Gå til innhold

Ønsker ikke delta i begravelse

Anbefalte innlegg

Gjest Hedningen
Skrevet

Om noen dager er det begravelse/minnestund etter en nær slektning av meg. Jeg er ikke kristen, og det strider mot min tro å delta under en gudstjeneste. Er det OK å vente utenfor kapellet mens gudstjenesten/minnestunden pågår?

Dette gjelder en gammel person som døde en helt naturlig død. Siden personen skal kremeres blir sermonien avsluttet inne i kapellet ved at kisten senkes ned i gulvet. Er redd det virker rart på familien om jeg ikke deltar på dette. Men som sagt så strir det mot min tro å delta. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest agurk
Skrevet

Er det mot din tro å vise ett gammelt menneske din siste respekt? Jeg synes ikke du skal tenke så mye på tro som på personen. Vis det var ett menneske du var glad i får du prøve og svelge at du må delta i en kristen minnestund og heller tenke på det som et verdig farvel!

Gjest Xavia
Skrevet

Man trenger da ikke være kristen for å sette sine ben inn i et kapell? For meg høres det rart ut at fordi om man ikke anser seg som personlig kristen, så kan man ikke bli med å følge i en begravelse. :-?

Du sier at det strider mot din tro å delta, da lurer jeg på hva slags tro det er du har?? Fordi om jeg ikke er muslim, ville jeg ikke ha hatt problemer med å følge en nær venn i hans/hennes begravelse. På en sånn dag går det kanskje ann å legge terskelen for andres relgiøse oppfatninger til side??

Gjest Anonymous
Skrevet

Du er ikke kristen! Det strider mot din tro!??? Alt handler ikke om deg..? Hva slags tro er det du har som ikke tillater deg å respektere andre??

I bunn og grunn handler det vel om respekt for andre...? Jeg følger ingen religion. Men jeg går i begravelse, dåp og bryllup til familie og venner enten de er protestanter, katolikker, muslimer, or what ever..

Gjest Anonymous
Skrevet
Er redd det virker rart på familien om jeg ikke deltar på dette. Men som sagt så strir det mot min tro å delta. Hva skal jeg gjøre?

Strir begravelsen mot avdødes tro?

Jeg er heller ikke kristen. Jeg er humanist, og har ikke noe forhold til gudshus (utover det faktum at mange av dem er utmerkede konsertlokaler) og religiøse handlinger.

Jeg har likevel ikke problemer med å oppholde meg i ei kirke mens det foregår ei religiøs handling. Det er jo bare å lukke ørene for det religiøse. I en begravelse bør ikke dette være noe problem. Konsentrer deg om avdøde og ta farvel med h*n på din måte.

Du dør ikke av å være i ei kirke, og deltar gjør du bare om du bestemmer deg for å delta. Deltakelse og tilstedeværelse er to svært forskjellige ting.

Skrevet

Erlig talt. JA... det er uhøflig, og jeg vil skjønne det om noen blir støtt.

Å delta i en begravelse er ikke det samme som å vedkjenne seg en tro man ikke har. En begravelse er en siste sjanse til å hedre et menneske som har gått bort. Det handler ikke på noen måte om deg, men derimot om dette andre mennesker som nå er borte.

Det betyr at du kommer dit begravelsen skal være, og respekterer måten de pårørende (eller avdøde selv) har valgt å gjennomføre seremonien på. Har du problemer med rammene rundt seremonien så får du faktisk legge det til side den timen begravelsen varer. Ikke for å være frekk, men å vurdere å ikke stille i kirka i en begravelse fordi man selv kan bli "støtt" av det, virker rimelig enormt navlebeskuende. Alt handlerikke om deg.

Hvordan hadde du følt det om noen av dine nærmeste skulle begraves med en human etisk seremoni og ingen av de som var medlemmer i statskirka møtte opp.

Gjest Betty
Skrevet

Må nok bare si meg enig i de andres innlegg her, det vil være uhøflig mot familien og respektløst ovenfor den avdøde å vente utenfor kapellet mens bisettelsen pågår. Dette handler om et verdig farvel med en slekning ,ikke din mening og tro.

Skrevet

Jeg synes ikke det er å vise dissrespekt ovenfor avdøde og familien, når man unnlater å dra i en begravelse. Det som er viktig er at man tar farvel på den måten som føles rett for en selv. Det å ta et siste farvel har heller ingenting med religion å gjøre, sånn som jeg ser det.

Skrevet

Hvis du på ingen måte kan/vil delta i kapellet er det bedre at du holder deg hjemme er min mening.

Skrevet

Enig med de andre.

Jeg er heller ikke kristen, men stiller opp i kirken om det er begravelser, dåp eller bryllup.

Å være i kirken en halvtime/time ved slike anledninger gjør meg da ingen ting. Det dreier seg ikke om religion for meg, men et menneske jeg bryr meg om.

Jeg synes at det er uhøflig og respektløst å vente utenfor kapellet/kirken når det er nære slektinger eller venner som skal begraves. Dersom man er så sær at man ikke vil være med i kirken, så bør man holde seg hjemme i stedet.

Skrevet
Enig med de andre.

Jeg er heller ikke kristen, men stiller opp i kirken om det er begravelser, dåp eller bryllup.  

Å være i kirken en halvtime/time ved slike anledninger gjør meg da ingen ting. Det dreier seg ikke om religion for meg, men et menneske jeg bryr meg om.  

Jeg synes at det er uhøflig og respektløst å vente utenfor kapellet/kirken når det er nære slektinger eller venner som skal begraves. Dersom man er så sær at man ikke vil være med i kirken, så bør man holde seg hjemme i stedet.

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Gjest Madam Felle
Skrevet

Den første tanken jeg får er at din tro tilhører satanismen, for de er vel de noen av de som ikke går inn i kirker under gudstjenester. Men som sagt er det bare det første som slår meg, og jeg har ingenting med hva eller hvorfor du velger som du gjør.

Men jeg hadde gått om det hadde vært meg, selv om jeg ikke er personlig kristen. Rett og slett for å vise den avdøde og familien respekt.

Gjest LoisLane
Skrevet

Ville du også nektet å delta om begravelsen hadde foregått i en synagoge eller et tempel? Er det OK om kristne lar være å komme i en human-etisk begravelsesseremonì?

Dette handler om den avdøde, ikke om deg.

Skrevet
Dersom man er så sær at man ikke vil være med i kirken, så bør man holde seg hjemme i stedet.

Hvor korttenkte kan man være?

Hvis et menneske finner det for vanskelig å være med på en begravelse, og av den grunn trenger å ta farvel på en annen måte, så vil du stemple personen for å være sær?

Det er respektløst det.

Gjest Fighter
Skrevet

Hvor korttenkte kan man være?

Hvis et menneske finner det for vanskelig å være med på en begravelse, og av den grunn trenger å ta farvel på en annen måte, så vil du stemple personen for å være sær?

Det er respektløst det.

Han kan jo ta farvel på sin måte uten å stå utenfor kirken og demonstrer at det blkir feil for han å være inne i kirken? Noen mennesker klarer ikke gå i begravleser fordi det følelsesmessig er vanskelig. Det skal man respektere, men da trenger han vel ikke stå utenfor heller?

Skrevet

:o

Nå ble jeg svært nyskjerrig på hvilken tro du har.... jeg kjenner ikke til noen religioner som er så strenge at du ikke kan gå inn i et bestemt religiøst bygg.... Det kan ikke være buddhisme, ikke islam, ikke kristendom selvsagt, ikke hinduisme.... det som slår meg, som en annen her over sa, kanskje det er satanisme? (mener ikke å være frekk, jeg er faktisk nyskjerrig, og du er jo anonym så da kan du vel si det :P ).

Kanskje Jehovas Vitner? Nnei de kan gå i kirken... nei nå ble jeg jammen nyskjerrig. høres ut som en dømmende religion iallefall. får du lov å snakke med folk av en annen religion? :sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir nysgjerrig på hva slags tro du har som gjør det så vanskelig å være tilstede i en kristen begravelse.

Jeg er kristen og har deltatt i begravelser innenfor 3 andre religioner+ borgerlig gravferd. Det er helt uproblematisk for meg. En begravelse er ikke en bekjennelseshandling. Å synge med på salmene og delta i Fadervår er helt frivillig.

Jeg kan forstå at en satanist har problemer med å gå inn i en kirke. Det er fordi vedkommende faktisk tror på åndsmakter og at kirken da tilhører den motsatte åndsmakt.

At mennesker uten tro har problemer med å gå inn i en kirke i en begravelse synes jeg er mer merkelig. Da blir det jo som å gå inn i hvilket som helst hus.

Hvis du ikke har lyst til å gå i begravelsen bør du holde deg hjemme.

Hvis en av mine venner døde hadde jeg selvsagt deltatt i begravelsen uansett og da mener jeg uansett hva slags begravelsesform det hadde vært. Det har med respekt for avdøde og pårørendes ønsker å gjøre.

Til og med de sterkeste religionskritikerne i dette landet deltar i begravelser uansett tilhørighet.

Begravelse er ikke arena for demonstrasjon.

Hilsen Skjermen

Skrevet

Tenk om alle religioner var så strenge som din.... Hadde vel blitt en slags ny apartheid...?

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og i mitt liv velger jeg konsekvent ikkereligiøse seremonier for å markere viktige begivenheter. Vi gifta oss f.eks ikke i kirka nettopp fordi vi ikke tror på gud eller har et forhold til kirka. Jeg tok det som en selvfølge at våre venner som var kristne eller hadde andre religioner kom i vår bryllupsseremoni, selv om det ikke er det de ville ha valgt for seg selv. Når jeg en dag dør håper jeg da virkelig at de som har en annen tro enn meg også kommer, selv om det er mitt ønske med en seremoni som står i stil med min overbevisning.

Jeg går (selvfølgelig) i både barnedåper, konfirmasjoner, brylluper og gravferder til alle jeg bryr meg om, ikke bare til de jeg har samme religiøse overbevisning som. I kirka hører jeg på det presten sier (ofte sier de mye klokt som ikke har med religion å gjøre), men jeg folder ikke hendene og ber fadervår (selv om jeg kan det siden jeg måtte lære det på skolen). Salmene synger jeg med på fordi jeg vet at de ofte er valgt fordi de betyr mye for den det gjelder, det er tross alt ikke jeg som er viktig på slike dager. For noen vil det føles feil å synge en kristen salme om man ikke er kristen selv.

Jeg kan overhode ikke se noen grunn til å stå utenfor kirka, det er det mennesket som skal begraves sin tro som er viktig på en slik dag, ikke din tro som pårørende.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er heller ikke kristen og velger å ikke gå i kirken. MEN når andre velger sermonier i kirken så respekterer jeg da deres ønsker.

Det eneste jeg holder ved er at jeg ikke ber og synger men det er min lille protest, men det er det ingen som legger merke til og jeg fornærmer ingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...