AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Jeg har arvet en bunad av min avdøde bestemor (hun døde før jeg ble født, men har ikke tatt i bruk bunaden før i år). Jeg har fått høre av familien at det er en grafferbunad, men så fikk jeg nettopp en kommentar om at det er en Lundebybunad! Jeg googlet det, og jeg ser jo at den ligner på en Lundeby, men jeg synes det er så rart når bestemor, i følge pappa/bestefar, sa at det var en graffer, og (jeg tror) hun hadde sydd den selv... Noen som vet?? Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Den ser veldig ut som en Lundeby, men nå er ikke jeg en ekspert. Min familie har brukt Lundeby-bunad selv om de er fra Lillehammer-området. Anonym poster: 56354766f7ce940beeaa07f5adc6fe62
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Jeg synes også det ser ut som en lundebybunad Synes uansett begge de bunadene er utrolig fine. Anonym poster: a6dfb075fa46d6df6164756f54b2fcdb
Gjest Marmot Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Det er Lundeby. Livet på Graffer er helt annerledes. Endret 2. mai 2013 av Marmot
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Tusen takk for svarene! Da skal jeg informere pappa og bestefar om at de har tatt feil! Og så må jeg finne ut om vi har røtter i Oppland! Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b
Perelandra Skrevet 2. mai 2013 #6 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Jeg har sett nærmere i Norsk Bunadleksikon, og er ening i at den ligner mest på Lundebydrakten. Bården nederst på stakken er litt smalere og rettere hos Lundeby enn Graffer. Forskjellen er på tydeligere blomsterbroderiene hvor Graffer har større blomster og flere farger enn Lundeby. Edit: Grafferbunad ble brukt som en festbunad for hele landet i tida etter 2. verdenskrig. Både min mamma og hennes to søstre sydde seg Grafferbunader selv om de er fra Agder, og ikke har noen tilknytning til området hvor bunaden egentlig stammer fra. Endret 2. mai 2013 av Perelandra 1
Gjest Marmot Skrevet 2. mai 2013 #7 Skrevet 2. mai 2013 Lundeby er uansett ingen bunad, men en festdrakt, og den brukes av folk fra Gudbrandsdalen og helt ned til sør i Hedmark, dessuten kan du jo trygt bruke den når det er din bestemor som har sydd den.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #8 Skrevet 2. mai 2013 Jeg har sett nærmere i Norsk Bunadleksikon, og er ening i at den ligner mest på Lundebydrakten. Bården nederst på stakken er litt smalere og rettere hos Lundeby enn Graffer. Forskjellen er på tydeligere blomsterbroderiene hvor Graffer har større blomster og flere farger enn Lundeby. Edit: Grafferbunad ble brukt som en festbunad for hele landet i tida etter 2. verdenskrig. Både min mamma og hennes to søstre sydde seg Grafferbunader selv om de er fra Agder, og ikke har noen tilknytning til området hvor bunaden egentlig stammer fra. Takk for et utfyllende svar! Jeg vet at Grafferbunaden brukes i hele landet, men hva med Lundebybunaden? Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #9 Skrevet 2. mai 2013 Jeg har sett nærmere i Norsk Bunadleksikon, og er ening i at den ligner mest på Lundebydrakten. Bården nederst på stakken er litt smalere og rettere hos Lundeby enn Graffer. Forskjellen er på tydeligere blomsterbroderiene hvor Graffer har større blomster og flere farger enn Lundeby. Edit: Grafferbunad ble brukt som en festbunad for hele landet i tida etter 2. verdenskrig. Både min mamma og hennes to søstre sydde seg Grafferbunader selv om de er fra Agder, og ikke har noen tilknytning til området hvor bunaden egentlig stammer fra. Og ett spørsmål til: Er det vanlig med lue til lundebydrakten? Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b
Perelandra Skrevet 2. mai 2013 #10 Skrevet 2. mai 2013 Det er Lundeby. Livet på Graffer er helt annerledes. Det finnes også Grafferbunader med brodert livstykke. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #11 Skrevet 2. mai 2013 Lundeby er uansett ingen bunad, men en festdrakt, og den brukes av folk fra Gudbrandsdalen og helt ned til sør i Hedmark, dessuten kan du jo trygt bruke den når det er din bestemor som har sydd den. Åja, trodde det var en bunad jeg Ja, har jo arvet den, så skal bære den med stolthet Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b
Gjest Marmot Skrevet 2. mai 2013 #12 Skrevet 2. mai 2013 Og ett spørsmål til: Er det vanlig med lue til lundebydrakten? Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b Det hører en lue til, men jeg kjenner ingen som bruker den, og jeg er fra et sted der de fleste har Lundeby. Perelandra: Ok, det visste jeg ikke, men da forstår jeg mer hvordan man kan ta feil. Uansett er det helt tydelig at broderiene på bildet er en Lundeby, så vi er jo enige.
Montefalco Skrevet 2. mai 2013 #13 Skrevet 2. mai 2013 Lundeby er uansett ingen bunad, men en festdrakt, og den brukes av folk fra Gudbrandsdalen og helt ned til sør i Hedmark, dessuten kan du jo trygt bruke den når det er din bestemor som har sydd den. Det er en bunad. Blir i alle fall betegnet som det på diverse bunadssider. 1
Perelandra Skrevet 2. mai 2013 #14 Skrevet 2. mai 2013 Og ett spørsmål til: Er det vanlig med lue til lundebydrakten? Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b Ja, det brukes lue til Lundebydrakten også. I Norsk Bunadleksikon er den avbildet med lue.
super-s Skrevet 2. mai 2013 #15 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Ja, det brukes lue til Lundebydrakten også. I Norsk Bunadleksikon er den avbildet med lue. Ok, da kan jeg trygt bruke den! Var litt usikker på om jeg hadde lue fordi bestemor hadde misforstått, eller om den faktisk hørte til! Helvete, der var jeg ikke anonym lengre..Kan en moderator fjerne tråden? Er lett gjenkjennbar i HI.. Endret 2. mai 2013 av super-s
Perelandra Skrevet 2. mai 2013 #16 Skrevet 2. mai 2013 Til TS: Det hører opprinnelig hodeplagg til de fleste bunader/folkefrakter, men det er ikke alltid at de brukes. Fra gammelt av gikk ikke folk barhodet ute. Lundebydraken ble utformet av kunstneren Alf Lundeby. Drakten er inspirert av bunader fra Gudbransdalen, men selv var Lundeby hedmarking og kom fra Våler i Solør. Drakten ble opprinnelig laget som en gave til en femtiårsjubilant. Perelandra: Ok, det visste jeg ikke, men da forstår jeg mer hvordan man kan ta feil. Uansett er det helt tydelig at broderiene på bildet er en Lundeby, så vi er jo enige. Grafferdraktene som mamma og tantene mine sydde, har alle brodert livstykke. Så vidt jeg vet er ikke dette like vanlig lengre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #17 Skrevet 2. mai 2013 Til TS: Det hører opprinnelig hodeplagg til de fleste bunader/folkefrakter, men det er ikke alltid at de brukes. Fra gammelt av gikk ikke folk barhodet ute. Lundebydraken ble utformet av kunstneren Alf Lundeby. Drakten er inspirert av bunader fra Gudbransdalen, men selv var Lundeby hedmarking og kom fra Våler i Solør. Drakten ble opprinnelig laget som en gave til en femtiårsjubilant. Grafferdraktene som mamma og tantene mine sydde, har alle brodert livstykke. Så vidt jeg vet er ikke dette like vanlig lengre. Ok Ang. grafferdrakter så har jeg lest at de hadde brodert livstykke og hadde samme farge som resten av drakten frem til 50-tallet en gang! ts Anonym poster: 7a392826c3fc78c1ff67e456f7a0598b
Gjest Marmot Skrevet 2. mai 2013 #18 Skrevet 2. mai 2013 Det er en bunad. Blir i alle fall betegnet som det på diverse bunadssider. Den kalles bunad mange steder, men den er en festdrakt. De fleste festdrakter blir jo kalt bunader nå for tiden, til og med de som lages i syntetstoffer til unger og selges for en hundrelapp. 2
Gjest Badabing Skrevet 2. mai 2013 #19 Skrevet 2. mai 2013 Det er en festdrakt, ja, men det er en av de eldste. Var vanlig i Oppland og i Hedmark. Bestemoren min var fra Biri, og hun hadde Lundeby. Det hører med lue til den. I bunadboken min har Grafferdrakten liv i damask eller lignende stoff, uten broderier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå