linser og bønner. Ellers burde du variere middagen litt mer. Det fins mange blogger med vegetaroppskrifter, husker ikke navnet nå, men hvis du googler blogg vegetarmat så finner du det nok. Høres ut som om du får i deg litt lite mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...