Gå til innhold

Hjemmetjenesten vil ha katten fjernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en sterkt handikappet person som bor hjemme i sin egen bolig. Hun er 100% pleietrengende pga sykdom.

Hun har en katt som har bodd der siden før hun ble syk.

Det vanskelige dilemmaet er at nå har de som jobber hos henne har et ønske om å bli kvitt katten. De mener at det går ut over deres "helse, miljø og sikkerhet" på jobb.

Hun er så glad i katten sin og hun vet at hun ikke selv er i stand til å ta ansvaret alene for den. Men mannen hennes bor sammen med henne og tar ansvaret her.

Problemet er når mannen er på jobb og lignende. Da faller naturligvis deler av "ansvaret" på hjelpepleierne, når katten ber om å gå ut/inn for eksempel.

De klager over allergier.

Katten er godt voksen. Katten er nok vanskelig å omplassere, den er ganske sær.

Jeg leser at hjemmetjenesten ikke kan nekte folk å røyke i sitt eget hjem, er ikke det minst like ille?

Har kommunen rett til å kreve at katten skal fjernes/avlives? Hvor står i så fall dette?

Anonym poster: 501865204e676f9b89f0aa1a48aaae34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det hørest helt sykt ut spør du meg.Katteallergi ? Ok da får de finne andre som kan jobbe der i steden.

Nå har jeg ikke peiling på hva lovverket sier,men noen rettigheter må da denne damen & mannen ha.Hadde det vært en mannevond hund så hadde jeg forstått ønsket om å få den fjernet.

Men en katt som tydligvis ikke gjøre noe galt,da blir det for dumt.

Blir spennendes å se om noen svarer her inne,og kan vise til en lov.

• Liker 16
Skrevet

De har da ikke lov å begjære katten avlivet eller omplassert? Det brukeren kan gjøre derimot, er å be hjemmetjenesten om å enten kun sende hjemmesykepleiere som ikke er hyperallergiske, eller å be dem å ta allergimedisin før de kommer på besøk.

Er katten mannevond er det kanskje en annen sak, men likevel høres det søkt ut.

• Liker 10
Skrevet

Hjemmetjenesten kan ikke kreve katten omplassert eller avlivet. De kommer inn i personens hjem, og skal da innrette seg deretter.

De kan mulig nekte å skifte på kattekassen, gi katten mat o.l.

• Liker 10
Skrevet

Oj, her var visst brukerORIENTERT et fremmedord!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å røyke vil dyr gå under det samme. Jeg tipper at dette bare er noe de sier, for å prøve seg, og at de ikke vil høre noe mer om det, dersom de ber om å få det skriftlig. Det er massevis av mennesker der ute som er avhengig av hjelp fra hjemmetjenesten, men som har huset fullt av dyr, så dette pleier ikke å være noe problem.

Anonym poster: f6e2d6c9e275ce8ea7987e349e73102f

AnonymBruker
Skrevet

De kan mulig nekte å skifte på kattekassen, gi katten mat o.l.

Ja, tviler på at kommunen vil betale for stell av kjæledyr.

Anonym poster: 3b3facf299af5917ce7d20977d644828

• Liker 3
Skrevet

Enda en grunn til at BPA burde være tilstede

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville bedt om en skriftlig redegjørelse fra kommunens side, der de viser til lovhjemler for å kreve katten avlivet eller omplassert.

At hjemmetjenesten ikke ønsker å stelle katten er helt greit. Men jeg kan ikke innbille meg at de kan kreve at den skal vekk.

• Liker 5
Skrevet

Hvis dem har så mye imot å slippe katten inn og ut, så kan dem vel instalere katteluke, så er iallefall det problemet borte.

Ellers støtter jeg forslaget om å be kommunen om en skriftlig redegjørelse der dem viser til hvilke lover dem støtter seg til for å få vekk katten.

Stakkars dame sier eg, måtte ta imot hjelp fra slike surpomper!! De fleste vet hvor mye et husdyr ofte betyr for en handikappet.

• Liker 9
Gjest Murica
Skrevet

Be om å få det skriftlig, så tar de det til avisa.

For dette er strengt tatt ikke lov.

• Liker 5
Skrevet

Tullete.

Vi har og brukere med dyr. Så lenge dyret har det bra så er det ikke vår sak.

Personal med allergi slipper å gå til akkurat disse.

Sånn er det å jobbe hjemme hos folk. Da må man respektere at man er i andres hjem.

Det er jo og mange som røyker inne.

• Liker 10
Skrevet

Enda en grunn til at BPA burde være tilstede

:Nikke: Enig! Brukerstyrt personlig assistanse burde det absolutt ligge til rette for her, så sant som vedkommende er istand til å ta arbeidslederansvaret. Da kan hun selv bestemme hvem hun vil ansette til å hjelpe seg, og da vil en slik problemstilling være ikke-eksisterende!

Skulle det av en eller annen grunn ikke være aktuelt, og hjemmetjenesten fortsetter å gjøre seg vanskelig, så får hun få legen sin på banen. H*n kan attestere hvor mye katten betyr for vedkommendes velbefinnende, og så får de sende noen som ikke har katteallergi (eller "allergi"..). Ikke sånn at det er nødvendig med noe attest, men det kan kanskje være godt for damen å ha litt støtte i ryggen. De har ikke lov til å kreve noe slikt selvsagt! :murvegg:

• Liker 5
Skrevet

Det høres rart ut! Har sett mange tilfeller hvor personalet klasker dyrene sine i fjeset på brukerne fordi at det er så koselig og de har ingenting de skulle ha sagt! Pek med fingeren og si det du!

Skrevet

"Jeg må nok takke nei til frisør-jobben som jeg har utdannet meg til siden jeg er allergisk mot en bestemt type hårspray, og det kan jo hende noen av kundene bruker den.... "

Bull****. Snakk om å utnytte de syke!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De klager over allergier.

Anonym poster: 501865204e676f9b89f0aa1a48aaae34

Jeg er allergisk mot både katt og hund, det klør i nesa og nyses men jeg tar min allergimedisin også blir det pus og kattekos.

Jeg har på følelsen av at dette ofte blir brukt som en "unnskyldning" for å ikke måtte forholde seg til andres dyr. Om man er allergisk mot katt, hvor lang tid skal det til før man havner på sykehuset med okestunge? Har aldri sett det skje noensinne.

Det finnes masker som man kan ta på seg den lille tiden man er inne hos en bruker om man er allergisk.

Jeg synes det er direkte grusomt av de som pleier henne å forsøke å ta fra henne katten som man vet har så mye positiv effekt på mennesker som av en eller annen grunn ikke har mobilitet.

Håper og tror dette løser seg til hennes fordel.

Anonym poster: 63b4c7a6749cc0076d3b8c0583fe6c91

• Liker 3
Skrevet

Situasjonen er ikke alltid slik den kommer frem. Hvis hjemmetjenesten har ønsker omå få vekk katten, vil jeg tro det skyldes at de må ta ansvaret for den. Kanskje til og med tørke opp avføring etter en? Eller kanskje de opplever katten syk eller vanskjøttet. Tviler på at kommunen fremsetter et slik forslag uten grunn.

• Liker 2
Skrevet

Situasjonen er ikke alltid slik den kommer frem. Hvis hjemmetjenesten har ønsker omå få vekk katten, vil jeg tro det skyldes at de må ta ansvaret for den. Kanskje til og med tørke opp avføring etter en? Eller kanskje de opplever katten syk eller vanskjøttet. Tviler på at kommunen fremsetter et slik forslag uten grunn.

Samme tenker jeg..... Husk; en sak har alltid minst to sider!!! Jeg jobber og i hjemmetjenesten, og de gangene vi har forsøkt å få bort dyr er det fordi de vannskjøtes

• Liker 1
Gjest Rosetorne
Skrevet (endret)

Det høres veldig merkelig ut, og jeg vil tro de har problemer med å referere til lover og retningslinjer der katt er definert som et helse-miljø-sikkerhets-problem. De prøver seg nok, men det er ganske frekt,

De nekter jo ikke brukere å røyke, som noen påpeker her. Hva er det ved en katt som de mener kan skade mer? Gravide skal holde seg unna kattebæsj, men så lenge man følger alminnelige hygieniske standarder (god håndhygiene m.m), så er det helt uproblematisk å være i samme rom som en katt.

En forutsetning er selvsagt at brukeren/pasienten har noen andre som tar seg av katten, man kan ikke kreve at hjemmetjenesten påtar seg det ansvaret.

En mulighet her er at hjemmetjenesten oppfatter at det er et dyrevelferdsproblem, der pasienten ikke klarer å ta seg av katten. Men da må de varsle Mattilsynet. De kan ikke bestemme at brukeren kvitter seg med katten uten videre. Det må de i så fall overlate til rette instans.

Endret av Rosetorne
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien så hadde vi brukere som hadde hunder. Og da hadde vi muligheten til å be de ha hundene i bur eller et annet sted mens vi var der. Når det gjelder katter så husker jeg at vi hadde en bruker som hadde 4 katter og hun klarte ikke stelle kattedoene slik hun burde, noe som medførte stank og ubehag. Da sendte min sjef et brev til bruker der man anmodet om at dette ble tatt hånd om og at dette var av helsemessige årsaker, men ikke et ord om avliving eller omplassering

Anonym poster: 9b1690db7cb77250956d96cea52d691e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...