Gjest Erik Skrevet 2. mai 2013 #1 Skrevet 2. mai 2013 Sønnen vår har bodd delvis 50/50, 60/40 og nå 70/30 gjennom årene, i perioder mest hos meg, og i perioder mest hos moren. Han har hatt en del fravær, men jeg har ikke fått vite så mye, mest at han har hodepine osv. De fredagsmorgene han er hos meg, er det alltid en unnskyldning for enten å gå på skolen senere (avspasering, fritimer osv) eller han har gjort forsøk på å være syk. Jeg er nok strengere enn moren og har ikke godtatt alle fraværsforsøk. Så i går nevnte sønnen min at han har sluttet skolen, moren har i en tid vært i kontakt med lege og skole, og nå har han altså sluttet skolen. Moren har ikke sagt et pip, og jeg vet ikke annet enn at han har sluttet, og at han selv skal skaffe seg en jobb. Jeg vet at han kanskje startet på feil linje (vgs) og at han ønsker å gå en ny neste år, men synes fremgangsmåten er feil. Han er bare 16 år (blir 17 år i juli) og jeg synes det er rart at mor eller skole ikke har gitt meg beskjed. Hva er regler for slikt (om det finnes?)
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #2 Skrevet 2. mai 2013 Når 16åringer er gamle nok til å velge selv om de vil gå på skole videre eller ikke, er de også gamle nok til å fortelle hva de velger. For alt du vet har 16åringen din vært så redd for reaksjonen din at han har bedt moren la være å si noe til han er klar til å fortelle det selv. Når jeg sluttet skolen som 17åring var avgjørelsen tatt og ting ordnet med skolen lenge før NOEN av foreldrene mine visste det - var for moden og selvstendig til at de skulle blande seg i det valget, eller holde meg i hånda i prosessen. Anonym poster: e4eb4d9e8cb70120a63bef402c87064c 9
Gjest Bud Skrevet 2. mai 2013 #3 Skrevet 2. mai 2013 Tror nok du heller skal finne ut hvorfor han fryses ut, eventuelt blir mobbet. Det er alltid en grunn til at de yngre ikke vil på skolen og det kan jo være lurt å gripe an problemet ved kjernen.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #4 Skrevet 2. mai 2013 Tror nok du heller skal finne ut hvorfor han fryses ut, eventuelt blir mobbet. Det er alltid en grunn til at de yngre ikke vil på skolen og det kan jo være lurt å gripe an problemet ved kjernen. Hvor står det at han fryses ut? Anonym poster: 376645e2e4e9bd1a23f3f9cc275f8fba 1
Teriyaki Skrevet 2. mai 2013 #5 Skrevet 2. mai 2013 Når 16åringer er gamle nok til å velge selv om de vil gå på skole videre eller ikke, er de også gamle nok til å fortelle hva de velger. For alt du vet har 16åringen din vært så redd for reaksjonen din at han har bedt moren la være å si noe til han er klar til å fortelle det selv. Når jeg sluttet skolen som 17åring var avgjørelsen tatt og ting ordnet med skolen lenge før NOEN av foreldrene mine visste det - var for moden og selvstendig til at de skulle blande seg i det valget, eller holde meg i hånda i prosessen. Anonym poster: e4eb4d9e8cb70120a63bef402c87064c Greit nok at til syvende og sist så kan ingen tvinge dem, men det er ikke så fritt som du framstiller det som her. Dersom en vgs-elev har for mye fravær, så sendes det brev til foreldrene, hvert termin får eleven karakterark som skal signeres av foreldre, og dersom eleven har så mye fravær/ikke leverer det han skal slik at han risikerer å få "ingen vurdering", så sendes det også brev til foreldre. Det er først når eleven bikker 18 år at foreldrene ikke lenger varsles. Derimot er det rart at moren ikke har sagt noe. Det burde hun absolutt ha gjort. Da jeg holdt på å droppe ut, så tok mamma kontakt med min far og vi hadde et "familiemøte". Er pga. dem og at de ga meg ultimatumet om at enten fortsatte jeg på skolen, eller så måtte jeg flytte/ifor late heimen mellom 8 og 15. Valget ble sånn sett enkelt. 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #6 Skrevet 2. mai 2013 Derimot er det rart at moren ikke har sagt noe. Det burde hun absolutt ha gjort. Da jeg holdt på å droppe ut, så tok mamma kontakt med min far og vi hadde et "familiemøte". Er pga. dem og at de ga meg ultimatumet om at enten fortsatte jeg på skolen, eller så måtte jeg flytte/ifor late heimen mellom 8 og 15. Valget ble sånn sett enkelt. Ja det er sikkert så enkelt hvis man vil slutte bare fordi man ikke gidder. Men siden moren er i kontakt med lege, så er det nok ikke SÅ enkelt. Jeg fikk samme beskjed fra mine foreldre, og valget var alikevel å slutte på skolen - samtidig som jeg var for syk til å kunne jobbe. Jeg tror ikke jeg kan få takke kjæresten min nok for at han forsørget meg i halvannet år før jeg fikk AAP. Anonym poster: e4eb4d9e8cb70120a63bef402c87064c 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #7 Skrevet 2. mai 2013 Skolen varsler ikke om slikt, da det å gå på videregående er helt frivillig. Mor har sikkert gitt sønnen beskjed om å ordne opp selv. Er han gammel nok til å ta valget om å droppe ut, er han også gammel nok til å si ifra til deg selv. Anonym poster: 62f000e9e1e1a3074ebe43f3ccd749a2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #8 Skrevet 2. mai 2013 Skolen varsler ikke om slikt, da det å gå på videregående er helt frivillig. Mor har sikkert gitt sønnen beskjed om å ordne opp selv. Er han gammel nok til å ta valget om å droppe ut, er han også gammel nok til å si ifra til deg selv. Anonym poster: 62f000e9e1e1a3074ebe43f3ccd749a2 Hva med å ikke kommentere noe du ikke har peiling på? Er man under 18 år har foreldre krav på å vite skolesituasjonen og fremgang. Anonym poster: 6c93feb609921c11b3ae4e12442e90d6 3
Gjest Erik Skrevet 2. mai 2013 #9 Skrevet 2. mai 2013 Hva med å ikke kommentere noe du ikke har peiling på? Er man under 18 år har foreldre krav på å vite skolesituasjonen og fremgang. Anonym poster: 6c93feb609921c11b3ae4e12442e90d6 Jeg ser at kanskje mor kan mene at sønnen vår bør si fra selv, men dette er såpass alvorlig at en infomail eller noe bør være på sin plass. Vi har forøvrig en skriftlig avtale på å informere hverandre om slikt, men har som sagt ikke fått noen beskjed fra henne.
Gjest Bud Skrevet 2. mai 2013 #10 Skrevet 2. mai 2013 Hvor står det at han fryses ut? Anonym poster: 376645e2e4e9bd1a23f3f9cc275f8fba Hvorfor vil han ikke på skolen?
pressplay Skrevet 2. mai 2013 #11 Skrevet 2. mai 2013 Jeg synes du skal gjøre som AB over her sier og ta en familieprat med far, sønn og mor og snakke litt om livets realiteter og finne ut hvorfor han sluttet. Samtalen må ikke være en ovenfra og ned samtale (fra foreldre til barn), men en real samtale mellom mennesker på samme nivå der man kan snakke åpent om tingene. Det er åpenbart at han ikke trives og målet må være å avdekke hvorfor. De fleste 16 åringer er ikke moden nok til å fullstendig forstå konsekvensene av valgene sine og lever ofte i nuet. For de aller fleste mennesker vil det i dagens Norge være det beste å gjennomføre en skolegang og få papirer, enten om det er fagbrev eller høyskoleutdanning, for å sikre seg en økonomisk anstendig framtid. Røkke-argumenter om at det går an å gjøre det stort i livet uten utdanning er et unntak framfor regel. 1
Chloe- Skrevet 2. mai 2013 #12 Skrevet 2. mai 2013 Hvorfor vil han ikke på skolen? Det kan jo være hundre andre grunner enn utfrysing. For lett, for kjedelig, for vanskelig, eller mangel på motivasjon, for å nevne noen. Når han allerede har gitt uttrykk for at han trolig har valgt feil linje kan det rett og slett være at han manglet motivasjon til å fortsette med noe som ikke kom til å lede til det han vil drive med i fremtiden. 1
Teriyaki Skrevet 2. mai 2013 #13 Skrevet 2. mai 2013 (endret) Ja det er sikkert så enkelt hvis man vil slutte bare fordi man ikke gidder. Men siden moren er i kontakt med lege, så er det nok ikke SÅ enkelt. Jeg fikk samme beskjed fra mine foreldre, og valget var alikevel å slutte på skolen - samtidig som jeg var for syk til å kunne jobbe. Jeg tror ikke jeg kan få takke kjæresten min nok for at han forsørget meg i halvannet år før jeg fikk AAP. Anonym poster: e4eb4d9e8cb70120a63bef402c87064c Nå skrev ikke jeg noe som helst om hvorfor jeg selv ikke orket skolen, så den spekulasjonen kan man la være. Kan lov deg at latskap ikke var årsaken. Og forøvig så var det langt mer enn det ene "familiemøtet" som skulle til, men nå var ikke det poenget heller, da. Endret 2. mai 2013 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #14 Skrevet 2. mai 2013 Du kan jo kontakte BUP? De tar jo saker på ungdom under 18 år. Det er ikke sikkert han er komfortabel med å prate med dere foreldre, kanskje lettere for en nøytral person å nå inn? Ofte er kjernen både klassemiljøet, lærerene, foreldrene, ja hele systemet rundt som ikke fungerer. Kanskje han er vant til at folk ikke støtter han, kommer med negative kommentarer osv? Til slutt er det nok, og han føler ikke at han har noe på skolen å gjøre? Har dere vært flinke til å følge han opp med lekser osv? Sliter han med konsentrasjon? Hva har dere som foreldre gjort for at han skal trives på skolen? Har dere hatt kontakt med lærer? Hvordan virker klassemiljøet? Har han venner? Når et barn eller en ungdom slutter å gå på skolen, så er det alltid en vond grunn til det. Anonym poster: 92dbb6765a699b1f3ab23447948964ae
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2013 #15 Skrevet 2. mai 2013 Ikke smart av sønnen din. Anonym poster: a968bad5b8b61bfbd4f6fbf156c44cfe
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #16 Skrevet 3. mai 2013 Hvorfor vil han ikke på skolen? Det vet da vel ikke jeg! Ikke du heller, derfor er det meningsløst å komme med slike påstander. Herregud... Anonym poster: 376645e2e4e9bd1a23f3f9cc275f8fba
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #17 Skrevet 3. mai 2013 Feil fokus Anonym poster: 95292157e65032130fdafddaeeda8fc4
Gjest Bud Skrevet 3. mai 2013 #18 Skrevet 3. mai 2013 Det vet da vel ikke jeg! Ikke du heller, derfor er det meningsløst å komme med slike påstander. Herregud... Anonym poster: 376645e2e4e9bd1a23f3f9cc275f8fba Det skrikes om representative utvalg i hytt og pine inne her, et representativt utvalg elever blir spurt om hvorfor de slutter på skolen - mesteparten svarer mobbing. Kan også finne sitatet på engelsk hvis dere finner det mer troverdig. Kanskje du skal prøve å finne ut hvorfor guttungen vil slutte på skolen istedetfor å surve på internett over at du ikke fikk vite det med en gang..?
Gjest Erik Skrevet 3. mai 2013 #19 Skrevet 3. mai 2013 Det skrikes om representative utvalg i hytt og pine inne her, et representativt utvalg elever blir spurt om hvorfor de slutter på skolen - mesteparten svarer mobbing. Kan også finne sitatet på engelsk hvis dere finner det mer troverdig. Kanskje du skal prøve å finne ut hvorfor guttungen vil slutte på skolen istedetfor å surve på internett over at du ikke fikk vite det med en gang..? Anonym som du svarte her er altså ikke meg, Erik som er trådstarter. Jeg har forklart at sønnen min sier han har valgt feil linje!!!! Mobbet blir han garantert ikke, for han er fremdeles sammen med venner i klassen, og han har gjentatte ganger sagt han stortrives i miljøet, men at fagene er feil.
Chien Skrevet 3. mai 2013 #20 Skrevet 3. mai 2013 Skolen varsler ikke om slikt, da det å gå på videregående er helt frivillig. Mor har sikkert gitt sønnen beskjed om å ordne opp selv. Er han gammel nok til å ta valget om å droppe ut, er han også gammel nok til å si ifra til deg selv. Anonym poster: 62f000e9e1e1a3074ebe43f3ccd749a2 Det er feil. Når man er under 18 år får foreldre brev fra skolen om man står i fare for å bli nedsatt i ordenskarakter, eller andre karakter, enten det er pga. fravær eller annet. Om både mor og far får brevene er jeg usikker på. Tror det er nok at én av de får. Syns det er utrolig respektløst av mor å ikke si fra til TS om at sønnen har sluttet på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå