Lillie Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Jeg lurer veldig på en ting... Har i årene før pleid å veie rundt 70 kg, men har ikke vært noe særlig aktiv da (og heller ikke vært så alt for nøye med kostholdet). Så skjedde det noe i livet mitt som gjorde at kiloene raste av, og jeg endte på rundt 62 kg. Dette synes jeg for så vidt ikke er så mye, kan godt veie et par kilo mer. Nå er livet mitt tilbake til det "gode gamle", og jeg merker (på klærne) at vekta går oppover. Veide meg i dag (gjør jeg sjeldent, men tenkte jeg måtte sjekke). Vekta er nå på 66 kg. Jeg har de siste to ukene kuttet ut alt av godterier (dette fordi jeg er alt for glad i smågodt, disse ukene har det likevel gått greit). Jeg har trent, men kanskje ikke så hardt som tidligere (grunnet en betennelse i kroppen). Så tenkte jeg; hva kan jeg gjøre for å holde meg rundt 64 kg? Da jeg veide det syns jeg det var akkurat passe. Det virker nesten som kroppen bare "vil" opp i vekt, uansett hva jeg spiser. Det merkelige er at vektnåla som regel har stoppet opp på 70 kg (den tida jeg veidet det), det til tross for at jeg ikke har verken spist spesielt sunt eller trimmet så mye. Nå kryper vektnåla sakte, men sikkert oppover (og jeg klarer ikke helt å finne ut hva jeg gjør "galt"). Noen som har noen tanker om dette? Er gode på kosthold? Evt. treningsmetoder som er effektive og ikke så langvarige (greit å vite, siden jeg har små barn er det ikke alltid tida strekker til). Målet er å kunne komme meg til 64 kg nå (altså mangler jeg bare to), men det viktigste er å holde meg der. p.s. er forresten 1,73 høy.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Det du må gjøre er å spise riktig mengde kalorier, slik at kroppen ikke tilføres mer enn den bruker. Det er dette alt står og faller på. Rent vektmessig handler det ikke om metoder, teknikker, tidspunkt eller noe annet magisk - det er energibalansen inn/ut som i all hovedsak vil avgjøre (så kan man jo trekke inn faktorer som trivsel, helse, hva som er naturlig etc om man vil gå litt mer grundig til verks). Du går opp i vekt nå fordi du spiser mer og/eller beveger deg mindre. Finn årsaken, og fiks den. Tell gjerne kalorier, slik at du får en oversikt. Det er hovedsaklig gjennom kostholdet at du regulerer vektnedgangen, med mindre du har lyst og mulighet til å trene mange timer om dagen. Trening er mer et helse/utseende/trivsels-tiltak enn noe som vil utgjøre en enorm forskjell på vekta. Om du har begrenset med tid og vil bruke treningstiden din effektivt, ville jeg satset på styrkeøvelser med vektstang (baseøvelser som knebøy, benkpress/militærpress, markløft osv trener mange muskler på én gang). Det vil gi deg stram kropp og større muskler, noe som vil øke forbrenningen din slik at det blir lettere å miste fett. Anonym poster: 39627b0061e5e5edea94f6c440c86cb1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #3 Skrevet 3. mai 2013 Det er sikkert lurt å føre en matdagbok over en periode slik at du får følelsen av hva som er riktig mengde. Da må du regne ut forbruket først. :-) Anonym poster: 71d82b89d3c9f31dd63d4af97b68d1cd
Lillie Skrevet 3. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2013 Takk for svarene Det var lurt det med å skrive matdagbok, det skal jeg faktisk gjøre Det er så rart synes jeg, for jeg spiser jo sunnere nå enn tidligere, jeg trener mer og jeg spiser ikke godterier. Likevel går vektnåla oppover. Er frustrerende å veie 65,5 kilo ene dagen, for så å "hoppe" opp til 66 kg like etterpå (og jeg klarer ikke finne feilen jeg gjør....) Nå skal det sies at jeg muligens kan ha mensen, det vil jo påvirke vekta tror jeg (jeg har "mistet" den pga. hormonspiralen, men merker jo at det skjer små endringer i kroppen likevel. Er usikker, mulig mens...har ikke oversikt lengre ).
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #5 Skrevet 3. mai 2013 Takk for svarene Det var lurt det med å skrive matdagbok, det skal jeg faktisk gjøre Det er så rart synes jeg, for jeg spiser jo sunnere nå enn tidligere, jeg trener mer og jeg spiser ikke godterier. Likevel går vektnåla oppover. Er frustrerende å veie 65,5 kilo ene dagen, for så å "hoppe" opp til 66 kg like etterpå (og jeg klarer ikke finne feilen jeg gjør....) Nå skal det sies at jeg muligens kan ha mensen, det vil jo påvirke vekta tror jeg (jeg har "mistet" den pga. hormonspiralen, men merker jo at det skjer små endringer i kroppen likevel. Er usikker, mulig mens...har ikke oversikt lengre ). Vekten min raser opp og ned. Det er mye som virker inn på vannmengden i kroppen. Så lenge du ikke går mer enn 2 kilo opp eller ned, så skal du ikke tenke på det. Vei deg bare en gang i måneden. Anonym poster: 71d82b89d3c9f31dd63d4af97b68d1cd
Gjest *MaggieQ* Skrevet 3. mai 2013 #6 Skrevet 3. mai 2013 Som andre nevner så er det kalori inn/ut som avgjør om du går opp/ned eller holder stabil vekt. Mange som endrer livsstil tenker at de skal gå ned i vekt ved å spise sunnere mens de i realiteten spiser mer enn før fordi de tenker at det de spiser er sunt og de har mer sultfølelse pga. trening. Frem til kroppen stabiliserer seg på den nye vekta så må en holde litt oversikt frem til den nye vekta og vanene sitter. Det kan ta opp til 3 mnd etter at idealvekten er nådd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå