Gjest Lene M. Skrevet 2. april 2004 #1 Skrevet 2. april 2004 Jeg har hatt tre langvarige forhold og lurer på om noen har erfaring med lynnet/sinnet/temperament knyttet til jobb/yrke..? Jeg er nå sammen med en som jobber med inkasso. Forøvrig er han hyggelig, blid og grei. Men etterhvert ser jeg at det kun er på overflaten. Han er ytterst utålmodig, rastløs og ganske så kvass mot meg ofte. På jobben snakker han mye i telefonen med kunder/debitorer. Da må han være ganske "hard" for å få dem til å betale. På inkasso-avdelingen hans er det visst en slik tone og de kurses i disse teknikkene. I tillegg er han medlem av et politisk parti som er noe ekstremt. Der har han også lært seg debatteknikker og argumentasjon. Han elsker å si til folk at de motsier seg selv og vil alltid vinne og påstår at han alltid har rett. Selv om argumentene hans ikke henger på grep nekter han for det og setter meg bare på "plass".. Jeg er jo kjæresten hans og synes han snakker utrolig hardt til meg. Og hvis vi skal diskutere forholdet og oss to, bruker han samme harde tone som overfor inkasso-kundene sine. Han er rett og slett brutal og kvass! En mann skal da ikke snakke slik til kjæresten sin? Han hisser seg utrolig opp.. Jeg skulle faktisk foretrekke en mann som er mer i harmoni med seg selv. Hva synes dere? Er jeg for hårsår?
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2004 #2 Skrevet 2. april 2004 Søsteren til en venninne av meg har visst vært borte i noe av det samme som du beskriver her. Han jobbet med inkasso! Men jeg aner ikke noe mer. En venninne av meg datet en fra forsvaret, han hadde gått krigsskolen. Han var visst psykopat og jeg har mye negativt om menn i forsvaret. Men jeg vi jo ikke generalisere. Selv hadde jeg ikke tolerert en type som han du beskriver! 8)
Gjest Vega Skrevet 3. april 2004 #3 Skrevet 3. april 2004 Lett påvirkelig type kanskje? Kursing i oppførsel etter såkalt amerikansk modell (eller?) kan mange ganger gi rare utfall; smil til verden og verden smiler til deg, osv. Ikke lov å ha en dårlig dag...da er man lat - osv. osv. Helt sikkert ikke hva han er opplært i - men kanskje heller; "vær hard, og gjenta deg selv, kom gjerne med trusler om ytterligere tiltak - så oppnår du gevinst..." Tror slike jobb-kurs kan være skadelige - og kan gjøre noe med personligheta - som om folk er blitt hypnotisert... (innprentet, indoktrinert, u name it...) Ikke alle klarer skille mellom jobb og fritid. Det blir som skuespillere som tar rollen med seg hjem. Når det gjelder inkassotyper så er det litt merkelig. Datet en jeg kjente litt for noen år siden. Han ble snurt når jeg fikk vite yrket hans, og spurte om han var en sånn som ringte og krevde penger av folk... hårsår, med andre ord, lurer på åssen han hadde blitt som kjæreste - nei, glem det... (heldigvis endte det godt)
Justice Skrevet 3. april 2004 #4 Skrevet 3. april 2004 Jeg jobber selv deltid med inkasso i tillegg til studiene, og det er ikke vanligere å ta med jobben hjem i mitt yrke enn i andre! Dessuten - erfaringen til mitt firma er at man ikke kommer noen vei med press og negativt tone uansett, det er jo mennesker man har med å gjøre (selv om de skylder penger!.. :-) ). Er man kvass og ekkel mot menneskene rundt seg, tror jeg ikke at en inkassojobb er årsaken til det. Da er det noe som ligger latent i vedkommende. Men naturligvis - dersom man ikke liker det man driver med, har jo det en tendens til å bringe frem det værst i folk, både på jobb og i fritiden (noe som vil være gyldig for enhver type jobb). Når folk spør hva jeg jobber med, har jeg ikke noe problem med å fortelle at jeg jobber med inkasso. Jeg skammer meg overhodet ikke over det, fordi jeg vet at jeg trives på jobb og er rettferdig og menneskelig overfor de som skylder penger. Et sidespark til slutt: Når man har med en god forhandler/ retoriker å gjøre, kan det ofte få en til å føle seg litt maktesløs og liten, det er ganske enkelt slik det kan føles å "tape" når er utstyrt med et visst konkurranseinstinkt.. men at en person benytter seg av naturlige/ innlærte teknikker i et samliv, vil jeg likevel vurdere som lite smart og formålstjenlig. En partner/ venn kan ikke behandles på samme måte som en forretningsforbindelse, det handler og kløkt og profesjonalitet.
AlleyCat Skrevet 3. april 2004 #5 Skrevet 3. april 2004 Det er ikke alle i såkalte "bøse" yrker som klarer å skille helt mellom jobb og privat. Jeg ville tatt meg en saftig prat med han og fortalt han at det er på høy tid at han legger av seg den kvasse tonen på jobben og oppfører seg som folk hjemme.
Elle Melle Skrevet 3. april 2004 #6 Skrevet 3. april 2004 Han jobber med inkasso og han synes det er naturlig å være kvass og hard på jobb (noe som ikke nødvendigvis er så veldig naturlig i følge inlegget over). I TILLEGG er han med i et ekstremt politisk parti. Er ikke oddsen ganske stor for at han ER sånn? Han LIKER å være sånn? Hva skal du med en mann som er så forskjellig fra deg og som du faktisk ikke liker væremåten til? Det er vel ikke et mål for deg å forandre mannen eller noe? Det er som regel et døfødt prosjekt...
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2004 #7 Skrevet 3. april 2004 Elle Melle, er enig med deg i det! (Jeg skrev innlegg) Men da melder jo andre spørsmål seg: overlever slike typer lenge i parforholdet? Isåfall hva slags type jenter er det som "holder ut med" slike kvasse inkasso-typer? (Forå sette det litt på spissen). Er det den føyelige typen av jenter? Hva slags type jente tåler/ønsker slike menn? (Jeg tror typen og jeg går mot slutten på forholdet nå, vi kommuniserer ikke i det hele tatt. Og ingen av oss er vel den vi trodde om hverandre. )
Gjest Eks.inkasso-frue Skrevet 4. april 2004 #8 Skrevet 4. april 2004 Vanskelig å si helt sikkert men jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av inkasso-menn.. Jeg var gift i 2 år med en mann som jobbet med inkasso i Oslo. Han var veldig hyggelig på overflaten, men senere i ekteskapet ble han stadig mer aggressiv, kvass og amper. Han behandlet meg rett og slett dårlig og drev nærmest med psykisk terror! Jeg kom meg unna, men vil nok holde meg langt unna menn i denne bransjen for framtida.
Gjest Poirot Skrevet 4. april 2004 #9 Skrevet 4. april 2004 Vel vel, jeg har en rekke hyggelige venner som har jobbet med inkasso. kan tenkes at det ikke er jobben som sådann som er problemet, mer personligheten....
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2004 #10 Skrevet 4. april 2004 Jeg har selv jobbet i et inkassofirma sentralt i Oslo ved siden av studiene, og syntes det var mange hyggelige folk som jobbet der. Men etter å ha lest innleggene over her kan jeg godt forstå tendensen..enkelte av inkasso-guttene var litt kvassere enn gjennomsnittet..men du sier jo at han er medlem av et politisk parti i tillegg og da er han vel en kverulant i privatlivet også. Du får styre unna slik typer hvis det ikke er noe for deg! Høres jo ikke noe hyggelig ut akkurat..
*Lene* Skrevet 5. april 2004 #11 Skrevet 5. april 2004 Oppførselen har da ikke noe å gjøre med yrke..Mannen din ER slik! Og hvis han oppfører seg slik i inkasso-yrket passer han ikke til det! Jobber selv med innfordring, og er bare hyggelig og blid mot kunder! (Kunder er mer mottagelige til å betale ved en hyggelig henvendelse)
Rapitap Skrevet 5. april 2004 #12 Skrevet 5. april 2004 Ja, har selv en meget hyggelig og våken veninne som jobber ved en inkasso instans. Hun er på ingen måte representativ for noen som helst "bås".... =)
Mossa Skrevet 5. april 2004 #13 Skrevet 5. april 2004 Tror nok ikke at det er så enkelt at de med slike yrker nødvendigvis oppfører seg verre enn andre. Er vel mer naturlig å si at en finner slike i alle yrkesgrupper. For vil du forsikre deg å bli møtt av trassige og illsinte folk, så kan du tiltale folk på en kvass og kverulerende måte!! Noen liker å kverulere og sette folk på plass...kanskje bruker han jobben som unnskyldning når folk reagerer!? Og til sist ....nei, du er ikke for hårsår!! Lugg tilbake du, det er vel fortjent!!
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #14 Skrevet 6. april 2004 Jeg var sammen med en mann som var hyperaktivt medlem av et politisk parti. Han brukte samme debatteknikk hjemme med meg...og det var IKKE hyggelig. Han var rett og slett en oppblåst arrogant klyse- og ennå verre: uten grunn!! Hold deg unna slike, uansett yrke. De bærer ikke noe varme og godt med seg..de er bare ute etter å kverulere. Blir ikke mye hygge av det.
Margit Skrevet 6. april 2004 #15 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes det blir helt feil fokus å knytte yrke til oppførsel. Visse typer personligheter tiltrekkes nok sikkert mot spesielle områder innen karriere, men det har ingenting med selve yrket å gjøre av den grunn. Føler dette blir søkt. Til saken: jeg hadde aldri funnet meg i å bli "snakket krasst til" om det ikke var noen grunn til det. Bjeffing hjemme er ikke akseptert hos meg - noe ethvert mannebein får bred kjennskap til om han skulle tråkke i baret. Forøvrig ville det "lille" hintet at han er medlem av et ekstremt politisk parti fått meg til å hoppe unna med èn gang. Hvor naiv gidder du å være? Jeg skal bli behandlet bra. Jeg gidder ikke leke mor og oppdrager for menn, det får de være ferdig med når de kommer til meg.
Gjest Danielle 73 Skrevet 7. april 2004 #17 Skrevet 7. april 2004 STILL KRAV, JENTE. HAN KAN BARE BEHANDLE DEG SLIK DU TILLATER HAM Å GJØRE. SETT FOTEN NED OG STILL ET ULTIMATUM. STÅ PÅ OG IKKE FINN DEG I DET.
moonmood Skrevet 8. april 2004 #18 Skrevet 8. april 2004 Det er så slitsomt å prate med politikere.. De klarer ikke skjønne at de selv snakker seg i senk... Har du hørt noen av de si ja eller nei på ett eneste spørsmål? uansett: Det er jo klart du er nødt til å ta dette opp med han. Kanskje han ikke er bevisst hvordan han prater. Eller kanskje han bare har enormt lite med selvtillit... Det er mange som ikke tørr å innrømme usikkerheter eller fremme argumenter som faktisk fremmes for å analysere de. Det er sikkelig leit, for hvordan ellers skal man ha en konstruktiv dialog. Og det er i alle fall umulig å forstå andres perspektiver uten å faktisk prøve å tygge litt på andres opplevelse. Vel, jeg hadde kanskje ikke så mye vettu å si akkurat her.. men, men.. Ta det opp. Det er i alle fall nr 1. hva nr 2 blir, det blir det nok du som til slutt må bestemme. Lukke til!
Gjest Anonymous Skrevet 8. april 2004 #19 Skrevet 8. april 2004 Takk! :-) Jeg har forsøkt å ta det opp med ham. Men da sier han at jeg bare klager og at han synes det blir ubehagelig..Han synes jeg heller kan ta det opp med venninner! (Det blir jo feil..) Han er litt rar....han ble irritert og ennå mer kvass mot meg da jeg tok det opp. Jeg tror vel ikke han og jeg bør bo sammen mer. Dette er jo ikke sunt. :-( Han sier selv at han vi herde alle svake. Han er vel kvass og irritert pga det kanskje? Jeg gidder hvertfall ikke være en psykolog her, men tror bare det er best å komme meg unna..
Gjest Urbanine Skrevet 12. april 2004 #20 Skrevet 12. april 2004 Tjihi..Jeg treffer en som jobber med inkasso nå for tiden, møtte han på fest. Jeg vil jammen undersøke om han er ekstra hardhendt i språket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå